Newsletter

Regulamin

Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

FIAT TIPO - silniki (dokładny opis)

dokument
pobierz +

Przy wprowadzeniu Fiata TIPO na rynek polski, gama wersji silnikowych składać się będzie z dwóch silników benzynowych 1.4 Fire o mocy 95 KM i 1.6 E-Torq 110KM połączonego z 6-stopniową, automatyczną skrzynią biegów oraz dwóch turbodieseli 1.3 MultiJet II o mocy 95KM oraz 1.6 Multijet II o mocy 120 KM.

1 . 4 16v Fire o mocy 95 KM.

Solidny i niezawodny, silnik 1.4 16v z rodziny silników Fire to pierwsza wersja benzynowa nowego Fiata Tipo. Rozwija moc 95 koni przy 6.000 obrotach/min i osiąga maksymalny moment 127 Nm przy 4.500 obrotów/min. Zestawiony z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów silnik ma 4 cylindry z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, które bezpośrednio sterują zaworami.

Dzięki układowi dolotowemu z udoskonaloną dynamiką płynów, zespół napędowy charakteryzuje się wyjątkowo wysoką sprawnością objętościową w całym swoim zakresie działania, która przekłada się na doskonałe osiągi i - jednocześnie - oszczędne spalanie. W ten sposób wyposażony nowy Fiat Tipo osiąga maksymalną prędkość 185 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,5 sekundy.

1 .6 E-Torq o mocy 110 KM z automatyczną 6 biegową skrzynią.

Debiutujące w modelu Tipo zestawienie nowego silnika 1.6 E-Torq 110KM znanego z modelu 500X z automatyczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach zapewnia doskonały komfort i płynność jazdy a także zadowalającą dynamikę przy zachowaniu optymalnego spalania. Silnik 1.6 E-Torq dysponuje momentem obrotowym 152 Nm dostępnych przy 4500 obrotach/min oraz zapewnia średnie spalanie na poziomie 6,3l/100km i emisję CO2 146 g/km.

1.3 MultiJet II o mocy 95KM.

Pierwszy z dwóch dostępnych silników Diesla o pojemności 1.3 dysponujący mocą 95KM oraz momentem obrotowym 200 Nm dostępnych już od 1500 obrotów/min zapewnia bardzo niskie zużycie paliwa na poziomie 4,1 l/100km w cyklu mieszanym i cechuje się zadowalającymi osiągami.

1 . 6 Multijet II o mocy 120 KM.

Nowy Fiat Tipo oferuje silnik turbodiesel o pojemności 1,6 litra z technologią MultiJet drugiej generacji, który zapewnia doskonałą jazdę, duży zasięg oraz niskie koszty obsługi. Montowany z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów, 1.6 Multijet II rozwija moc 120 KM przy 3750 obrotach/min, co pozwala Fiatowi Tipo osiągnąć maksymalną prędkość 199 km/h i przyspieszać od 0 do 100 km/h w 9,7 sekundy. Poza tym, zastosowanie turbosprężarki o zmiennej geometrii pozwala zespołowi napędowemu osiągnąć wysoki moment na niskich obrotach (320 Nm przy 1750 obrotach/min), oferując w ten sposób maksymalną elastyczność jazdy. Wszystko to w poszanowaniu dla środowiska – auto ma homologację Euro6 – i ze szczególnym zwróceniem uwagi na spalanie i emisję spalin: w cyklu mieszanym Tipo 1.6 MultiJet II 120 KM odnotowuje spalanie na poziomie 4,2 litra/100 km oraz emisję CO2 równą 110 g/km.

Sekretem turbodiesela jest układ wtryskowy Multijet II - Common Rail trzeciej generacji - który stanowi najnowsze rozwiązanie technologiczne w celu kontrolowania wysokiego ciśnienia wtrysku, uniezależniając się od prędkości obrotowej silnika i ilości wtryskiwanego paliwa. W rzeczywistości, sterowanie silnika jest w stanie wprowadzić małe ilości paliwa (wtryski wstępne) - aby zmniejszyć głośność i emisję, jak również sterować podczas głównego wtrysku ilością wtryskiwanego paliwa, potrzebnego by zapewnić osiągi, jakich oczekuje kierowca, gwarantując wyjątkowo „miękkie" działanie silnika we wszystkich sytuacjach.

Dzięki innowacyjnym wtryskiwaczom można sterować zwiększoną liczbą wtrysków (nawet do 8) w jednym cyklu spalania i realizować coraz nowocześniejsze rozwiązania mające na celu zoptymalizowanie procesu spalania, m.in. dzięki zastosowaniu wtrysku „Injection Rate Shaping" (IRS). Tym sposobem poprawia się proces spalania, redukując poziom hałasu i emisję cząstek stałych i tlenków azotu (NOX). Ponadto, dzięki uproszczonej konstrukcji oraz ograniczeniu ilości komponentów, cała jednostka staje się prostsza i bardziej niezawodna.
Ponadto, silniki przewidują szereg rozwiązań mających na celu redukcję spalania i emisji spalin. Wśród nich

na szczególną uwagę zasługuje: nowoczesny alternator, który dawkuje dostarczanie energii w zależności od faktycznego zapotrzebowania samochodu i stanu naładowania akumulatora, optymalizacja układu chłodzenia silnika polegająca na skróceniu czasu rozgrzewania silnika, energooszczędna pompa oleju o zmiennej wydajności, która odpowiednio reguluje ciśnienie oleju, redukując pobieraną przez siebie energię.

Również układ przetwarzania spalin przewiduje zastosowanie technologii DPF typu „close-coupled", która integruje katalizator z filtrem cząstek stałych (CCDPF). Kompaktowe rozmiary tego elementu redukują przeciwciśnienia podczas wydechu, uzyskując redukcję spalania paliwa i emisji CO2. Położenie filtra cząstek stałych w pobliżu wylotu z turbosprężarki pozwala ponadto na uzyskanie wyższych temperatur spalin na wejściu do filtra cząstek stałych i zredukowanie ilości oleju napędowego potrzebnego do przeprowadzenia regeneracji, co w konsekwencji wpływa na dodatkową redukcję spalania.

Katalizator został ponadto zintegrowany z nową technologią NSC (NOx Storage Catalyst), która to, dzięki odpowiedniemu składowi chemicznemu połączonemu z wyszukanymi strategiami oprogramowania sterującego wtryskami, jest w stanie zmniejszyć emisję NOx o 60%, przyczyniając się w znaczny sposób do osiągnięcia limitów emisji Euro6.

Integracja tych dwóch elementów pozwala na zmniejszenie wagi układu wydechowego i poprawia jego ogólną efektywność. Z CCDPF połączony jest nowoczesny system recyrkulacji spalin (EGR) z podwójnym obwodem, w którym - oprócz niewielkich rozmiarów modułu EGR, występującego już we wcześniejszych wersjach - został dodany drugi obwód, który wyłapuje spaliny na wyjściu z DPF i chłodzi je za pomocą specjalnego „coolera", umożliwiając dokładną kontrolę procesu spalania, co korzystnie wpływa na redukcję emisji NOx oraz spalanie paliwa.

inf/zdjecia/film FIAT

Zasoby powiązane


Reklama