Newsletter

Regulamin

Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Ampera - hybryda szeregowa

dokument
pobierz +

Rewolucyjny Opel Ampera to pierwszy bezemisyjny samochod z napędem elektrycznym oferowany w Europie i odpowiedni do codziennej jazdy.

Odpowiednia na każdy rodzaj podróży

Rewolucyjny Opel Ampera stanowić będzie pierwszy bezemisyjny samochód z napędem elektrycznym oferowany w Europie i odpowiedni do codziennej jazdy. W przeciwieństwie do konwencjonalnego pojazdu z napędem elektrycznym Ampera eliminuje obawy związane z zasięgiem. Zapewnia kierowcom pewność i spokój, że nie zostaną nagle z wyczerpanym akumulatorem.

Po rozładowaniu zastosowany w Amperze akumulator naładować można ponownie w ciągu około czterech godzin, podłączając pokładowy układ ładowania do standardowego, domowego gniazda 230 V. Ponieważ akumulator naładować można bezproblemowo, bez konieczności posiadania specjalnego osprzętu do ładowania, większość Amper przez cały czas będzie napędzanych elektrycznie. Podczas niezależnych badań ustalono, iż około 80% europejczyków przejeżdża dziennie poniżej 60km, tak więc Ampera z łatwością spełni ich oczekiwania. Przez pierwszych 40 - 80 km (w zależności od ukształtowania terenu, stylu jazdy i temperatury otoczenia) energia dostarczana jest z 16-kWh akumulatora litowo-jonowy. Podczas jazdy z wykorzystaniem energii elektrycznej zapewnianej przez akumulator Ampera nie zużywa paliwa i nie emituje spalin. W przypadku dłuższych podróży napędzany paliwem silnik/generator zwiększa całkowity zasięg pojazdu do ponad 500 km przy pełnym zbiorniku paliwa. Tego rodzaju technologia zwiększająca zasięg pojazdu sprawia, iż Ampera jest pierwszym samochodem elektrycznym gwarantującym wygodę oferowaną przez pojazd konwencjonalny.

Cztery tryby jazdy, od miejskiego po sportowy, gwarantują ekonomiczność i radość płynącą z jazdy

Wyjątkowo cichy silnik elektryczny o mocy 111 kW/150 KM pozwala na uzyskanie momentu obrotowego rzędu 370 Nm przy ruszaniu po całkowitym zatrzymaniu pojazdu. Pozwala on również Amperze na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 9s i rozwinięcie maksymalnej prędkości wynoszącej 161 km/h.

Umieszczony na konsoli centralnej przycisk „Drive Mode” pozwala kierowcy na wybór trybu jazdy –normalny, sportowy, górski lub miejski. Tryby te pozwalają na optymalizację zarządzania energią w zależności od dominującego stylu jazdy oraz panujących na drodze warunków.

Tryb Normalny jest trybem domyślnym Ampery, przewidzianym do najczęstszego stosowania i zapewnienia maksymalnej efektywności. Kiedy poziom naładowania akumulatora spadnie poniżej poziomu ładowania, Ampera przechodzi w tryb rozszerzonego zasięgu, w którym silnik spalinowy uruchomiony zostaje automatycznie celem podtrzymania ładowania i zapewnienia rozszerzonego zasięgu podróży. Stan ładowania akumulatora zapewnia również hamowanie regeneracyjne, co pozwala na wyłączenie silnika na dłuższych odcinkach zjazdowych.

Tryb Sportowy automatycznie zmienia konfigurację pedału przyspieszenia celem zapewnienia szybszej reakcji. Choć nie zapewnia on większej mocy, gwarantuje jednak większą wrażliwość na naciśnięcie pedału przyspieszenia przez kierowcę.

Tryb Górski automatycznie dostosowuje system do zapewnienia mocy niezbędnej w terenie górzystym, w którym konwencjonalny pojazd elektryczny może napotykać na problemy. Tryb górski pozwala na rozszerzenie zasięgu zanim akumulator osiągnie najniższy poziom naładowania. Kierowcy powinni wybierać ten tryb po całkowitym naładowaniu lub na 10 do 15 minut przed wjechaniem na teren górzysty, aby móc wykorzystać pełną moc pojazdu na dłuższych podjazdach.

Tryb Miejski dostosowuje tryb zarządzania akumulatorem do potrzeb codziennych dojazdów do pracy. Wybór trybu Miejskiego powoduje natychmiastowe zwiększenie zasięgu i pozwala na zaoszczędzenie energii znajdującej się w akumulatorze. Po jego wyłączeniu wyłączana jest również funkcja rozszerzenia zasięgu, a Ampera jest w tym momencie w stanie skorzystać z energii znajdującej się w akumulatorze i poruszać się wyłącznie na napędzie elektrycznym, np. na obszarach miejskich lub w strefach ograniczeń.

inf/zdjęcia/film - OPEL

Zasoby powiązane


Reklama