Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Premiery i TESTY

Test Peugeot 208GTi – zadziorny maluch

dokument
pobierz +

 

W roku 1984 na drogi wyjechał Peugeot 205 GTI T16 mający silnik 1,8 o mocy 200 KM. Tak rozpoczęła się w rodzinie Peugeot era małych modeli z nieprawdopodobnymi osiągami. Obecnie mamy okazję zaprezentować oferowany w salonach Peugeot 208 GTi.

Wygląd – sportowe DNA

Poprzez zadziorne spojrzenie i szachownicę widniejącą na atrapie chłodnicy, Peugeot 208 GTi bez kompleksów demonstruje swoje sportowe DNA. Rasowy i zarazem elegancki design, tworzy niesamowitą atmosferę GTi. Mocno wyprofilowane błotniki, specjalne listwy progowe oraz chromowane obudowy lusterek, podkreślają zwartą linię nadwozia. Z tyłu widzimy zaś seryjny spojler, którego wielkość i kształt sugerują, iż nie jest on jedynie ozdobnym gadżetem.

Patrząc z boku dostrzeżemy kolejne sportowe akcenty. Aluminiowe felgi 17” kryją potężne tarcze hamulcowe, a zaciski hamulca mają charakterystyczny czerwony kolor.

Zresztą te czerwone akcenty anonsują powrót ducha GTi, gdyż czerwone akcenty są w postaci dolnej listwy atrapy chłodnicy, czerwonego napisu Peugeot na górnej listwie atrapy chłodnicy oraz na pokrywie bagażnika, a także na chromowanej listwie na tylnym błotniku.

Przód samochodu, uwodzi i jednocześnie zaskakuje, dzięki fabrycznie montowanym reflektorom halogenowym oraz kierunkowskazom z charakterystyczną sygnaturą świetlną LED typu „flat guide”.

Jednym słowem sportowy i rasowy Peugeot 208 GTi, rozbudzi emocje każdego oglądającego.

 

Wnętrze – sportowy ascetyzm

Zastosowane w Peugeot 208 zagospodarowanie tablicy rozdzielczej sprawia, że każdy model ma we wnętrzu „sportowe DNA”. Przypomnijmy, że to testy i badania doprowadziły do powstania innowacyjnej koncepcji urządzenia wnętrza nazwanej - PEUGEOT i-Cockpit®.

Składają się na nie następujące elementy:

- Kompaktowa kierownica, zapewniająca większą zwrotność i potęgująca doznania z jazdy. Dzięki niej prowadzenie auta staje się prawdziwym źródłem przyjemności.. Z uwagi na mniejsze rozwarcie ramion zmniejsza się amplituda ruchów przy wykonywaniu manewrów. Powoduje to zwiększenie szybkości i zręczności manewrów kierowcy, zapewniając mu jednocześnie bardziej rozluźnioną pozycję za kierownicą.

- Wyświetlacz w polu widzenia drogi pokazujący kierowcy najważniejsze informacje związane z prowadzeniem samochodu. Pozwala skupić się na torze jazdy bez odrywania wzroku od drogi. Ergonomiczna pozycja ciała, możliwa dzięki kompaktowemu rozmiarowi kierownicy, zwiększa poziom komfortu kierowcy i zmniejsza jego zmęczenie.

- Duży dotykowy ekran wyświetlający rozmieszczone w intuicyjny sposób elementy sterowania systemami związanymi z komfortem podróżowania i umożliwiający obsługę w naturalny sposób wszystkich urządzeń pokładowych.

Wspólnie tworzą one technologicznie zaawansowaną deskę rozdzielczą o zadziwiająco czystych i nowoczesnych kształtach. Niemal całkowity brak przycisków w połączeniu ze szlachetnymi materiałami wykończeniowymi i wysoką jakością wykonania podkreśla unikatowość PEUGEOT i-Cockpit®.

W modelu 208 GTi, na pokładzie, odnajdujemy dodatkowo atmosferę, która uwiodła niejednego pasjonata sportu samochodowego.

Czerwono-czarna kolorystyka tapicerki oraz ciemna podsufitka, elegancko podkreślają dynamiczny charakter kabiny samochodu, podobnie jak deska rozdzielcza pokryta materiałem TEP, z obszyciem wykonanym czerwoną nitką oraz licznymi elementami ozdobnymi z matowego chromu. Umieszczony w zasięgu ręki, dotykowy ekran 7 calowy, znajdujący się w standardowym wyposażeniu samochodu, zapewnia dostęp do nawigacji satelitarnej, informacji nt. zużycia paliwa oraz wielu innych praktycznych funkcji. Dzięki aplikacji Peugeot Connect Apps (usługa dostępna bezpłatnie na terenie 17 krajów: Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Belgii, Szwajcarii, Austrii, Holandii, Luksemburga, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Danii, Polski i Turcji) , kierowca dysponuje specjalnym kluczem 3G, umożliwiającym dostęp do szerokiej oferty usług mobilnych. Z kolei połączenie internetowe, zapewnia dostęp do portalu zawierającego szereg praktycznych aplikacji, takich jak np.: lista najbliższych parkingów, informacje o ruchu drogowym Via Michelin czy też prognozy meteo (ze względów bezpieczeństwa, niektóre aplikacje dostępne są dopiero po zatrzymaniu samochodu). Dbając o wysoki poziom komfortu, system HiFi JBL oferuje jakość dźwięku, która usatysfakcjonuje najbardziej wymagających melomanów, chyba że silniejsza okaże się chęć posłuchania rasowego brzmienia pracującego silnika, choćby na niskich obrotach .

Jednakże to co najbardziej zachwyci w Peugeot 208 GTi to fotele i „sportowy duch” panujący po zajęciu miejsca: kubełkowe fotele są bowiem fantastycznie dopasowane do sylwetki kierowcy, mała kierownica ma czerwony pierścień wskazujący ustawienie kół do jazdy na wprost, a na pedałach są aluminiowe nakładki. Jedynym minusem była dźwignia zmiany biegów, gdyż wprawdzie miała efektowną szatę graficzną, doskonale współgrającą z innymi elementami wnętrza, ale jej metalowa główka nagrzewała się na postoju do temperatury parzącej przy każdym dotknięciu (test przypadł na temperatury rzędu 36 stopi w cieniu).

 

Jazda jest rozkoszą bogów

Zamontowany w Peugeot 208 GTi, silnik benzynowy 1,6 THP to prawdziwa maszyna do kreowania emocji. Generuje on moc 208 KM, a dzięki doładowaniu moment obrotowy wynosi aż 300 Nm. Biorąc zaś pod uwagę masę pojazdu zaledwie 1160 kg, chyba nikt nie wątpi, że jest to prawdziwy „drogowy demon”. Prędkość maksymalna to wg katalogu 230 km/h, a przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje tylko 6,5 sek.

Jednakże najwspanialsze są wrażenia podczas jazdy na górskich drogach. Wysoki moment obrotowy w niskim zakresie obrotów, precyzyjnie i szybko działająca manualna skrzynia biegów o 6 skróconych przełożeniach, a do tego rozstaw osi 2538 mm, rozstaw kół – 1470 mm i ogumienie 205/45R17 sprawiają, że każde naciśnięcie na pedał gazu to „kop do przodu” i niezakłócona przyczepność. Oczywiście działające siły odśrodkowe starają się przemieścić nie tylko pojazd, ale także kierowcę i osoba która nigdy nie jechała szybko na serpentynach może popełnić błąd i wylądować poza trasą. Jeżeli jednak ktoś wie czego się spodziewać i nie przestraszy się przeciążeń działających na zakrętach, to kubełkowe fotele pozwolą na prawdziwe zespolenie kierowcy i Peugeot GTi, a mała kierownica zagwarantuje stabilność ruchu. Do tego jeszcze charakterystyczne basowe brzmienie wydechu… Poezja.

Na zakończenie warto podkreślić jeszcze jedno… umiarkowany apetyt na paliwo. O ile w czasie szaleńczej jazdy i wykorzystywaniu walorów GTi spalanie wynosi odpowiednio dużo, to w czasie normalnej spokojnej jazdy na trasie Warszawa - Kraków zużycie wyniosło 6,7 l/100 km (wg danych katalogowych - 4,5 l/100 km). Za to w mieście deklarowane 7 l/100 km w moim przypadku wynosiło 10,5 l/100 km. Tutaj jednak muszę się przyznać, że można było uzyskać niższe spalanie, ale czyż jest coś przyjemniejszego niż delikatne ruszenie równolegle z jakimś miłośnikiem starego BMW, czy Audi i w chwili gdy zaczyna on żyłować swój samochód,… wdepnąć gaz aby zobaczył tylko oddalającego się czarnego malucha.

 

Dla kogo?

Z całą pewnością jest to prawdziwy FunCar dający ogromną frajdę z jazdy. Jednakże nie można go tratować jako samochód rodzinny. Jest to nadal mały trzydrzwiowy model segmentu B, zaś cena 87 600 zł sprawia, że nie ma zbyt wielu chętnych na takie pojazdy. Jednakże modele te nie mają za zadanie „ciągnąć sprzedaży”. To raczej wizytówka firmy wskazująca jakie rozwiązania techniczne są do dyspozycji w ramach koncernu…

MOTOMI.PL


Reklama