Newsletter

Regulamin

Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Silnik Audi RS3

Silnik Audi RS3

 

Począwszy od roku 2010, jury ekspertów siedem razy z rzędu uznało jednostkę 2.5 TFSI za silnik roku w swojej klasie, przyznając jej tytuł „International Engine of the Year”. Obecnie Audi prezentuje kolejną jej wersję. Turbodoładowany motor, który napędza nowe RS 3 Limousine i odmłodzone RS 3 Sportback, to najmocniejszy na świecie pięciocylindrowy silnik produkcji seryjnej.


Podniesienie mocy: 33 KM więcej

294 kW (400 KM), to o 33 KM więcej niż w wersji poprzedniej. Przy niezmienionej pojemności skokowej 2480 cm3, moc jednostkowa wzrosła teraz do 161,3 KM na litr. Maksymalny moment obrotowy silnika - 480 Nm - dostępny jest już przy 1700 obr./min i nie zmienia się aż do 5850 obr./min. Pięciocylindrowiec po prostu wystrzeliwuje oba modele na czoło swojego segmentu. Obie wersje przyspieszają od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy – o dwie dziesiąte szybciej niż wcześniej. Na życzenie, Audi może zwiększyć ograniczoną elektronicznie do 250 km/h prędkość maksymalną, aż do 280 km/h.

 

AUDI RS 3

 

2.5 TFSI

 

Pojemność skokowa w ccm

 

2480

 

Moc maks. kW (KM) przy obr. /min

 

294 (400) przy 5850-7000

 

Maks. moment obrotowy w Nm przy obr. /min

 

480 przy 1700-5850

 

Prędkość maksymalna w km/h

 

250, opcjonalnie 280

 

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w sek.

 

4,1

 

Zużycie (tryb mieszany) w l/100 km

 

8,4-8,3** (Limousine)

8,4-8,3** (Sportback)

 

Emisja CO2 w trybie mieszanym w g/km

 

191-188 (Limousine)

192-189 (Sportback)

 

Napęd

 

Stały napęd na cztery koła quattro

 

Skrzynia biegów

 

Siedmiostopniowa przekładnia S tronic

 

** Dane zależne od użytych kompletów opon i kół.

Redukcja ciężaru: 26 kg mniej

Nowy, pięciocylindrowy silnik waży obecnie o 26 kg mniej niż jego wcześniejsza wersja, dzięki czemu poprawił się rozkład obciążenia między osiami i masa całego pojazdu. Masa własna Audi RS 3 Sportback wynosi jedyne 1510 kg. Każdy koń mechaniczny musi poruszyć tylko 3,78 kg. RS 3 Limousine waży natomiast 1515 kg, a stosunek mocy do masy to w jego przypadku 3,79 kg/KM.

Złożone rozwiązania techniczne zastosowane w 2.5 TFSI zmniejszają tarcie wewnętrzne i zwiększają wykorzystanie mocy. Skrzynia korbowa nie jest już wykonywana z odlewu z grafitu wermikularnego lecz z aluminium. Gładzie cylindrów są powlekane plazmowo. Średnicę głównych łożysk wału korbowego zmniejszono o 6 mm. Wał korbowy jest wydrążony i przez to kilogram lżejszy.

Podczas krótkiej fazy rozgrzewania silnika po zimnym starcie, załączana pompa cieczy chłodzącej nie tłoczy chłodziwa w głowicy cylindrów – dzięki temu silnik 2.5 TFSI szybciej osiąga właściwą temperaturę pracy. Zmniejsza to tarcie wewnętrzne i obniża zużycie paliwa. Również system start-sport i system rekuperacji wpływają na podwyższoną wydajność samochodu. Wg. pomiarów cyklu NECD, modele RS 3 Limousine i RS 3 Sportback spalają 8,3 l paliwa na 100 km.

Optymalne generowanie mocy: system podwójnego wtrysku

Pięciocylindrowa jednostka napędowa zorientowana jest na duża wymianę gazów. Duża turbosprężarka wtłacza zasysane powietrze do komór spalania pod ciśnieniem 1,35 bara. Chłodnica powietrza doładowującego o sprawności sięgającej 80 procent obniża temperaturę, by zapewnić możliwie wysoką zawartość tlenu.W zależności od potrzeb, możliwe jest przestawianie wałków rozrządu zaworów wlotowych i wylotowych. Działający po stronie wydechowej system zmiennych wzniosów zaworów Audi valvelift system (AVS) dwustopniowo zmienia czas otwarcia zaworów – zależnie od obciążenia i od liczby obrotów. Efekt, to mniejsze spalanie przy niskich i częściowych obciążeniach oraz spontaniczne reakcje i świetne przyspieszenie przy pełnym obciążeniu. By wytworzyć bogatszą mieszankę, nowy silnik 2.5 TFSI wyposażono w układ podwójnego wtrysku. Umożliwia on wtryskiwanie paliwa zarówno do kolektora dolotowego, jak i bezpośrednio do komór spalania. Czas trwania i rodzaj wtrysku zmieniają się tak, by były optymalne w każdym punkcie pracy silnika.

Jedyne w swoim rodzaju: brzmienie pięciu cylindrów

Kątowy odstęp zapłonów silnika 2.5 TFSI wynosi 144 stopnie obrotu wału korbowego. Kolejność zapłonu: 1-2-4-5-3 sprawia, że na zmianę zapłon występuje w cylindrach bezpośrednio ze sobą sąsiadujące i tych bardziej od siebie oddalonych. Taka kolejność zapłonu wytwarza specyficzny rytm. Podstawowemu brzmieniu towarzyszą charakterystyczne częstotliwości harmoniczne. Na brzmienie motoru wpływają także polecenia płynące ze sterownika silnika. Gdy obciążenie jednostki jest duże, w układzie wydechowym otwierają się klapy, czego efektem jest jeszcze pełniejsze brzmienie. Zarówno w przypadku standardowego układu wydechowego RS, jak i w przypadku opcjonalnego, sportowego układu wydechowego RS z czarnymi końcówkami rur wydechowych, kierowca może samodzielnie sterować otwieraniem i zamykaniem klap, wykorzystując system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Opcjonalny, sportowy układ wydechowy RS jeszcze bardziej podkreśla „rasowe” brzmienie silnika.

Zasoby powiązane


Reklama