Newsletter

Regulamin

Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

BMW 3 Gran Turismo. Większa moc, mniejsze zużycie paliwa dzięki BMW EfficientDynamics.

dokument
pobierz +

Nowa generacja silników w BMW serii 3 Gran Turismo wyróżnia się sportowym charakterem, zwinnością i ekonomicznością. Oferta obejmuje trzy całkowicie nowe silniki benzynowe o mocy od 135 kW / 184 KM do 240 kW / 326 KM oraz pięć jednostek wysokoprężnych o mocy od 110 kW / 150 KM do 230 kW / 313 KM (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 7,7-4,3 l/100 km; emisja CO2: 175-112 g/km)*. Wszystkie silniki benzynowe oraz dwa diesle (BMW 320d Gran Turismo, BMW 330d Gran Turismo) dostępne są na życzenie z napędem BMW xDrive; BMW 335d Gran Turismo oferowany jest standardowo z napędem BMW xDrive. * Przewidywane wartości zużycia paliwa ustalono na podstawie cyklu testowego ECE zależnie od rozmiaru opon. Mimo wyższych osiągów udało się też w imponującym zakresie zwiększyć wydajność: zużycie paliwa i emisja CO2 są niższe w porównaniu z poprzednim modelem od 4,5 procent w BMW 318d Gran Turismo do 13,8 procent w BMW 320d Gran Turismo. Typowe dla BMW sportowo-dynamiczne właściwości jezdne i świetne wyniki nowego BMW serii 3 Gran Turismo w zakresie zużycia paliwa i emisji CO2 to również zasługa lepszych skrzyń manualnej i automatycznej, funkcji Auto Start Stop, odzysku energii hamowania, sterowania agregatami pomocniczymi w zależności od potrzeb i trybu ECO PRO. Nowa seria silników. Wszystkie 4- i 6-cylindrowe silniki benzynowe oraz 4-cylindrowe diesle pochodzą z nowej serii modułowych silników BMW EfficientDynamics. Wyposażone są w najnowszą technologię BMW TwinPower Turbo łączącą maksymalną moc i wyśmienitą wydajność. Teraz te nowe silniki dostępne będą również w nowym BMW serii 3 Gran Turismo. Dotyczy to również diesla w BMW 325d Gran Turismo; pozostałe 4-cylindrowe jednostki wysokoprężne stosowane są już od czasu wejścia nowej serii silników na rynek latem 2015 r. Nowa seria silników bazuje na jednorodnej konstrukcji z 500 centymetrami sześciennymi na każdy cylinder w układzie rzędowym. Wszystkie jednostki mają lekką aluminiową konstrukcję i są zoptymalizowane pod względem termodynamicznym. Tzw. konstrukcja Closed Deck, w której płaszcz wodny otaczający cylindry jest zamknięty od góry, daje skrzyni korbowej bardzo wysoką sztywność. Termicznie zespolone i wysokowytrzymałe powierzchnie bieżne cylindrów z powłoką LDS zmniejszają masę i tarcia wewnętrzne. Oprócz tego krótki czas nagrzewania się silników znacznie zmniejsza zużycie paliwa. Wszystkie jednostki czterocylindrowe mają wałki wyrównoważające, które zapewniają doskonałą kulturę pracy w całym zakresie obrotów. Ustandaryzowane połączenia z zawieszeniem silnika, układem chłodzenia, kanałem ssącym i wydechowym oraz ogrzewaniem i klimatyzacją ilustrują modułową konstrukcję tej serii silników. We wszystkich silnikach benzynowych turbosprężarka zintegrowana jest z kolektorem wydechowym. Bardzo krótkie drogi strumienia spalin do układu turbodoładowania zapewniają wyjątkowo szybką reakcję silnika. Dodatkowo poprawia ją zmiana chłodzenia powietrza doładowującego z bezpośredniego na pośrednie. Zwarta konstrukcja ze znacznie mniejszym strumieniem i przepływu i niższym spadkiem ciśnienia w chłodnicy powietrza doładowującego umożliwia szybsze wytwarzanie ciśnienia doładowania. Dalszą redukcję zużycia paliwa w 4-cylindrowych silnikach benzynowych zapewnia też nowe synergiczne uszczelnienie termoakustyczne silnika SYNTAK. Dzięki niemu silnik wolniej się schładza, utrzymuje do 36 godzin znacznie wyższą temperaturę, co zmniejsza liczbę rozruchów na zimno. Oprócz tego większa komfort jazdy przez obniżenie odgłosów silnika i szybsze działanie ogrzewania. Katalizator umieszczony blisko silnika oraz elektryczny zawór obejściowy spalin mają również pozytywny wpływ na emisję spalin silników benzynowych. Wszystkie jednostki nowej serii silników BMW EfficientDynamics wyposażone są w technologię BMW TwinPower Turbo najnowszej generacji. Silniki benzynowe mają turbodoładowanie TwinScroll, wtrysk bezpośredni High Precision Injection oraz zmienną regulacją faz rozrządu Double VANOS. Oprócz tego również adaptacyjny rozrząd Valvetronic. Z kolei w silnikach wysokoprężnych technologia BMW TwinPower Turbo obejmuje w BMW 318d Gran Turismo, 320d Gran Turismo i 330d Gran Turismo turbodoładowanie z jedną turbosprężarką, a w BMW 325d Gran Turismo i 335d Gran Turismo z dwoma. Wszystkie warianty mają zmienną geometrię turbiny oraz wtrysk bezpośredni Common Rail najnowszej generacji. Umożliwia on wtrysk pod ciśnieniem do 2000 bar, co efektywnie zmniejsza zużycie paliwa i emisję spalin. 6-biegowa skrzynia manualna i 8-stopniowa skrzynia Steptronic. BMW 320i Gran Turismo, 318d Gran Turismo oraz 320d Gran Turismo oferowane są standardowo z 6-biegową skrzynią manualną; do tyczy to zarówno klasycznego napędu tylnego, jak i opcjonalnego napędu na cztery koła BMW xDrive. Precyzyjnie pracująca skrzynia ma dwumasowe koło zamachowe z wahadłami odśrodkowymi. Kompensuje to nierównomierności obrotów w silnikach o wysokim momencie obrotowym, dzięki czemu włączanie wyższych biegów możliwe jest przy niższych obrotach bez uciążliwego „klekotania”. Dodatkowo zmniejsza to zużycie paliwa i emisję CO2. Sześciobiegowa skrzynia manualna ma również regulację obrotów, która przy zmianie biegów automatycznie dostosowuje obroty silnika do zakresu wybranego biegu, co większa komfort jazdy. Wszystkie ww. modele mogą być wyposażone opcjonalnie w zmodyfikowaną 8-stopniową skrzynię Steptronic. Wszystkie inne wersje tej serii oferowane są standardowo z tą skrzynią automatyczną. Tym samym oferta pojazdów oferujących skrzynię Steptronic w wyposażeniu standardowym obejmuje teraz także BMW 330i Gran Turismo / BMW 330i xDrive Gran Turismo, BMW 340i Gran Turismo / BMW 340i xDrive Gran Turismo oraz BMW 325d Gran Turismo. Poprawa stopnia sprawności skrzyni Steptronic, zwiększenie rozpiętości biegów i redukcja poślizgu konwertera podczas zmiany przełożeń pozwoliły obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2 o 3 procent. Jednocześnie zwiększył się komfort jazdy zmiany biegów dzięki lepszej kompensacji nierównomierności obrotów. Ośmiostopniowa skrzynia Steptronic przypadnie do gustu szczególnie tym, którzy cenią sobie wyjątkowo dynamiczną jazdę. W trybie Sport+ silnik może pracować aż do zadziałania ogranicznika obrotów, a biegi można redukować o kilka przełożeń na raz, na przykład z 8. na 4. bieg. Jeszcze większą radość z jazdy gwarantuje 8-stopniowa sportowa skrzynia Steptronic z dźwigienkami przy kierownicy. Dynamiczny napęd na cztery koła BMW xDrive oferowany opcjonalnie w 5 modelach. Oprócz klasycznego napędu tylnego BMW serii 3 Gran Turismo w wersjach 320i, 330i, 340i, 320d oraz 330d oferowane jest opcjonalnie również z inteligentnym napędem na cztery koła xDrive; w BMW 335d Gran Turismo napęd ten jest w wyposażeniu standardowym. BMW xDrive łączy zalety typowe dla napędu na cztery koła – optymalne przeniesienie napędu na drogę, najwyższe bezpieczeństwo jazdy i maksymalną trakcję na przykład w zimowych warunkach – z typową dla BMW zwinnością i precyzją jazdy. BMW xDrive skutecznie zmniejsza na przykład podsterowność i nadsterowność na zakrętach i zwiększa dynamikę przy wchodzeniu w zakręt lub przyspieszaniu na wyjściu nawet z bardzo ostrych zakrętów. Jednostki wysokoprężne w BMW serii 3 Gran Turismo. W BMW serii 3 Gran Turismo dostępne są trzy 4-cylindrowe i dwa 6-cylindrowe diesle. Większość z nich dostępna jest z tymi parametrami już od lata 2015 r. z wyjątkiem BMW 325d Gran Turismo, który pojawi się na rynku wraz z premierą nowego modelu. BMW 318d Gran Turismo: 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 110 kW / 150 KM ze skrzynią manualną ma zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynoszące 4,7-4,5 l/100 km (emisja CO2 w cyklu mieszanym: 123-117 g/km)*. Z 8-stopniową skrzynią Steptronic jest to 4,5-4,3 l/100 km przy emisji CO2 na poziomie 119-112 g/km*. BMW 320d Gran Turismo / BMW 320d xDrive Gran Turismo: moc BMW 320d wzrosła do 140 kW / 190 KM, a jego maksymalny moment obrotowy to 400 Nm. Zużycie paliwa wynosi 4,8-4,6 l/100 km (Steptronic 4,6-4,3 l/100 km), a emisja CO2 127-120 g/km (Steptronic 120-113 g/km)*. Z napędem BMW xDrive zużycie paliwa to 5,1-4,8 l/100 km (emisja CO2: 133-126 g/km), a ze skrzynią Steptronic 4,8-4,5 l/100 km (CO2 126-119 g /km)*. BMW 325d Gran Turismo: nowy 4-cylindrowy silnik o pojemności 2 l z dwiema turbosprężarkami ma moc 165 kW / 224 KM, maksymalny moment obrotowy 450 NM i oferowany jest standardowo ze skrzynią Steptronic (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 5,0-4,7 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 131-124 g/km)*. BMW 330d Gran Turismo / BMW 330d xDrive Gran Turismo: 6-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 3 l i mocy 190 kW / 258 KM oferowany jest wyłącznie ze skrzynią automatyczną i jest dostępny w BMW serii 3 Gran Turismo już od lata 2014s r. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 560 Nm (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 5,3-5,1 l/100 km, BMW xDrive 5,6-5,4 l/100 km; emisja CO2: 139-136 g/km, BMW xDrive 146-142 g/km)*. BMW 335d xDrive Gran Turismo: topowy diesel to podwójnie doładowany 6-cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 3 l. Jego moc to 230 kW / 313 KM, a maksymalny moment obrotowy 630 Nm. BMW xDrive i 8-stopniowa skrzynia Steptronic są w wyposażeniu standardowym. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 5,7-5,6 l/100 km (emisja CO2 151-148 g/km)*. * Przewidywane wartości zużycia paliwa ustalono na podstawie cyklu testowego ECE zależnie od rozmiaru opon. Nowe silniki benzynowe: większa moc, mniejsze zużycie paliwa. BMW 320i Gran Turismo / BMW 320i xDrive Gran Turismo: nowy silnik 4-cylindrowy o pojemności 2 l ma moc 135 kW / 184 KM i oferowany jest standardowo z 6-biegową skrzynią manualną (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,4-6,1 l/100 km, z BMW xDrive 7,1-6,7 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 146-139 g/km, z BMW xDrive 161-154 g/km)*. Opcjonalnie dostępna jest 8-stopniowa skrzynia automatyczna Steptronic (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,1-5,8 l/100 km, z BMW xDrive 6,6-6,3 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 139-132 g/km, z BMW xDrive 151-144 g/km)*. Maksymalną moc jednostka rozwija w zakresie od 5000 do 6500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 290 Nm (ze skrzynią Steptronic i w wersji xDrive: 270 Nm) już od 1350 obr/min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje BMW 320i Gran Turismo w zależności od napędu od 8,0 do 8,4 s. Zużycie paliwa zmalało od 8 do 11 procent. BMW 330i Gran Turismo / BMW 330i xDrive Gran Turismo: silnik 4-cylindrowy o pojemności 2 l oferuje moc 185 kW / 252 KM w zakresie 5200-6500 obr/min i maksymalny moment obrotowy 350 Nm już od 1450 obr/min. Standardowo oferowany jest z 8-stopniową skrzynią Steptronic. Model z napędem tylnym przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s (BMW xDrive: 6,2 s), prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,2-5,9 l/100 km, xDrive 6,7-6,3 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 141-134 g/km, BMW xDrive 152-145 g/km)*. Tym samym BMW 330i Gran Turismo ma emisję CO2 nawet o 10 procent niższą niż w poprzednim modelu. BMW 340i Gran Turismo/BMW 340i xDrive Gran Turismo: nowy 6-cylindrowy silnik rzędowy wykonany z aluminium ma moc 240 kW / 326 KM w zakresie 5500-6500 obr/min oraz imponujący moment obrotowy 450 Nm już od 1380 obr/min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nowemu BMW 340i Gran Turismo ze standardową 8-stopniową skrzynią Steptronic 5,1 s, a z BMW xDrive 5,0 s. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 7,3-7,0 l/100 km, BMW xDrive 7,7-7,4 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 166-159 g/km, BMW xDrive 175- 168 g/km)*. Tym samy BMW 340i Gran Turismo może pochwalić się maksymalnymi osiągami przy wzorcowej wydajności – mimo lepszych parametrów jego zużycie paliwa spadło nawet o 11 procent. * Przewidywane wartości zużycia paliwa ustalono na podstawie cyklu testowego ECE zależnie od rozmiaru opon.


Reklama