Newsletter

Regulamin

Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Napęd na cztery koła 4MOTION i opcja Offroad w Volkswagenie Passat Alltrack

dokument
pobierz +

Nowy Passat Alltrack jest wyposażany seryjnie w napęd na cztery koła 4MOTION. Wykorzystuje on sprzęgło typu Haldex piątej generacji; rozdział momentu obrotowego pomiędzy wszystkie cztery koła uaktywnia się zanim wystąpi poślizg któregokolwiek z nich. Dzięki temu niemal całkowicie udaje się wykluczyć ryzyko utraty trakcji. W zwykłych warunkach napęd jest przekazywany jedynie na przednią oś, co pozwala oszczędzić paliwo. Jeśli jednak pojawi się niebezpieczeństwo utraty przyczepności, w ułamku sekundy płynnie dołącza się napęd tylnej osi. Sprzęgło Haldex pełni funkcję centralnego mechanizmu różnicowego z blokadą, elektroniczne blokady (EDS) przy wszystkich kołach – będące elementem elektronicznego systemu stabilizacyjnego (ESC) – przejmują funkcję blokad poprzecznych. Sprawiają one, że w razie utraty przyczepności przez którekolwiek z kół moment obrotowy (także w ułamku sekundy) jest kierowany do koła znajdującego się po przeciwległej stronie. Ponadto, Passat Alltrack w wersjach z silnikami 2.0 TSI o mocy 220 KM oraz 2.0 TDI o mocy 240 KM ma dodatkowo przy każdej osi system XDS+. We wszystkich pozostałych Alltrackach jest on dostępny jako opcja. Podczas szybkiej jazdy w zakrętach XDS+ przyhamowuje koła znajdujące się po wewnętrznej stronie zakrętu, stabilizując w ten sposób pojazd.

Chwilowy rozdział momentu obrotowego. Elektronika stale oblicza najlepszy moment obrotowy dla tylnej osi i poprzez załączenie pompy oleju decyduje, w jakim stopniu należy zamknąć sprzęgło wiskotyczne. Ciśnienie wywierane na sprzęgło wzrasta proporcjonalnie do momentu obrotowego przekazywanego na tylną oś. Regulując wielkość ciśnienia wywieranego na sprzęgło można płynnie dozować moment obrotowy. Nawet podczas szybkiego ruszania z miejsca czy podczas przyspieszania można skutecznie zapobiec utracie przyczepności przez koła, ponieważ sterownik rozdziela moment obrotowy stosownie do zmieniającego się obciążenia osi. Załączanie sprzęgła Haldex piątej generacji odbywa się przede wszystkim odpowiednio do momentu obrotowego silnika, o którym z kolei decyduje kierowca. Jednocześnie sterownik napędu na cztery koła analizuje takie parametry, jak liczba obrotów kół czy kąt ich skrętu. Zależnie od sytuacji, niemal 100% momentu obrotowego może zostać przekazane na tylną oś.

Tylna oś w stałej gotowości. Podczas manewrowania autem albo w ciasnych zakrętach, dzięki zmniejszeniu momentu obrotowego za pośrednictwem sprzęgła Haldex, unika się naprężeń w układzie przeniesienia napędu. Odwrotnie dzieje się podczas bardzo szybkiego dodania gazu – w tym przypadku ciśnienie wywierane na sprzęgło zostaje odpowiednio szybko zwiększone. Rozłączenie sprzęgła, zależne od momentu obrotowego silnika, następuje podczas jazdy z dużą prędkością po to, by zmniejszyć zużycie paliwa – w tym przypadku samochód korzysta z napędu na przednie koła. Jednak nawet wtedy 4MOTION pozostaje napędem na cztery koła, ponieważ moment obrotowy do tylnej osi może zostać dostarczony w mgnieniu oka – jeśli tylko zaistnieje groźba wystąpienia poślizgu jednego z kół przedniej osi lub gdy podczas jazdy dojdzie do zwiększenia przyspieszenia bocznego.

EDS i XDS+. Oprócz sprzęgła Haldex, pełniącego rolę centralnego mechanizmu różnicowego z blokadą, Passata Alltracka wyposażono w elektroniczne blokady (EDS) przy każdym z kół, będące elementem elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy. W razie utraty przyczepności przez którekolwiek koło blokady natychmiast przekazują moment napędowy do przeciwległego koła. Passat Alltrack jest też wyposażony w mechanizm XDS+ na przedniej i tylnej osi. Podczas szybkiej jazdy w zakrętach przyhamowuje on koło znajdujące się po wewnętrznej stronie łuku drogi, zwiększając stabilność pojazdu, poprawiając trakcję i zwrotność, a także umożliwiając zwiększenie prędkości na wyjściu z zakrętu. Z technicznego punktu widzenia XDS+ jest zaawansowaną funkcją blokad elektronicznych.

Tryb Offroad

Wybór trybu jazdy. Każdy Passat Alltrack jest seryjnie wyposażany w system umożliwiający wybór profilu jazdy. Do dyspozycji są cztery tryby, a w połączeniu z systemem DCC (adaptacyjna regulacja zawieszenia) – sześć: Eco, Normal, Sport, Offroad oraz (w połączeniu z DCC) dodatkowo tryby Comfort i Individual. DCC z systemem wyboru profilów jazdy jest seryjnie montowany w Passatach Alltrackach z silnikiem TSI o mocy 162 kW/220 KM oraz TDI uzyskującym moc 176 kW/240 KM. Wyróżnikiem Passata Alltracka jest tryb Offroad, który wspiera kierowcę podczas jazdy poza utwardzonymi drogami; automatycznie uruchamia on między innymi system wspomagający zjazd ze wzniesienia. Wystarczy skorzystać z przycisku służącego do wyboru profilu jazdy, który jest umieszczony na konsoli środkowej obok dźwigni zmiany biegów, by na ekranie systemu multimedialnego pojawiło się odpowiednie menu. Korzystając z niego kierowca może dokonać wyboru programu offroadowego. W tej samej chwili zmieniają się niektóre parametry lub zostają uruchomione następujące systemy:

1. Asystent zjazdu ze wzniesienia zapobiega niekontrolowanemu nabieraniu prędkości na pochyłej drodze. Gdy samochód znajdzie się na drodze o spadku wynoszącym ponad 10%, jego prędkość zostaje ograniczona do minimalnie 2 km/h, maksymalnie zaś do 30 km/h. Kierowca w każdej chwili może zmieniać ją w tym zakresie, odpowiednio dozując gaz lub przyhamowując auto. Gotowość do działania systemu wspomagającego zjazd ze wzniesienia sygnalizuje odpowiedni symbol pojawiający się na ekranie. Zmienia on kolor z szarego na biały, jeśli tylko auto jest przyhamowywane. System dezaktywuje się jeśli spadek drogi jest mniejszy niż 5%. Podsumowując – system wspomagający zjazd ze wzniesienia uruchamia się, jeżeli zaistnieją następujące warunki:

· wybrano profil jazdy Offroad,

· prędkość jazdy wynosi ok. 30 km/h,

· kierowca nie naciska na pedał gazu ani hamulca,

  • pracuje silnik auta.

2 . Dzięki zmianie częstotliwości działania systemu ABS (konfiguracja Offroad) opony podczas pełnego hamowania na luźnym podłożu mogą, w trybie Offroad, usypać ze żwiru rodzaj klina i skrócić w ten sposób drogę hamowania.

3. Pedał gazu reaguje z większym wyczuciem, jego skok staje się dłuższy. Nawet gdy kierowca naciska na pedał przyspieszenia z pełną siłą auto nabiera prędkości wolniej, a sama prędkość maksymalna zostaje ograniczona.

4. Zmiany biegów odbywają się przy wyższych obrotach silnika, a automatyczna zmiana przełożenia na wyższe – wyłączona.

5. Jeśli Passat Alltrack jest wyposażony w system DCC, zawieszenie automatycznie zostaje ustawione w tryb Comfort.

inf/zdjęcie VOLKSWAGEN


Reklama