Newsletter

Regulamin

Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Genewa 2016 - KIA OPTIMA PLUG-IN HYBRID Kolejny etap „zielonej” rewolucji

Genewa 2016 - KIA OPTIMA PLUG-IN HYBRID  Kolejny etap „zielonej” rewolucji

Nowa Optima Plug-in Hybrid to pierwszy pojazd typu PHEV w historii Kia Motors Corporation. Samochód trafi do polskich salonów już w czwartym kwartale tego roku a innowacyjny system napędu PHEV będzie uzupełnieniem gamy modelowej sedana Kia segmentu ‘D’ oraz także rosnącego portfolio pojazdów nisko-emisyjnych koreańskiego producenta.

‘Tylko elektryczny’ (EV) zasięg 54 km i emisja CO2 na poziomie 37 g/km celem prac rozwojowych

Optima Plug-in Hybrid napędzana jest silnikiem elektrycznym o mocy 50 kW zasilanym baterią akumulatorów litowo-polimerowych o pojemności 9,8 kWh, które umożliwiają przejechanie nawet 54 km przy prędkościach rzędu 120 km/h – plasując Optimę PHEV w czołówce pojazdów segmentu D pod względem zasięgu na napędzie EV.

Sercem innowacyjnego zespołu napędowego nowej Optimy jest paliwo-oszczędna,

czterocylindrowa jednostka benzynowa 2.0 GDI, rozwijająca moc 156 KM i moment obrotowy 189 Nm, sprzężona z silnikiem elektrycznym umożliwiającym kontynuację napędu po wyładowaniu akumulatorów. Łączna moc obu silników wynosi 205 KM przy 6000 obr/min w warunkach chwilowego wspomagania jednostki spalinowej przez silnik elektryczny. Łącznie z pełnym potencjałem napędu elektrycznego moment obrotowy Optimy PHEV sięga 375 Nm przy zaledwie 2300 obr/min. Moc zespołu napędowego przenoszona jest na koła przednie poprzez sześciostopniową skrzynię automatyczną o znacznej płynności przełożeń. Zabudowany w przekładni 50-kilowatowy silnik elektryczny zastępuje tradycyjny konwertor momentu obrotowego.

System zasilania elektrycznego Optimy PHEV składa się z baterii akumulatorów litowo-polimerowych o pojemności 9,8 kWh, dostarczających około 60 procent więcej energii niż akumulatory schodzącej Optimy hybrydowej. Kompaktowa konstrukcja zespołu napędowego pozwala na dogodną zabudowę nad przednią osią samochodu pod kątem minimalizacji strat konwersji energii.

Wyraźną zaletą Optimy Plug-in Hybrid jest bezkonfliktowa współpraca silnika elektrycznego ze spalinowym skutkująca bardzo dobrymi osiągami. Auto przyspiesza 0-100 km/h w czasie 9,4 sekundy, a więc o 0,6 sek. szybciej niż poprzednia generacja Optimy Hybrid.

Zakładana emisja CO2 Optimy PHEV wynosić ma 37 g/km (średnio, wg NEDC), a podłączona w stacji elektrycznego ładowania publicznego 15 A ładować się będzie w ciągu 2,5 godzin lub 5 godzin ze standardowego ‘domowego’ gniazdka 220/230 V.

Pomimo umiejscowienia baterii akumulatorów za tylną kanapą i we wnęce na koło zapasowe – pojemność bagażnika Optimy PHEV wynosi niemałe 307 litrów (VDA). Zastosowanie nowego napędu Hybrid Plug-in pozwoliło zmniejszyć pojemność zbiornika benzyny z 65 do 55 litrów przy zachowaniu zasięgu podróżowania rzędu 970 km (w cyklu mieszanym) na jednym baku paliwa.

 

Zauważalne zmiany estetyczne i aerodynamiczne

Mimo pewnych zmian wpływających na polepszenie aerodynamiki pojazdu, wygląd zewnętrzny Optimy PHEV niezmiennie zdradza swe pochodzenie z rodziny Kia. Aktywacja wolno-przepływowego grille (air-flap grille) powoduje obniżenie współczynnika oporu aerodynamicznego z 0,27 (Optima sedan) do 0,25, a re-design przedniego i tylnego zderzaka umożliwia z kolei łatwiejszy opływ powietrza wokół nadwozia.

Wyróżniającym akcentem stylistycznym Optimy Plug-in Hybrid jest specjalny chromowy lakier karoserii z jasno-błękitnym połyskiem tylnego pasa, oprawy atrapy chłodnicy i krawędzi nadkoli oraz charakterystyczne emblematy ‘EcoPlugin’. Port ładowania akumulatorów umieszczony został z przodu błotnika po stronie kierowcy.

Wnętrze Optimy PHEV otrzymało szereg elementów nawiązujących do innowacyjnej natury pojazdu i jego napędu. Nowy zestaw wskaźników kierowcy wyświetla podstawowe informacje dotyczące napędu Hybrid Plug-in – m.in. stan ładowania akumulatorów czy podpowiedzi sposobów jeszcze bardziej energooszczędnej jazdy.

Inteligentne technologie oszczędzania paliwa i odzyskiwania energii

Nowa Optima Plug-in Hybrid odznacza się szeregiem innowacji w zakresie optymalizowania wydajności baterii akumulatorów, odzysku energii oraz wspomagania kierowcy.

Do wyboru są dwa tryby jazdy z napędem elektrycznym EV – „HEV“ (Hybrid Electric Vehicle) oraz „Charge Mode“ (jazdy zrównoważonej i ładowania akumulatorów) uruchamiane specjalnym przełącznikiem na tablicy rozdzielczej. W trybie „HEV“ pierwszeństwo ma pełny napęd hybrydowy, a więc jazda tylko ‘na elektryczności” zależnie od stanu akumulatorów – z odzyskiem energii dla ich doładowania. Tryb „Charge“ pozwala koordynować pracę silnika elektrycznego i spalinowego pod kątem stanu baterii i płynności jazdy, wykorzystując w większym stopniu moc jednostki benzynowej.

Optima Plug-in Hybrid wyposażona jest w dwa rozwiązania umożliwiające oszczędzanie i odzysk energii akumulatorów – system hamowania regeneratywnego oraz funkcję Coasting Guide Control (CGC, kontroli warunków jazdy). Samochód posiada także zaawansowany system ogrzewania, przewietrzania i klimatyzacji (HVAC) z możliwością włączenia tylko po stronie kierowcy celem ograniczenia zużycia energii.

Układ hamowania regeneratywnego – już trzeciej generacji dla nowej Optimy PHEV znajduje się ponad osią tylną i pozwala skutecznie odzyskiwać energię podczas spokojnej jazdy i hamowania. Unowocześniony w stosunku do rozwiązań stosowanych wcześniej w Optimie Hybrid układ ten zwiększa stopień regenerowania energii o 11 procent doładowując akumulatory kiedy to jest tylko możliwe pod kątem ograniczenia emisji spalin i poprawy dynamiki w trybie hybrydowym.

Funkcja Coasting Guide Control działa łącznie z pokładową nawigacją i pozwala niejako przewidywać warunki drogowe w celu obniżenia zużycia energii oraz wykorzystania możliwości generowania energii kinetycznej podczas spokojnej jazdy z wykorzystaniem bezwładności pojazdu lub hamowania. CGC określa optymalny moment zdjęcia stopy z pedału przyspieszenia, aby „dotoczyć” się do skrzyżowania, wspomóc regenerację akumulatorów i opóźnić rozpoczęcie hamowania. Utrzymując rozpęd pojazdu CGC pomaga (w sprzyjających warunkach) unikać konieczności zatrzymywania się przed skrzyżowaniem a następnie wzrostu zużycia paliwa w efekcie przyspieszania ze startu stojącego. CGC działa w zakresie prędkości 60-160 km/h po ustawieniu celu podróży w nawigacji i sygnalizuje możliwość korzystania z inercji pojazdu wyświetlając małą ikonkę w panelu wskaźników.

Optima PHEV otrzymała także zaawansowany system HVAC (zaadaptowany z modelu Soul EV), korzystający z wysokowydajnej pompy ciepła do recyrkulacji ciepła odpadkowego klimatyzacji oraz komponentów elektrycznych, „inteligentny” system przepływu powietrza oraz indywidualną wentylację ‘Driver Only’ (tylko dla kierowcy). System ten ogranicza przewietrzanie i ogrzewanie tylko do strony kierowcy, odcinając je w pozostałej przestrzeni kabiny pasażerskiej – w przeciwieństwie do innych systemów, w których zamknięcie nawiewów wentylacji powoduje jedynie przekierowanie powietrza do nawiewów czynnych – przy niezmniejszonym poborze energii. Tego rodzaju system HVAC służy więc redukcji obciążenia akumulatorów oraz zużycia energii na cele ogrzewania i przewietrzania kabiny pojazdu.

Nadwozie o wysokiej wytrzymałości i systemy aktywnego wspomagania kierowcy

Za sprawą lekkiego konstrukcyjnie lecz niezwykle wytrzymałego nadwozia oraz licznych systemów bezpieczeństwa biernego i czynnego, Optimę Plug-in Hybrid charakteryzuje wysoki poziom bezpieczeństwa jazdy, nagrodzony najwyższą, pięciogwiazdkową klasyfikacją bezpieczeństwa w testach Euro NCAP.

Karoseria Optimy Plug-in Hybrid zbudowana jest w 51 procentach z zaawansowanej technologicznie stali o wysokiej wytrzymałości (AHSS), którą zastosowano do wzmocnienia słupków A i B, progów bocznych, płyty podłogowej oraz przednich wnęk kół. Bezpieczeństwo bierne pasażerów Optimy PHEV zapewniają poduszki czołowe kierowcy i pasażera, poduszka kolanowa kierowcy oraz dwie przednie poduszki fotelowe i dwie pełnowymiarowe poduszki kurtynowe w standardzie wyposażenia.

Standardowy system Kia Vehicle Stability Management (VSM, kontroli stabilności pojazdu) zapewnia stabilność jazdy podczas hamowania i jazdy po łuku poprzez nadzór nad działaniem układu ESC i elektromechanicznego wspomagania kierownicy w razie utraty przyczepności do podłoża.

Stosowany w Optimie Plug-in Hybrid system AEB należy do unikalnych w Europie, ponieważ obejmuje radar krótkiego oraz dłuższego zasięgu, zdolny do identyfikacji pojazdów i osób pieszych z większej odległości – przy wyższych szybkościach niż wiele urządzeń konkurencyjnych.

Radar krótkiego zasięgu – ‘City’ pozwala unikać lub ograniczać skutki kolizji czołowej przy prędkości poniżej 50 km/h, zaś radar dalszego zasięgu ‘Urban’ – w przedziale prędkości 30-80 km/h. Obecność osoby pieszej wykrywana jest do prędkości jazdy 60 km/h.

 

Precyzja prowadzenia i wzmocnione hamulce

Dzięki lekkości i sztywności skorupy nadwozia, zawieszenie Optimy PHEV znakomicie sobie radzi z wytłumieniem drgań i wstrząsów na nawierzchniach gorszej jakości, zapewniając wyższy komfort prowadzenia i jazdy w porównaniu z poprzednią Optimą Hybrid.

Podstawowe elementy zawieszenia zostały przeniesione z bazowej Optimy sedan wraz z gwarancją komfortowego podróżowania i przyjemności prowadzenia – choć charakterystykę sprężyn, amortyzatorów i nastawy zawieszenia dostosowano do zwiększonej masy zespołu napędowego modelu Plug-in Hybrid.

Nowa Optima PHEV wyposażona jest w elektro-mechaniczne wspomaganie układu kierowniczego na kolumnie kierownicy (C-MDPS) pod kątem linearnej i przewidywalnej reakcji na polecenia kierowcy. Powiększona (w porównaniu do konwencjonalnej Optimy) średnica tylnych tarcz hamulcowych (300 wobec 262 mm) zapewnia wysoką skuteczność hamowania pomimo dodatkowej masy zespołu napędowego Plug-in Hybrid.

Kia optima Plug-in Hybrid MY 2016 w sprzedaży od IV kwartału 2016

Nowa Kia Optima 2016 wejdzie do sprzedaży na rynkach Europy w czwartym kwartale bieżącego roku i objęta będzie w standardzie unikalną, 7–letnią/150.000 km gwarancją producenta. Europejska produkcja nowej Optimy Plug-in Hybrid odbywać się będzie w koreańskim zakładzie Kia Hwasung.

inf/zdjęcia KIA

Zasoby powiązane


Reklama