Newsletter

Regulamin

Reklama

Aktualności, czyli co nowego? - Newsroom

AMG - historia sukcesów

dokument
pobierz +

 

Założona przez Hansa-Wernera Aufrechta i Erharda Melchera firma od 50 lat spełnia marzenia entuzjastów wysokich osiągów. Duet otworzył swój pierwszy warsztat w 1967 roku w starym młynie pod nazwą „biuro konstrukcyjne oraz centrum projektowania i testów dla rozwoju silników wyścigowych”. Cztery lata później AMG 300 SEL 6.8 od „Aufrecht and Melcher, Großaspach” – w skrócie AMG – odniósł niespodziewane zwycięstwo w swojej klasie i zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej w 24-godzinnym wyścigu na torze Circuit de Spa-Francorchamps. Kolejnym wielkim osiągnięciem w historii firmy była opracowana przez Melchera zupełnie nowa głowica silników z przełomową technologią układu zaworów.

Współpraca z Mercedes-Benz rozpoczęła się w 1990 roku. Pierwszym owocem umowy podpisanej z ówczesnym koncernem Daimler-Benz był wprowadzony 3 lata później model C 36 AMG. W 2005 roku firma Mercedes-AMG w całości przeszła w ręce Daimler AG, a w 2009 zaprezentowała pierwszy samochód zbudowany zupełnie samodzielnie – SLS AMG. Dwa lata później marka zadebiutowała w wyścigach wraz z wyścigowym SLS-em AMG GT3. Rok 2014 przyniósł premierę Mercedesa-AMG GT, a 2015 – adresowane do szerszej grupy klientów modeli z serii 43.

50 lat Mercedes-AMG

Kamienie milowe w sportowej marki

· Firma AMG powstała w 1967 roku w Burgstall. Założyli ją Hans-Werner Aufrecht i Erhard Melcher pod nazwą „biuro konstrukcyjne oraz centrum projektowania i testów dla rozwoju silników wyścigowych”. Litery „AMG” pochodzą od słów Aufrecht i Melcher oraz Großaspach, gdzie urodził się Aufrecht.

· W 1971 roku firma AMG nagle stała się sławna. Jej polakierowany na czerwono AMG 300 SEL 6.8 odniósł fantastyczne zwycięstwo w swojej klasie w 24-godzinnym wyścigu na torze Spa-Francorchamps. W klasyfikacji generalnej zajął drugie miejsce.

· W 1976 roku powstała fabryka w Affalterbach. Usytuowany w nowym budynku zakład konstruowania silników zamienił się w producenta sportowych limuzyn i coupé.

· W 1984 roku Melcher całkowicie niezależnie opracował głowicę w nowoczesnej technologii 4 zaworów na cylinder. Otrzymał ją 5-litrowy silnik V8 pod maską Mercedesa 500 SEC. Zasada „jeden człowiek, jeden silnik” była istotna od samego początku.

· Nowa głowica była stosowana nie tylko w modyfikowanej przez AMG Klasie S, ale od 1986 roku również w limuzynie klasy średniej (W124), a od 1987 – w wersji coupé (C124). Wzmocniona do 265 kW (360 KM) „124” przez amerykańskich dziennikarzy została nazwana „The Hammer” (z ang. młot).

· Od 1988 roku firma AMG nie tylko produkowała inne wyścigowe Mercedesy 190 E, ale była też odpowiedzialna za ich opracowywanie na potrzeby startów w niemieckiej serii wyścigów aut turystycznych (German Touring Car Championship – DTM).

· W 1990 roku wystartowała współpraca z Mercedes-Benz. Rok później inżynierowie AMG rozpoczęli projektowanie sportowych wersji samochodów spod znaku trójramiennej gwiazdy.

· Wprowadzony w 1993 roku model C 36 AMG był pierwszym na rynku owocem umowy o współpracy podpisanej z koncernem Daimler-Benz. I od razu przypadł klientom do gustu: do 1997 roku znalazł ponad 5000 nabywców.

· W 1996 roku AMG dostarczyło pierwszy samochód bezpieczeństwa Formuły 1 – był to właśnie model C 36 AMG.

· Z mocą od 1999 roku ówczesny koncern DaimlerChrysler stał się właścicielem 51% firmy AMG.

· W 2001 roku model C 32 AMG otrzymał nowo opracowaną 5-biegową skrzynię automatyczną połączoną z doładowanym mechanicznie silnikiem o pojemności 3,2 litra. Innowacyjne sterowanie pozwalało na ręczną zmianę przełożeń.

· W 2005 roku firma Mercedes-AMG została w całości przejęta przez koncern Daimler AG.

· Zaprezentowany w 2009 roku Mercedes-Benz SLS AMG był pierwszym opracowanym w całości niezależnie samochodem Mercedes-AMG. Emocjonujące brzmienie, bezkompromisowa dynamika jazdy i ikoniczne unoszone do góry drzwi przysporzyły mu fanów na całym świecie.

· W 2011 roku firma AMG przystąpiła do rywalizacji na torach wyścigowych wraz z SLS AMG GT3. Mercedes-Benz dołączył tym samym do ekskluzywnego świata wyścigów prywatnych zespołów.

· W 2014 roku zadebiutował Mercedes-AMG GT – drugi samochód sportowy opracowany w pełni samodzielnie w Affalterbach.

· Dzięki wprowadzeniu modeli kompaktowych oraz serii 43 firma AMG przyciągnęła nowe grupy klientów.

· Z wynikiem niemal 70 000 aut dostarczonych w 2015 r. marka ustanowiła nowy rekord sprzedaży. Wśród motorów wzrostu były nie tylko nowe modele z serii 43, ale przede wszystkim sportowe wersje Klasy C, SUV-ów oraz samochodów kompaktowych.

· Od 2016 r. nowy rozdział w historii wyścigów prywatnych zespołów klientów pisze Mercedes-AMG GT3. Rywalizujące się za jego kierownicą ekipy zajęły pierwsze cztery miejsca w 24-godzinnym wyścigu ADAC Zurich 24h na torze Nürburgring.

· Z liczbą blisko 100 000 egzemplarzy dostarczonych w 2016 r. Mercedes-AMG rozpoczyna swoje kolejne półwiecze z nowym rekordem sprzedaży.

· Wraz z AMG GT C marka poszerza swoje obecne portfolio aut sportowych do sześciu wersji (plus adresowany do zespołów klientów wyścigowy AMG GT3). W ciągu mniej niż trzech lat drugi opracowany samodzielnie samochód rozrósł się do całej rodziny modeli.


Reklama