Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Premiery i TESTY

Test ŠKODA Fabia Combi – to nie jest model dla przedstawicieli handlowych

dokument
pobierz +

 

Samochody kombi są dla mnie ideałem przestronności i rozplanowania wnętrza. Wprawdzie nie są tak prestiżowe jak sedan i tak zwarte jak hatchback, ale też mają swój urok, którym jest uniwersalizm…

W Polsce przyjęło się, iż samochodami typu kombi jeżdżą głównie przedstawiciele handlowi, ale jest to tylko część prawdy. Owszem samochody te są chętnie wykorzystywane w firmach ze względu na pojemne wnętrze, a jednocześnie gabaryty jak w wersjach sedan, lecz także coraz więcej osób prywatnych przekonuje się do tych modeli. Jakimi atutami przekonują te wersje staraliśmy się sprawdzić w teście Skody Fabii kombi…

Nadwozie – wyrazista sportowa stylistyka

Aktualnie oferowana ŠKODA Fabia Combi jest o 10 mm dłuższa, o 90 mm szersza i o 31 mm bardziej płaska niż poprzedniczka.

Przód jest taki sam jak w wersji hatchback. Dzięki większej szerokości oraz celowemu podkreśleniu linii poziomej wywiera wrażenie pewności siebie i solidności. Wyrazistymi elementami są ostro wycięte, szerokie reflektory, krystaliczny szlif szkła, typowe dla marki listwy atrapy chłodnicy i logo marki na „nosie” maski. Wyraźnie jest podkreślona graficzna jedność atrapy chłodnicy i świateł, wszystkie linie i krawędzie są precyzyjnie zaakcentowane. Pokrywa komory silnika jest wyraziście skonturowana dwoma przetłoczeniami przebiegającymi od zewnątrz do wewnątrz.

Patrząc z boku dostrzeżemy, że płynąca sylwetka samochodu wygląda jakby odlana, a cały widok z boku przekazuje dynamikę i emocję. Wrażenie to tworzy ostra linia górnego przetłoczenia wraz z biegnącą pod nią tak zwaną linią błotnika, „Wing Line”, jak też wąskie słupki, gra światła i cienia, miękko do tyłu opadająca linia dachu i całkowicie nowe, atrakcyjne wzory kół.

Widok z tyłu ŠKODY Fabii Combi jest przejrzysty, uporządkowany i charakterystycznie nakreślony z ponownym podkreśleniem linii poziomej. Lampy tylne – utrzymane w typowym dla ŠKODY układzie „C” – mają kontrastowe ciemne obramowanie i staranne wykończenie w tradycji czeskiego kunsztu szkła.

W porównaniu z wersją hatchback pojazd jest dłuższy o ok 26 cm (hatchback ma długość 3992mm, kombi 4257 mm).

 

Wnętrze - Duża ilość miejsca i swoboda ruchu

Nowa ŠKODA Fabia Combi oferuje jeszcze więcej miejsca dla jadących i ich bagażu. Kabina jest nieco dłuższa i szersza niż dotąd. Bagażnik jest największy w tym segmencie. Przy tym wszystkim nowa ŠKODA Fabia Combi, dzięki niedużym wymiarom zewnętrznym, pozostaje nadzwyczaj zwinnym i zwrotnym małym samochodem.

Długość wnętrza nowej ŠKODY Fabii Combi zwiększyła się o 8 mm do 1.674 mm. Wzrosła także szerokość na wysokości łokci: z przodu do 1.401 mm (o 21 mm), z tyłu do 1.386 mm (o 2 mm).

Najlepszą wartość w segmencie ma pojemność bagażnika. Część bagażowa nowej ŠKODY Fabii Combi mieści 530 litrów, czyli o 25 litrów więcej niż dotąd. Po złożeniu kanapy pojemność bagażnika wzrasta do 1.395 litrów.

Dzięki dużemu otworowi załadowczemu o szerokości 1.098 mm, pokrywie bagażnika otwierającej się na wysokość 1.900 mm i niskiej krawędzi załadowczej (611 mm) łatwo jest umieszczać bagaż. Powierzchnia ładunkowa ma szerokość 960 mm, czyli więcej o 2 mm niż w poprzedniej generacji.

Co zaś najważniejsze przestrzeń bagażową możemy wykorzystać w pełni, a przewóz nawet dużych gabarytowo przedmiotów (np. rozłożony wózek dziecięcy), nie jest ograniczone tylną klapą.

 

Wnętrze - Praktycznie i sprytnie opracowane

Hasło „Simply Clever” stało się sloganem markowym ŠKODY. Nic więc dziwnego, ze wsiadając do samochodu mimo woli rozgadamy się za praktycznymi i banalnie prostymi rozwiązaniami. A w wersji kombi jest ich sporo.

Nowa ŠKODA Fabia Combi na życzenie może otrzymać regulowaną podwójną podłogę komory bagażnika. Jest to ruchoma podłoga pośrednia, która dzieli komorę bagażnika na dwa poziomy, umożliwiając lepsze wykorzystanie jej przestrzeni. Aby podłogę umieścić w górnym położeniu, płytę podłogi po prostu wsuwa się w dwa uchwyty znajdujące się po bokach. Dla ułatwienie wkładania i wyjmowania bagażu podłogę tę można także ustawić ukośnie. Gdy bagażnik ma być wykorzystywany bez dzielenia jego przestrzeni, podłogę ustawia się w dolnym położeniu.

Nowa Fabia seryjnie ma skrobaczkę do szyb na pokrywie wlewu paliwa. Oszczędza to trudu usilnego jej poszukiwania w okresie zimowym. Skrobaczka do szyb jest wsunięta na wewnętrznej stronie pokrywy wlewu paliwa, gdzie ma swoje stałe miejsce.

 

Nowy uchwyt na urządzenie multimedialne w uchwycie na kubek w konsoli środkowej stwarza miejsce na telefon komórkowy, smarfon lub iPod. Obowiązkowa w wielu krajach kamizelka ostrzegawcza znajduje się obecnie w specjalnym schowku w drzwiach kierowcy.

 

W każdych drzwiach można umieścić pojemnik na odpadki. Siatkowe kieszenie na wewnętrznych bokach oparć foteli pomieszczą różne drobne przedmioty.

 

W nowej ŠKODZIE Fabii Combi zwiększyła się ilość uchwytów na butelki. W obu tylnych drzwiach mieści się teraz jedna półlitrowa butelka. W schowku przed pasażerem jest dodatkowe miejsce na jedną litrową butelkę. W ten sposób samochód oferuje teraz możliwość umieszczenia w schowkach do siedmiu butelek: po jednej 1,5­litrowej w obu przednich drzwiach, po jednej 0,5-litrowej w obu tylnych drzwiach, jednej 0,5-litrowej i 0,4-litrowej w konsoli środkowej i jednej 1,0-litrowej w schowku przed pasażerem.

 

Nowa ŠKODA Fabia Combi oferuje oprócz tego także inne rozwiązania „Simply Clever” znane już z modelu drugiej generacji:

 

· Komorę bagażnika zasłania zdejmowalna roleta z praktyczną funkcją zwalniania przez naciśnięcie: krótkie naciśnięcie na koniec rozciągniętej rolety powoduje jej samoczynne zwinięcie.

· W komorze bagażnika znajdują się także dwa haki do zwieszenia toreb lub siatek.

· Utrzymanie porządku w bagażniku ułatwia dostępny na zamówienie zestaw siatek, w którego skład wchodzą trzy siatki (dwie pionowe, jedna pozioma).

· Oprócz tego do bagażnika można zamówić elastyczny schowek, służący do pomieszczenia różnych drobiazgów.

· Kwit parkingowy kierowca może wsunąć w seryjny uchwyt na kwity przy lewym słupku A.

  • „Simply Clever” jest także funkcja doświetlania zakrętów, którą mają indywidualnie włączane reflektory przeciwmgłowe.

Wyposażenie dodatkowe

Zapewne wiele osób patrząc na zdjęcia modelu poczuje pragnienie odbycia jazd testowych modelem Fabia i zakup modelu, gdyż widoczny samochód robi wrażenie ze względu na bogactwo wnętrza. Niestety muszę przyznać, że prezentowany model Fabia Combi Ambition 1,2 110 KM trochę odbiega od wersji standardowej. Kosztujący 58 580 zł model bazowy wyposażono bowiem o kilkanaście dodatków. Są to m.in

· Dach Panoramiczny oraz relingi dachowe w kolorze srebrnym (opcja za 3950 zł)

· KESSY - bezkluczykowy dostęp do samochodu i uruchamianie silnika + Alarm (opcja 2550zł)

· Nawigacja AMUNDSEN dla Dachu panoramicznego (kolorowy ekran dotykowy 6,5", Bluetooth, Car Menu, RDS FM, MP3, WMA, wejście SD, USB z łącznością z Apple, Škoda Surround, 2 dodatkowe głośniki z tyłu) (dodatkowe 2750 zł)

· FRONT ASSIST - kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania (koszt 1200 zł)

· Elektrycznie sterowane szyby tylne (opcja 750 zł)

· Kamera cofania (opcja 1100 zł)

· Podgrzewane fotele przednie (opcja 900 zł)

· Tempomat (koszt 650 zł)

W sumie koszt dodatków w samochodzie to 16 000 zł

A jazda modelem Fabia kombi?

Na początku warto zwrócić uwagę, ze model powstał na platformie podłogowej MQB. Dla nieznających tematu przypominam, że koncern Volkswagen opracował uniwersalną platformę na której zabudowywane są nadwozia począwszy od modeli małych (Fabia, czy mający właśnie premierę Polo), kompaktowych (Golf, Octavia), a na dużych -typu Passat- skończywszy. Tak ogromna różnorodność sprawiła, że platforma bazowa musi spełniać wszystkie wymagania odnośnie bezpieczeństwa czynnego (prowadzenie, przyczepność), jak i biernego (strefy absorbcji, sztywność nadwozia) dla wszystkich modeli. Tym samym t echnika MQB zapewnia bezpieczeństwo czynne i bierne jak rozwiązania z wyższych klas.

Stąd też nie dziwi, że ŠKODA Fabia Combi przekonuje wysokim poziomem bezpieczeństwa. Opcjonalna funkcja nadzoru odstępu, Front Assistant, z funkcją hamowania awaryjnego, która automatycznie zatrzymuje samochód, zmniejsza ryzyko najechania. Funkcja hamulca antykolizyjnego automatycznie włącza hamulce po zderzeniu, aby nie dopuścić do kolejnych kolizji wskutek bezwładnego ruchu samochodu.

Narastające zmęczenie kierowcy rozpoznaje funkcja Driver Activity Assistant. Nowy ogranicznik prędkości pozwala automatycznie ograniczyć prędkość jazdy do wcześniej nastawionej wartości. Ruszanie pod górę wspomaga funkcja Hill Hold Control. Oprócz tego nowa Fabia Combi w krajach Unii Europejskiej jest wyposażona w elektroniczny nadzór ciśnienia w oponach.

Trzecia generacja ŠKODY Fabii Combi jest wyposażona w elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego EDS z rozszerzeniem funkcjonalnym XDS+. EDS i XDS+ działają na koła przedniej osi. XDS+ umożliwia neutralne zachowanie samochodu podczas pokonywania zakrętów przy dynamicznym stylu jazdy. Zwiększył się łączny zakres zastosowania tej funkcji, która włącza się już przy przyspieszeniu poprzecznym 0,15 G, przy mniejszej prędkości pokonywania zakrętu. Działanie funkcji polega na łagodnym przyhamowaniu koła po wewnętrznej stronie łuku drogi, co powoduje zwiększenie momentu napędowego koła zewnętrznego. Koło po wewnętrznej stronie łuku jest przyhamowywane nie tylko podczas przyspieszania, lecz także hamowania hamulcami lub silnikiem. Powstający w ten sposób moment obracający samochód wspomaga pokonywanie zakrętu, umożliwiając bezpieczną i jednocześnie szybszą jazdę po łuku. XDS+ działa tym silniej, im dynamiczniej samochód porusza się po łuku.
W zakresie bezpieczeństwa biernego samochód w krajach UE seryjnie ma sześć poduszek bezpieczeństwa współpracujących z 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa.

Elementy zapewniające bezpieczeństwo czynne sprawiają więc, ze pojazd prowadzi się bardzo dobrze i nie ma różnic dużych między VW Golfem i Skodą kombi. Oczywiście są odmienności wynikające z praw fizyki i sił działających na samochód na zakręcie (odpowiada za to rozstaw kół, szerokość opon, ułożenie środka ciężkości), niemniej przy jeździe w normalnym ruchu miejskim i pozamiejskim mamy reakcję na ruchy kierownicy i przyczepność na podobnym poziomie. Nie oznacza to oczywiście, że podczas szybkich jazd na zakrętach pojazd jest niebezpieczny. W tym wypadku należy jednak porównywać go z samochodami segmentu B jak Ibiza, Polo, czy Corsa. W tym porównaniu model wypada zaś bardzo dobrze.

Na koniec zostawiłem sobie prawdziwą perełkę w testowanej Škodzie - silnik 1,2 TSI 110 KM. Nowe silniki 1,2 TSI mają między innymi całkowicie nową głowicę z 4 zaworami na cylinder, przestawiany dolotowy wałek rozrządu i rozrząd napędzany paskiem zębatym. Ciśnienie wtrysku paliwa sięga 200 barów; w poprzedniej generacji silników ciśnienie wtrysku wynosiło maksymalnie 125 barów. Moc znamionową osiąga on między 4.600 obr./min a 5.600 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 175 Nm silnik uzyskuje pomiędzy 1.400 a 4.000 obr./min. Tym samym jazda jest przyjemne i pewna, a każde naciśnięcie na pedał gazu przekłada się na szybką reakcję i przyspieszenie. Fabia Combi z tym silnikiem i ręczną skrzynią biegów osiąga prędkość maksymalną 196 km/h, a przyspieszenie wynosi 9,6 sek.

Z tą jednostką i ręczną sześciostopniową skrzynią biegów mały samochód średnio zużywał 5,2 l paliwa na 100 km (wg danych katalogowych 4,8 l/100 km), a na trasie w zależności od sposobu jazdy zużycie paliwa wynosiło od 4,5 l/100 km do 5,1 l/100 km (dane katalogowe podają zużycie poza miastem 4 l/100 km).

 

Dla kogo?

ŠKODA Fabia kombi to naprawdę fajny i uniwersalny samochód rodzinny. Nie będę oczywiście przekonywał, żeby ktoś kupił ten model zamiast VW Passata, Peugeot 308, Opla Cascada. czy Nissana Juke. Jest o jednak fantastyczna oferta dla kupujących tradycyjną Fabię. Nie dość, że jego design jest atrakcyjny i nie odbiega od klasycznej wersji hatchback, parametry jazdy są identyczne, to cena jest wyższa tylko o 2500 zł. Za kwotę tę otrzymujemy zaś uniwersalizm wnętrza, jakiego nie ma w żadnym hatchbacku.

MOTOMI.PL


Reklama