Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Premiery i TESTY

Premiera Skoda Citigo – odnowiony maluch

dokument
pobierz +

 

Na zaproszenie Skoda Auto mieliśmy okazję uczestniczyć w Czechach w premierze nowego modelu Citigo, który już właśnie trafia na europejskie rynki….

zanim zaczniemy opisywać zmiany jakich dokonano w modelu, warto jednak zwrócić uwagę na dwa aspekty:

1. Po pierwsze, model Citigo to samochód segmentu A, czyli klasy do niedawna całkowicie zdominowanej przez Fiata. Wprowadzenie modelu w tym segmencie wymagało więc od firmy dużej odwagi. Patrząc na kilka lat obecności na rynku (premiera była jesienią 2011) trzeba jednak przyznać, że zdobywanie rynku się udało.

2. Po drugie, Skoda Citigo nie jest pojazdem produkowanym indywidualnie, ale jest to wersja zaprojektowana przez koncern Volkswagena i od swych bliźniaków VW up! i SEATA Mii wyróżnia się stylistyką karoserii i wnętrze, ale rozwiązania technologiczne są identyczne. Taka „rodzinna technologa” zapewnia zaś najwyższą jakość grupy VW.

Mając tą podstawową wiedzę na temat modelu, warto zwrócić uwagę na pojęcie liftingu w świecie motoryzacji. Jest on uzależniony od dwóch czynników: innowacji technologicznych i potrzeby „odmłodzenia sylwetki”.

· Ten pierwszy aspekt wynika z wprowadzania do nowo oferowanych samochodów jaki są w ofercie konkurencji rozwiązań, których w chwili premiery auta, jeszcze nie było na rynku.

· Ten drugi fakt jest zaś efektem potrzeby „odmłodzenia modelu”, aby nawiązać równorzędną walkę z pojazdami które właśnie trafiają na rynek, a zaprojektowano je z uwzględnieniem ostatnich trendów motoryzacyjnej mody.

W przypadku modeli segmentu A, ta „rewia mody” nie jest aż tak istotna, gdyż w małym pudełko trudno pokusić się o awangardowe rozwiązania stylistyczne, bez zakłócania użyteczności modelu. Stąd też, o ile w większości pojazdów lifting następuje po trzech-czterech latach, w maluszku Skody na modyfikację zdecydowano się znacznie później (premiera była jesienią 2011).

Dokonywane zmiany dotyczyły też nie wielkości przestrzeni użytkowej i przestrzeni bagażowej (realizowane zazwyczaj przez nowe konstrukcje foteli i wyprofilowanie deski rozdzielczej), gdyż w tym wypadku naprawdę trudno coś zmieniać. Zmiany dotyczyły jedynie stylizacji, mającej podkreślić świeżość stylu i zachęcić nowych użytkowników do zapoznania z modelem.

W tym wypadku najbardziej dostrzegalne zmiany to:

1. Nowa przednia partia pojazdu z nowym grillem, na nowo zaprojektowanym zderzakiem i ze światłami przeciwmgielnymi z doświetlaniem zakrętów

2. Nowe lampy przednie ze światłami do jazdy dziennej LED

3. Automatyczne włączanie świateł w przypadku wjazdu do tunelu, czy pogorszeniu jasności (sensor światła i sensor deszczu)

4. We wnętrzu wykorzystano też nowe materiały tapicerskie, a zwłaszcza zastosowano wykończenie w czerni fortepianowej

Zupełnie inna sprawa jest w przypadku techniki. Wprawdzie zmiany te są niedostrzegalne i dla przeciętnego nabywcy nie ma wielkiej różnicy między wersją poprzedniej generacji, a współczesną, ale to właśnie w tym zakresie jest ogromny przeskok.

Musimy bowiem mieć świadomość, że we współczesnych samochodach wiele elementów to komputery i układy elektroniczne. Wystarczy zaś przypomnieć sobie jak wyglądały telefony, czy laptopy w czasie prezentacji modelu Citigo w roku 2011, a jak wyglądają wersje współczesne, aby dostrzec tu olbrzymie pole do zmian.

Stąd też to właśnie w tym zakresie w nowym modelu dokonano największych innowacji i obecnie model spełnia wszelkie atuty bezpieczeństwa i komfortu jak w wersach większych. Oto najważniejsze rozwiązania:

1. Zastosowanie asystentów jazdy m.in. City Safe Drive zapobiegające kolizji przy przebiegu 5-30 km/h. Korzysta on z systemów sensorów światla i sensora deszczu.

2. Zastoswanie w tym małym pojeździe układu stabilizacji jazdy ESC

3. Nowy system nawigacji, współpracującej z systemem Android ze smarftonu.

Wizytówka Skody „Simply Clever”

Jak w przypadku każdej Skody bardzo istotne jest też zastosowanie drobiazgów przyczyniających się do poprawy użyteczności i komfortu. W tym zakresie warto zauważyć możliwość wyposażenia modelu w parasolkę umieszczoną pod fotelem pasażera, oraz wkładkę utrzymującą telefon komórkowy, umieszczaną w miejscu na popielniczkę, przeprojektowane kieszenie w drzwiach celem utrzymania butelki 1 litrowej, oraz zabudowanie kosza na odpadki przypiętego do kieszeni w drzwiach.

Jednakże ani zmiany stylistyczne, ani nowe rozwiązania technologiczne nie zmieniły faktu, że Citigo to nadal prawdziwy samochodzik miejski. Możemy nim bowiem swobodnie manewrować po wąskich uliczkach miast (nowe zderzaki zwiększyły długość samochodu o 34 mm do 3597 mm). Możemy też, dzięki minimalnym zwisom parkować w miejscach obok których konkurenci muszą przejechać i szukać miejsca na postój gdzie indziej. Wreszcie zaś, model wyposażony jest w silniki fantastycznie zachowujące się w ruchu miejskim. Pod tym względem nic się nie zmieniło.

Warto też zauważyć, że wprowadzona zostaje Skoda Monte Carlo która ma obniżone o 15 mm zawieszenie, została wyposażone w sztywniejsze sportowe zawieszenie, oraz pakiet stylistyczny obejmujący przedni i tylny spojler, wstawki w kolorze z czarnym, oraz sportowy design wnętrza.

Model można już zamawiać w salonach dilerskich

Z Pragi Bogusław Korzeniowski


Reklama