Newsletter

Regulamin

Reklama

Elektronika - Komfort - elektroniczne dodatki zwiększające komfort użytkowania

Autonomiczna jazda seryjnej ciężarówki stała się faktem

dokument
pobierz +

Krok po kroku w stronę jazdy autonomicznej

W lipcu 2014 roku prototypowa ciężarówka przyszłości Mercedes-Benz - Future Truck 2025 - po raz pierwszy odbyła jazdę autonomiczną na torze testowym niedaleko Magdeburga, a w maju br. prawdziwą sensację wywołała światowa premiera ciężarówki Freightliner Inspiration Truck. Daimler po raz pierwszy zaprezentował wówczas ciężarówkę dopuszczoną do poruszania się publicznymi drogami w sposób wysoce zautomatyzowany. Zarówno Future Truck 2025, jak i Inspiration Truck są pojazdami koncepcyjnymi wyposażonymi w szereg dodatkowych funkcji. Kamery zamiast lusterek, obrotowy fotel i tablet to elementy, których nie uświadczymy w Actrosie z systemem Highway Pilot. Dlaczego? Został on homologowany zgodnie z drugim poziomem automatyzacji (jazda częściowo zautomatyzowana). Oznacza to, że Highway Pilot może wspierać kierowcę w pewnych sytuacjach, zarówno w ruchu wzdłużnym, jak i poprzecznym. Kierowca musi jednak stale monitorować warunki panujące na drodze i być w każdej chwili przygotowanym do przejęcia kontroli nad pojazdem. Z tego powodu w trybie jazdy zautomatyzowanej niedozwolone są czynności takie jak korzystanie z tabletu. Na torze nieopodal Magdeburga prototyp Future Truck 2025 zademonstrował już jednak możliwości automatyzacji na poziomie trzecim (jazda wysoce zautomatyzowana): oznacza to, że system samodzielnie wykrywa swoje limity i wówczas prosi kierowcę o przejęcie kierownicy. Na tym poziomie automatyzacji kierowca nie musi stale monitorować działania pilota, w czasie podróży może więc zająć się wykonywaniem innych zadań.


Rzeczywistość..

Kilka dni temu na autostradzie A8 między Denkendorf a lotniskiem w Stuttgarcie seryjna ciężarówka Daimler Trucks odbyła pierwszy na świecie częściowo zautomatyzowany przejazd drogą publiczną. Mercedes-Benz Actros z systemem Highway Pilot w swoją dziewiczą podróż udał się w wyjątkowym towarzystwie. Miejsca w kabinie zajęli: dr Wolfgang Bernhard, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za ciężarówki i autobusy, oraz Winfried Kretschmann, premier Badenii-Wirtembergii.

Do zaprezentowania systemu posłużył standardowy Mercedes-Benz Actros, na potrzeby testu jazdy autonomicznej wyposażony w inteligentny system Highway Pilot. Ciężarówka została zatwierdzona jako pojazd badawczy zgodnie z niemieckimi przepisami ruchu drogowego dotyczącymi homologacji (§19/6 StVZO). Lokalny urząd dozoru technicznego przeprowadził kontrolę pojazdu i wydał opinię biegłego, na podstawie której władze samorządowe Badenii-Wirtembergii przyznały zwolnienie w oparciu o §70 StVZO. W rezultacie ciężarówka została dopuszczona do jazdy po autostradach w sposób częściowo zautomatyzowany.

F

uzja czujników, czyli połączenie sprawdzonych, zaawansowanych systemów wspomagających komfort i bezpieczeństwo, pozwala ciężarówce z systemem Highway Pilot na stałą obserwację otoczenia z przodu pojazdu i - w pewnych sytuacjach - na jazdę zautomatyzowaną. W rezultacie dr Wolfgang Bernhard może bez obaw zdjąć ręce z kierownicy. Rusza on Actrosem ze stacji serwisowej i wjeżdża na autostradę w kierunku Karlsruhe. Gdy tylko ciężarówka zajmuje prawy pas, system Highway Pilot jest gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Kierowca potwierdza to wciśnięciem przycisku. Actros starannie trzyma się swojego pasa, utrzymuje optymalny dystans od poprzedzającego auta i w razie potrzeby sam hamuje. Obaj podróżujący siedzą wygodnie w funkcjonalnej, nowoczesnej kabinie i zajmują się rozmową.

Przed zjazdem na lotnisko i teren targowy system poprosił Wolfganga Bernharda o przejęcie kontroli nad pojazdem - ciężarówka przełączyła się z trybu jazdy zautomatyzowanej na sterowanie ręczne, a system Highway Pilot został wyłączony. Kierowca zjechał Actrosem z autostrady i zawrócił, ponownie wjeżdżając na A8 w przeciwnym kierunku. Scenariusz jest dokładnie taki sam: Actros samodzielnie hamuje i przyspiesza w płynnym ruchu autostradowym.

Jeśli ciężarówka zbliża się do przeszkody, takiej jak roboty drogowe na A8, system prosi kierowcę samodzielne poprowadzenie pojazdu. Gdy pojazd minie odcinek, na którym obowiązują utrudnienia, Highway Pilot ponownie przejmuje nad nim kontrolę. System bezpiecznie kieruje ciężarówką aż do zjazdu na Wendlingen, gdy Wolfgang Bernhard raz jeszcze chwyta za kierownicę.


inf/zdjęcia/filmy MERCEDES

Zasoby powiązane


Reklama