Newsletter

Regulamin

Reklama

Elektronika - Bezpieczeństwo - elektroniczni asystenci ruchu

Golf – udoskonalony bestseller - Asystenci kierowcy

Golf – udoskonalony bestseller - Asystenci kierowcy

Nowe systemy asystujące – większe bezpieczeństwo i komfort

Golf chroni kierowcę, pasażerów i pieszych. Dzięki siedmiu generacjom Golfa udało się upowszechnić wiele nowoczesnych rozwiązań służących bezpieczeństwu. Takie układy jak ABS czy ESC, a później liczne systemy asystujące kierowcy stały się oczywistym rozwiązaniem, z którego korzystają miliony ludzi na całym świecie. Golf był na przykład jednym z pierwszych samochodów klasy kompaktowej wyposażonym w automatyczny system utrzymywania odległości od poprzedzającego pojazdu (ACC), we Front Assist z funkcją hamowania awaryjnego (City), w Lane Assist, czujnik Blind Spot, w system ułatwiający wyjazd tyłem z miejsca parkowania, czujnik zmęczenia kierowcy, kamerę monitorującą obszar za samochodem (Rear View), system skanowania znaków drogowych, system automatycznego hamowania po kolizji oraz w system stabilizujący przyczepę. Zmodernizowany Golf nawiązuje do tej tradycji. W modelu z 2017 roku Volkswagen rozszerza ofertę o system wspomagający kierowcę podczas jazdy w korku, o nowy system rozpoznawania pieszych w ramach Front Assist z funkcją hamowania awaryjnego (City), o oferowany po raz pierwszy w samochodzie tej klasy system Trailer Assist ułatwiający manewrowanie z przyczepą, a także o system Emergency Assist. Zmodernizowano ponadto aktywny system ochrony pieszych (PreCrash).

Asystent jazdy w korku – Golf jeździ prawie automatycznie

Półautomatyczna jazda w korku. Na bazie systemów Lane Assist (utrzymuje auto na obranym pasie ruchu) oraz ACC (automatyczna regulacja odległości od poprzedzającego samochodu) Volkswagen opracował do wszystkich Golfów z przekładnią DSG system wspomagający poruszanie się w korku. Znacznie ułatwia on jazdę polegającą na ciągłym podjeżdżaniu i ponownym hamowaniu. Poza tym jazda w korku staje się dzięki niemu bezpieczniejsza, ponieważ system ten pomaga uniknąć kolizji polegających na najechaniu na tył. Dzięki współdziałaniu wielu systemów asystujących Golf po raz pierwszy porusza się w tym przypadku częściowo automatycznie.

Lane Assist i ACC. Lane Assist pełni funkcję aktywnego systemu utrzymywania pasa ruchu także przy prędkości niższej niż 60 km/h – jeśli auto zaczyna w niezamierzony sposób zjeżdżać z obranego toru jazdy, system nie tylko „skręca” kierownicę we właściwą stronę, ale też utrzymuje auto na środku właściwego pasa ruchu lub na torze obranym przez kierowcę. Drugim system asystującym jest ACC, będący elementem układu wspomagającego jazdę w korkach. Przy włączonym ACC hamowanie i przyspieszanie w korku odbywa się automatycznie. ACC i Lane Assist tworzą więc wspólnie system wspomagający poruszanie się samochodu w korku. Auto zmierza we właściwą stronę, przyspiesza i hamuje w sposób automatyczny w ramach systemu, w który je wyposażono. Należy jednak spełnić pewien warunek: kierowca musi trzymać ręce na kierownicy, by w każdej chwili mógł przejąć kontrolę nad samochodem.

Emergency Assist – w krytycznej sytuacji Golf zatrzymuje się automatycznie

Golf rozpoznaje kiedy kierowca nie panuje nad autem. Kolejny system wykorzystujący działanie zarówno Lane Assist, jak i ACC nosi nazwę Emergency Assist. Jeśli tylko czujniki rozpoznają, że kierowca nie kieruje autem, nie hamuje, ani nie przyspiesza system najpierw szarpnie samochodem wykorzystując układ hamulcowy, a jeśli to nie odniesie skutku zainicjuje awaryjne hamowanie. Automatycznie włączą się wtedy światła awaryjne; Golf zacznie też jechać slalomem po pasie ruchu, aby zwrócić uwagę innych uczestników ruchu na to, że mają do czynienia z niebezpieczną sytuacją. ACC zapobiega przy tym najechaniu na inne auta znajdujące się z przodu. W ostatniej fazie system stopniowo zmniejsza prędkość Golfa aż do jego zatrzymania się, co pozwala uniknąć groźnych wypadków.

 

Front Assist i funkcja awaryjnego hamowania (City) – rozpoznawanie pieszych

Bezpieczeństwo w mieście. Front Assist to system ostrzegający przed kolizją i powodujący automatyczne hamowanie w sytuacji zagrożenia. Jego elementem jest funkcja awaryjnego hamowania. Montowana w Golfie najnowsza wersja systemu Front Assist „zauważa” nie tylko inne samochody, lecz także pieszych, którzy poruszają się w poprzek jezdni. Jeśli pieszemu groziłoby ryzyko potrącenia, system ostrzeże o tym kierowcę, a w ostateczności spowoduje automatyczne hamowanie auta.

Triler Assist – częściowo automatyczne manewry samochodu z przyczepą

Cofanie autem z przyczepą staje się dziecinnie proste. Inną nowością w grupie samochodów klasy kompaktowej jest Trailer Assist. Zdejmuje on z kierowcy trud zastanawiania się nad tym jak mocno cofając auto powinien skręcić kierownicę w lewo, aby skierować przyczepę w prawo – lub odwrotnie. Zadaniem systemu jest też ułatwienie cofania auta z przyczepą po prostej na dłuższym dystansie. Dzięki Trailer Assist obydwa manewry stały się niezwykle łatwe. Aby Golfa z przyczepą skierować tyłem we właściwe miejsce (np. z ulicy do bramy wjazdowej na posesję) kierowca zatrzymuje pojazd w dogodnym miejscu i załącza wsteczny bieg. System należy uruchomić osobnym przyciskiem. Na ekranie przed kierowcą ukazują się linie markujące aktualne oraz możliwe do wykonania warianty skrętu pod różnymi kątami. Powstają one na bazie algorytmów opracowanych na podstawie zdjęć dostarczonych przez kamerę zamontowaną z tyłu auta, rejestrującą kąt skrętu przyczepy. Za pomocą przycisku służącego do regulacji lusterek zewnętrznych, który pełni w tym przypadku rolę dżojstika, kierowca może ustawić wybrany przez siebie kierunek jazdy auta z przyczepą. Kierownica obraca się sama, a kierowca obsługuje jedynie pedały przyspieszenia i hamulca. Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego automatycznie obraca wówczas kierownicę.

 

Park Assist 3.0 – częściowo automatyczne parkowanie i wyjeżdżanie tyłem z parkingu

Hamuje i kieruje automatycznie. Park Assist umożliwia półautomatyczne zaparkowanie Golfa w miejscach prostopadłych lub równoległych do jezdni; ponadto skorzystać można z funkcji wspomagającej wyjazd z miejsc parkingowych usytuowanych równolegle do jezdni. W wypadku prostopadłych miejsc parkingowych po raz pierwszy w Golfie możliwe jest nie tylko wspomaganie przy wjeździe tyłem, lecz także półautomatyczne parkowanie przodem auta. Park Assist pierwszej generacji, dzięki zautomatyzowanemu systemowi kierowania, ułatwiał parkowanie tyłem równolegle do drogi. Druga generacja tego urządzenia ułatwiała ponadto parkowanie tyłem w miejscach prostopadłych do jezdni dzięki temu, że kierownica poruszała się automatycznie; z kolei miejsca do parkowania równoległego mogły być mniejsze niż w przypadku starszego systemu. Poza tym z pomocą automatu można było wyjechać z miejsca parkingowego usytuowanego równolegle do drogi. Oferowany dzisiaj także w Golfie system Park Assist trzeciej generacji pozwala również na półautomatyczne parkowanie przodem w miejscach prostopadłych do jezdni. Dzięki wielkiej liczbie funkcji Park Assist 3.0 wszechstronnie wspiera kierowcę na drodze, zwłaszcza w trudnych sytuacjach i pozwala skrócić czas parkowania.

Aktywna ochrona pieszych (PreCrsh) – najwyższe bezpieczeństwo

Być przygotowanym. Golf jest jednym z pierwszych samochodów swojej klasy wyposażonych w aktywny system ochrony pieszych (PreCrash). W ramach aktualnej modernizacji modelu system ten został jeszcze bardziej udoskonalony. W połączeniu z Fronst Assist reaguje on dodatkowo na gwałtowne hamowanie oraz bezpośrednie zagrożenie kolizją, by jak najlepiej chronić pasażerów w krytycznych sytuacjach. Jeśli aktywny system ochrony pasażerów uzna, że istnieje ryzyko wypadku – np. gdy aktywny asystent hamowania spowoduje gwałtowne hamowanie pojazdu – automatycznie zostaną napięte pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera, by jak najefektywniej mogły zadziałać poduszki powietrzne oraz system pasów. Gdy samochód straci stabilność wpadając w mocną pod- lub nadsterowność, przy której dochodzi do ingerencji układu ESC, niemal całkowicie są domykane boczne szyby oraz dach. Dzieje się tak, aby boczne poduszki chroniące głowy pasażerów mogły się oprzeć o szyby, żeby jak najlepiej spełnić swoją ochronną funkcję.

Personalizacja – kodowanie indywidualnych ustawień

Klucz jako karta identyfikacyjna. Z każdą generacją modelu rośnie liczba systemów asystujących oraz tych, które służą wygodzie podróżnych. Dotyczy to oczywiście także Golfa. Wiele tych systemów ma indywidualne ustawienia i jest wykorzystywanych przez różnych kierowców korzystających z tego samego pojazdu. Dlatego każdy kierowca za każdym razem musi na nowo dostosować ustawienia, które wybrał poprzednim razem. Żeby to uprościć, Volkswagen opracował nową generację systemu personalizacji. Ustawienia wszystkich urządzeń jakie skonfigurował dla siebie kierowca zostają zebrane na indywidualnym koncie użytkownika i tam zakodowane. Kierowca może to konto błyskawicznie aktywować i sczytać swoje osobiste dane. Kolejni kierowcy są identyfikowani za pośrednictwem ich samochodowego kluczyka, co dzieje się w chwili otwierania samochodu. W tym momencie są aktywowane pierwsze ustawienia, np. fotela kierowcy.

Urządzenia, które można ustawić indywidualnie. Zestaw zależy od wersji wyposażenia auta:

· stylowe oświetlenie wnętrza

· automatyczna regulacja odległości ACC

· Front Assist

· system multimedialny (włącznie z mediateką, nawigacją i telefonem)

· automatyczna klimatyzacja

· zestaw wskaźników/wyświetlacz wielofunkcyjny

· Lane Assist

· funkcje „Leaving Home” i „Coming Home”, czujnik deszczu i lusterko wewnętrzne z funkcją zapobiegającą oślepianiu

· Park Assist

· sposób zamykania i otwierania samochodu

· czujnik Blind Spot Plus (monitorowanie martwego pola lusterek) z systemem wspomagającym wyjazd tyłem z miejsca parkowania

· fotel kierowcy (w fotelach z funkcją pamięci)

inf/zdj VOLKSWAGEN

Zasoby powiązane


Reklama