Newsletter

Regulamin

Reklama

Elektronika - Bezpieczeństwo - elektroniczni asystenci ruchu

Alfa Romeo MiTo - systemy bezpieczeństwa

dokument
pobierz +

Alfa Romeo MiTo została stworzona w taki sposób, aby uzyskać maksymalną ocenę pod względem bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego. Pełna ochrona, która czyni z tego modelu jeden z najbezpieczniejszych pojazdów na całym rynku. Wystarczy wspomnieć, że nowy model przeszedł z powodzeniem najsurowsze testy zderzeniowe i spełnia już teraz wymogi proponowane w przyszłych normach unijnych. Oto w szczegółach wszystkie urządzenia i systemy zastosowane w nowej Alfie Romeo MiTo.


Awangardowa technologia podporządkowana bezpieczeństwu aktywnemu


Właśnie z tego powodu nowy model dysponuje najnowocześniejszymi urządzeniami elektronicznymi zapewniającymi kontrolę zachowania dynamicznego pojazdu (od hamowania po napęd), wdrożonymi dla dalszego podniesienia limitów dynamicznych, a zatem nieingerujących w czynności kierowcy, ale działających z korzyścią dla bezpieczeństwa. Działanie wymienionych urządzeń zostało zaplanowane w drodze symulacji i prób na torze, mając na celu zapewnienie maksymalnej przyjemności prowadzenia.

Układ hamulcowy


Hydrauliczny układ hamulcowy Alfy Romeo MiTo ze wspomaganiem składa się z dwóch niezależnych skrzyżowanych obwodów i okazuje się wyjątkowo skuteczny, zapewniając szybkie i stopniowe hamowanie oraz zmniejszenie dystansu hamowania.

Działanie układu jest oczywiście zróżnicowane dla różnych wersji silnikowych (zależnie od masy i mocy): pojazdy wyposażone w jednostkę 1.4 78KM posiadają przy przednich kołach tarcze wentylowane o średnicy 257 mm oraz szczęki pływające z żeliwa z tłokiem o średnicy 54 mm; z tyłu natomiast tarcze są pełne (średnica 251 mm), szczęka jest wykonana z aluminium, a tłok ma średnicę 38 mm.

Niezwykle dynamiczna Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo benzyna 155 KM korzysta z przodu z tarcz wentylowanych o średnicy 305 mm, z jednolitą szczęka aluminiową i czterema tłokami. Tylne tarcze są pełne (średnica 251 mm) ze szczęką pływającą. Należy podkreślić, że w wersji tej, w przednich hamulcach zastosowano jednolite szczęki aluminiowe. To rozwiązanie podnoszące sztywność szczęki przy zachowaniu tej samej masy, a zatem zapewniające lepsze osiągi, szczególnie przy sportowej jeździe.

Silnikowi turbodiesla towarzyszą przy przednich kołach tarcze wentylowane o średnicy 281 mm oraz szczęki pływające z żeliwa z tłokiem o średnicy 57 mm; z tyłu natomiast tarcze są pełne (średnica 251 mm), szczęka jest wykonana z aluminium, a tłok ma średnicę 38 mm.

ABS z EBD


Poza układem hamulcowym o doskonałych parametrach, Alfa Romeo MiTo jest wyposażona w system zapobiegający blokowaniu kół ABS sód najnowocześniejszych na rynku. System jest wyposażony w cztery czujniki oraz 12-zaworową centralkę hydrauliczną. Układ ABS obejmuje elektroniczny korektor siły hamowania EBD (Electronic Brake force Distribution).

Ten ostatni układ rozkłada siłę hamowania pomiędzy cztery koła w taki sposób, aby uniemożliwić ich zablokowanie oraz zapewnić pełne panowanie nad pojazdem w każdych warunkach. System dopasowuje ponadto swoje działanie do warunków przyczepności samych kół i skuteczności klocków hamulcowych, ograniczając również ich przegrzewanie.

VDC (Vehicle Dynamic Control)


System VDC stanowi dokonaną przez Alfę Romeo interpretację systemu ESP (Electronic Stability Program), układu, który działa w warunkach zbliżonych do krańcowych, kiedy zagrożona jest stabilność samochodu, I pomaga kierowcy w opanowaniu auta. VDC - urządzenie o sportowym charakterze, jak wypada w przypadku prawdziwej Alfy, wyróżniającej się doskonałą przyczepnością - pozostawia całkowicie kierowcy przyjemność panowania nad kierownicą dopóki warunki jazdy są normalne i działa dopiero na chwilę przed tym, kiedy sytuacja staje się krytyczna.

System VDC pozostaje zawsze włączony. Kiedy natomiast, w warunkach niskiej przyczepności, dokonamy gwałtownej redukcji biegu, zadziała układ MSR (Motor Schleppmoment Regelung) zwracający moment obrotowy silnikowi, przez co unika się poślizgu wynikającego z zablokowania kół. Aby osiągnąć taki rezultat, VDC sprawdza w sposób ciągły przyczepność opon do nawierzchni, zarówno w osi wzdłużnej, jak i poprzecznej, a w razie poślizgu przywraca właściwy kierunek i stabilność zawieszenia.

Układ wykrywa za pomocą czujników obrót nadwozia wokół swojej osi pionowej (prędkość kątowa), przyspieszenie boczne auta oraz kąt kierownicy wyznaczony przez kierowcę (oznaczający wybrany kierunek). Następnie dane te zostają porównane z parametrami obliczonymi przez centralkę elektroniczną i za pomocą skomplikowanego modelu matematycznego następuje sprawdzenie, czy pojazd pokonuje zakręt w granicach limitów stabilności, czy też ma skłonność do zarzucenia przodu, lub tyłu (podsterowności lub nadsterowności).

Aby przywrócić pojazd na właściwą trajektorię, system generuje moment obrotowy przeciwny do powodującego niestabilność, hamując pojedynczo odpowiednie koła (wewnętrzne lub zewnętrzne) i ograniczając moc silnika (działa na przepustnicę). Na tym właśnie polega wyjątkowość urządzenia opracowanego przez specjalistów Alfy Romeo.

Działanie na hamulce jest modulowane w taki sposób, aby było jak najłagodniejsze (a zatem nie przeszkadzało w jeździe), a obniżenie mocy silnika jest niewielkie, dla zapewnienia w każdej sytuacji sportowych osiągów i jak największej przyjemności prowadzenia.


ASR (Anti Slip Regulation)

Integralną część systemu VDC stanowi układ zapobiegający poślizgowi ASR (Anti Slip Regulation), który przy każdej prędkości, z pomocą hamulców i kontroli silnika, umożliwia optymalizację napędu. Na podstawie ilości obrotów kół obliczanej przez czujniki ABS, system ten oblicza stopień poślizgu i uaktywnia w celu przywrócenia przyczepności dwa różne systemy kontroli.

Kiedy zbyt duże żądanie mocy powoduje poślizg obydwu kół napędzających (na przykład przy wjechaniu w kałużę lub przyspieszania na nierównej, ośnieżonej lub oblodzonej nawierzchni), system ogranicza moment obrotowy silnika, zmniejszając kąt otwarcia przepustnicy, a co za tym idzie ilość powietrza.

Jeśli natomiast w poślizg wpada tylko jedno koło (na przykład wewnętrzne przy przyspieszaniu na zakręcie lub dynamicznej zmianie obciążenia), jest ono automatycznie hamowane bez konieczności użycia hamulca przez kierowcę. W ten sposób uzyskuje się efekt podobny do zapewnianego przez samoblokujący mechanizm różnicowy. To z kolei pozwala Alfie Romeo MiTo na dobre radzenie sobie na nawierzchniach o niskiej przyczepności.

CBC (Corning Brake Control)


System CBC (Corning Brake Control) zostaje uaktywniony, kiedy podczas wchodzenia w zakręt zostaną użyte hamulce. W takim przypadku ciśnienie w układzie hamulcowym zostaje rozłożone równomiernie na każde z kół, w celu zapewnienia stabilności pojazdu, poprzez zmniejszenie do minimum efektu nadsterowności lub podsterowności.

DST (Dynamic Steering Torque)


System VDC Alfy Romeo MiTo działa zawsze w sposób „dyskretny" dzięki zestawieniu z układem DST (Drive Steering Torque), „aktywnym elektronicznym układem kierowniczym", który zapewnia automatyczną korektę i kontroluje nadsterowność na nawierzchniach o niskiej przyczepności.

System DST poprawia zatem bezpieczeństwo jazdy, jak również komfort prowadzenia. Elektroniczny układ kierowniczy sugeruje istotnie kierowcy w każdych warunkach jazdy właściwe manewry do wykonania, umożliwiając uzyskanie doskonałych parametrów przyczepności i oferując duże poczucie pewności.

To zasługa stałej interakcji pomiędzy elektrycznym układem wspomagania kierownicy (generującym moment obrotowy kierownicy), a elektronicznym układem kontroli dynamicznej (VDC). W szczegółach, DST dokonuje automatycznej korekty, pomaga utrzymać kontrolę nad pojazdem i zapewnia „dyskrecję" działania układu VDC.

System DST okazuje się szczególnie przydatny w przypadku nadsterowności, sugerując najodpowiedniejszy manewr do utrzymania kontroli nad pojazdem w każdych warunkach. Ponadto funkcja MCF (Mu-Split control function) działa w przypadku jazdy po nawierzchni o zróżnicowanej przyczepności (na przykład w zimie zdarza się często, że dwa koła jadą po lodzie, a pozostałe dwa po asfalcie).

W tym szczególnym przypadku, system DST umożliwia automatyczną kontrę kierownicy, dla opanowania samochodu (i uniknięcia zarzucenia) i zatrzymania na możliwie najkrótszym dystansie (droga hamowania zostaje obniżona o 10%).

Na koniec, podczas sportowej jazdy, system zadziała, jeśli stwierdzi poważniejsze przyspieszenie boczne (od 0,6 g), dostarczając dodatkowy moment wstrzymujący kierownicę. W ten sposób poprawia się znacznie wrażenie panowania nad pojazdem na zakręcie, przede wszystkim przy dużych prędkościach.

HBA e Hill-holder


Ofertę Alfy Romeo MiTo uzupełnia system HBA, elektroniczno-hydrauliczny układ wspomagania hamowania, zwiększający automatycznie ciśnienie w układzie hamulcowym w razie awaryjnego hamowania. System Hill-holder, w czasie ruszania na pochyłości, utrzymuje działanie hamulca przez kilka chwil po zdjęciu stopy z pedału, ułatwiając ruszanie i zapobiegając cofnięciu.

Electronic Q2


Alfa Romeo MiTo proponuje nowy system Electronic Q2, który poprawia przeniesienie momentu obrotowego silnika na koła, a w szczególności zapewnia doskonałe zachowanie pojazdu na łuku, zapewniając pewne i przyjemne prowadzenie przy jeździe sportowej lub w warunkach niskiej przyczepności.

W szczegółach, system Electronic Q2 opiera się na wykorzystaniu układu hamulcowego, odpowiednio sterowanego przez centralkę VDC, dla uzyskania zachowania bardzo zbliżonego do mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu (innymi słowy system Electronic Q2 symuluje elektronicznie obecność samoblokującego układu różnicowego).

W szczególności, układ hamulcowy przednich kół w warunkach przyspieszenia na łuku działa odpowiednio na wewnętrzne koło, zwiększając działanie napędu na koło zewnętrzne (bardziej obciążone), przez co moment obrotowy zostaje rozdzielony pomiędzy przednie koła napędzające w sposób dynamiczny i stały, zgodnie z warunkami jazdy i nawierzchni.

Systemy i układy zapewniające pełną ochronę


Sto symulacji na urządzeniu HyGe, sto pięćdziesiąt testów zderzeniowych i dwieście prób komponentów i podsystemów. To liczby świadczące o wysiłku włożonym przez firmę po to, aby Alfa Romeo MiTo stała się jednym z najbezpieczniejszych samochodów nie tylko w swoim segmencie, ale na całym rynku samochodowym, korzystając z najnowocześniejszych pasywnych systemów bezpieczeństwa.

Dowodem na wszechstronne bezpieczeństwo jest 7 poduszek powietrznych dostępnych seryjnie (dwie typu Multistage), trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami obciążenia, system S.A.H.R. (Self Aligning Head Restraint), układ zapobiegający urazom kręgosłupa szyjnego wbudowany w oparcia przednich foteli.

Nie można również zapomnieć o ochronie pasażerów zapewnionej przez karoserię, pokrywę silnika, drzwi i belkę deski rozdzielczej, jak również przez fotele oraz kolumnę kierownicy, zaprojektowane z uwzględnieniem ich zachowania również w przypadku zderzenia.

System Air-Bag Smart 2


Pełne, inteligentne bezpieczeństwo. W razie zderzenia czołowego, bezpieczeństwo pasażerów zapewnia innowacyjny system bezpieczeństwa pasywnego, noszący nazwę "Air-Bag Smart 2", dostosowujący automatycznie parametry działania w zależności od siły zderzenia. Jego pierwszy element stanowią dwie poduszki powietrzne - kierowcy i pasażera przedniego siedzenia - działające zgodnie z nową logiką, odmienną od tradycyjnej.

Przednie poduszki powietrzne charakteryzują się dwoma stopniami działania. Kiedy zderzenie ma średnią siłę, system uaktywnia tylko pierwszy stopień, natomiast w przypadku groźniejszych kolizji, centralka zarządza włączenie obydwu stopni. Poszczególne stopnie mogą być włączane w różnej kolejności, zależnie od typu zderzenia.

W każdym przypadku usztywnienia znajdujące się wewnątrz poduszki zapewniają maksymalne wymiary i kształt ingerujący w jak najmniejszym stopniu w przestrzeń zajmowaną przez pasażera. Przednią poduszkę powietrzną pasażera można oczywiście wyłączyć (za pomocą menu w zestawie przyrządów), dla umożliwienia przewozu dzieci na foteliku zamontowanym tyłem do kierunku jazdy (napinacz pasa pozostaje włączony).

Czujniki systemu "Air-Bag Smart 2" sterują również włączaniem napinaczy pasów bezpieczeństwa. Alfa Romeo MiTo jest wyposażona w przednie pasy bezpieczeństwa ze zwijaczami, napinaczami i ogranicznikami nacisku. W razie kolizji, sterowany elektronicznie napinacz pirotechniczny powoduje zwinięcie taśmy w ciągu kilku milisekund, zapewniając doskonałe przyleganie pasa do ciała. Wewnątrz zwijaczy umieszczone są ograniczniki nacisku, o kontrolowanej sile działania, dozujące siłę działania pasa na ramiona chronionej osoby.

Centralka sterowania i czujniki


Alfa Romeo MiTo jest zatem wyposażona we wszystkie najnowocześniejsze dostępne dziś systemy bezpieczeństwa pasywnego. W celu zarządzania nimi, opracowano nowoczesny „system nerwowy", sterowany za pomocą elektronicznej centralki umieszczonej w przednim tunelu. Centralka odbiera sygnały pochodzące z poszczególnych czujników rozmieszczonych na zewnątrz samochodu (oraz wewnątrz) i zależnie od nich decyduje, ile i jakie urządzenia uaktywnić.

Właśnie dlatego system jako całość charakteryzuje się „inteligentnym" działaniem. Kiedy, pomimo uderzenia, nie zachodzi niebezpieczeństwo uderzenia pasażera w ścianę samochodu, system nie zostaje uaktywniony. System rozróżnia też wstrząsy niepochodzące od uderzenia. Działa również w przypadku odcięcia instalacji elektrycznej. Aby wszystko to stało się możliwe, konieczne było opracowanie logiki działania oraz szczególnie nowoczesnych czujników.

Takich, jak algorytm CSA (Crash Severity Algorithm), który potrafi rozróżnić siłę zderzenia i zarządza przednimi poduszkami bezpieczeństwa typu Multistage, albo czujnik wykrywający obecność pasażera i informujący go o konieczności zapięcia pasa bezpieczeństwa za pomocą sygnału akustycznego i wizualnego, na desce rozdzielczej. A ponadto: dwukierunkowe czujniki przyspieszenia, umożliwiające wzmocnienie funkcji czujników satelitarnych, zamontowanych na środkowych słupkach, dla zapewnienia szybkiej reakcji bocznych poduszek powietrznych i kurtyn powietrznych w przypadku zderzenia bocznego.

W Alfie Romeo MiTo znajdujemy również asymetryczny czujnik wykrywający zderzenie czołowe oraz ECS (Early Crash Sensor), dodatkowy układ, umieszczony w przedniej części samochodu, umożliwiający centralce szybsze, w porównaniu z tradycyjnym systemem, uruchomienie przednich poduszek powietrznych; zanim jeszcze rozpocznie się ruch ciał kierowcy a pasażera w stronę kierownicy I deski rozdzielczej.

Kurtyny powietrzne i boczne poduszki powietrzne

Pierwsze z nich, to poduszki rozwijające się wzdłuż szyb, dla zapewnienia ochrony głów pasażerów w razie zderzenia bocznego. W porównaniu z innymi rozwiązaniami, kurtyny powietrzne zastosowane w Alfie Romeo MiTo zapewniają lepszą ochronę (ponieważ zajmują zawsze właściwą pozycję), napełniają się szybciej i są mniej inwazyjne w stosunku do pasażera. Otwierają się z góry do dołu i nie powodują sowim ruchem zagrożenia dla ramion pasażerów.

Ponadto chronią skutecznie głowy pasażerów zarówno przednich, jak i tylnych miejsc, ponieważ mają taką samą szerokość, jak całe przeszklenie oraz zapewniają ochronę również w razie dachowania. Obydwie poduszki (jedna po prawej, druga po lewej stronie) znajdują się pod podłużnicą dachu, złożone w zamkniętej wnęce. W odpowiednim momencie poszycie składa się, umożliwiając napełnienie i rozwinięcie poduszek.

Ponadto, dla ochrony miednicy i klatki piersiowej pasażerów, także w przypadku zderzenia bocznego, Alfa Romeo MiTo dysponuje bocznymi poduszkami powietrznymi umieszczonymi wewnątrz oprać foteli, które to rozmieszczenie zapewnia lepszą ochronę pasażerów, niezależnie od ich postury, zajmowanej pozycji oraz ustawień fotela.

Poduszka chroniąca kolana po stronie kierowcy


Strefa poniżej kolumny kierownicy, zazwyczaj najbardziej niebezpieczna dla kolan, zostaje zneutralizowana dzięki wykorzystaniu poduszki powietrznej, jak i nowemu ustawieniu blokady kierownicy, które spowodowało przesunięcie stacyjki w tradycyjną pozycję.



Bezpieczne i wygodne siedzenia

Szczególną uwagę poświęcono fotelom, które spełniają zasadniczą rolę w celu zapewnienia właściwej pozycji ciała pasażera, a zatem osiągnięcia właściwego poziomu bezpieczeństwa przy zderzeniu czołowym, tylnym i bocznym. Parametry siedzeń wykraczają poza europejskie przepisy homologacyjne. Opracowano je specjalnie z myślą o spełnieniu na nadwyżką najsurowszych norm wymaganych na rynku.

Tylne siedzenia Alfy Romeo MiTo wyposażono m.in. w system S.A.H.R. (Self Aligning Head Restraint), który w razie zderzenia zbliża zagłówek do karku pasażera, ograniczając w ten sposób możliwość urazów szyjnego odcinka kręgosłupa.

Sygnalizacja hamowania awaryjnego

W zakresie bezpieczeństwa prewencyjnego, Alfa Romeo MiTo wprowadza istotne nowości. To system sygnalizujący hamowanie awaryjne poprzez włączenie kierunkowskazów. Funkcja zostaje uaktywnione, jeśli przy prędkości przekraczającej 50 km/h, nastąpi przyspieszenie ujemne o wartości przekraczającej 7 m/s˛, pedał hamulca jest wciśnięty, a światła awaryjne nie są włączone. Po spełnieniu tych warunków, system uaktywnia automatycznie przednie i tylne kierunkowskazy.

inf ALFA ROMEO


Reklama