Newsletter

Regulamin

Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Audi SQ7 - Skomunikowany system kontroli zawieszenia

Audi SQ7 -  Skomunikowany system kontroli zawieszenia

 

Na życzenie Audi wyposaża SQ7 TDI w pakiet „Dynamiczna jazda”, w którego skład wchodzą trzy rozwiązania techniczne: sportowy mechanizm różnicowy, aktywna elektromechaniczna stabilizacja przechyłu pojazdu oraz napęd na cztery koła. W Audi SQ7 TDI zamontowano również ściśle zintegrowany z pojazdem układ kontroli zawieszenia (EFP). Jego zadaniem jest sterowanie pracą regulowanych amortyzatorów, sprężyn, sportowego mechanizmu różnicowego oraz dystrybucją sił kontrolujących przechył pojazdu w zakrętach. Dzięki powiązaniu wszystkich ważnych funkcji podwozia w jednym centralnym sterowniku, inżynierowie osiągnęli optymalny stopień komunikacji między nimi i wzajemnego dostosowania się poszczególnych funkcji. W ten sposób, niezależnie od sytuacji na drodze, samochód prowadzi się pewnie i przewidywalnie.

Sportowa lub komfortowa: stabilizacja wychylania się pojazdu w zakrętach

Nowym na rynku rozwiązaniem wśród samochodów tego typu jest elektromechaniczna, aktywna stabilizacja wychylania się pojazdu w zakrętach. Kompaktowy silnik elektryczny z trójstopniową przekładnią planetarną rozdziela tu dwie połowy stabilizatora. Podczas jazdy po nierównej nawierzchni, dwie połowy są od siebie oddzielone, co wpływa na znaczny wzrost komfortu jazdy. Przy jeździe sportowej rury stabilizatora są połączone. Znacznie redukuje to ruchy przechyłowe, tzn. wychylanie się pojazdu na boki. Wspólnie z przekładnią, silniki elektryczne wytwarzają maksymalny moment 1200 Nm. Efektem tego jest sztywna, sportowa zwrotność pojazdu. Auto mniej „toczy się” w zakrętach, a tendencja do podsterowności zmniejsza się.

Takie rozwiązanie umożliwia osiągnięcie lepszego przyspieszenia poprzecznego, co pozwala na szybsze pokonanie zakrętu. Przedni i tylny stabilizator można regulować niezależnie od siebie. Aktywny rozkład momentu stabilizatorów między osią przednią, a tylną pozytywnie wpływa na zachowanie się samochodu podczas jazdy. Precyzja ruchów kierownicy i zwinność pojazdu znacznie się zwiększają.

W porównaniu do konwencjonalnych stabilizatorów uruchamianych hydraulicznie, system Audi oparty na napięciu 48 V posiada o wiele więcej zalet. Daje więcej mocy, pracuje szybciej, jest bardziej efektywny, a poza tym uaktywnia się już przy niskich prędkościach. Ponieważ system elektromechanicznej stabilizacji wychylania się pojazdu nie wymaga użycia oleju, nie trzeba go konserwować i jest przyjazny środowisku.

Dynamiczne zachowanie na drodze i dynamiczne prowadzenie: układ skrętnych kół tylnych w połączeniu z bezpośrednim, sportowym sterowaniem przednią osią

Układ skrętnych kół tylnych pozwala na skręcanie nimi pod kątem maksymalnie pięciu stopni. To bardzo ułatwia parkowanie. Bezpośrednie przełożenie ruchów kierownicy na zachowanie kół przedniej osi Audi SQ7 TDI zwiększa dynamikę jazdy. Zależnie od sytuacji, koła tylne poruszają się w tym samym lub przeciwnym kierunku co koła przednie – w ten sposób wzrasta dynamika i stabilność.

 

Świetna zwrotność w każdym zakręcie: napęd quattro ze sportowym mechanizmem różnicowym

Dla kierowców ceniących sobie sportową jazdę, jednym z głównych celów na drodze jest osiągnięcie jak najbardziej neutralnego zachowania pojazdu w zakresach granicznych, również przy wysokich obrotach silnika. Opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy zapewnia stabilne i precyzyjne prowadzenie samochodu, szczególnie podczas dynamicznego przyspieszania przy wyjeżdżaniu z zakrętów. Zmienny rozkład momentu obrotowego między kołami osi tylnej znacznie podnosi stopień kontroli pojazdu w zakrętach. Audi SQ7 TDI jest wtedy odpowiednio „wciskane” w zakręt. Nawet jeśli tył samochodu zaczyna w zakręcie uciekać, sportowy mechanizm różnicowy napędu quattro przywraca kontrolę nad nim.

 

Lekka konstrukcja – innowacyjna konstrukcja wielomateriałowa

Dzięki konsekwentnie stosowanej zasadzie lekkiej konstrukcji, Audi SQ7 TDI to najlżejszy SUV w segmencie, bez jakichkolwiek kompromisów pod względem zachowania bezpieczeństwa podczas zderzenia. Karoserię zaprojektowano zgodnie z zasadami innowacyjnej konstrukcji wielomateriałowej. Szkielet przedziału pasażerskiego tworzą kształtowane na gorąco i wyjątkowo sztywne blachy, a zewnętrzną warstwę karoserii wykonano z aluminium. Środek ciężkości położony jest nisko – to kolejny czynnik wpływający na sportowe zachowanie pojazdu. Współczynnik oporu cW wynosi tylko 0,34.

inf/zdjęcia AUDI

Zasoby powiązane


Reklama