Newsletter

Regulamin

Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

BMW eDrive: elektryczny silnik ustanawia nowe standardy w gęstości mocy i wydajności napędu.

BMW eDrive: elektryczny silnik ustanawia nowe standardy w gęstości mocy i wydajności napędu.

Hybrydowy silnik synchroniczny opracowany i wyprodukowany przez BMW Group specjalnie dla potrzeb BMW i3 rozwija moc maksymalną 125 kW/170 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm – od pierwszego obrotu swego wału. Dzięki temu BMW i3 rozpędza się do 100 km/h w 7,2 s, a do 60 – w zaledwie 3,7 s. Zapewniając elastyczność w zakresie 80-120 km/h na poziomie 4,9 s, realizuje osiągi, do których konwencjonalne samochody potrzebowałyby o wiele wyższych mocy. Poza tradycyjną dla elektrycznych silników, natychmiastową responsywnością, BMW i3 imponuje rozwijaniem imponującej mocy nieprzerwanie aż po prędkość maksymalną, która została elektrycznie ograniczona do 150 km/h – by zapewnić optymalną wydajność.

Elektryczny silnik rozwija swą wysoką moc na stałym poziomie aż po wysoki zakres obrotów, co jest wynikiem specyficznej konstrukcji opracowanej właśnie dla BMW i3. Technologia BMW eDrive spowodowała wzniesienie zasady permanentnego wzbudzenia silnika synchronicznego na wyższy poziom wyrafinowania – na drodze optymalizacji każdego możliwego detalu. Specyficzne ułożenie i rozmiary elementów wykorzystywanych do generowania napędu wytwarza – oprócz momentu obrotowego powstającego dzięki stałym magnesom – zjawisko znane jako reluktancja. Wytwarza ją magnetyczna asymetria rotoru, co – w przeciwieństwie do innych typów silników – oddaje do dyspozycji imponująco wysoki moment obrotowy nawet na wysokich obrotach. Hybrydowy silnik synchroniczny wziął swą nazwę od właściwości rozwijania momentu obrotowego – przez dwa typy maszyny. Elektryczny silnik skonstruowany dla BMW i3 kręci się maksymalnie do 11 400 obr./min.

Innowacyjna zasada konstrukcyjna tej jednostki napędowej pozwala jej na wydajną pracę w ogromnym zakresie obrotów. Średnie zużycie energii przez ten silnik wynosi ok. 0,13 kilowatogodziny na 1 km (w Nowym Europejskim Cyklu Testowym NEDC), co odgrywa kluczową rolę w optymalizacji zasięgu samochodu. Jest to wartość wyjątkowo niska, szczególnie wobec ogromnych osiągów mocy i momentu obrotowego. Z tego powodu BMW i3 jest najbardziej ekonomicznym samochodem elektrycznym swojej wielkości i klasy mocy. Gęstość mocy tego silnika elektrycznego, ważącego zaledwie ok. 50 kg, ustanawia nowe standardy dla samochodów elektrycznych. Silnik BMW i3 wyróżnia się także wyjątkową płynnością pracy i niskim poziomem wibracji, przy czym komfort akustyczny i wygaszanie wibracji w pełni odpowiadają wysokim standardom samochodów premium.

Radość z jazdy w stylu BMW i3: natychmiastowa responsywność, zwinność i unikatowa pewność.

Bezemisyjna jazda jest najważniejszym argumentem na rzecz użytkowania aut elektrycznych w mieście. Ale pojazdy takie mają i inne zalety – jak natychmiastowo zapewniany napęd, który czyni z BMW i3 istną rakietę w ruchu miejskim, a także cicha praca, która stanowi o wysokim komforcie jazdy BMW i3.

O intensywności doznań za kierownicą BMW i3 decyduje jednak także „jednopedałowa” kontrola, która powstała w efekcie wyjątkowo starannie przemyślanych działań inżynierów zajmujących się w BMW Group konstruowaniem układów napędowych. W chwili, gdy kierowca podnosi stopę z pedału gazu, uruchamiany jest tryb rekuperacji: silnik elektryczny przełącza się w tryb generatora, odbierając napęd od kół, które hamuje, wytwarzając prąd i przekazując go do akumulatorów litowo-jonowych. Efekt hamowania jest przy tym naprawdę intensywny, a podlega precyzyjnej kontroli. Rekuperacja jest uzależniona od prędkości w tym sensie, że przy wysokich prędkościach samochód po zdjęciu nogi z gazu „żegluje” z wielką inercją i maksymalną wydajnością, natomiast przy niskich prędkościach rekuperacja generuje bardzo silny efekt hamowania. Zdolność do przyspieszania i hamowania za pomocą zaledwie jednego pedału wytwarza niezwykle bezpośrednią więź kierowcy z autem. Przewidywanie działań i zachowań ruchu drogowego przez kierowcę potrafi w aż 75% przypadków wykonać manewr hamowania bez użycia hamulca. Konwencjonalny układ hamulcowy uruchamia się tylko jeśli kierowca naciśnie na pedał hamulca, ale światła stopu zapalają się nawet w trybie rekuperacji, jeśli wartość opóźnienia będzie odpowiadać uzyskiwanej zwykle przez użycie konwencjonalnego hamulca.

Intensywne wykorzystywanie tej funkcji znacząco zwiększa także zasięg samochodu – nawet o 20% w porównaniu ze stosowanymi przez innych producentów konwencjonalnymi metodami rekuperacji. Ale to nie wszystkie możliwości tego „jednopedałowego” systemu: pedał gazu ma łatwe do wyczucia położenie „neutralne”, w którym przez lekkie uniesienie stopy kierowca sprawia, że napędu już nie ma, ale nie ma także rekuperacji – silnik jest wówczas wysprzęglany z zespołu napędowego i auto przemieszcza się samą siłą inercji, nie zużywając w ogóle energii. Także w tym przypadku widać, jak bardzo istotna jest zdolność kierowcy do przewidywania zachowań ruchu drogowego.

inf/zdjcia BMW

Zasoby powiązane


Reklama