Newsletter

Regulamin

Reklama

Elektronika - Komfort - elektroniczne dodatki zwiększające komfort użytkowania

Autonomiczna jazda ciężarówką Mercedesa

dokument
pobierz +

Dr Bernhard -Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za ciężarówki i autobusy- podkreśla: „Ta premiera po raz kolejny potwierdza nasze hasło »Shaping Future Transportation« - wraz z pierwszą seryjną autonomiczną ciężarówką kształtujemy transport przyszłości”.

Wzrost znaczenia łączności w transporcie przyszłości

Wykorzystanie sieci cyfrowych w ruchu drogowym wchodzi w fazę znacznego rozwoju. Łączność oznacza nie tylko połączenie wszystkich systemów wspomagania, bezpieczeństwa i telematyki z nowymi układami czujników, ale obejmuje też tworzenie inteligentnych sieci między pojazdami oraz między pojazdami a elementami infrastruktury transportu. Jeśli ciężarówka odpowiednio wcześnie otrzymuje informację o wypadku na jej trasie przejazdu, może z wyprzedzeniem podjąć odpowiednie działania i w trybie autonomicznym dostosować się do natężenia ruchu. Płynniejsza jazda skutkuje obniżeniem zużycia paliwa oraz emisji spalin. Równocześnie czas dojazdu staje się bardziej przewidywalny, a zrównoważony styl jazdy sprawia, że podstawowe podzespoły ciężarówki są mniej narażone na zużycie. To z kolei ogranicza przestoje związane z pracami serwisowymi i ewentualnymi naprawami. Odciążenie infrastruktury drogowego i optymalizacja transportu dóbr w przyszłości to ważne warunki pomyślnej działalności naszych klientów.

Daimler Trucks pracuje nad rozwiązaniami dla transportu przyszłości

Jako pionier branży motoryzacyjnej, Daimler bierze odpowiedzialność i stale pracuje nad tym, aby sprostać wyzwaniom w zakresie natężenia ruchu, korków i presji kosztów w sektorze transportowym.

Ciężarówki dalekobieżne są użytkowane w warunkach szczególnie korzystnych, jeśli chodzi o możliwości autonomicznej jazdy. Pozwala to znacząco zwiększyć efektywność sektora transportowego, zwłaszcza dzięki obniżeniu łącznych kosztów użytkowania (TCO). Zwiększenie bezpieczeństwa i obniżenie zużycia paliwa ma w transporcie dalekobieżnym niezwykle istotne znaczenie.

Ciężarówka dalekobieżna co roku pokonuje średnio 130 tys. km. Funkcje jazdy autonomicznej pozwalają odciążyć kierowcę w trakcie monotonnego pokonywania odcinków autostradowych lub męczącego przedzierania się przez korki. Przeprowadzone przez oddział badań Daimlera testy kondycyjne kierowców korzystających z funkcji jazdy autonomicznej wskazują, że kierowca taki mniej się męczy, dłużej pozostaje wypoczęty i może poświęcać czas na inne zadania. Jego współczynnik uwagi jest o około 25% wyższy niż przy całkowicie samodzielnym prowadzeniu pojazdu.

Maszyna - kierowca bezpieczniejszy od człowieka

Model który poddano testom -Mercedes-Benz Actros- napędzany jest 12,8-litrowym silnikiem z rodziny OM 471, a jego wyposażenie obejmuje wszystkie sprawdzone systemy wspomagania i bezpieczeństwa, takie jak przekładnia Mercedes PowerShift 3, tempomat Predictive Powertrain Control (PPC), system antykolizyjny Active Brake Assist 3, asystent monitorujący zmęczenie kierowcy oraz komputer pokładowy FleetBoard. Wszystkie te układy współpracują z czujnikami systemu Highway Pilot - radarem i kamerą stereoskopową. Cała technologia jest więc zainstalowana w ciężarówce i pozwala na jazdę zautomatyzowaną bez potrzeby łączenia się z internetem. System idealnie sprawdza się na autostradzie: utrzymuje odpowiedni dystans od poprzedzającego pojazdu i w odpowiednim momencie hamuje, gdy w lukę wjedzie jeszcze jeden samochód.

Highway Pilot nie zastępuje kierowcy, ale wspiera go i ogranicza zmęczenie monotonną jazdą autostradową oraz ruszaniem i hamowaniem w korku. W trybie jazdy zautomatyzowanej kierowca ma przez cały czas kontrolę nad pojazdem - może przejąć stery w wymagających sytuacjach. Pod względem nadmiarowości zabezpieczeń w systemie czujników i układach hamulcowym czy kierowniczym Highway Pilot reprezentuje ekstremalnie wysoki standard bezpieczeństwa. Jeśli minimalne wymagania dla jego funkcjonowania nie są spełnione, np. ze względu na złą pogodę lub niedostateczne oznakowanie poziome jezdni, za pomocą sygnałów akustycznych i optycznych prosi on kierowcę o przejęcie zadania prowadzenia pojazdu. Ten ma na to wystarczająco dużo czasu. Jeśli jednak nie zareaguje, ciężarówka sama się zatrzyma - automatycznie i w bezpieczny sposób.

inf/zdjęcia/filmy MERCEDES

Zasoby powiązane


Reklama