Newsletter

Regulamin

Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Adaptacyjne zawieszenie o zmiennej sztywnosci - AVS - w Lexusie NX

dokument
pobierz +

Model NX wyposażono w nowej generacji elektroniczne adaptacyjne zawieszenie o zmiennej sztywności z zaworami elektromagnetycznymi. W połączeniu z układem wyboru trybu jazdy dostosowuje on automatycznie siłę tłumienia do zmiennych warunków drogowych, tak aby zapewnić jak największy komfort jazdy na wprost i maksymalną stateczność przy dużych prędkościach, a jednocześnie ograniczyć przechyły nadwozia oraz zapewnić optymalną zwrotność pojazdu podczas pokonywania zakrętów.

Przełomowe zastosowanie zaworów elektromagnetycznych o liniowej charakterystyce w miejsce konwencjonalnych silników krokowych w zawieszeniu AVS umożliwiło ponad trzykrotne zwiększenie liczby poziomów tłumienia - z 9 do 30. Zawory elektromagnetyczne mają bardziej zwartą konstrukcję, dlatego można je było umieścić u dołu amortyzatorów, zamiast w ich części górnej, co pozwoliło na obniżenie linii podłogi i powiększenie przestrzeni ładunkowej. Czas reakcji zawieszenia uległ czterokrotnemu zmniejszeniu - z 80 do 20 milisekund.

Na podstawie sygnałów odbieranych z różnych układów sterujących układ AVS realizuje 9 funkcji:
- Funkcja nadzorująca prędkość jazdy zapewnia komfort podróżowania z małymi prędkościami

i stateczność prowadzenia auta przy dużej prędkości

- Funkcja nadzorująca przechyły nadwozia utrzymuje optymalne położenie nadwozia przy skręcie

- Funkcja przeciwdziałania nurkowaniu przodu ogranicza obniżanie się przedniego zawieszenia podczas hamowania

- Funkcja przeciwdziałania podnoszeniu przodu działa podczas przyspieszania, utrzymując auto w poziomie

- Funkcja przeciwdziałania nierównościom zapewnia płynniejszą jazdę na wyboistej nawierzchni

- Funkcja kontroli nierówności nawierzchni ogranicza siłę tłumienia, gdy układ wykryje deformacje nawierzchni drogi

- Funkcja kontroli masy nieresorowanej zwiększa siłę tłumienia, gdy np. koła wpadają w rezonans podczas jazdy po nierównościach.

- Funkcja wspomagająca stateczność ruchu współpracuje z układem stabilizacji toru jazdy, aby zapewnić jak najlepsze prowadzenie pojazdu, na przykład w momencie, gdy zaczyna się ślizgać po mokrej nawierzchni.

- Funkcja wspomagająca zaawansowany system ochrony przedzderzeniowej zwiększa tłumienie, co ułatwia uniknięcie kolizji podczas gwałtownego hamowania

Zasoby powiązane


Reklama