Newsletter

Regulamin

Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Audi : Vorsprung duch Technik, czyli Przewaga dzięki technice

dokument
pobierz +

Od ultra do e-tron. Najwyższe kompetencje dotyczące napędu: Audi na Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej (IAA) 2015

Podczas Międzynarodowej Wystawy Motoryzacyjnej IAA 2015 we Frankfurcie nad Menem, Audi prezentuje szereg nowości. Centralnym punktem całej ekspozycji jest bez wątpienia nowa seria A4 i zbliżony do seryjnego pojazd studyjny Audi e-tron quattro concept, sportowy SUV z napędem elektrycznym. Ponadto zwiedzający stoisko koncernu mogli zapoznać się z osiągnięciami i zamierzeniami czterech pierścieni na czterech głównych polach działań: Audi Sport, napęd quattro, rozwiązania techniczne Audi oraz Audi ultra. Pokazany będzie także cały wachlarz koncepcji napędu samochodów z Ingolstadt.

Nowe rozwiązania techniczne Audi sprawiają, że silniki TDI i TFSI są coraz bardziej wydajne. W ten sposób, producent w pełni wykorzystuje potencjał konwencjonalnych jednostek napędowych. Mistrzowie niskiej emisji CO2 każdej z serii modelowych mają przydomek „ultra“. Na tegorocznej Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej IAA, debiutuje nowe Audi A4 2.0 TDI ultra.

Podczas imprezy była również światowa premiera pojazdu z segmentu SUV: koncepcyjnego Audi e-tron quattro z napędem elektrycznym. Na targach można też zobaczyć Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro, hybrydę typu plug-in mogącą przejechać nawet 56 km na napędzie wyłącznie elektrycznym oraz nowe Audi A4 g-tron. Model ten, w trybie jazdy mieszanej, zużywa cztery kilogramy gazu na 100 kilometrów. Dla klienta oznacza to wyjątkowo niskie koszty paliwa oraz możliwość przejechania nawet 950 km na jednym baku. Dodatkowo, nowe Audi Q7 i nowe Audi A4 pochwalić się mogą najszerszą wśród samochodów produkcji seryjnej paletą systemów wsparcia. Są pierwszym etapem przygotowań do wdrożenia do produkcji pojazdów zdolnych do autonomicznej jazdy. Prace rozwojowe Audi na tym polu są bardzo intensywne, zawsze mając na celu połączenie maksymalnej wydajności z dużą mocą.

Nowa generacja Audi A4 dostarcza sportowych, ale zarazem bardzo wyważonych wrażeń z jazdy, duży wybór rozwiązań z zakresu infotainment oraz inteligentne systemy wsparcia, takie jak np. adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z asystentem jazdy w korkach. Kierowca, jeśli wybierze wszystkie dostępne opcje, może liczyć na wsparcie nawet 30 systemów. Ten model klasy średniej może pochwalić się doskonałymi wynikami także pod względem efektywności. Nowe Audi A4 jest bardzo opływowe, współczynnik oporu powietrza wynosi 0,23. Ważnym elementem koncepcji wydajności są lekkie i oszczędne silniki, np. 2.0 TDI ultra o mocy 110 kW (150 KM). A4 Limousine wyposażone w taką jednostkę napędową, w cyklu NEDC spala maksymalnie 3,7 l na 100 km (95 g CO2 na km). Nowo zaprojektowany silnik 2.0 TFSI ultra w niczym nie ustępuje swojemu odpowiednikowi TDI. Dzięki innowacyjnemu procesowi spalania, ta benzynowa jednostka o mocy 190 KM zużywa zaledwie 4,8 l na 100 km, emitując przy tym109 g CO2 na km.

Mobilność przyszłości w wydaniu Audi ma sportowy charakter, jest pełna emocji i charakteryzuje ją wysoka wydajność. Pojazd koncepcyjny Audi e-tron quattro concept pokazuje, jaki będzie pierwszy seryjnie produkowany samochód elektryczny marki Audi, który pojawi się na rynku w roku 2018. Bazuje on na drugiej generacji modułowej platformy podłogowej dla aut z silnikiem montowanym wzdłużnie, oferującej dużo miejsca dla układu napędowego i dużą przestrzeń bagażową. Stylistyka tego sportowego SUV-a w dużej mierze podporządkowana jest wymogom aerodynamiki. Dzięki współczynnikowi oporu powietrza 0,25, samochód ten ustanowił nowy rekord w segmencie SUV-ów. Jego elektryczny napęd z trzema silnikami o łącznej mocy nawet 370 kW, skonstruowano zgodnie z koncepcją e-tron quattro. Pojemność wbudowanego w podłogę pojazdu akumulatora jonowo-litowego wystarcza na przebycie 500 kilometrów w trybie jazdy elektrycznej, w pełni nadaje się zatem do codziennego użytku. Innowacyjne rozwiązania techniczne z zakresu koncepcji obsługi i infotainment są bardzo komfortowe i przyjazne dla użytkownika. Audi e-tron quattro concept wyposażono też w rozwiązania umożliwiające autonomiczną jazdę.

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro to z kolei pierwsza stworzona przez Audi hybryda typu plug-in z silnikiem wysokoprężnym i napędem quattro. Generując moc systemową 275 kW (373 KM), od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6 sekund. Zgodnie z normą NEDC, na 100 km zużywa 1,7 litra oleju napędowego, a w trybie jazdy elektrycznej ma zasięg do 56 km. Jest ciche, mocne i na krótkich odcinkach nie emituje zanieczyszczeń do atmosfery.

Audi prezentuje także dwie topowe wersje modeli Q5 i A8 będące ucieleśnieniem sportowego ducha marki w swoich segmentach. To Audi SQ5 TDI plus z silnikiem 3.0 TDI biturbo o mocy 250 kW (340 KM) i Audi S8 plus z jednostką rozwijającą 445 kW (605 KM).

inf/zdjęcia/film - AUDI


Reklama