Newsletter

Regulamin

Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

BMW i3 - elektryczny model z "rezerwą" w postaci silnika spalinowego

BMW i3 - elektryczny model z "rezerwą" w postaci silnika spalinowego

Optymalizacja osiągów i zasięgu dzięki samodzielnie opracowanym technologii przechowywania energii i zarządzania energią.

Specjalnie skonstruowane litowo-jonowe ogniwa zaopatrują układ napędowy w niezbędną energię. BMW Group sięgnęło po swą ogromną wiedzę technologiczną, by opracować różne elementy baterii akumulatorów, by uzyskać kompleksową optymalizację wysokoprądowego zespołu energetycznego. Wśród nich warto wspomnieć specjalne elementy łączące tyleż poszczególne ogniwa między sobą, co cały zespół z samochodem, a także zintegrowany system kontroli i elektronikę wewnątrzakumulatorową, jak choćby czujniki zarządzania ogniwami. Od zewnętrznego dostawcy – najwyższej klasy specjalisty wytwarzającego te elementy – pochodzą tylko same pojedyncze ogniwa gromadzące energię, choć wykonane ściśle według planów i zaleceń BMW Group. Wszystkie pozostałe elementy zespołu energetycznego, włącznie z ich planowaniem, projektowaniem i samą produkcją, to dzieło BMW Group. Wysokoprądowe akumulatory powstają w ultranowoczesnej fabryce BMW w Dingolfing.

Zespół akumulatorowy w BMW i3 składa się z 8 modułów po 12 pojedynczych ogniw, które razem wytwarzają napięcie znamionowe 360 V i generują energię ok. 22 kWh, z czego wykorzystuje się energię netto: 18,8 kWh. Litowo-jonowe ogniwa wyróżniają się wysoką gęstością energii i imponującym cyklem życia technicznego. Zaprojektowano je, by wykonywały swą funkcję przez cały cykl życiowy samochodu: gwarancja na akumulator wynosi 8 lat lub 100 000 km przebiegu. Z tego powodu system zarządzania akumulatorami kontroluje każdy proces ładowania i rozładowania, a także temperaturę roboczą ogniw. System klimatyzacji zapewnia wydajne chłodzenie ogniw, ale jest też system podgrzewania, by nagrzać ogniwa przed rozpoczęciem jazdy – by akumulatory pracowały w optymalnej temperaturze 20° C nawet gdy na dworze jest dużo zimniej, a tym samym by uzyskać optymalne efekty w zakresie mocy, zasięgu i trwałości.

Bateria akumulatorów zamontowana jest płasko w module Drive i waży ok. 230 kg. Zarówno sposób montażu, jak i obudowa akumulatorów zostały starannie zaprojektowane z myślą o maksymalnej ochronie i przed czynnikami zewnętrznymi, i przed skutkami kolizji. A cały system elektryczny (z wszystkimi odbiornikami zoptymalizowanymi pod względem minimalizacji poboru energii) ma potrójny system zabezpieczeń i odcięcia, zarówno natury sprzętowej, jak i software'owej.

Dziełem i projektem BMW Group jest także cała elektronika odpowiedzialna za współdziałanie akumulatorów, silnika elektrycznego oraz samochodowej instalacji 12-woltowej – elektronika sterująca przestawianiem trybów pracy silnika i rozdziałem energii, a także odbiorem energii podczas ładowania z zewnętrznego źródła, w granicach od 3 kW aż po 50 kW.

Opcjonalny wydłużacz zasięgu – niczym zapasowy zbiornik.

Jeśli klient sobie tego życzy, BMW i3 może być wyposażone w silnik spalinowy służący do zwiększania zasięgu auta, który gdy poziom energii w akumulatorach spadnie poniżej określonego poziomu, zajmuje się generowaniem zasilania. W tej roli występuje dwucylindrowy silnik benzynowy o pojemności 650 cm3 o mocy 25 kW/34 KM, który jest zamontowany bezpośrednio przy silniku elektrycznym, nad tylną osią. Tym samym jego dodanie nie ma żadnego wpływu na pojemność bagażnika. A 9-litrowy zbiornik benzyny umieszczony jest w przedniej części samochodu.

Samo wykorzystywanie trybów pracy ECO PRO lub ECO PRO+ pozwala zwiększyć zasięg BMW i3 o ok. 20 km. Z silnikiem wydłużającym zasięg całkowity zasięg samochodu wzrasta o 100 km, łącznie więc do ok. 300 km.

inf/zdjęcia BMW

Zasoby powiązane


Reklama