Newsletter

Regulamin

Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Honda HR-V - właściwości jezdne, osiągi, zużycie paliwa

dokument
pobierz +

Honda HR-V będzie dostępna w Europie wyłącznie w wersji z napędem na przednie koła. W gamie jednostek napędowych znajdzie się dynamiczny i wydajny silnik benzynowy i-VTEC o pojemności 1,5 litra i mocy maksymalnej 130 KM (96 kW) oraz diesel i-DTEC o pojemności 1,6 litra i mocy maksymalnej 120 KM (88 kW). Obie konstrukcje wywodzą się z serii Earth Dreams Technology, co oznacza, że oferują dobrą dynamikę i niskie zużycie paliwa, spełniając przy tym normę emisji spalin Euro 6.

Silnik benzynowy 1,5 litra i-VTEC o mocy 130 KM rozwijanej przy 6 600 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym 155 Nm osiąganym przy 4 600 obr./min. oferuje dobre osiągi i niski poziom zużycia paliwa. Połączenie opracowanego przez Hondę układu zmiennych faz rozrządu (VTEC), systemu płynnej zmiany czasów otwarcia zaworów ssących (VTC) z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz tłoków o zoptymalizowanym kształcie dało wymierne korzyści pod względem mocy i wydajności. Inżynierowie obniżyli też masę własną jednostki, stosując lżejszy wał korbowy oraz niezależne pokrywy łożysk.

Nowa Hondę HR-V z silnikiem o pojemności skokowej 1 498 cm3 i skrzynią manualną rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,7 sekundy, a wersja wyposażona w przekładnię CVT – w 11,2 sekundy. W tym drugim wariancie, zużycie paliwa w cyklu mieszanym to 5,2 litra/100 km, a emisja CO2 może wynieść tylko 120 gramów na kilometr.

Diesel 1,6 litra i-DTEC to jednostka stosowana wyłącznie w modelach Hondy sprzedawanych w Europie. Turbodoładowany motor z systemem wtrysku common-rail został wyposażony w szereg rozwiązań technicznych obniżających tarcie i redukujących zużycie paliwa, a zarazem poziom emisji splin. Silnik o pojemności skokowej 1 597 cm3 zawiera niewielką turbosprężarkę o dużej wydajności, niskociśnieniowy układ recyrkulacji spalin (EGR) oraz usprawniony układ zmiany zawirowań powietrza dolotowego. W obniżeniu wagi jednostki pomogło zastosowanie nowego, wytrzymałego i lekkiego wału korbowego oraz otwartego, w pełni aluminiowego bloku cylindrów.

Honda HR-V napędzana silnikiem Diesla - który generuje 120 KM przy 4 000 obr./min. oraz 300 Nm momentu obrotowego przy 2 000 obr./min. - przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 10 sekund, co czyni ten model jednym z najbardziej dynamicznych aut w klasie. W połączeniu z manualną skrzynią biegów, nowa Honda HR-V potrzebuje jedynie 4,0 litry paliwa na przejechanie 100 kilometrów (w cyklu mieszanym), emitując przy tym 104 gramy CO2 na kilometr.

W obu przypadkach napęd - standardowo - będzie przenoszony za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni manualnej, która została zmodyfikowana z uwzględnieniem charakteru nowej Hondy HR-V. Optymalizacja gabarytów i projektu przekładni pozwoliła na skrócenie całej konstrukcji. Poprawie uległa również jakość zmiany biegów. Włączenie biegu wstecznego wymaga teraz mniejszej siły, a hałas generowany przez przekładnię podczas jazdy do tyłu został znacząco zredukowany.

Popularna przekładnia CVT (oferowana również w modelu Jazz 2015) współpracuje opcjonalnie z silnikiem benzynowym 1,5 litra VTEC. Układ sterowania przekładnią został zaprojektowany specjalnie z uwzględnieniem wymagań europejskich klientów, czego wynikiem jest bezpośrednie i liniowe działanie układu, przypominające pracę manualnej skrzyni biegów. W rezultacie prędkość jazdy samochodu w większym stopniu odpowiada położeniu pedału gazu, natomiast prędkość obrotowa silnika wzrasta proporcjonalnie wraz ze zwiększaniem nacisku na pedał gazu, co daje bardziej liniową charakterystykę pracy układu.

Przekładnia CVT daje kierowcy niecodzienne wrażenia z jazdy dzięki zastosowaniu w modelach HR-V sprzedawanych w Europie nowego oprogramowania, które oferuje siedem symulowanych biegów i zapewnia optymalne czasy zmiany przełożeń. Dodatkowym udogodnieniem są dwa programy działania dostosowane do konkretnych sytuacji drogowych.

Program Early Downshift During Braking (EDDB) wykorzystuje silnik do wspierania działań kierowcy podczas hamowania. W momencie wykrycia, iż auto wytraca prędkość, zjeżdża ze wzniesienia lub wchodzi w zakręt po wcześniejszym naciśnięciu przez kierowcę pedału hamulca, układ EDDB automatycznie zwiększa prędkość obrotową, zapewniając tym samym efekt hamowania silnikiem. Dzięki temu prowadzący po wyhamowaniu auta lub pokonaniu zakrętu może sprawniej przyspieszyć do odpowiedniej prędkości.

Program Fast Off ocenia jak szybko kierowca zdejmuje nogę z gazu i utrzymuje obroty silnika na odpowiednim poziomie, aby zapewnić efekt hamowania silnikiem w sytuacjach, w których kierowca bardzo szybko wykonał tę czynność. System z powodzeniem przeszedł testy na wielopasmowych drogach szybkiego ruchu w Europie. Program Fast Off rozpoznaje na przykład sytuację, w której kierowca Hondy HR-V przygotował się do wyprzedzenia auta jadącego z przodu, jednak nie może wykonać manewru, ponieważ na sąsiadującym pasie znajduje się inny pojazd. W momencie, gdy kierowca Hondy szybko zdejmuje nogę z pedału gazu, aby przepuścić auto jadące z tyłu, Fast Off utrzymuje wysokie obroty silnika i tym samym pozwala sprawnie zakończyć wykonywanie manewru.

Oprócz zwiększenia jakości prowadzenia samochodu, nowoopracowana przekładnia CVT przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa. Skrzynia pozwala silnikowi częściej pracować w najbardziej optymalnym zakresie obrotów poprzez ciągłe zmiany wartości przełożenia, a nie poprzez dostosowywanie otwarcia przepustnicy. Praca przekładni CVT jest automatycznie nadzorowana przez system sterowania pracą silnika - skrzynia wybiera optymalne wartości przełożeń w zakresie siedmiu symulowanych biegów w zależności od prędkości obrotowej silnika, położenia przepustnicy i działań kierowcy. Wydajność paliwową dodatkowo zwiększa szerszy zakres przełożeń skrzyni oraz jej obniżona masa własna, będąca zasługą zoptymalizowanej konstrukcji układu oraz zredukowanego ciśnienia koła pasowego. Niższe tarcie wynika z kolei z obniżonej odporności na olej oraz z zastosowania pompy oleju o zoptymalizowanej pojemności, hamulca biegu wstecznego o obniżonym tarciu oraz elementów obrotowych i przesuwnych o obniżonym tarciu.

Nowa Honda HR-V to jeden z globalnych modeli Hondy, który oferuje klientom właściwości jezdne typowego samochodu osobowego, przy jednoczesnym zapewnianiu poczucia pełnego bezpieczeństwa.

Płyta podłogowa i karoseria nowej Hondy HR-V tworzą sztywną strukturę, która została w 27 procentach wykonana ze stali o wysokiej wytrzymałości. Całość uzupełniają łączenia karoserii o większej sztywności. Solidne podparcie nadwozia zapewnia układ zawieszenia (kolumny MacPhersona z przodu i belka skrętna w kształcie litery „H” z tyłu), który - w połączeniu z obniżonym środkiem ciężkości i zminimalizowanymi przechyłami nadwozia - zapewnia poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy.

Ponadto, w rezultacie zastosowania adaptacyjnego, elektrycznego wspomagania układu kierowniczego z bezszczotkowym silnikiem, nowa Honda HR-V odznacza się bardzo przewidywalnym prowadzeniem. W celu ograniczenia podsterowności, przednie zawieszenie ma niżej położony środek obrotu, natomiast w tylnym zawieszeniu środek obrotu jest położony wyżej. Dzięki temu Honda HR-V pretenduje do miana crossovera wzbudzającego największe zaufanie podczas dynamicznej jazdy, spośród wszystkich modeli w tym segmencie.

O stabilne i skuteczne wytracanie prędkości dba nowy układ hamulcowy, obejmujący wentylowane tarcze o średnicy 293 mm z przodu oraz tarcze o średnicy 282 mm z tyłu. Z kolei maksymalną wydajność podczas hamowania i dużą stabilność auta w każdych warunkach zapewniają takie systemy, jak układ zapobiegający blokowaniu kół (ABS), układ elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD), układ wspomagania siły hamowania, system kontroli stabilności jazdy (VSA) oraz system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu.

Wszystkie wersje Hondy HR-V sprzedawane w Europie są wyposażone w aluminiowe obręcze kół. Podstawowe i pośrednie warianty mają 16-calowe felgi z oponami 215/60 R16, natomiast topowe odmiany są oferowane z 17-calowymi kołami i oponami 215/55 R17.

inf/zdjęcia/film - HONDA


Reklama