Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Premiery i TESTY

Test KIA Cee’d – auto dla Europejczyka

dokument
pobierz +

Historia lubi się powtarzać, dlatego warto czerpać wiedzę z sukcesów innych producentów, a nie wyważać otwartych drzwi. KIA jest tego najlepszym przykładem…

Zanim przekażemy wrażenia o modelu Cee’d warto przytoczyć dwa fakty które dobitnie pokazują, że największym sukcesem jest zrozumienie potrzeb rynku.

  • Pierwszy fakt to… początek produkcji dżinsó w, które były odpowiedzią na ówczesne zapotrzebowanie. W Stanach Zjednoczonych XIX wieku, gdzie trwała gorączka złota, osadnicy szukali ubrań, które byłyby przede wszystkim solidne i odporne na wszelkiego rodzaju otarcia. Takimi spodniami okazały się właśnie dżinsy.
  • Drugi fakt dotyczy zaś motoryzacji i początków firmy Chevrolet . Louis Joseph Chevrolet urodził się w 1878 w Szwajcarii, a w roku 1900 przybył do USA i został przez Wiliama Crapo Duranta - założyciela koncernu General Motors - zatrudniony jako kierowca wyścigowy. Ponieważ oprócz umiejętności prowadzenia samochodu miał także zdolności konstruktorskie, w roku 1911 - dzięki pomocy Duranta - zbudował pierwszy samochód, a w roku 1918 marka została włączona do General Motors, stając się największym oddziałem koncernu . Idea budowania samochodu wg Chevroleta, która zaowocowała takim sukcesem, była banalnie prosta: zakładała stworzenie modelu prostego, trwałego i… pozbawionego w standardzie wszystkich dodatków zwiększających koszt produktu. Dodatki te były tylko opcją.

Właśnie dokładnie tak jest w koncernie KIA. Samochody są budowane jako odpowiedź na potrzeby klientów sztukujących modeli trwałych (gwarancja 7 lat), staranie wykonanych, ładnych stylistycznie i pozbawionych ekstrawaganckich dodatków. Ogromne zasługi w realizacji takiej koncepcji ma Peter Schreyer, główny stylista i prezydent marki w Europie, który do roku 2006 pracował w koncernie Volkswagen. To jemu bowiem udało się połączyć styl i funkcjonalność „samochodu dla ludu” z tańszym wyposażeniem i wykończeniem.

Sądzę, że po takim wprowadzeniu nieco inaczej spojrzą Państwo na model Cee’d II generacji, który jest na rynku od 2012, a który latem 2015 przeszedł modernizacje.

 

Stylizacja nadwozia: unowocześnienie wyglądu

Wysmukła sylwetka modelu II generacji została dopracowana w wyniku intensywnych testów i sprawdzianów w supernowoczesnym tunelu aerodynamicznym koreańskiego centrum badawczo-rozwojowego KIA w Namyang. Znaczne pochylenie szyby czołowej, zastosowanie dolnych osłon silnika i centralnej części podwozia oraz odpowiednie wyprofilowanie tylnego spojlera nadokiennego i kloszy lamp tylnych to niektóre tylko rozwiązania umożliwiające uzyskanie współczynnika Cx o wartości zaledwie 0,30.

Prezentowana zmodernizowana KIA cee’d, zachowuje wyrazisty i elegancki styl aktualnego modelu, dodając jednak szereg zmian wizualnych z myślą o unowocześnieniu wizerunku.

Utrzymany został tak popularny wśród europejskich klientów markowy grill KIA w kształcie „tygrysiego nosa”, czy wydłużone reflektory. Zmiany przedniego pasa obejmują mocniej zarysowany i szerszy zderzak z chromowanymi obwódkami wokół lamp przeciwmgielnych oraz nowy owalno-oczkowy wzór maskownicy grilla.

Podobny zakres zmian odniesiono do tylnej części pojazdu, której wizualną objętość i solidność powiększa nowy kształt zderzaka z nadającymi sportowego akcentu odblaskami. Wyrafinowania stylistycznego nowego modelu dopełniają lampy tylne wykonane w technologii LED, uwydatniające „świetlną sygnaturę” ceed’a po zmroku.

 

Uszlachetniony wystrój wnętrza i obniżenie NVH

Założeniem niewielkich lecz zauważalnych zmian stylistycznych w kabinie KIA cee’d było dopełnienie bezpretensjonalnej elegancji wystroju wnętrza. Subtelne detale budują aurę nowoczesności, choć zasadniczy układ kabiny pozostaje niezmieniony.

Asymetryczna, zorientowana na kierowcę tablica przyrządów ożywiona została chromowanym wykończeniem górnej krawędzi, nawiewów powietrza (kierowcy i środkowych) oraz panelu wskaźników. Znacznie efektowniej gatunkowo prezentuje się konsola centralna, wykończona odpornym na zarysowania, czarnym lakierem „fortepianowym”. Zależnie od poziomu wyposażenia, chromowane akcenty zdobią także ramkę mieszka dźwigni zmiany biegów, klamki wewnętrzne oraz nastawy klimatyzacji (testowany model był w najbogatszej wersji wyposażenia L). Nowa KIA cee’d wyposażona jest także w najnowszej generacji system nawigacji audio-wizualnej (AVN) o nowej grafice dla 7-calowego ekranu w konsoli centralnej (opcja). Do nowości należy także zaawansowany system informacyjny KIA Connected Services firmy TomTom, podający aktualności ruchu drogowego w czasie rzeczywistym, ostrzeżenia o radarach kontroli prędkości, lokalizację pobliskich firm i usług (TomTom Places) oraz prognozy pogodowe.

Nie zmieniła się natomiast wielkość wnętrza. Stąd też model po liftingu oferuje identyczne zalety jak wersja oferowana od roku 2012. Oznacza to, że przestrzeń nad głową i na nogi dla siedzących z przodu wzrosła –w stosunku do generacji I- odpowiednio o 12 i 21 mm, a szerokość na poziomie ramion dla pasażerów tylnej kanapy wzrosła o 5 mm.

Pojemność bagażnika zwiększyła się o 12% do 380 litrów (tj. o 40 litrów), a dzielone siedzenia tylne składają się teraz całkowicie płasko − tworząc praktyczną podłogę ładunkową.

Ważnym zadaniem jakie zlecono inżynierom KIA było też udoskonalenie kabiny pasażerskiej pod względem wyrafinowania konstrukcyjnego oraz NVH ( Noise, vibration, and harshness – oddziaływanie hałasu i wibracji). Już przed modyfikacją chwalono się: pogrubionymi o 14% szybami w drzwiach przednich, aerodynamicznymi obudowami lusterek zewnętrznych, nowymi poduszkami mocowania silnika o zwiększonej skuteczności tłumienia drgań, drążonymi półosiami napędowymi, wzmocnionymi węzłami łączącymi progi ze słupkami „B”, czy podwójnymi uszczelkami drzwiowymi oraz specjalnym wypełnieniem piankowym w słupkach A, B i C karoserii. Obecnie modernizacja objęła także elementy wytłumiające w drzwiach i dywaniki na podłodze. W efekcie tych rozwiązań jest spadek odczuwalnych w kabinie hałasów do poziomu porównywanego z najlepszymi standardami w tej klasie pojazdów.

 

W drogę…

W testowanym modelu zastosowana była jednostka 1.6 Gamma GDI, wyposażona w układ bezpośredniego wtrysku paliwa. Generuje ona moc 135 KM przy obrotach 6300 obr/min (w Cee’d mocniejsza jednostka jest tylko 1,6 204 KM w GT) oraz moment obrotowy 164 Nm, dostępny przy 4850 obr/min. Tym samym nie jest to tak uniwersalny silnik jako nowoczesne jednostki z turbodoładowaniem, gdzie moment obrotowy jest wyższy, stały i dostępny od niskich obrotów, ale klasyczna, tańsza i trwalsza jednostka . Napędzana tym silnikiem KIA cee’d może jechać 195 km/h, przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 10,8 sekundy i zużywa średnio 5,9 l/100 km (to wg katalogu, gdyż podczas testu zużycie w mieście wyniosło jak w katalogu 7,5 l/100 km, ale na trasie 6,9 l/100 km, zamiast 4,9 l/100 km, przez co średnie zużycie było wyższe).

Naszą uwagę zwrócił natomiast komfort jazdy i prowadzenia. W modelu wprowadzono bowiem szereg nowoczesnych rozwiązań. Jednym z nich jest układ ESC wzbogacony o nową logikę Torque Vectoring System (czyli kierunkowania momentu obrotowego), pozwalający ograniczać efekt nadsterowności pojazdu poprzez proporcjonalne przyhamowywanie wewnętrznych kół podczas pokonywania zakrętów. Przewidywalnej charakterystyce układu kierowniczego sprzyja system wspomagania elektro-mechanicznego, a dzięki nowym odbojom kolumn tylnego zawieszenia i kulowym łącznikom drążka stabilizatora udało się zminimalizować drgania przenoszone przez zawieszenie, podnosząc w ten sposób komfort jazdy na gorszych nawierzchniach.. Warto też dodać, że KIA cee’d posiada mocowane do ramy pomocniczej niezależne zawieszenie opracowane specjalnie na europejskie drogi (przednie na kolumnach MacPherson i tylne w układzie multi-link), które w wyniku szerokiego rozstawu kół (157 cm), zapewnia doskonały komfort prowadzenia.

W efekcie samochodem jedzie się bardzo pewnie zarówno przy gwałtownych reakcjach kołem kierownicy (np. omijanie dziur w jezdniach), przy przejeździe po nierównościach, jak i przy szybkim pokonywana ostrych zakrętów.

Dodatkowo dzięki zwiększeniu sztywności skrętnej nadwozia (o 45% w stosunku do poprzednika I generacji) możliwe było wprowadzenie licznych, choć niewielkich zmian w komponentach zespołów podwozia, sprężynach i amortyzatorach, które wpływają na stopień komfortu jazdy oraz hałasów, drgań i wibracji (czyli wspomniany wcześniej NVH).

 

Bezpieczeństwo w najwyższym stopniu

Ponieważ dzisiejsi nabywcy przywiązują ogromne znaczenie do bezpieczeństwa, konstruktorzy zadbali o maksymalną ochronę pasażerów. Wszystkie modele Cee’d w Polsce (a więc i model testowy) wyposażone są seryjnie w 6 poduszek powietrznych (dwie czołowe, dwie boczne i dwie pełnowymiarowe kurtyny boczne), pasy bezpieczeństwa z czujnikami obecności pasażera (przód, tył), system elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC (Electronic Stability Control) ze wspomaganiem ruszania pod górę HAC (Hill Start Assist), system automatycznego włączania świateł awaryjnych na wypadek gwałtownego hamowania (ESS), układ przeciwblokowania hamulców ABS z asystentem hamowania awaryjnego BAS, system rozdziału siły hamowania (EBD) oraz system podpowiedzi ruchu kierownicy (VSM).

W zakresie bezpieczeństwa biernego skorupa nadwozia cee’da wykonana jest w 57% ze stali superwytrzymałej i zawiera szereg nowych rozwiązań podnoszących wytrzymałość udarową. Niezwykle odporną mechanicznie „klatkę bezpieczeństwa” tworzą nowe wsporniki łączące punkty mocowania przedniego i tylnego zawieszenia, nowe wytłoczki pomiędzy podłogą bagażnika a otworem klapy tylnej oraz wzmocnienia łączące tylne podłużnice dachu ze słupkami „C” i poprzecznicami podłogowymi.

Zwiększoną ochronę w razie kolizji bocznej zapewniają pogrubione o połowę belki wewnętrzne drzwi, wzmocniona poprzecznica dachowa pomiędzy słupkami „B” oraz wykonane ze stali superwytrzymałej progi karoserii.

Wszystko to pozwoliło modelowi osiągnąć 5 gwiazdek w testach zderzeniowych przeprowadzonych przez Euro NCAP

Dla kogo jest KIA Cee’d?

Z całą pewnością nie jest to samochód dla lubiących szybką sportową jazdę, gdyż najmocniejszy, z „cywilnych”, silnik 135 KM nie pozwala na ekstrawagancję na drodze. Z pewnością nie jest to też wersja dla użytkowników chcących „zaszpanować w towarzystwie”, gdyż nie jest to samochód klasy Premium. KIA Cee’d jest modelem skierowanym do ludzi poszukujących samochodu wygodnego, dopracowanego technicznie, nie wyróżniającego się z tłumu i zapewniającego spokojną eksploatację przez cały czas posiadania (przypominam gwarancja 7 lat). Najtańszy model z tym silnikiem (wyposażenie M) kosztuje 64 540 zł. Jednakże nie ograniczono się jedynie do wersji najtańszej. Prezentowany model to pojazd z wyposażeniem L (cena 72 540 zł), który za 2200 zł wyposażono w pakiet Business line (wykończenie wnętrza premium sport, przyciemniane szyby, podgrzewane koło kierownicy i fotele, kamera cofania, nawigacja z 7-letnią aktualizacją map, tylne światła LED). W efekcie za 74 740 zł mamy pojazd z najbogatszym wyposażeniem. Zgodnie z zasadą rozpropagowaną przez Louisa Chevrolet samochód jest jednak dużo tańszy niż modele konkurencji w najtańszych wersjach. Gdy zaś samochód jest lepiej wyposażony… różnica cenowa się powiększa (pakiet business line za 2200 zł to wyposażenie kosztujące sumarycznie 7200 zł).

MOTOMI.PL


Reklama