Newsletter

Regulamin

Reklama

Elektronika - Bezpieczeństwo - elektroniczni asystenci ruchu

Honda HR-V - pełna gama zaawansowanych systemów bezpieczeństwa

dokument
pobierz +

Honda HR-V - podobnie, jak wszystkie modele japońskiej firmy oferowane na rynku europejskim - jest wyposażona w szereg systemów bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego, które ułatwiają prowadzenie auta, zapewniając jednocześnie maksymalną ochronę pasażerom Hondy HR-V oraz pieszym.

Każda nowa Honda HR-V sprzedawana w Europie będzie wyposażona w opracowany przez Hondę system aktywnego hamowania w ruchu miejskim (CBA). System stworzony do zapobiegania kolizjom przy niewielkich prędkościach lub łagodzenia ich skutków wykorzystuje czujnik laserowy do skanowania drogi przed pojazdem. Gdy CBA zidentyfikuje sytuację, która z dużym prawdopodobieństwem może zakończyć się kolizją, komputer sterujący automatycznie uruchomi hamulce samochodu. System jest aktywny przy prędkościach jazdy poniżej 32 km/h. Gdy układ zidentyfikuje sytuację, która rodzi ryzyko kolizji, auto nieznacznie wytraci prędkość oraz uruchomione zostaną ostrzeżenia dźwiękowe i optyczne informujące kierowcę o zagrożeniu. Następnie, automatycznie uruchamiane są hamulce samochodu, co ma na celu zatrzymanie pojazdu.

Modele HR-V w średniej i najwyższej wersji wyposażeniowej otrzymają dodatkowo pakiet rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa o nazwie Advanced Driver Assist System, działających w oparciu o szereg specjalnych czujników oraz kamer skierowanych do przodu i do tyłu. W skład pakietu wchodzą takie rozwiązania, jak system ostrzegania przed kolizją, system rozpoznawania znaków drogowych, inteligentny ogranicznik prędkości, system ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu oraz system automatycznych świateł drogowych.

System ostrzegania przed kolizją (FCW)

Przy pomocy wielofunkcyjnej kamery, system wykrywa ryzyko najechania na pojazd (samochód osobowy lub użytkowy) znajdujący się bezpośrednio przed Hondą HR-V. System jest aktywny przy prędkości od 15 km/h, a po wykryciu zagrożenia, wysyła ostrzegawcze sygnały optyczne i dźwiękowe. Kierowca ma możliwość ustalenia zadanej odległości od pojazdu poprzedzającego oraz może w każdej chwili dezaktywować system.

System rozpoznawania znaków drogowych (TSR)

System TSR wykorzystuje wielofunkcyjną kamerę pojazdu do rozpoznawania znaków drogowych podczas jazdy w przód. Po minięciu znaku, system automatycznie rozpoznaje i wyświetla jego graficzny odpowiednik na ekranie w tablicy przyrządów.

System został zaprojektowany do rozpoznawania okrągłych znaków ograniczenia prędkości oraz znaków zakazu wyprzedzania. Na ekranie mogą być jednocześnie prezentowane dwa znaki. Po prawej stronie ukazują się znaki ograniczenia prędkości, a po lewej znaki zakazu wyprzedzania oraz dodatkowe informacje dotyczące ograniczenia prędkości, np. wskazówki odnoszące się do warunków pogodowych.

Inteligentny ogranicznik prędkości (ISL)

Inteligentny ogranicznik prędkości stanowi zaawansowane technicznie połączenie dwóch, uprzednio niezależnych, rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa – regulowanego ogranicznika prędkości oraz systemu rozpoznawania znaków drogowych. Regulowany ogranicznik prędkości stanowi wyposażenie standardowe wszystkich europejskich modeli Hondy i ma za zadanie utrzymywać maksymalną prędkość zadaną przez kierowcę.

Jeśli system ISL jest aktywny, prędkość pojazdu zostaje automatycznie dostosowana do obowiązujących na danym obszarze ograniczeń, rozpoznanych przez system TSR. Jeśli kolejny mijany znak w jeszcze większym stopniu ogranicza dopuszczalną prędkość, pojazd płynnie i samoczynnie zwolni, redukując moc przekazywaną na koła, aż do uzyskania maksymalnej dozwolonej prędkości. Jeśli natomiast prędkość pojazdu będzie większa o przynajmniej 3 km/h od prędkości dozwolonej, system poinformuje o tym kierowcę przy pomocy sygnału dźwiękowego oraz migającej na wyświetlaczu ikony ze znakiem ograniczenia prędkości. Pojazd nie osiągnie wówczas prędkości wyższej od maksymalnej dopuszczalnej, niezależnie od siły nacisku, jaką kierowca wywrze na pedał przyśpieszenia. Po minięciu znaku dopuszczającego wyższą prędkość, system pozwoli kierowcy przyśpieszyć do osiągnięcia nowej, dopuszczalnej prędkości maksymalnej, ale przekroczenie nowego limitu prędkości ponownie nie będzie możliwe. Kierowca ma w każdej chwili możliwość wyłączenia systemu.

System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW)

System LDW wykorzystuje wielofunkcyjną kamerę pojazdu do śledzenia znaków poziomych wyznaczających pasy ruchu na drodze. Jeśli pojazd zaczyna zjeżdżać z danego pasa ruchu bez sygnalizacji kierunkowskazem, system LDW emituje ostrzegawcze sygnały dźwiękowe i optyczne, informując kierowcę o tym fakcie. Kierowca ma w każdej chwili możliwość wyłączenia systemu.

System automatycznych świateł drogowych (HBS)

System HBS jest aktywny przy prędkościach powyżej 40 km/h i odpowiada za automatyczne włączanie i wyłączanie świateł drogowych, wykrywając pojazdy silnikowe (samochody osobowe i ciężarowe oraz motocykle) i rowery jadące z przeciwka lub za Hondą HR-V. Kierowca ma w każdej chwili możliwość wyłączenia systemu.

Bezpieczna struktura nadwozia

Nowy HR-V zawiera opracowaną przez Hondę strukturę nadwozia ACE™, która zapewnia wszystkim pasażerom podróżującym w aucie doskonałą ochronę w przypadku zderzenia.

Sieć połączonych ze sobą elementów strukturalnych zapobiega deformacji kabiny poprzez pochłanianie i rozpraszanie siły uderzeniowej z dala od przedziału pasażerskiego. Ponadto, struktura ta minimalizuje ryzyko wjechania pod lub na inny pojazd podczas zderzenia, co ma szczególne znaczenie przy kolizjach czołowych z udziałem pojazdów o różnych gabarytach lub konstrukcjach ramowych.

Honda HR-V sprzedawana w Europie jest standardowo wyposażona w osiem poduszek powietrznych, które dodatkowo zwiększają ochronę podróżujących podczas zderzenia. Przednie i boczne poduszki powietrzne oraz pełnowymiarowe poduszki kurtynowe odznaczają się „inteligentną” konstrukcją, a ich aktywacja następuje wyłącznie wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne. Dodatkowo, przednie zagłówki redukują ryzyko odniesienia urazów kręgosłupa spowodowanych szarpnięciem.

Nowa Honda HR-V została zaprojektowana pod kątem uzyskania maksymalnej liczby pięciu gwiazdek w najnowszych i najbardziej surowych testach zderzeniowych instytutu Euro NCAP.

inf/zdjęcia/filmy HONDA

Zasoby powiązane


Reklama