Newsletter

Regulamin

Reklama

Elektronika - Bezpieczeństwo - elektroniczni asystenci ruchu

HYUNDAI i30 Nowej Generacji - bezpieczeństwo

HYUNDAI i30 Nowej Generacji - bezpieczeństwo

Czynne bezpieczeństwo na najwyższym poziomie

i30 Nowej Generacji zawiera najnowsze rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa, które spełniają wyśrubowane europejskie normy: autonomiczny system hamowanie awaryjne z systemem ostrzegania przed kolizją z przodu, inteligentny tempomat, system wykrywania martwego pola, system ostrzeganie przed pojazdami nadjeżdżającymi z tyłu, aktywny asystent pasa ruchu, informowanie o ograniczeniu prędkości i asystent świateł drogowych. Nowością w ofercie Hyundai jest kontrola poziomu uwagi kierowcy, która sprawia, że i30 Nowej Generacji dysponuje wszystkimi funkcjami aktywnego bezpieczeństwa, jakie są dostępne w samochodach Hyundaia, i jest modelem o najbardziej zaawansowanym pakiecie bezpieczeństwa.

Autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEB)

i30 jest również wyposażony w AEB z systemem ostrzegania przed kolizją z przodu, czyli zaawansowaną funkcję ostrzegania kierowcy o konieczności nagłego hamowania. W sytuacji zagrożenia system może również hamować automatycznie. Wykorzystujący radar przedni i kamery system AEB działa w trzech fazach. Najpierw ostrzega kierowcę wizualnie i dźwiękowo, a następnie pomaga skutecznie dozując siłę hamowania zależnie od poziomu zagrożenia i maksymalnie ją zwiększając tuż przed kolizją. W przypadku wykrycia pojazdu lub pieszego przed samochodem podczas jazdy z prędkością powyżej 10 km/h system uaktywnia się i stara się zminimalizować skutki kolizji, jeśli jest ona nieunikniona.

Kontrola poziomu uwagi kierowcy (DAA)

Pierwszy raz samochód Hyundai jest wyposażony w funkcję kontroli poziomu uwagi kierowcy, która na podstawie monitorowania wzorców zachowań pilnuje, czy nie prowadzi zbyt lekkomyślnie lub w stanie zmęczenia, oraz zapobiega potencjalnym wypadkom. System analizuje różne sygnały z pojazdu, jak kąt skrętu kierownicy, moment obrotowy kierownicy, położenie pojazdu na pasie ruchu i czas jazdy. Ponadto kierowca może wyregulować pewne ustawienia, które decydują o czułości systemu. Jeśli system wykryje cechy wskazujące na nieuważną jazdę, rozlega się sygnał akustyczny, a na panelu tablicy wskaźników wyświetlany jest komunikat, aby przywołać kierowcę do porządku.

Inteligentny tempomat (SCC)

Wykorzystujący przednie czujniki radarowe system SCC umożliwia automatyczne utrzymywanie ustawionej prędkości i odległości od poprzedzającego pojazdu bez potrzeby naciskania pedału przyspieszenia lub hamulca. System automatycznie wyłącza się, jeśli prędkość spadnie poniżej 10 km/h.

System monitorowania martwego pola (BSD)

System monitorowania martwego pola (BSD) z asystentem pasa ruchu monitoruje obszar z tyłu pojazdu, także przy użyciu radaru. W razie wykrycia innego pojazdu zapalają się lampki ostrzegawcze w zewnętrznych lusterkach. Jeśli kierowca włączy wtedy kierunkowskaz, emitowany jest sygnał akustyczny. Dotyczy to również sytuacji, w której podczas zmieniania pasa ruchu zostanie wykryty inny pojazd.

Ostrzeganie przed pojazdami nadjeżdżającymi z tyłu (RCTA)

Wykorzystujący te same czujniki, co BSD, system RCTA zmniejsza ryzyko zderzenia z innym pojazdem podczas wyjeżdżania tyłem z miejsc o ograniczonej widoczności. RCTA monitoruje przy użyciu radaru obszar w promieniu 180 stopni za samochodem i ostrzega kierowcę wizualnie i dźwiękowo o nadjeżdżających pojazdach.

System utrzymywania pasa ruchu (LKAS)

System LKAS ostrzega kierowcę przed niebezpiecznymi manewrami przy prędkości powyżej 60 km//h, analizując położenie samochodu. LWDS emituje ostrzeżenie dźwiękowe przed niezamierzonym przekroczeniem białych, szarych lub niebieskich linii albo punktów odblaskowych rozdzielających pasy ruchu, zaś LKAS ostrzega kierowcę dźwiękowo i wizualnie, a w razie potrzeby koryguje tor jazdy i pomaga kierowcy wyjść z niebezpiecznej sytuacji.

Funkcja informacji o ograniczeniu prędkości (SLIF)

Funkcja SLIF rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości na podstawie obrazu z przedniej kamery i informacji z systemu nawigacyjnego oraz wyświetla ograniczenia prędkości w czasie rzeczywistym. Informacje są wyświetlane zarówno na wyświetlaczu systemu nawigacyjnego, jak i na zestawie wskaźników TFT.

Asystent świateł drogowych (HBA)

W trybie automatycznym asystent HBA wykrywa samochody nadjeżdżające z przeciwka oraz jadące tym samym pasem ruchu i w razie potrzeby zmienia światła drogowe na mijania, aby nie oślepiać innych kierowców. Gdy nie są wykrywane żadne pojazdy, system automatycznie uaktywnia z powrotem światła drogowe, aby kierowca miał dłuższe pole widzenia.

Bierne bezpieczeństwo na najwyższym poziomie

Zbudowany w 53% z zaawansowanej stali o wysokiej wytrzymałości i30 Nowej Generacji odznacza się o 22% lepszą sztywnością. Wynika to ze skuteczności pochłaniania energii zderzenia i odporności na odkształcenia, które gwarantują ochronę pasażerów w razie wypadku.

Dzięki nowej metodzie tłoczenia na gorąco boczne zewnętrzne wzmocnienie i30 Nowej Generacji jest produkowane jako jeden element. Dotychczas składało się ono z pięciu elementów. Całkowicie nowa technika produkcji sprawia, że nadwozie jest lżejsze o 4,1 kg, a także sztywniejsze i lepiej pochłania energię zderzenia.

Wokół wnętrza i30 Nowej Generacji zamontowano łącznie siedem poduszek bezpieczeństwa, w tym poduszkę kolanową dla kierowcy. Kolanowa poduszka bezpieczeństwa stanowi dodatkowe zabezpieczenie dla kierowcy w razie zderzenia bocznego oprócz sześciu standardowych poduszek (2 przednie poduszki powietrzne oraz po dwie poduszki i kurtyny powietrzne chroniące kierowcę i pasażerów w pierwszym i drugim rzędzie).

inf/zdj HYUNDAI

Zasoby powiązane


Reklama