Newsletter

Regulamin

Reklama

Elektronika - Bezpieczeństwo - elektroniczni asystenci ruchu

Alfa Romeo Giuletta - gdy nowoczesność spotyka się z tradycją, czyli sportowy styl Alfy Romeo w XXI wieku

dokument
pobierz +

Podobno Enzo Ferrari gdy jechała obok niego Alfa Romeo ściągał kapelusz, by okazać szacunek. Nic dziwnego, gdyż firma dzięki zestrojeniu i konstrukcji zawieszenia, oraz ponadprzeciętnym układom napędowym, wyrastała ponad wszystkich konkurentów, gromiąc ich na torach wyścigowych.

To były wspaniałe czasy Alfy Romeo, ale później przyszły „lata chude” i problem z odnalezieniem się wśród producentów modeli popularnych i prestiżowych. To balansowanie przerwała dopiero Alfa Romeo 159 wskakując, iż modele firmy to wersje zasługujące na uznanie ze względu na urodę i ponadprzeciętny styl (warto przypomnieć, że model który nadal jest ikoną stylu sportowej limuzyny miał premierę wiosną 2004), ale także ze względu na jakość wykonania. To właśnie ta Alfa zaprzeczyła złośliwym stwierdzeniom, iż właściciele Alfy Romeo widzą się rano w serwisie

Kolejnym modelem wprowadzającym nowy styl była Alfa MiTo. Podczas prezentacji tego modelu -w Mediolanie w roku 2008 na dziedzińcu zamku Sforzów- ówczesny szef marki Luca de Meo tłumaczył zebranym dziennikarzom działanie systemu DNA., czyli pierwsze na świecie wykorzystanie zmian w mapach wtrysku i działaniu układów stabilizacji ruchu dokonywane przez kierowcę za naciśnięciem przycisku.

Gdy w roku 2010 uczestniczyłem na torze testowym w Balocco w prezentacji najnowszego modelu Alfy Romeo Giulietta, nie miałem już wątpliwości: ALFA ROMEO znalazła swoją drogę rozwoju. Nie dość, że model miał bowiem piękną sylwetkę i doskonale trzymał się podczas jazd na trasie, to dodatkowo na torze prowadził się jak prawdziwy sportowiec (próby na torze odbywały się wersją Quadrifoglio Verde 235 KM). Tę nienaganną stateczność ruchu zapewniają nie tylko idealnie zestrojenie zawieszenie, czyli nawiązanie do tradycji z czasów, gdy Alfa brylowała na torach wyścigowych, ale także „elektroniczny mózg” nadzorujący pracę, czyli największe osiągnięcia ostatnich lat. Oto czego możemy oczekiwać w Alfie Giuletta:

ABS z EBD

Alfa Romeo Giulietta jest wyposażona w system ABS, jeden z najbardziej zaawansowanych na rynku. Posiada cztery aktywne czujniki i hydrauliczną jednostkę sterowania z 12 solenoidowymi zaworami. System ABS współdziała z system elektronicznego rozdziału siły hamowania (EDB). Ten ostatni rozdziela siłę hamowania na cztery koła, by zagwarantować pełną kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach. Co więcej, system ten przystosowuje się do warunków przyczepności kół jak i wydajności hamulców jednocześnie zapobiegając ich przegrzaniu.

Dynamiczne sterowanie pojazdem (VDC)

VDC to inna nazwa systemu ESP (elektroniczny program stabilizacji), który wkracza do akcji w ekstremalnych warunkach, gdy stabilność pojazdu ulega zagrożeniu, pomagając kierowcy w sterowaniu samochodem. System ten, zgodne z prawdziwym duchem samochodów Alfa Romeo, charakteryzujących się doskonałą przyczepnością, daje kierowcy pełną swobodę w kierowaniu pojazdem w normalnych warunkach, wkraczając do akcji tylko w sytuacji krytycznej. VDC jest zawsze w gotowości.
W przypadku energicznej redukcji biegu przy niskiej przyczepności, działanie rozpoczyna funkcja MSR (Motor Schleppmoment Regelung), która przywraca silnikowi moment obrotowy oraz zapobiega blokadzie i poślizgowi kół. By osiągnąć taki efekt, system VDC stale sprawdza przyczepność opon, zarówno wzdłużną jak i poprzeczną, i przywraca sterowalność oraz stabilność przy poślizgu. Za pomocą czujników wykrywa poziom obrotu samochodu względem osi pionowej, przyspieszenie poprzeczne oraz kąt skręcenia kierownicy (który określa wybrany kierunek). Następnie urządzenie porównuje te dane z parametrami przetworzonymi przez centralę sterującą ECU i określa - za pomocą bardzo skomplikowanego modelu matematycznego - czy pojazd skręca zgodnie z normą, czy też zostanie poddany działaniu podsterowności lub nadsterowności.
By przywrócić pojazd na właściwy tor, system stwarza moment odchylenia przeciwstawnego do tego, które spowodowało niestabilność, pojedynczo hamując poszczególne koła (wewnętrznie lub zewnętrznie) i zmniejszając moc silnika. To tu objawia się osobliwość urządzenia stworzonego przez inżynierów Alfa Romeo. Jego efekt na hamulce ma być tak delikatny jak to możliwe (nie przeszkadzając więc w jeździe). Celem jest zapewnienie sportowych osiągów i maksymalną satysfakcję z jazdy w każdym warunkach.

Kontrola antypoślizgowa (ASR)

System kontroli antypoślizgowej (ASR) to ważna część VDC, która optymalizuje przyczepność przy każdej prędkości z pomocą hamulców i sterowania silnikiem. Zgodnie z szybkością obrotu kół obliczoną przez czujniki ABS, urządzenie to oblicza poziom uślizgu kół napędowych i uruchamia dwa różne systemy sterowania by przywrócić przyczepność. Jeśli nadana jest zbyt duża siła powodująca poślizg obu kół napędowych (jak przy poślizgu hydrodynamicznym czy przy przyspieszaniu na drogach gruntowych czy pokrytych lodem lub śniegiem), zmniejszany jest moment obrotowy, obniżając kąt otwarcia przepustnicy. Z drugiej strony, jeśli tylko jedno koło wykazuje poślizg (np. to po wewnętrznej stronie skrętu zaraz po przyspieszeniu lub nagłej zmianie obciążenia), urządzenie przyhamowuje automatycznie to koło. Efekt końcowy jest podobny do działania samoblokującego się mechanizmu różnicowego. To sprawia, że Alfa Romeo Giulietta bez problemu radzi sobie na powierzchniach z niską przyczepnością.

CBC (Cornering Brake Control)

System CBC (Cornering Brake Control) jest włączany, gdy samochód wykonuje skręt podczas hamowania. W takim wypadku, natężenie hamowania jest dystrybuowane na każde koło z osobna by utrzymać stabilność pojazdu, minimalizując podsterowność czy nadsterowność.

DST (Dynamic Steering Torque)

VDC w Alfa Romeo Giulietta pracuje w tak dyskretny sposób dzięki połączeniu z systemem DST (Dynamic Steering Torque), „aktywnym sterowaniem elektrycznym", które automatycznie dokonuje korekt, a także kontroluje nadsterowność na powierzchniach o niskiej przyczepności. System DST poprawia zarówno bezpieczeństwo, jak i przyczepność. Elektryczne sterowanie sugeruje kierowcy właściwe manewry w każdych warunkach, zapewniając wspaniałe wyniki pod względem przyczepności i dając poczucie bezpieczeństwa. Wszystko dzięki ciągłej współpracy pomiędzy elektrycznym sterowaniem (które wytwarza moment obrotowy na kierownicy) i systemem dynamicznego sterowania (VDC). DST automatycznie wprowadza korekty, pomaga utrzymać kontrolę nad pojazdem i czyni ingerencję systemu VDC bardziej dyskretną.
System DST jest szczególnie użyteczny w przypadku nadsterowności, pomagając wykonać odpowiednie manewry by utrzymać kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach. Co więcej, MCF (funkcja sterowania Mu-Split) ingeruje przy jeździe na powierzchniach o różnej przyczepności (na przykład, gdy w zimie dwa koła stoją na lodzie, a dwa na asfalcie). To szczególnie w takich przypadkach system DST pozwala na automatyczne kontr-sterowanie, pozwalając na sterowanie pojazdem (unikając obrotu samochodu) jednocześnie zmniejszając do minimum drogę hamowania (o 10%). Wreszcie, przy sportowej jeździe, gdy tylko system wykryje większe przyspieszenie poprzeczne (niż 0,6 g), interweniuje zwiększając moment oporowy kierownicy. Pozwala w ten sposób kierowcy panować nad samochodem na zakrętach, zwłaszcza przy dużych prędkościach.

HBA i Hill-Holder

Samochody Alfa Romeo Giulietta dopełnia system HBA, urządzenie wspomagające hydrauliczny system hamowania, które automatycznie zwiększa ciśnienie obwodu hamulcowego w awaryjnych sytuacjach. System Hill-Holder działa natomiast przy ruszaniu pod górę, trzymając hamulec kilka sekund po puszczeniu pedału, ułatwiając w ten sposób ruszanie i zapobiegając zsunięciu się samochodu.

Elektroniczny system Q2

Alfa Romeo Giulietta jest wyposażona w nowy elektroniczny system Q2, który poprawia przekazywanie momentu obrotowego do kół i - w szczególności - zapewnia doskonałe zachowanie samochodu na zakrętach, czyniąc go bezpieczniejszym i bardziej przyjemnym podczas sportowej jazdy lub w warunkach kiepskiej przyczepności. System ten opiera się na wykorzystaniu systemu hamowania, który - odpowiednio sterowany przez jednostkę VDC - sprawia, że pojazd zachowuje się podobnie jak przy zastosowaniu samoblokującego mechanizmu różnicowego (imituje on więc obecność takiego mechanizmu). Przednie hamulce odgrywają tu główną rolę, odpowiednio działając na wewnętrzne koło przy działaniu sił na zakrętach, zwiększając napęd koła zewnętrznego (bardziej obciążonego) oraz rozdzielając dynamicznie i ciągle moment obrotowy pomiędzy przednimi kołami zgodnie z rodzajem nawierzchni.

Alfa DNA i nowa funkcja Pre-Fill

Nowy model jest wyposażony w Alfa DNA, nowatorski system, który zarządza głównymi parametrami pojazdu (reakcja silnika, stabilność i wspomagania sterowania). Ten system, do niedawna dostępny tylko dla samochodów wyścigowych, działa na silnik, hamulce, układ kierowniczy, zawieszenie i skrzynię biegów, pozwalając na trzy różne tryby zachowania pojazdu, w zależności od stylu najbardziej odpowiedniego do warunków i potrzeb kierowcy: sportowy (Dynamic), miejski (Normal) i tryb pełnego bezpieczeństwa nawet przy niskiej przyczepności (All Weather).
Ten selektor znajduje się w ergonomicznej pozycji - z przodu dźwigni zmiany biegów na tunelu środkowym - i pozwala kierowcy wybrać jeden z trzech trybów prostym ruchem dźwigni (wybór wyświetla się jako zapalona lampka LED i wiadomość na panelu sterującym). Dla tych, którzy chcą spokojnej, bezpiecznej jazdy, w trybie Normalnym wszystkie elementy są w swoim normalnym ustawieniu: żywiołowy silnik, bardzo dyskretne VDC i DST zapobiegające nadsterowności.
Jeśli kierowca woli jednak bardziej sportową jazdę, dźwignia może być łatwo przesunięta na tryb Dynamiczny: w tym ustawieniu, DNA pozwala na unikalne doświadczenia dzięki obniżeniu roli systemów VDC i ASR oraz jednoczesnemu włączeniu elektronicznego systemu Q2. Co więcej, w trybie dynamicznym Alfa DNA działa też na sterowanie i silnik by zagwarantować pełne i przyjemne sportowe doświadczenia. Sterowanie jest słabiej wspomagane elektrycznie i daje kierowcy bardziej sportowe uczucie oddając mu pełną kontrolę.
Giulietta wprowadza także nową funkcję Pre-Fill (aktywną w trybie Dynamic), która korzysta z systemu VDC by dać kierowcy najszybszą możliwą reakcję hamulców. Jednostka kontrolna rozpoznaje chęć hamowania po prędkości puszczania pedału gazu. W tym momencie VDC zwiększa ciśnienie w systemie hamowania o kilka barów by zapewnić szybszą reakcję hamulców i krótszy czas hamowania.
Trzeci tryb poprawia przyczepność i poprawia reakcję samochodu w warunkach niskiej przyczepności (funkcję DST - aktywne sterowanie elektroniczne), które interweniuje przy jeździe na podłożach o różnej przyczepności (na przykład gdy w zimie dwa koła stoją na lodzie, a dwa na asfalcie). Gdy selektor jest w trybie Ograniczona Przyczepność (All Weather), system Alfa DNA sprawia, że samochód jest łatwiejszy w sterowaniu nawet na powierzchniach o niskiej przyczepności (na przykład mokrych czy pokrytych śniegiem), obniżając próg aktywacji VDC

Najważniejsze zaś, że kierowca nie musi sterować żadnymi nastawami. Jego jedynym zadaniem jest przesuniecie włącznika umieszczonego obok dźwigni zmiany biegów, a wszystko jest zmienione automatycznie. O tym jaki styl wybrał świadczy jedynie kontrolka „D”, „N”, lub „A” świecąca się obok przełącznika.

Bogusław Korzeniowski

Zasoby powiązane


Reklama