Newsletter

Regulamin

Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Audi A4 Allroad quattro - układ przeniesienia napędu

dokument
pobierz +

Stały napęd na cztery koła quattro to element wyposażenia seryjnego nowego Audi A4 allroad quattro. W zależności od wybranej wersji silnikowej, dostępna jest manualna skrzynia sześciobiegowa, siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic lub ulepszona ośmiostopniowa, automatyczna przekładnia tiptronic.

Wariant z silnikiem 2.0 TDI oferowany jest ze skrzynią manualną lub nową skrzynią automatyczną S tronic. W przypadku silnika 2.0 TFSI i 3.0 TDI 160 kW (218 KM), standardowo montowana jest automatyczna przekładnia dwusprzęgłowa. Charakteryzuje się ona wysoką sprawnością i zastąpiła bezstopniową skrzynię multitronic. Najważniejszymi ulepszeniami w niej zastosowanymi są: jeszcze bardziej zmniejszone tarcie, mały ciężar, bardzo efektywne zaopatrywanie w olej oraz odśrodkowy, wahadłowy tłumik drgań na dwumasowym kole zamachowym (umożliwia uzyskanie bardzo niskich obrotów). Dzięki naprzemiennemu otwieraniu i zamykaniu sprzęgieł, przełączanie biegów trwa zaledwie kilka setnych sekundy i przebiega prawie bez wpływu na siłę ciągu. Siły z wałka zdawczego przekazywane są do mechanizmu różnicowego przedniej osi za pomocą przekładni zębatej czołowej.

W nowym Audi A4 allroad quattro debiutuje ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic. Przewidziano ją dla silnika 3.0 TDI o mocy 200 kW (272 KM). Tę miękko, szybko i spontanicznie przełączającą biegi przekładnię automatyczną również stworzono całkowicie od podstaw. Duża liczba biegów pozwala na bliską idealnego punktu obciążenia pracę silnika.

Obie przekładnie automatyczne to przykład najnowocześniejszej myśli technicznej. Charakteryzuje je duża rozpiętość przełożeń. Ich niższe biegi mają krótkie, sportowe przełożenia, natomiast biegi wyższe mają długie przełożenia obniżające prędkość obrotową i zużycie paliwa. Kierowca może określać tryb pracy automatycznej skrzyni biegów, wybierając pomiędzy trybem D, S i E lub w dowolnym momencie przejść do samodzielnego przerzucania biegów za pomocą dźwigni zmiany biegów lub za pomocą standardowych manetek przy kierownicy.

Stały napęd na cztery koła quattro jest symbolem bezsprzecznych zalet, takich jak dynamika, przyczepność, bezpieczeństwo jazdy i stabilne prowadzenie. Ten czysto mechaniczny układ działa bez jakichkolwiek opóźnień. Partnerem napędu na cztery koła quattro jest ulepszony, selektywny rozkład napędu między kołami, działający zawsze, niezależnie od rodzaju powierzchni po której się poruszamy.

Podwozie

Zawieszenie, podwyższone w porównaniu do Audi A4 Avant o 23 mm, a także koła o zwiększonej średnicy, dają w sumie o 34 mm większy prześwit. Dzięki temu, nowe Audi A4 allroad quattro zarówno na utwardzonych drogach, jak i w łatwym terenie czuje się jak w domu.

Alternatywą dla standardowego podwozia jest dostępne na życzenie podwozie z aktywnym systemem kontroli zawieszenia, oferowane po raz pierwszy w tym modelu. Czujniki kontrolują ruch wszystkich czterech kół oraz przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne. Charakterystyka pracy amortyzatorów dopasowuje się do warunków nawierzchni i sytuacji na drodze. Efektem takich działań jest zwiększona dynamika jazdy, zachowująca jednak wyższy komfort i doskonałe właściwości offroad. Ponadto kierowca, za pomocą systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, ustawić może pozycję podwozia, by w każdej sytuacji móc wybrać pożądane właściwości jezdne. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select w nowym Audi A4 allroad quattro ma poszerzony zakres. Obok znanych już trybów comfort, auto, dynamic, efficiency oraz individual (tylko w połączeniu z systemem nawigacji), do jazdy po nieutwardzonych drogach służy tryb offroad. Dostosowuje on odpowiednio system zarządzania pracą silnika, pracę skrzyni biegów, wspomaganie układu kierowniczego, pracę opcjonalnego podwozia adaptacyjnego oraz wszystkich ważnych dla tego trybu systemów wsparcia kierowcy i systemów bezpieczeństwa do jazdy w łatwym terenie.

Oś przednia to ulepszona konstrukcja pięciowahaczowa. Gwarantuje ona optymalny komfort przy jednoczesnym zachowaniu dużego stopnia zwrotności. W porównaniu z poprzednim modelem, konstruktorzy zredukowali jej ciężar o pięć kilogramów.

Biorąc pod uwagę elektromechaniczne wsparcie układu kierowniczego, Audi postawiło na nowe, kompaktowe rozwiązanie, które w porównaniu do poprzedniego modelu jest lżejsze o 3,5 kg. Daje ono kierowcy bardziej bezpośrednią reakcję na stan nawierzchni i zapewnia lepszą precyzję manewrowania. Opcjonalnie dostępny jest dynamiczny układ kierowniczy z płynną regulacją przełożenia.

Z tyłu pojazdu, konstrukcja pięciowahaczowa zastąpiła oś z wahaczami trapezowymi, stosowaną w poprzednim modelu. Dzięki inteligentnej kompozycji materiałów, Audi obniżyło ciężar elementów konstrukcyjnych osi o kolejnych siedem kilogramów.

Nowe Audi A4 allroad quattro jeździ standardowo na 17-calowych kołach wieloramiennymi felgami o lekkiej konstrukcji. Wspólnie z quattro GmbH, Audi oferuje warianty opcjonalne felg w rozmiarach od 17 do 19 cali. Elementem wyposażenia seryjnego samochodu jest zestaw do naprawy opon i system kontroli ciśnienia powietrza w oponach.

Wentylowane od wewnątrz tarcze hamulcowe przedniej osi mogą mieć średnicę nawet 338 mm. Elektromechaniczny hamulec postojowy działa na oś tylną.

Jeśli systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select pracuje w trybie dynamic lub offroad, to elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) dostosowuje swoje działanie do wymogów tychże trybów.

Inf/zdjęcia AUDI

Zasoby powiązane


Reklama