Newsletter

Regulamin

Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

BMW i3 - elektryczny samochód klasy premium

dokument
pobierz +

Rynkowa premiera BMW i3 to początek nowej ery elektrycznej mobilności; nowa marka BMW i prezentuje pierwszy seryjny samochód koncernu BMW Group napędzany wyłącznie energią elektryczną; rewolucyjna stylistyka; nowatorska architektura pojazdu; typowa dla BMW radość z jazdy; innowacyjne funkcje przyłączeniowe; nowoczesny charakter auta segmentu premium definiowany przy uwzględnieniu zasad zrównoważonego rozwoju; niepowtarzalna w skali całej branży motoryzacyjnej koncepcja produktu stworzona na bazie prac badawczo-rozwojowych prowadzonych w ramach projektu „i” oraz w oparciu o bogate doświadczenie technologiczne BMW Group.

BMW i3 to bezkompromisowy i atrakcyjny pojazd spełniający obecne i przyszłe wymagania z zakresu mobilności w aglomeracji miejskiej; pierwsza na świecie konstrukcja segmentu premium zbudowana od podstaw, jako pojazd elektryczny, a tym samym zeroemisyjny; specjalnie opracowana architektura LifeDrive, dedykowana technologia BMW eDrive, typowy dla BMW napęd na tylne koła oraz rewolucyjna, lekka konstrukcja dające podstawę do uzyskania idealnej równowagi pomiędzy radością z jazdy, zasięgiem i wagą; w porównaniu do modelu BMW 118d, czyli zdobywcy tytułu World Green Car of the Year 2008, BMW i3 jest o około jedną trzecią bardziej wydajne ekologicznie, a jeśli klient korzysta z modelu BMW i3 w oparciu o energię generowaną z odnawialnych źródeł, wydajność tego modelu wzrasta do poziomu 50 procent.

Klatka kabiny pasażerskiej (moduł Life) wykonana z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi (CFRP); technologia układu napędowego, akumulator o wysokim napięciu, podwozie, funkcje strukturalne i z zakresu ochrony w razie zderzenia zintegrowane z aluminiowym modułem Drive; masa własna DIN: 1 195 kilogramów; nisko położony środek ciężkości; równomierny rozkład mas; przestronne wnętrze z czterema siedzeniami; nieznacznie podwyższona pozycja siedząca; drzwi otwierające się w przeciwnych kierunkach; wysoka sztywność przedziału pasażerskiego z CFRP umożliwiła całkowite wyeliminowanie słupków B; brak centralnego tunelu dzięki umieszczeniu silnika elektrycznego bezpośrednio na napędzanej tylnej osi; pojemność bagażnika: 260 - 1 100 litrów.

Nowatorski design stworzony w oparciu o typowe dla BMW i kody stylistyczne; wierne odzwierciedlenie sportowych właściwości jezdnych i wysokiej wydajności; eleganckie proporcje; charakterystyczna dla BMW i koncepcja kolorystyczna, obejmująca m.in. „czarny pas” umieszczony na zewnątrz; płynnie narysowany profil auta, świadczący o jego lekkości; duża powierzchnia szyb; krótkie zwisy nadwozia; zintegrowana osłona chłodnicy BMW w kształcie nerki; charakterystyczny kształt reflektorów i tylnych lamp z wkomponowanym obramowaniem LED w kształcie litery „U”; tylne światła zintegrowane z całkowicie przeszkloną pokrywą bagażnika.

Innowacyjny projekt wnętrza, kładący duży nacisk na przestronność, ponadprzeciętną funkcjonalność oraz nowoczesny charakter auta premium; wyraźny podział na sekcje, będący zasługą zastosowania zasady warstwowej konstrukcji; lekkie fotele; bardzo duży odsetek naturalnych materiałów, a także materiałów pochodzących z recyklingu i materiałów odnawialnych; przycisk start/stop oraz dedykowana dźwignia wyboru biegu umieszczone na kolumnie kierownicy; tablica przyrządów i wyświetlacz pokładowy w formie niezależnych, oddzielnych ekranów; system operacyjny iDrive oraz przycisk systemu Driving Experience Control montowane standardowo; cztery wersje wyposażenia: Atelier, Loft, Lodge i Suite.

Technologia BMW eDrive, obejmująca silnik elektryczny i akumulator o wysokim napięciu, opracowana i wyprodukowana niezależnie przez BMW Group; hybrydowy silniki synchroniczny stworzony specjalnie dla BMW i3; maksymalna moc: 125 kW/170 KM, maksymalny moment obrotowy: 250 Nm; moc przekazywana do tylnych kół poprzez zintegrowaną przekładnię różnicową; litowo-jonowy akumulator o wysokim napięciu, dysponujący użyteczną energią 18,8 kWh; inteligentny system kontroli układu napędowego i procesu ładowania wykorzystujący podzespoły elektroniczne opracowane przez BMW Group; akumulator można doładować z wykorzystaniem domowego gniazdka prądu, modułu BMW i Wallbox lub publicznej stacji ładowania.

Sportowa charakterystyka układu napędowego i doskonała zwrotność; przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,2 sekundy, od 0 do 60 km/h w 3,7 sekundy, a od 80 do 120 km/h w 4,9 sekundy; prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie do 150 km/h; promień skrętu: 9,86 metra.

Zużycie energii: 12,0 kilowatogodzin na 100 kilometrów w cyklu pomiarowym UE; wydajność wyższa, niż u konkurentów; wydajność dodatkowo zoptymalizowana dzięki zastosowaniu dedykowanej technologii BMW EfficientDynamics, jak na przykład odzysku energii czy trybów ECO PRO i ECO PRO + z funkcją jazdy wybiegiem; zasięg w codziennej eksploatacji: 130 - 160 kilometrów w trybie COMFORT aktywowanym za pomocą przełącznika układu Driving Experience Control; możliwość zwiększenia zasięgu o 20 kilometrów poprzez aktywowanie trybu ECO PRO lub ECO PRO+; opcja: dwucylindrowy silnik benzynowy o mocy 25 kW/34 KM (range-extender), który utrzymuje minimalny poziom naładowania akumulatora i zwiększa zasięg pojazdu do około 300 kilometrów.

Wyrafinowana technologia zastosowana w podwoziu pozwoliła uzyskać zwinne prowadzenie i wysoki komfort jazdy; z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu oś pięciowahaczową - całość została zamocowana bezpośrednio do modułu Drive; elektryczne wspomaganie układu kierowniczego; układ dynamicznej kontroli stabilności DSC z trybem dynamicznej kontroli trakcji DTC; 19-calowe kute obręcze aluminiowe w standardzie.

Inteligentna, lekka konstrukcja: klatka przedziału pasażerskiego wykonana z CFRP, aluminiowe podwozie, tablica przyrządów z magnezową strukturą wspierającą, optymalizacja wagi wszystkich komponentów zaprojektowanych specjalnie dla BMW i3; rozbudowana koncepcja bezpieczeństwa z precyzyjnie wyznaczonymi strefami kontrolowanego zgniotu w module Drive, sztywnym przedziałem pasażerskim i elektronicznie nadzorowanymi systemami ochrony pasażerów.

Szeroka gama elementów z zakresu BMW ConnectedDrive, łącznie ze standardowymi funkcjami BMW i; łączność za pośrednictwem zainstalowanej na pokładzie karty SIM; funkcje BMW TeleServices i Intelligent Emergency Call w standardzie; opcjonalny układ Driving Assistant Plus z tempomatem działającym w oparciu o kamerę, funkcjami Stop & Go, Traffic Jam Assistant i Speed Limit Info, wyświetlaczem No Passing, systemem rozpoznawania pieszych, system ostrzegania przed kolizją Collision Warning z funkcją lekkiego hamowania w warunkach miejskich oraz asystentem jazdy Proactive Driving Assistant; opcjonalny pakiet asystenta parkowania z czujnikami parkowania PDC umieszczonymi z przodu, kamerą cofania z tyłu oraz w pełni automatycznym asystentem parkowania Parking Assistant; opcjonalny pakiet Comfort z czujnikami deszczu, regulatorem prędkości z funkcją hamowania, automatycznie ściemniającymi się lusterkami zewnętrznymi i lusterkiem wstecznym; w ofercie dostępne również funkcje BMW Online Entertainment, Concierge Services, Real Time Traffic Information, a także możliwość korzystania z sieci współdzielenia aut flinc (obecnie wyłącznie w Niemczech) oraz inne usługi mobilne stworzone specjalnie dla BMW i.

Usługi dedykowane modelom BMW i, dostępne w ramach pakietu 360° ELECTRIC: moduł Wallbox umożliwiający łatwe ładowanie akumulatorów pojazdu w domu. Bogate wyposażenie standardowe, obejmujące nawigację satelitarną Professional z wyświetlaczem zasięgu, wejścia USB i AUX, funkcję głośnomówiącą dla telefonu komórkowego, klimatyzację, skórzaną kierownicę, światła do jazdy dziennej LED, układ Park Distance Control (PDC) z czujnikami parkowania umieszczonymi z tyłu oraz kabel do ładowania akumulatora z wykorzystaniem domowego gniazdka prądu.

inf/zdjęcia/film - BMW

Zasoby powiązane


Reklama