Newsletter

Regulamin

Reklama

Aktualności, czyli co nowego? - Newsroom

Adaptacyjny tempomat najnowszej generacji w modelu Opel Astra

dokument
pobierz +

Firma Opel wprowadza najnowszy adaptacyjny tempomat (ACC) do pojazdów kompaktowych. Astra hatchback i Astra Sports Tourer z sześciostopniową automatyczną przekładnią zostały wyposażone w innowacyjny tempomat działający w oparciu o radar i przednią kamerę samochodu.

W porównaniu z tradycyjnymi tempomatami ACC zapewnia większy komfort jazdy i zmniejsza stres kierowcy, gdyż utrzymuje określony dystans od poprzedzającego pojazdu. System automatycznie dostosowuje prędkość jazdy tak, aby zachować zadaną odległość od pojazdu z przodu. W przypadku zbliżania się do wolniej jadącego pojazdu ACC automatycznie redukuje prędkość jazdy, w razie konieczności uruchamiając częściowe hamowanie. Z kolei kiedy poprzedzający pojazd przyspiesza, tempomat zwiększa prędkość jazdy do ustalonej wartości. Jeśli na pasie, którym porusza się Astra, nie znajduje się żaden inny pojazd, ACC zachowuje się jak tradycyjny tempomat, przy czym dodatkowo uruchamia hamulce w trakcie zjazdu ze wzniesienia, aby zachować wybraną prędkość.

W celu zlokalizowania poprzedzającego pojazdu poruszającego się tym samym pasem ruchu, adaptacyjny tempomat najnowszej generacji zamontowany w Oplu Astra wykorzystuje nie tylko tradycyjny radar, lecz także przednią kamerę. System działa w zakresie od 30 do 180 km/h.

Adaptacyjny tempomat Astry jest w stanie zatrzymać auto przed poprzedzającym pojazdem, a także wspomóc jazdę np. w korku. Po całkowitym zatrzymaniu Astra w ciągu trzech sekund może automatycznie ruszyć za znajdującym się z przodu pojazdem[1]. Alternatywnie kierowca może wznowić jazdę poprzez naciśnięcie przełącznika „SET-/RES+” albo pedału gazu, gdy pojazd przed nim rusza z miejsca. Jeśli poprzedzający pojazd rozpoczyna jazdę, a kierowca Astry nie reaguje, ACC emituje sygnał wizualny i akustyczny przypominający o wznowieniu podróży. Po ruszeniu z miejsca system zacznie podążać za poprzedzającym pojazdem aż do osiągnięcia wybranej prędkości.

„Uważamy, że prowadzenie pojazdu sprawia przyjemność wtedy, gdy nie jest ani zbyt nużące, ani zbyt wymagające” — mówi wiceprezes ds. inżynierii samochodów Opel, William F. Bertagni. „Technologia adaptacyjnego tempomatu najnowszej generacji zastosowana w Astrze odzwierciedla naszą filozofię: przejmuje na siebie uciążliwe aspekty długich podróży i jazdy w korkach, przez co pomaga kierowcy zachować rześkość i koncentrację”.

Kierowca obsługuje ACC za pomocą przełączników umieszczonych na kierownicy. Do wyboru są trzy tryby: mały, średni i duży odstęp od poprzedzającego pojazdu. Przełącznik „SET-/RES+” służy do nastawienia prędkości jazdy. Ikony znajdujące się na panelu instrumentów informują kierowcę o wybranej prędkości, odległości i o ewentualnym wykryciu poprzedzającego pojazdu.

Adaptacyjny tempomat jest dostępny jako opcja dla pięciodrzwiowej Astry hatchback i dla Astry Sports Tourer wyposażonych w skrzynie automatyczne i następujące silniki:

Silnik

Benzyna/ Olej napędowy

 

Zużycie paliwa l/100 kmcykl mieszany NEDC Emisja CO2 g/kmcykl mieszany NEDC

1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo o mocy 150 KM

B

5,6–5,4

128–124

1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo o mocy 200 KM

B

6,1–6,0

142–138

1.6 CDTI o mocy 136 KM

ON

4,6–4,4

122–115


Adaptacyjny tempomat i dodatkowe układy wspomagania kierowcy stanowią kluczowe elementy inteligentnych, zautomatyzowanych samochodów przyszłości. Asystent pasa ruchu delikatnie koryguje tor jazdy w przypadku niezamierzonego opuszczenia pasa, a układ ostrzegania o przypadkowej zmianie pasa ruchu uruchamia się, jeśli pomimo to samochód opuści swój pas. Układ autonomicznego hamowania awaryjnego, zintegrowany układ wspomagania hamowania awaryjnego, alarm przedkolizyjny oraz układ monitorowania odległości od poprzedzającego samochodu pomagają uniknąć kolizji czołowych lub zminimalizować ich skutki. Kiedy odległość przed pojazdem z przodu zmaleje na tyle, by stworzyć zagrożenie kolizją, rząd migających czerwonych diod LED jest rzutowany na przednią szybę w polu widzenia kierowcy. Dane dla tych systemów zbiera pojedyncza (mono) kamera zainstalowana na górze przedniej szyby.

Informacja jest ważna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna oraz szczegółowe informacje na temat modelu Astra są dostępne na stronie marki Opel oraz u Autoryzowanych Dystrybutorów. Niektóre wersje, elementy wyposażenia lub usługi mogą być dostępne wyłącznie na wybranych rynkach lub za dodatkową opłatą.

[1] Funkcja automatycznego wznowienia jazdy jest dostępna dla Astry z silnikiem 1.6 CDTI i 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo.

ibf/zdj OPEL
 
 


Reklama