Newsletter

Regulamin

Reklama

Elektronika - Bezpieczeństwo - elektroniczni asystenci ruchu

Elektroniczni Asystenci w nowym Passacie Alltracku

Elektroniczni Asystenci w nowym Passacie Alltracku

Do nowego Passata Alltracka przygotowano bogatą ofertę systemów zwiększających komfort oraz asystujących. Należą do nich, między innymi, seryjny system monitorujący otoczenie Front Assist wraz z funkcją awaryjnego hamowania (City) oraz rozpoznawania pieszych, Side Assist (asystent zmiany pasa ruchu), automatyczna regulacja odstępu ACC, aktywny system ochrony pasażerów, Emergency Assist (zatrzymuje pojazd w razie zasłabnięcia kierowcy), asystent wspomagający jazdę w korku, system ułatwiający wyjazd tyłem z miejsca parkingowego (rozpoznaje pojazdy nadjeżdżające z boku), Area View oraz Trailer Assist (ułatwia manewrowanie pojazdem z przyczepą). Do Alltracka przygotowano też bogaty zestaw elementów wyposażenia indywidualnego.

Systemy w szczegółach:

Trailer Assist . Dzięki pakietowi składającemu się z układów EDS, XDS+ oraz 4MOTION Passat Alltrack zapewnia bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa . Ponadto, znakomicie nadaje się do ciągnięcia przyczepy – przy nachyleniu drogi wynoszącym do 12% na jego elektrycznie rozkładanym haku można pociągnąć przyczepę o masie własnej 2.200 kg, wyposażoną w hamulce. Manewrowanie autem z przyczepą jest przy tym bardzo łatwe, ponieważ Volkswagen oferuje do Passata Alltracka – bardzo często zamawianego właśnie w wersji z hakiem – nowy system Trailer Assist. Dzięki niemu manewrowanie autem z przyczepą jeszcze nigdy nie było tak proste. Tak działa Trailer Assist:

Bieg wsteczny. Aby wjechać autem z przyczepą tyłem na wyznaczone stanowisko, kierowca zatrzymuje pojazd w dogodnym miejscu i załącza wsteczny bieg. Przyciskiem aktywuje system.

Kamery. Na ekranie pojawia się wizualizacja kąta, pod jakim jest ustawione auto z przyczepą oraz kąta, pod którym należy je ustawić, by wjechać w wybrane miejsce. Obraz ten powstaje w wyniku obliczeń na podstawie danych z kamery umieszczonej z tyłu, która monitoruje kąt wychylenia przyczepy. Na podstawie obrazu z kamery wyliczany jest kąt, pod jakim należy skręcić kierownicę, niezależnie od rodzaju przyczepy i rodzaju jej połączenia z autem.

• Regulacja lusterek jako element systemu . Za pomocą włącznika do ustawiania lusterek, który działa jak dżojstik, kierowca może wyznaczyć kierunek, w jakim będzie się poruszał samochód z przyczepą. Passat Alltrack sam obróci kierownicę według schematu wybranego przez kierowcę za pomocą przycisku do regulacji lusterek, on sam zajmie się jedynie obsługą pedałów hamulca i przyspieszenia. Skierowanie Passata we właściwą stronę jest możliwe dzięki automatycznej pracy elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego. W każdej chwili, za pomocą przycisku do ustawiania lusterek, można skorygować tor jazdy.

Programowanie indywidualnych ustawień. Liczba systemów zwiększających komfort i asystujących rośnie z każdą kolejną generacją samochodu. Dotyczy to również nowego Passata Alltracka. Duża liczba systemów jest dostosowana do indywidualnego użytkownika, ale korzysta z nich wielu kierowców, więc każdy musi na nowo ustawiać dogodne dla siebie parametry. Aby to znacząco uprościć, Volkswagen opracował nowy system indywidualnych ustawień. Te preferowane przez konkretnego kierowcę są zapisywane na jego koncie i kodowane. Każdy kierowca może błyskawicznie aktywować swoje indywidualne konto i w ten sposób przywrócić wybrane przez siebie ustawienia. System rozpoznaje kierowcę poprzez kluczyk, którym otwiera on samochód. W tej samej chwili we właściwej pozycji zostaje np. ustawiony fotel. Zależnie od wersji wyposażenia indywidualnie można programować następujące elementy:

• stylowe oświetlenie wnętrza,

• automatyczna kontrola odległości od poprzedzającego pojazdu (ACC),

• system multimedialny (włącznie z mediateką, nawigacją i z telefonem),

• automatyczna klimatyzacja,

• komputer/wskaźnik multifunkcyjny,

• system Lane Assist,

• światła,

• fotel z funkcją pamięci,

• system Park Assist,

• otwieranie/zamykanie samochodu,

• system Side Assist,

• ustawienie lusterek.

Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania (City). System Front Assist ostrzega i powoduje automatyczne hamowanie w przypadku wystąpienia ryzyka kolizji. Jego elementem jest funkcja awaryjnego hamowana (City) z systemem rozpoznawania pieszych. Po raz pierwszy ten system monitorowania otoczenia wokół auta jest w Passacie Alltracku wyposażeniem seryjnym. O ile Front Assist przy dużych prędkościach informuje kierowcę, że zbyt mocno zbliżył się do pojazdu poprzedzającego, ostrzega przed kolizją, a w razie konieczności sam inicjuje automatyczne hamowanie, o tyle funkcja hamowania awaryjnego (City) spełnia to samo zadanie w ruchu miejskim. Dotychczas funkcja City rozpoznawała wyłącznie inne pojazdy. W swojej najnowszej wersji ten rozbudowany system „zauważa” także pieszych. System działa następująco:

• Bezpieczeństwo na autostradzie. Aby stale monitorować odległość od pojazdu jadącego z przodu, Front Assist korzysta z czujnika radarowego umieszczonego w przedniej części nadwozia. System wspomaga kierowcę w sytuacjach krytycznych wstępnie przygotowując hamulce do działania i ostrzegając kierowcę sygnałem graficznym oraz akustycznym, a także (w dalszej kolejności) krótkim szarpnięciem hamulców – zwraca w ten sposób uwagę kierowcy na konieczność reakcji z jego strony. Jeśli kierowca hamuje zbyt słabo, Front Assist sam zwiększa siłę hamowania do poziomu potrzebnego do uniknięcia kolizji. Jeśli kierowca zupełnie nie reaguje, Front Assist powoduje automatyczne hamowanie. Elementem tego systemu jest funkcja hamowania awaryjnego (City).

• Bezpieczeństwo w mieście. Funkcja City z systemem rozpoznawania pieszych rozszerza zakres działania systemu Front Assist i monitoruje – do prędkości 65 km/h – przestrzeń przed samochodem. W razie zagrożenia kolizją system błyskawicznie i automatycznie zatrzymuje Passata. Zaawansowany Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania (City) oraz z systemem rozpoznawania pieszych korzysta z radaru i kamery umieszczonej z przodu auta – dzięki nim identyfikuje nie tylko inne samochody, ale też pieszych znajdujących się na poboczu i na drodze. Jeśli system stwierdzi, że groźba potrącenia pieszego przez Passata Alltracka jest realna, ostrzega o tym kierowcę sygnałem graficznym i akustycznym. Jeśli kierowca nie reaguje na te ostrzeżenia, system automatycznie uruchamia hamowanie awaryjne. Funkcja awaryjnego hamowania z systemem rozpoznawania pieszych od 2016 roku będzie uwzględniana w ocenie bezpieczeństwa dokonywanej przez Euro-NCAP.

System wspomagający jazdę w korku. Korzystając z systemów Lane Assist i automatycznej regulacji odstępu ACC, Volkswagen skonstruował system wspomagający jazdę w korkach ulicznych. Podstawą jego działania jest Lane Assist, który zapobiega niezamierzonemu opuszczeniu przez auto obranego toru jazdy, także przy prędkościach niższych niż 60 km/h. System nie tylko skręca kierownicę we właściwą stronę, gdy auto opuszcza obrany pas ruchu, ale też utrzymuje je pośrodku właściwego pasa albo też „uczy się” pozycji, którą preferuje kierowca. Automatyczna regulacja odstępu od poprzedzającego pojazdu ACC (w Passacie Alltracku dostępna w wersjach aktywnych do prędkości 160 km/h i 210 km/h) także jest elementem systemu wspomagającego jazdę w korku. Gdy ACC jest włączone, samochód automatycznie przyspiesza i hamuje także wtedy, gdy porusza się w korku, tylko co jakiś czas podjeżdżając na niewielką odległość. ACC i Lane Assist razem tworzą system wspomagający poruszanie się po zakorkowanej drodze. Samochód skręca, przyspiesza i hamuje automatycznie, ale tylko pod warunkiem, że kierowca trzyma ręce na kierownicy i współkieruje autem, zachowując nad nim stałą kontrolę.

Emergency Assist. Kolejnym urządzeniem, wykorzystującym Lane Assist oraz system ACC jest Emergency Assist. Jeśli czujniki „zauważą”, że kierowca nie wykonuje żadnych ruchów kierownicą, nie hamuje, ani nie przyspiesza, system najpierw spróbuje przywrócić jego czujność powodując drgania o różnym natężeniu, a następnie zatrzyma samochód. Automatycznie zostają przy tym włączone światła awaryjne, a gdy pojazd jeszcze znajduje się w ruchu, system powoduje drobne ruchy kierownicy, by zwrócić uwagę otoczenia na niebezpieczeństwo. ACC zapobiega przy tym najechaniu na pojazdy poruszające się z przodu. Emergency Assist Volkswagena jest nowością na skalę światową. Niezależnie od niego, w każdym Passacie z interfejsem telefonu komórkowego można, za pośrednictwem systemu multimedialnego, korzystając z funkcji SOS, połączyć się z numerem 112, by w razie potrzeby zawiadomić służby ratunkowe. Warunkiem jest posiadanie telefonu, który przy pomocy Bluetootha zostanie sparowany z samochodowymi multimediami albo aktywnej karty SIM w interfejsie Premium telefonu komórkowego.

Zawieszenie DCC o zmiennej regulacji siły tłumienia. W nowym Passacie Alltracku zastosowano adaptacyjną regulację zawieszenia DCC (Dynamic Chassis Control) drugiej generacji; w porównaniu ze zwykłym zawieszeniem nadwozie auta z systemem DCC jest osadzone o 10 mm niżej. Passat Alltrack z silnikiem 2.0 TSI o mocy 162 kW/220 KM oraz 2.0 TDI osiągającym 176 kW/240 KM w system DCC jest wyposażany seryjnie. Umożliwia on wybór jednego z trzech trybów jazdy: Comfort, Normal lub Sport. System zmienia charakterystykę pracy amortyzatorów zgodnie z opracowanym przez Volkswagena algorytmem. W tym celu DCC wykorzystuje sygnały pochodzące od czujników monitorujących skok kół oraz przyspieszenie, a także korzysta z informacji z samochodowej magistrali danych. W ciągu milisekundy system oblicza najlepszą w danej sytuacji siłę tłumienia amortyzatorów. Siła ta jest regulowana indywidualnie dla amortyzatora każdego z czterech kół.

Area View. System Area View wykorzystujący działanie kamery opracowano po to, by za pośrednictwem multimediów umożliwić kierowcy obserwowanie w zakresie 360 stopni sytuacji drogowej wokół samochodu. Area View najnowszej generacji ma zwiększony zakres działania, większą rozdzielczość obrazu dostarczanego przez kamery oraz zapewnia trójwymiarowy obraz z lotu ptaka. Tak działa Area View:

• Cztery kamery. Area View korzysta z czterech kamer; znajdują się one w pokrywie bagażnika (1), lusterkach zewnętrznych (2) oraz w osłonie chłodnicy (1). Każda z nich bada obszar pod kątem ponad 180 stopni, dzięki temu Area View może śledzić otoczenie dookoła całego samochodu i wyświetla obraz na ekranie systemu multimedialnego Passata Alltracka.

• Full- lub Splitscreen. Kierowca może wyświetlać na ekranie osobne obrazy z poszczególnych kamer (przód, tył, bok, z góry) lub jeden całościowy obraz. W autach z systemem radiowo-nawigacyjnym Discover Pro komputer tworzy z obrazów pochodzących z czterech kamer spójny widok Passata Alltracka i jego otoczenia, czyli trójwymiarowy obraz z lotu ptaka. Obraz otoczenia samochodu jest półkolisty; system dopuszcza łącznie 17 wirtualnych ustawień kamery; dobrano je tak, że są w stanie pokazać obraz wokół samochodu praktycznie z każdej perspektywy.

Park Assist. System Park Assist umożliwia półautomatyczne parkowanie w miejscach prostopadłych i równoległych do jezdni; ułatwia też wyjazd z miejsca parkingowego usytuowanego wzdłuż krawężnika, czyli z tzw. zatoczki. Na miejscach prostopadłych pomaga zaparkować zarówno przodem, jak i tyłem.

• Park Assist 1. System Park Assist pierwszej generacji debiutował w 2007 roku; ułatwiał on parkowanie tyłem na miejscach parkingowych równoległych do jezdni – był to wówczas techniczny wynalazek.

• Park Assist 2. Drugą generację tego urządzenia zaprezentowano w 2010 roku. Umożliwiało ono po raz pierwszy automatyczne parkowanie tyłem także w miejscach usytuowanych prostopadle do krawężnika; jednocześnie miejsca równoległe mogły być mniejsze (wystarczyło, żeby były dłuższe o 80 cm od samego samochodu). Poza tym Park Assist 2 umożliwiał automatyczny wyjazd z miejsc równoległych do krawędzi jezdni.

• Park Assist 3. Nowa, trzecia generacja systemu umożliwia po raz pierwszy półautomatyczne parkowanie przodem na miejscach prostopadłych do krawędzi jezdni. Dzięki różnorodności funkcji jakie spełnia Park Assist 3 okazuje się przydatny przede wszystkim w trudnych sytuacjach w ruchu drogowym, ponieważ znacznie przyspiesza manewr parkowania i ułatwia go kierowcom z mniejszym doświadczeniem.

• Sposób działania. Po włączeniu systemu przyciskiem Park Assist kierowca operuje jedynie pedałami gazu i hamulca oraz dźwignią zmiany biegów (w autach z przekładnią mechaniczną – także pedałem sprzęgła), system zaś automatycznie ustawia auto w miejscu parkowania. Park Assist rozpoznaje czy miejsca jest wystarczająco dużo, by zmieścił się samochód i inicjuje odpowiedni manewr – kierowca jest o tym informowany poprzez ekran komputera pokładowego, na którym pojawiają się też informacje o tym, jaką czynność powinien w danej chwili wykonać. Korzystając z przycisku uruchamiającego Park Assist kierowca może sam wybrać odpowiadające mu miejsce parkingowe spośród wszystkich, jakie wskazał automatyczny system. Działanie systemu Park Assist jeszcze bardziej ulepszono dzięki zastosowaniu nowej mapy. Za sprawą czujników umieszczonych przy każdym kole Passat Alltrack parkuje znacznie precyzyjniej niż byłoby to możliwe w tradycyjny sposób.

Side Assist. Volkswagen zwiększył zakres działania systemu Side Assist rozszerzając go o funkcje jakie spełnia system wspomagający wyjazd tyłem z miejsca parkingowego. Side Assist przyczynia się do uniknięcia ciężkich wypadków, głównie w dwóch sytuacjach. Pierwsza: na autostradzie, ponieważ rozpoznaje obecność pojazdów w tzw. martwym polu, ostrzega kierowcę i sprawia przez to, że wyprzedzanie staje się bezpieczniejsze. Druga sytuacja: podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego – czujniki rozpoznają wtedy obecność (niezauważanych dotąd) pojazdów, które nadjeżdżają z boku. Tak działa Side Assist:

• Czujniki radarowe. Side Assist włącza się przy prędkościach wyższych niż 10 km/h i dzięki dwóm czujnikom radarowym nowej generacji (w tylnym zderzaku) monitoruje obszar do 70 m za samochodem. Zapalając diodę LED w obudowie zewnętrznego lusterka system ten ostrzega kierowcę o obecności pojazdów, które znajdują się obok Passata Alltracka albo zbliżają się z tyłu. Jeśli kierowca uruchomi kierunkowskaz po stronie, z której znajduje się „rozpoznany” samochód, pojawia się kolejna lampka ostrzegająca powodując, że kierowca spojrzy w lusterko.

• „Odkręcanie” kierownicy. Jeśli oprócz systemu Side Assist Passat Alltrack jest wyposażony w korzystający z kamery system Lane Assist, ostrzeżenie pojawia się również wtedy, gdy kierowca wykona ruch kierownicą w stronę, z której zbliża się niebezpieczeństwo (nawet jeśli nie włączy kierunkowskazu). Gdy auto zaczyna zmieniać pas ruchu, kierownica „sama” lekko odkręca się w bezpieczną stronę. Oczywiście, również wtedy to kierowca ostatecznie decyduje o kierunku jazdy.

• System wspomagający wyjazd tyłem z miejsca parkingowego. System ten zrewolucjonizował manewr wyjazdu tyłem z miejsc parkingowych usytuowanych prostopadle do osi jezdni. Rozpoznaje on pojazdy, które nadjeżdżają z boku. Moduł czujników radarowych rejestruje obiekty znajdujące się w odległości do 50 m. System zostaje uruchomiony w chwili włączenia wstecznego biegu albo za pośrednictwem opcjonalnego systemu Park Distance Control (PDC) przy ruszaniu z miejsca. Jeśli pojawi się zagrożenie kolizją, system ostrzega kierowcę najpierw wyświetlając odpowiedni znak graficzny, potem zaś sygnałem dźwiękowym. Jeśli kierowca nie reaguje i zaistnieje ryzyko zderzenia, system spowoduje automatyczne hamowanie, które może zmniejszyć szkody.

Inf/zdjęcie VOLKSWAGEN

Zasoby powiązane


Reklama