Newsletter

Regulamin

Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Unikalne połączenie systemu 4CONTROL z układem Electronic Damper Control

Unikalne połączenie systemu 4CONTROL z układem Electronic Damper Control

 
Łącząc system 4CONTROL z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, Renault w skuteczny sposób skoordynowało działanie dwóch kluczowych elementów z punktu widzenia zachowania samochodu na drodze: układu kierowniczego i zawieszenia. Electronic Damper Control, zsynchronizowany
z działaniem systemu 4CONTROL, zapewnia pełną kontrolę i najwyższy poziom komfortu w przypadku nagłych ruchów o dużej amplitudzie. Dzięki elektrycznie regulowanej sile tłumienia amortyzatorów
w przypadku wężykowania, możliwe jest mocniejsze skręcenie kierownicy bez ujemnego wpływu na przechyły nadwozia: auto jest zdecydowanie bardziej stabilne, a jednocześnie zwrotne.
 
Nad koordynacją współdziałania systemu 4CONTROL, układu Electronic Damper Control i wszystkich pokładowych technologii służących zwiększaniu przyjemności i komfortu jazdy czuwa system
MULTI-SENSE.
 

Dynamika auta miejskiego dzięki systemowi 4CONTROL
System 4CONTROL jest stale aktywny. Przy prędkościach poniżej 50 km/h w trybie komfort (60 km/h w trybie neutral i 80 km/h w trybie sport), tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich, z maksymalnym wychyleniem 3,5 stopnia. Pod względem doznań z jazdy kierowca odczuwa to tak, jakby TALISMAN skrócił swój rozstaw osi w celu maksymalnego zwiększenia zwrotności. Powyżej tej prędkości progowej koła tylne zaczynają skręcać w tym samym kierunku co koła przednie. Efekt jest wówczas porównywalny z wydłużeniem rozstawu osi – zwiększa się przyjemność prowadzenia, stabilność nadwozia i poczucie bezpieczeństwa.
 
Wyczucie drogi pod kontrolą układu Electronic Damper Control sto razy na sekundę 
Podczas gdy system 4CONTROL wpływa bezpośrednio na zachowanie się auta w zakresie ruchów poziomych, elektronicznie sterowane amortyzatory odpowiadają za kontrolę ruchów pionowych. Wpływają tym samym na wyczucie drogi i wrażenie twardszego lub bardziej miękkiego zawieszenia. Układ elektronicznie sterowanych amortyzatorów w ciągły sposób dostosowuje reakcję amortyzatorów w zależności od stanu nawierzchni, parametrów dynamicznych auta oraz działań kierowcy: skręcanie, zmiana pasa ruchu, przyspieszanie i hamowanie. Dzięki elektrozaworom zamontowanym na każdym amortyzatorze, Renault TALISMAN w sposób ciągły analizuje warunki jazdy i dopasowuje odpowiednio swoje reakcje nawet do stu razy na sekundę.
 
Pomysłowość układu sterowania amortyzatorami w Renault TALISMAN polega na jego zintegrowaniu z pokładową siecią CAN (CAN – Controller Ara Network). Informacje dotyczące parametrów jezdnych samochodu pochodzące z czujników, wykorzystywanych również przez system ESC, są w całości analizowane: prędkość obrotowa kół, kąt skrętu kierownicy, przyspieszenia wzdłużne i boczne, ciśnienie w układzie hamulcowym, moment obrotowy silnika, położenie nadwozia względem nawierzchni. Ta unikalna architektura układu sterowania umożliwia ciągłe, pełne wykorzystanie możliwości zawieszenia na potrzeby systemu MULTI-SENSE. Rozwiązanie to zostało opatentowane przez Renault 
 
Łącząc podwozie 4CONTROL z układem Electronic Damper Control, Renault wprowadza innowacje mające zwiększyć zakres dostępnych wrażeń pod względem przyjemności i bezpieczeństwa. Korzyści oferowane przez te technologie i ich działanie skoordynowane przez system MULTI-SENSE przewyższają swym charakterem i intensywnością doznania wynikające z tradycyjnego podejścia, które polega na zmianie parametrów silnika mocy, układu kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia itp. Nie zmieniają one jednak zasadniczo palety wrażeń dostarczanych przez pojazd. Zamiast dawkować poszczególne składnikii umieszczać je w z góry zdefiniowanych trybach jazdy, Renault zmienia koncepcję. TALISMAN stawia na technologie bezkonkurencyjne w tym segmencie. Możliwość spersonalizowanego połączenia wszystkich wrażeń aktywowanych przez technologię MULTI-SENSE firmy Renault radykalnie zmienia sposób odczuwania zachowania samochodu przez kierowcę. Odnosi się wrażenie, że TALISMAN jest krótszy, bardziej mobilny, łatwiejszy do prowadzenia lub wręcz odwrotnie: bardziej spokojny i stabilny. Kierowca może swobodnie konfigurować swój tryb jazdy i w ten sposób ma do dyspozycji „kilka samochodów” w jednym.
 
inf/zdjęcia RENAULT

Zasoby powiązane


Reklama