Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Premiery i TESTY

Test Opla Zafira – mistrz organizacji wnętrza ma już 18 lat

dokument
pobierz +

Opel Zafira nie jest prekursorem idei minivan, ani prekursorem awangardowej stylizacji. Jednakże jest jednym z wyznaczników formy minivan.

Samochody VAN zostały zaadoptowane na Stary Kontynent przez Renault w roku 1984 i… nie przyjęły się. Dopiero dziesięć lat później zaprezentowano bowiem samochody VAN innego producenta (były to czworaczki Fiat Ullyse, Lancia Zeta, Citroen Evasio i Peugeot 806), a w roku1995 europejska oferta VAN została wzbogacona o VW Sharan i Forda Galaxy.

Zupełnie inaczej wygadała sprawa z minivanem, czyli modelem zachowującym formę i użyteczność wersji VAN, ale zbudowanym na mniejsze płycie podłogowej. W tym wypadku po modelu Renault Scenic, który wyjechał na drogi w roku 1996, kolejne samochody serii trafiły do sprzedaży już w roku 1999. Co więcej, każdy z producentów wniósł jakąś innowację: Citroen awangardowy styl Xsary Picasso, a Opel – system Flex7.

 

Zafira Flex7— pionier wśród siedmioosobowych kompaktowych vanów

Odmiennością od innych pojazdów tej klasy, w Oplu Zafira była konfiguracja z siedmioma miejscami: dwa z przodu, trzy na ławce tylnej i dwa pojedyncze w trzecim rzędzie.

Ewenementem było to, że fotele w trzecim rzędzie można było składać (osobno lub razem), zrównując je z podłogą bagażnika. Aby uzyskać imponującą maksymalną pojemność bagażową 1 700 litrów, kierowca musiał po prostu dosunąć siedziska i oparcia środkowego rzędu foteli do pierwszego rzędu i złożyć je. W ciągu 15 sekund można było zmienić Zafirę z pojazdu siedmioosobowego w dwuosobowy.

Chcieliśmy, aby wszystko było tak proste i łatwe, jak to tylko możliwe.” — mówił Frank Leopold, kierownik zespołu projektów innowacyjnych w dziale Show Cars & Advanced Packaging, „ojciec” koncepcji Flex7. „Jako typowego klienta wyobrażaliśmy sobie mamę trzymającą dziecko, która chce zmienić ustawienie foteli. Żaden inny producent nie był w stanie zaoferować porównywalnej elastyczności. Sprawiliśmy, że nawet ogromne zakupy mogły być przyjemnością, ponieważ nie trzeba się było martwić, jak je przewieźć.”

Wraz z pojawieniem się systemu Flex7 minęła więc era wyjmowania i dźwigania ciężkich foteli, aby udostępnić większą przestrzeń we wnętrzu.

 

Aktualna generacja Zafiry – ewolucja stylu, komfortu, prestiżu

O ile pierwsze modele Zafira były niczym innym jak samochodami kompaktowymi o charakterystycznym wyższym nadwoziu, to obecnie modele te ewoluowały. To już nie jest skromny kompakt. Teraz Zafira to prawdziwy salon na kołach.

Dynamiczny kontur reflektorów wraz z zupełnie nową, bardziej sportową dolną i górną kratą wlotu powietrza nadają charakter stylistyce nowej Zafiry. Kształt reflektorów zlewa się z osłoną chłodnicy w jednolitą graficznie całość. Mocno wyprofilowana chromowana listwa z logo łączy się z nimi, optycznie poszerzając samochód. Nowy kształt reflektorów został dodatkowo zaznaczony precyzyjnie nakreśloną linią świateł do jazdy dziennej z typowym dla Opla podwójnym motywem skrzydła. Koła są osłonięte przez muskularne nadkola. Wszystkie te rozwiązania nadają przodowi Zafiry solidny, sportowy i dynamiczny wygląd. W testowej wersji swoistego charakteru nadawał też szklany dach, w którym przednia szyba została zaprojektowana aż nad głowy przednich pasażerów, a dalej jest przeszklona płyta dachu.

Ponadto całkowicie przeprojektowany kokpit nowej Zafiry jest prostszy i bardziej elegancki. Nowa stylistyka zapewnia nie tylko optymalną widoczność z przodu, ale również łatwy dostęp do wszystkich elementów sterowania. Ekran systemu multimedialnego, który wcześniej znajdował się na szczycie konsoli środkowej, został zastąpiony nowym, usytuowanym niżej ekranem dotykowym, co umożliwiło wyeliminowanie wielu przycisków. Przełączniki są teraz precyzyjnie zintegrowane z ogólną stylistyką deski rozdzielczej. Nowy 7‑calowy ekran dotykowy przypomina tablet z najwyższej półki. Otacza go ozdobna galwanizowana ramka w kształcie litery U. Cały system multimedialny sprawia wrażenie przeniesionego z modelu wyższej klasy. Ukształtowana w trzech wymiarach kierownica z niewielką i zgrabną pokrywą poduszki powietrznej została zaprojektowana nie tylko pod kątem estetyki, ale przede wszystkim ergonomii.

W Zafirze, Opel oferuje system multimedialny IntelliLink najnowszej generacji. IntelliLink został wyposażony w interfejsy Apple CarPlay i Android Auto, umożliwiające połączenie smartfona z pokładowym systemem multimedialnym podróżnego salo

 

Minivan – samochód podróżnika

Od momentu wprowadzenia na rynek Zafiry pierwszej generacji, samochód oferował przestrzeń nawet dla siedmiu osób bez potrzeby kłopotliwego usuwania lub przestawiania foteli.

Obecnie kierowca i przedni pasażer mogą podczas podróży relaksować się w dostępnych jako opcja ergonomicznych fotelach z certyfikatem AGR (AGR – Aktion Gesunder Rücken, czyli Akcja na rzecz Zdrowych Pleców to inicjatywa niezależnych ekspertów z dziedziny zdrowia pleców). W ramach akcji fotele z licznymi funkcjami dostosowania otrzymały pieczęć jakości, potwierdzającą wyjątkowo korzystny wpływ na plecy. Można przystosować odległość od kierownicy, wysokość i stopień pochylenia foteli. Mają one również funkcję dostosowania długości poduszki podudziowej oraz regulowane elektropneumatycznie podparcie lędźwiowe.

Pasażerowie drugiego rzędu mogą natomiast skorzystać z opcjonalnej możliwości przearanżowania kabiny w przestronny i wygodny salon na kołach. Dzięki przemyślanemu mechanizmowi oparcie środkowego fotela w drugim rzędzie można złożyć i obrócić, zamieniając je w wygodny podłokietnik dla osób zajmujących skrajne miejsca. Fotele te można również przesuwać wzdłuż osi pojazdu i w bok, co umożliwia powiększenie przestrzeni na nogi oraz ramiona do wymiarów typowych dla dużo większego luksusowego sedana.

Jeżeli do Zafiry wsiądzie siedem osób, dwoje pasażerów będzie podróżowało na opcjonalnych fotelach w trzecim rzędzie. W razie potrzeby uzyskania większej przestrzeni bagażowej trzeci rząd siedzeń można złożyć równo z podłogą, co pozwala na uzyskanie płaskiej powierzchni, na której można umieścić ładunek. Dzięki takiej dbałości o komfort Zafira jest nie tylko typowym samochodem rodzinnym. Konstruktorzy z firmy Opel zamienili funkcjonalne wnętrze w przestronną strefę relaksu, na który można sobie pozwolić w każdej chwili podróży służbowej lub wakacyjnej wyprawy.

 

Wiele pomysłów na przechowywanie: wszystko trafi na miejsce

Na wyjątkowo wysokim komforcie podróży lista zalet nowej Zafiry się nie kończy. Salon na kołach można łatwo przekształcić w mały samochód dostawczy. W konfiguracji pięciomiejscowej Zafira może przewieźć co najmniej 710 litrów bagażu (po złożeniu drugiego rzędu foteli wartość ta wzrasta do 1860 litrów).

Ponadto w samochodzie wygospodarowano ponad 30 miejsc do przechowywania. Szczególnie praktyczny jest opcjonalny wielofunkcyjny podłokietnik w szynach FlexRail®. Ten modułowy system obejmuje duży schowek i konsolę na kubki przesuwane w aluminiowych prowadnicach, co pozwala optymalnie wykorzystać sporą przestrzeń między przednimi fotelami. Konsola centralna wkomponowuje się w całkowicie przeprojektowany kokpit, w którym wszystkie ważne funkcje nowej Zafiry, takie jak siedmiocalowy ekran dotykowy systemu multimedialnego czy przełączniki kontrolne, znajdują się w optymalnym zasięgu kierowcy. Podłokietnik umieszczony na szynach FlexRail® można również całkowicie usunąć, by umieścić większy przedmiot pomiędzy siedzeniami. Butelki z napojami do objętości 1,5 litra można umieścić w kieszeniach w przednich drzwiach, a butelki jednolitrowe zmieszczą się w kieszeniach tylnych drzwi.

Ponadto opcjonalny konfigurowalny pakiet FlexOrganizer® pomaga utrzymać porządek w części bagażowej. Dzięki szynom umieszczonym w bocznych ścianach bagażnika, rozdzielającym i bocznym siatkom oraz haczykom i paskom, małe i duże przedmioty umieszczone w bagażniku są bezpiecznie unieruchomione.

 

W drogę…

Testowany model wyposażony był w silnik wysokoprężny o mocy 170 KM i automatyczną skrzynią przekładniową. Przyznam, że taka konfiguracja układu napędowego jest w przypadku modelu minivan, czyli „samochodu podróżnika”, wprost idealna. Po pierwsze silnik diesla w dużym samochodzie zapewnia doskonałą elastyczność gdyż ma wysoki moment obrotowy od niskich zakresów prędkości, a po drugie automatyczna skrzynia biegów zwalnia kierowcę obowiązku „mieszania biegami” i wybierania najwłaściwszego przełożenia. Wystarczy tylko nacisnąć gaz i rozkoszować się jazdą. A trzeba przyznać, że jazda była naprawdę sympatyczna. Prędkość maksymalna to ponad 200 km/h, a przyspieszenie 0-100 km/h trwa tylko 10 sekund. Do tego warto podkreślić, że silnik wysokoprężny jest oszczędniejszy niż benzynowy, co w przypadku samochodu o dużej powierzchni czołowej ma ogromne znaczenie. Wg katalogu model zużywa średnio 6,1 l/100 km (wersja ze skrzynią manualną 5,2 l/100 km), ale samochód testowy przy bardzo energicznej jeździe na trasie i dużych odcinkach w mieście (gdzie wg katalogu zużycie wynosi 8,2 l/100 km) pokazał, że w czasie testu średnio zużywał 7,8 l/100 km.

 

Ale Zafira zaskakuje nie tylko elastycznością w konfigurowaniu wnętrza. Sama jazda też może być teraz wygodniejsza i bardziej porywająca, a już z pewnością bardziej zindywidualizowana. To możliwe dzięki opcjonalnemu zawieszeniu wysokiej klasy FlexRide. Mechatroniczny system podwozia z ciągłą elektroniczną kontrolą amortyzacji rozpoznaje jedenaście sytuacji drogowych, a kierowca może wybrać jeden z trzech trybów jazdy: standardowy, sportowy lub turystyczny. Tryb turystyczny zapewnia najwygodniejszą jazdę, podczas gdy tryb sportowy nastraja Zafirę nieco ostrzej: amortyzatory działają sztywniej, a układ kierowniczy funkcjonuje bardziej bezpośrednio.

Poza tym włączenie nastaw Sport sprawia, ze pojazd szybciej reaguje na naciśnięcie pedału przyspieszenia, a w przypadku skrzyni automatycznej biegi są zmieniane przy wyższych prędkościach obrotowych. Dzięki temu mamy odczucie jazdy z „sportowym zacięciem”.

Atutem testowanej wersji była też przednia kamera Opel Eye® która umożliwia pracę wielu układów wspomagania kierowcy, takich jak asystent długich świateł systemu AFL LED, który automatycznie przełącza pomiędzy światłami długimi i światłami mijania. Dzięki temu nie ma ryzyka oślepiania kierowców pojazdów nadjeżdżających z przeciwka lub jadących z przodu, a kierowca Zafiry ma zawsze w nocy optymalnie oświetloną drogę.

Kolejna funkcja, której działanie umożliwia przednia kamera Opel Eye®, to pomysłowa opcja rozpoznawania okrągłych i prostokątnych znaków drogowych, a także znaków drogowych z wyświetlaczami. Funkcja rozpoznaje ograniczenia prędkości i wyprzedzania oraz znaki je odwołujące, znaki zawierające dodatkowe informacje i inne, które są pokazywane na wyświetlaczu między zegarami. Asystent pasa ruchu włącza się sam po przekroczeniu prędkości 60 km/h i ostrzega kierowcę w przypadku niezamierzonego opuszczenia pasa ruchu, zapalając kontrolkę w panelu wskaźników i emitując sygnał dźwiękowy.

Także monitoring odległości od poprzedzającego pojazdu wykorzystuje przednią kamerę, by wykrywać pojazdy z przodu. Ta funkcja mierzy dystans w sekundach, a nie w metrach, dzięki czemu kierowca może trafniej ocenić sytuację i odpowiednio zareagować. Alarm przedkolizyjny sygnałem wizualnym i akustycznym ostrzega kierowcę o zbyt szybkim zbliżaniu się do pojazdu z przodu.

Kolejny ważny układ wspomagania to adaptacyjny tempomat z funkcją automatycznego awaryjnego hamowania. Dzięki czujnikowi radarowemu umieszczonemu za przednim grillem pomaga on kierowcy utrzymać wybraną prędkość, jednocześnie zachowując ustaloną odległość od pojazdu z przodu. Oprócz prędkości kierowca może ustawić odległość, wybierając spośród trzech dostępnych opcji: duża, średnia, mała. Jeżeli ustalona odległość zostanie przekroczona, układ automatycznie zwolni, a jeśli się zwiększy — samochód przyspieszy do zadanej prędkości. Jeśli jednak Zafira zacznie się zbliżać do pojazdu z przodu zbyt szybko i będzie ryzyko kolizji, układ automatycznie zainicjuje hamowanie awaryjne.

W pojazdach z manualną skrzynią biegów adaptacyjny tempomat uruchamia się przy prędkościach w przedziale 30–180 km/h. Podczas jazdy za wolniejszym pojazdem układ automatycznie zwolni do minimalnej prędkości ok. 20 km/h. W pojazdach z automatyczną przekładnią (wersja testowa) układ działa w całym przedziale prędkości i może zatrzymać samochód. Kierowca może ponownie ruszyć, naciskając pedał gazu lub przycisk, kiedy tylko samochody z przodu zaczną się znowu poruszać. Jeśli odstęp od poprzedzającego samochodu zacznie się zwiększać, tempomat wizualnie i akustycznie przypomni kierowcy o konieczności ruszenia. Zafira zacznie podążać za samochodem z przodu aż do zdefiniowanej prędkości.

Dodatkowo alarm martwego pola informuje kierowcę o pojawieniu się innych użytkowników drogi po lewej lub prawej stronie Zafiry poprzez aktywację żółtej ikonki na zewnętrznym lusterku, a pilot parkingowy pozwala uchronić przód i tył pojazdu przed małymi stłuczkami podczas manewrowania, a jednocześnie poprawia bezpieczeństwo pieszych. Z chwilą włączenia wstecznego biegu aktywowana jest kamera cofania.

 

Dla kogo?

Opel Zafira ma cechy minivana jest więc adresowany zarówno dla osób lubiących długie podróże (komfort jazd), osób starszych (lepsza widoczność i łatwe wsiadanie), jak również jako model rodzinny (łatwe zapinanie dziecka w foteliku, duża przestrzeń dla dzieci).

Niestety nie ma co liczyć, że jest on porównywalny z kompaktem jak było w chwili powstania pierwszej serii. Długość 4666 mm, szerokość 1928 mm i rozstaw osi 2760mm sprawiają, iż Zafira jest obecnie trochę większa niż Astra. Tym samym nie będzie tak komfortowa podczas eksploatacji w mieście.

MOTOMI.PL


Reklama