Newsletter

Regulamin

Reklama

Elektronika - Bezpieczeństwo - elektroniczni asystenci ruchu

Dużo więcej niż kawałek materiału – czyli pasy bezpieczeństwa bez tajemnic

dokument
pobierz +

Choć pasy bezpieczeństwa mogłyby się wydawać prostym urządzeniem, w swojej współczesnej formie są skomplikowanym elementem konstrukcyjnym. Nieustanne prace rozwojowe i duże nakłady finansowe producentów ponoszone są dla zapewnienia osobom jadącym samochodem komfortowych warunków, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. Dla najlepszych producentów kwestia bezpieczeństwa jest szczególnie ważna i zawsze zapewniają najwyższy możliwy jego poziom już od najmniejszych i najtańszych modeli. Np. Skoda na wszystkich miejscach siedzących każdego ze swoich modeli samochodów stosuje trzypunktowe pasy barkowo-biodrowe – mają one trzy punkty mocowania, co gwarantuje utrzymanie odpowiedniej pozycji ciała zapiętej osoby podczas każdego rodzaju uderzeń. Przednie pasy wyposażone są w regulację wysokości górnego punktu zaczepienia, a wszystkie w kontrolę zapięcia – jazda pasażerów bez nich jest sygnalizowana lampką ostrzegawczą i/lub alarmem dźwiękowym. O tym, jak pasy bezpieczeństwa utrzymują ciężar ciała można na własnej skórze przekonać się w ŠKODA AUTOLAB, pierwszym w Polsce Interaktywnym Centrum Bezpieczeństwa, w symulatorze dachowania. Pasy bezpieczeństwa powinny też służyć kobietom w ciąży, pomimo że przepisy zezwalają na jazdę bez ich użycia. Jak prawidłowo je zapinać, tutaj tłumaczy instruktor ze ŠKODA Auto Szkoła. Dziś standardem w samochodach są pasy bezwładnościowe. Wyposażone są one w mechanizm sprężynowy zwijania pasa, dzięki czemu możemy swobodnie poruszać się w kabinie, wydłużając lub skracając zasięg pasa do momentu jego zablokowania. Podczas zderzenia aktywowany jest napinacz, kiedyś sprężynowy, od kilku lat pirotechniczny – ten radykalny środek gwarantuje maksymalne dociągnięcie pasa bezpieczeństwa i absolutną pewność przytrzymania zapiętej pasem osoby w każdych warunkach. Napinacze zaprojektowane są tak, by w ciągu ułamka sekundy zniwelować luz zapiętego pasa i unieruchomić osobę, ale też nie doprowadzić do uszkodzenia części ciała – na przykład klatki piersiowej - zbyt dużą siłą napięcia. Dla zapewnienia optymalnej ochrony w trakcie zderzenia pasy bezpieczeństwa współpracują z poduszkami bezpieczeństwa. Wybrane modele ŠKODY wyposażone są w funkcję CREW PROTECT ASSISTANT, która przygotowuje kierowcę i pasażera siedzącego z przodu na możliwość kolizji. Funkcja ta błyskawicznie samoczynnie napina pasy bezpieczeństwa, domyka przednie szyby i okno dachowe dla zmniejszenia ryzyka obrażeń. Dowiedz się więcej o funkcji. Wszystkie modele ŠKODY, począwszy od Citigo, są standardowo wyposażone także w zaczepy Isofix z mocowaniem TopTether na obu zewnętrznych miejscach kanapy, służące do mocowania fotelików dziecięcych. Zapewniają one solidne i niezawodne połączenie fotelika z samochodem, zgodnie z przyjętymi standardami bezpieczeństwa, dzięki czemu każdy typ fotelika można szybko i łatwo założyć lub zdjąć, mając przy tym absolutną pewność co do niezawodności tego rozwiązania. inf/zdjęcia/filmy SKODA

Zasoby powiązane


Reklama