Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Premiery i TESTY

Test ŠKODA SuperB – nazwa zobowiązuje, czyli flagowy model ŠKODY

dokument
pobierz +

 

Przyznam, że z zakwalifikowaniem marki ŠKODA miałem największe problemy w dziennikarskim życiu.

Z jednej strony ŠKODE pamiętam jako modele 105, stojące w latach osiemdziesiątych przed blokami osłonięte plandekami. Co weekend plandeka ta była zdejmowana, samochód był „pucowany” i… ponownie przykryty. Ot „naród skodziarzy”…

Z drugiej strony ŠKODA to także Czesi i Słowacy, którzy jadąc w niewielkich odległościach trójkami po wąskich, krętych drogach Chorwacji (zanim wybudowano autostradę) blokowali wszystkich pozostałych uczestników ruchu. Ot „naród skodziarzy”…

Z trzeciej jednak strony , ŠKODA to wspaniała historia i fakt, że przed wojną oferowała produkty i technologie na równi z Mercedesem. To nie jest „naród skodziarzy”….

W tym roku mija 110 lat od premiery pierwszego modelu ośmiocylindrowego „Laurin & Klement FF”, dającego początek ofercie modeli luksusowych. Pod koniec 1934 po raz pierwszy w światłach rampy ukazuje się model ŠKODY o nazwie Superb – ŠKODA 640 Superb. Odtąd nazwa Superb będzie synonimem samochodu szczególnie wysokiej klasy z Mladá Boleslav(tekst o historii luksusowych modeli ŠKODA poniżej).

Jaka zatem naprawdę jest ŠKODA ? Prześledźmy to na przykładzie najnowszego modelu SuperB, który mieliśmy okazję testować.

Trzecia generacja jest o 28 mm dłuższa i o 47 mm szersza niż poprzedni model. Wysokość zwiększyła się nieznacznie, tylko o 6 mm. Dzięki temu uzyskano jednak spójny stosunek szerokości, wysokości i długości. Łączne wrażenie sylwetki wyrażającej większą siłę tworzy ponadto o 80 mm wydłużony rozstaw osi i o 61 mm zmniejszony przedni zwis. Wskutek szerszego rozstawu kół (z przodu o 39 mm, z tyłu o 54 mm), przednie i tylne koła znajdują się teraz bardziej na zewnątrz. Jednocześnie nowy Superb może się pochwalić polepszoną funkcjonalnością i jeszcze większą ilością miejsca. Forma i funkcja łączą się w doskonałą całość.

Styl przód pełen siły i charakteru

Wyrazisty przód z szeroką atrapą chłodnicy i centralnie umieszczonym logo, ostro wycięte, szerokie reflektory główne i przeciwmgłowe oraz nowa, dynamicznie skonturowana pokrywa komory silnika to charakterystyczne elementy przodu nowej ŠKODY Superb. Ostre przetłoczenia nadają samochodowi wrażenie pełnego siły , a p recyzyjne linie i szeroki, nisko pociągnięty „nos” samochodu , kierują ogólne wrażenie optyczne silniej ku środkowi. Jednocześnie wszystkie elementy frontu stapiają się w jedną poziomą całość.

Warto też zauważyć jeden szczegół techniczno-stylistyczny: pokrywa komory silnika jest nasadzona, to znaczy, że szczelina podziału między maską i nadwoziem znajduje się na boku, na błotniku i elegancko przechodzi w linię górnego przetłoczenia z boku samochodu. Ten zabieg stwarzający możliwość bardziej emocjonalnego ukształtowania maski, bez przeszkadzających szczelin, to ciekawe rozwiązanie, które dobrze świadczy o aspiracjach stylistów i kompetencjach produkcyjnych marki.

Dynamicznie i elegancko prezentuje się widok boku nowej ŠKODY Superb. D ługość samochodu, duży rozstaw osi, zmniejszony przedni zwis, krótki dach z dużą tylną szybą, do tego wysoka linia górnego przetłoczenia (linia tornado) – wszystko to tworzy wrażenie sportowego nadwozia typu coupé.

Cała architektura powierzchni i obszarów jest zbudowana bardzo logicznie. Precyzyjna, wysoko biegnąca l inia tornado akcentuje formalną dynamikę, tworzy silne napięcie boku i pozwala uzyskać efektowne kontrasty światła i cienia. Efekt ten wzmacnia linia drugiego przetłoczenia, tzw. „wing line”, poprowadzona poniżej linii tornado, która z lekkim wygięciem rozciąga się od przedniego do tylnego błotnika. Do tego „wing line” eksponuje wyraziste nadkola i przydaje organicznej bryle samochodu dodatkowej powagi.

Płaska, łagodnie do tyłu opadająca linia dachu elegancko przechodzi w pochyło ustawiony, bardzo wąski słupek C. Mimo wyraźnie dynamicznego prowadzenia linii w żadnym razie nie dochodzi do ograniczenia przestrzeni nad głową lub przestrzeni bagażnika. Wręcz przeciwnie: pojemność bagażnika zwiększyła się w stosunku do generacji drugiej o 30 litrów, osiągając 625 litrów – co jest nowy m rekord em w tej klasie samochodów. Jest to kolejny przykład umiejętności konstrukcyjnych ŠKODY i doskonałej symbiozy emocji i funkcji.

Także pełne ekspresji jest ukształtowanie tyłu nowego okrętu flagowego ŠKODY. Tył przyciąga uwagę przejrzystym podziałem, formalną czystością, najwyższą precyzją i widoczną siłą. Samochód także od tyłu wygląda nadzwyczaj wyraziście z zaakcentowanymi poziomymi liniami, naprzemienną grą wklęsłych i wypukłych powierzchni oraz ostro wyciętymi, szerokimi lampami tylnymi w technice LED. Przy tym również z tyłu zwiększona szerokość i rozstaw kół samochodu w szczególny sposób wpływają na wywierane przezeń wrażenie.

Testowana ŠKODA to najbogatsza wersja Superb L&K , która dodatkowo pociąga wyraźnie eleganckim i stylowym wygląde m. W ystępuje ona na 18-calowych kołach ze stopu metali lekkich o wzorze „Pegasus” , a wy raziste koła przyciągają spojrzenia dwukolorową, błyszczącą i kręconą formą. Seryjnie w wersji L&K samochód ma reflektory biksenonowe z funkcją adaptacyjnego oświetlenia drogi AFS i światłami dziennymi LED. Reflektory przeciwmgłowe mają funkcję doświetlania zakrętów (tzw. funkcja Corner). Na przednich błotnikach jest umieszczony elegancki napis „Laurin & Klement”.

Także tył prezentuje się ciekawie z lampami tylnymi w technice LED, LED-owe jest również oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Elektrycznie regulowane, składane i ściemniane lusterka zewnętrzne mają lampki LED oświetlenia progu, które dyskretnie oświetlają obszar wokół drzwi samochodu. Szyby boczne mają cienkie chromowane ramki. Tylna szyba i szyby w tylnych drzwiach są przyciemnione (SunSet).

Wnętrze o wysokiej jakości i super wystrój „L&K”

Całkowicie nowo opracowane wnętrze kontynuuje najważniejsze elementy stylistyki ukształtowania zewnętrza. O wysokiej jakości wnętrza świadczy miękkie wykończenie powierzchni z tworzyw sztucznych, delikatnie działające przyciski i włączniki oraz nowoczesne wyświetlacze. Wszystko jest ukształtowane ze smakiem, nowocześnie zinterpretowane i precyzyjnie wykończone z dbałością o szczegóły. Przejrzyste rozmieszczenie elementów obsługowych bez zbędnych ozdóbek tworzy wrażenie dużej, ponadczasowej wartości. Doskonale harmonizują forma i funkcja.

Konsola środkowa została stworzona lekko, dynamicznie i elegancko. Dużą uwagę projektanci poświęcili ergonomii całego kokpitu. Wszystkie elementy obsługowe są umieszczone we właściwym miejscu i tak, by łatwo można było intuicyjnie do nich sięgać. Ich funkcje same się objaśniają. W centralnym miejscu konsoli zawsze znajduje się jedno z nowo opracowanych urządzeń multimedialno-informacyjnych (urządzeń infotainment) z jego przyciskami i gałkami. Urządzenie to wydaje się jakby unosić w powietrzu i łączy się elegancko z deską rozdzielczą. Wszystkie te urządzenia otrzymały nowoczesne ekrany dotykowe. Najwyższej klasy urządzenie, Columbus, ma 8-calowy ekran dotykowy z czujnikiem zbliżeniowym.

Zestaw wskaźników jest tak ukształtowany, by także pasażer obok kierowcy mógł widzieć wskaźniki. Wszystkie wskaźniki są znakomicie czytelne. Zestaw wskaźników otrzymał przejrzysty, nowoczesny wygląd. Wielofunkcyjny wyświetlacz centralny Maxi­DOT pośrodku zestawu wskaźników można zamówić w wykonaniu kolorowym.

Główną atrakcją jest pierwszy raz oferowane w ŠKODZIE oświetlenie wnętrza LED , które zapewnia różne sposoby oświetlenia wnętrza zależnie od stanu samochodu.

Z chwilą otwarcia samochodu oświetlenie wnętrza włącza się w trybie powitalnym „Welcome mode”: jasne efekty oświetleniowe („Design Lights”), biegnące dookoła elementy światłowodowe na kokpicie i w tapicerkach drzwi wraz z podświetleniem klamek drzwi, siedzenia i przestrzenie na nogi już podczas wsiadania tworzą wyjątkową inscenizację świetlną. Po uruchomieniu silnika natężenie oświetlenia automatycznie się zmniejsza – jest to tryb jazdy, „Driving mode”: za pośrednictwem urządzenia MIB można zmienić natężenie oświetlenia wnętrza. Podczas jazdy „Design lights” zapewniają jedynie dyskretne podświetlenie wnętrza.

Ekskluzywne wnętrze Superb L&K

Wnętrze testowanej ŠKODY Superb L&K wygląda ekskluzywnie. Skórzane obicia foteli i kanapy, trzyramienna kierownica wielofunkcyjna, która umożliwia obsługę radia, telefonu i komputera pokładowego, jest obciągnięta czarną skórą, podobnie jak i gałka dźwigni zmiany biegów.

Nowe listwy dekoracyjne są pokryte czarnym lakierem fortepianowym i mają dyskretny napis „Laurin & Klement” (po stronie pasażera). Taki znak wersji wyposażenia L&K znajduje się także na aluminiowych listwach progowych oraz na oparciach foteli i kanapy.

Całe oświetlenie wnętrza jest wykonane w technice LED (lampka dachowa z lampkami do czytania z przodu i lampki do czytania z tyłu, podświetlenie klamek drzwi, lampki przestrzeni na nogi, lusterko do makijażu). Oprócz tego we wnętrzu Superba L&K seryjnie znajduje się efektowne podświetlenie LED wnętrza, które podświetla elementy wnętrza w różny sposób zależnie od stanu samochodu.

Komfort na poziomie klasy wyższej

Nowa ŠKODA Superb L&K budzi zainteresowanie wysokowartościowym i obszernym wyposażeniem komfortowym. Seryjnie wersja L&K ma adaptacyjnie zawieszenie Dynamic Chassis Control (DCC) wraz w wyborem profilu jazdy Driving Mode Select. Innowacyjna funkcja umożliwia kierowcy indywidualną zmianę charakterystyki zawieszenia, a więc właściwości jezdnych ŠKODY Superb na: normalne, sportowe lub komfortowe. Ponadto, za pomocą wyboru profilu jazdy można wybrać tryb Eco lub nastawy indywidualne.

Seryjnie nowy Superb L&K jest wyposażony w dwustrefową klimatyzację Climatronic, na życzenie można mieć nowo opracowaną automatyczną klimatyzację trzystrefową (po raz pierwszy w modelu ŠKODY).

Oprócz tego nowa ŠKODA Superb L&K otrzymała praktyczny schowek na parasol w obu przednich drzwiach. Fotel kierowcy i fotel pasażera można przestawiać elektrycznie wraz z elektryczną regulacją podparcia lędźwiowego. Zintegrowana funkcja pamięci zapamiętuje nastawioną pozycję fotela kierowcy.

Seryjne czujniki parkowania z przodu i z tyłu pomagają kierowcy zaparkować oraz wyjechać z miejsca parkowania. Również seryjnie Superb L&K jest wyposażony w czujnik deszczu i światła. W czasie deszczu automatycznie włącza on wycieraczki, z kolei zależnie od natężenia oświetlenia otoczenia samoczynnie zmienia światła dzienne na mijania lub mijania na dzienne.

 

Najlepsza rozrywka na pokładzie

Prezentowana ŠKODA Superb L&K zachwyca też najnowszymi urządzeniami infotainment, z najlepszej strony pokazuje się też w zakresie łączności. Seryjnie jest wyposażona w nawigację infotainment Columbus (najdroższa wersja) . Nawigacja 3-D ma 8-calowy kolorowy ekran dotykowy o dużej rozdzielczości 800 x 480 pikseli. Po raz pierwszy użytkownik może pokazywaną w nawigacji trasę przesunąć ręcznie przez dotknięcie punktu na trasie.

Szybkie połączenie z siecią umożliwia standard GSM LTE czwartej generacji. Aby móc korzystać z Internetu, do odpowiedniego gniazda urządzenia (znajduje się w schowku na rękawiczki) trzeba wsunąć kartę SIM do mobilnego połączenia z Internetem. Dzięki zintegrowanej technice Wi-Fi z dostępu do Internetu mogą za pośrednictwem swoich telefonów korzystać wszyscy jadący samochodem.

Korzystając z funkcji SmartLink, Columbus można łatwo i wygodnie połączyć ze smartfonem. Tym samym na ekranie urządzenia infotainment można korzystać ze smartfona. Na dużym ekranie dotykowym o przekątnej 6,5 cala urządzenia Bolero można wyświetlić aplikacje mobilne i tam je obsługiwać.

Ponadto urządzenie Columbus jest wyposażone w radio FM, RDS, JPEG-Viewer, gniazdo na kartę pamięci SD oraz wejścia Aux-In i USB w konsoli środkowej. Znajduje się w nim także komfortowy interfejs Bluetooth do telefonu umożliwiający podłączenie na raz dwóch telefonów komórkowych na raz.

Znakomitą jakość dźwięku w ŠKODZIE Superb L&K oferuje seryjnie zamontowany zestaw dźwiękowy Canton. Dysponuje on dwunastoma głośnikami o fantastycznej mocy wyjściowej 610 watów.

 

Jazda, czyli ujarzmianie potwora

Do testowanej ŠKODY Superb L&K zaoferowano silnik benzynowy o największej mocy: 2,0 TSI – 280 KM. Ten motor występuje tylko w atrakcyjnej kombinacji z automatyczną sześciostopniową skrzynią biegów DSG i napędem na cztery koła. Rozwijając bardzo duży moment obrotowy 350 Nm, rozpędza on Superba L&K zaledwie w 5,8 sekundy od 0 do 100 km/h i pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 250 km/h.

Dodatkowo system MODE pozwala na optymalizację wszystkich układów (wybierając opcję INDYWIDUAL możemy osobno skalibrować ustawienia skrzyni, zawieszenia itd.), dzięki czemu możemy np. usztywnić zawieszenie, zachowując jednocześnie zmianę biegów przy niższych obrotach jak w samochodzie komfortowym.

Tym samym jadąc zwykłą testowaną ŠKOD Ą czułem się jakbym jechał „usportowionym” modelem Audi, czy Mercedesa.

Simply Clever

Oczywiście ŠKODA to także nieodzowny system Simply Clever, co możemy przetłumaczyć jako „Po p r ost u mądrze” czy „Po prostu sprytnie”. Nowy Superb L&K już seryjnie ma bardzo dużo praktycznych rozwiązań: środkowy podłokietnik z tyłu ma uchwyty na dwie półlitrowe butelki i pozwala otworzyć otwór w oparciu kanapy w celu przewozu długich przedmiotów. Na wewnętrznych bokach foteli znajdują się małe kieszenie, do których można włożyć różne drobne przedmioty. Dwa gniazda 12 V w konsoli środkowej z przodu (z oświetleniem) i z tyłu dają możliwość wygodnego ładowania urządzeń elektronicznych. W komorze bagażnika znajdują się elementy Cargo, które umożliwiają pewne zamocowanie przewożonych w bagażniku przedmiotów, zestaw siatek utrzymujących bagaże, schowki za nadkolami, wyjmowana lampka LED i kolejne gniazdo 12V.

 

Naród Skodziarzy, czyli… pieśń minionej epoki

Jak wspominałem na początku „naród skodziarzy” jawił mi się jako grono zadufanych oszołomów, nie potrafiących uświadomić sobie swej intelektualnej miernoty i niskiego poziomu umiejętności jazdy samochodem. Zresztą nadal patrząc na jadących „Favoritką” lub starą „Felcią” gości w czapce, jestem pewien jakichś głupot za kółkiem i… rzadko się mylę.

Jednakże testowany model nie jest dla tej grupy ludzi. To wersja porównywalna z Peugeot 508, Volkswagenem Passat, czy Oplem Insignia. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że Skoda wraca do idei samochodu dla mądrych, wykształconych technicznie i wymagających klientów.

Aha!!!

Prezentowany model jest też opcją dla ludzi majętnych, gdyż wprawdzie SuperB jest dostępny od 86 000 zł (active 1,4 -125 KM), ale model który opisujemy kosztuje 201 000 zł

MOTOMI.PL


Reklama