Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Premiery i TESTY

Test Subaru Forester – SUV odmienny niż inne

dokument
pobierz +

 

W przyrodzie, aby przetrwać trzeba się nieustannie dostosowywać do jej wymogów. Takie są prawa natury. Taki też jest Subaru Forester….

Samochody SUV to obecnie najbardziej dynamicznie rozwijający się segmentem rynku. Podlega on także największej ewolucji stylistycznej. Na tym tle Subaru Forester, ze swoją prostą sylwetką, nie wygląda zbyt nowocześnie, ale ma on swoich wielbicieli. Oto dlaczego…

 

1. Sylwetka – prawdziwy SUV

Samochody SUV są niczym innym ja modelami terenowymi, które „ucywilizowano” przystosowując do większego komfortu jazdy. W rezultacie tych zmian i wyeliminowania ramy nośnej, samochody terenowe straciły nieco swych możliwości jazdy przez pola orne czy bagna, ale zyskały komfort, jaki w wersjach terenowych jest zbędny.

Nie zmieniło się tylko jedno: terenowa sylwetka. Pojazdy SUV charakteryzują się bowiem poziomą pokrywą silnika, kubistycznym zarysem bryły nadwozia i dość duży prześwitem. Wprawdzie obecnie wiele firm przyjęło znaczne modyfikacje stylistyczne, a samochody otrzymały nadwozia sprawiające wrażenia Coupé, ale nie wycofano się też z klasycznych nadwozi SUV. Typowym przykładem jest linia modelowa Mercedesa obejmująca samochody zarówno w jednej i drugiej formie nadwozia (GLC i GLC Coupe, GLE i GLE Coupe).

 

Subaru Forester to klasyczna forma wersji SUV o prostym zarysie, w którym zaakcentowano poziomą płaszczyznę maski, poziomą linię szyb bocznych i dachu . Model ma długość 4600 mm, a szerokość 1795 mm i wysokość 1735 mm sprawiają, że patrząc z przodu widzimy kwadratowy zarys sylwetki.

 

Wnętrze – komfort SUV

Opisując wnętrze modeli SUV nie można porównywać ich z limuzynami, jako alternatywą dla tych modeli. W samochodach SUV nie siedzimy bowiem w pozycji jak w klasycznych wersjach osobowych. Siedzenia zamontowane są wyżej, co przekłada się nie tylko na inne ułożenie ciała (bardziej przypomina pozycję jaką mamy w samochodach VAN), ale także na wygodniejsze zajmowanie miejsca. Opracowania lekarzy ortopedów i neurologów wskazują bowiem, że najkorzystniejsza jest sytuacja, gdy siadający do samochodu przenosi tylko biodra do wnętrza samochodu, nie obciążając stawów kończyn, ani kręgosłupa.

Także pozycja siedzących, ze względu na wyższą sylwetkę, jest korzystniejsza i sprawia mniejsze niedogodności podczas jazdy na trasie.

Niestety o ile siedzący na przednich fotelach mogą odczuwać komfort podróży, z tyłu prosta ławka stosowana we wszystkich modelach SUV, nie gwarantuje takiego komfortu jak indywidualne siedziska w VAN-ie.

Nie można mieć za to żadnych zastrzeżeń odnośnie wyposażenia wnętrza. W modelu mamy m.in.

· Reflektory doświetlające przestrzeń przed samochodem na zakrętach, prowadząc strumień światła zgodnie z kierunkiem skrętu kierownicy – po to, by kierowca widział więcej.

· Czujnik deszczu wycieraczek przedniej szyby wykrywa wodę na szybie i dostosowuje do jej ilości prędkość pracy wycieraczek oraz przerwy wyłącznika czasowego.

· Wysuwające się spryskiwacze czyszczą płynem klosze reflektorów ksenonowych. Pozwala to dobrze oświetlać drogę nawet podczas złej pogody.

· Duże, elektrycznie otwierane okno dachowe, wyposażone w ręczne odsuwaną osłonę przeciwsłoneczną, dostarcza wszystkim pasażerom panoramicznego widoku i świeżego powiewu powietrza.

· Bezkluczykowy dostęp umożliwia pilot do samochodu. Aby odblokować lub zablokować drzwi, czy też pokrywę bagażnika, wystarczy chwycić za klamkę. Do uruchomienia silnika wystarczy naciśnięcie przycisku na tablicy przyrządów. Dostęp do wnętrza Forestera możliwy jest również za pomocą pięciocyfrowego kodu PIN, nawet bez pilota.

· Klimatyzacja dwustrefowa utrzymuje w kabinie zadaną temperaturę, może także utrzymywać ją na różnym poziomie dla kierowcy i pasażera.

· Ekran dotykowy jest wygodny w użyciu – po sparowaniu systemu Forestera (przez Bluetooth®*2 lub gniazdem USB) ze smartfonem, można na przykład wybrać odtwarzaną muzykę wprost z ekranu dotykowego samochodu.

· System Audi Harmon/Kardan z ośmioma głośnikami i mocą wzmacniaczy 440 W, zaprojektowano by uzyskać najwyższą jakość odsłuchu. Dwa owalne głośniki umieszczono w przednich drzwiach, a kolejne dwa mieszczą się w tylnych drzwiach.

Jednakże nie to jest największym atutem modelu Subaru Forester. Jego atutem są walory jezdne

Niewiele SUV-ów porusza się z taką pewnością jak Forester. To efekt idealnego rozplanowania układu napędowego Symmetrical AWD. Pisząc a tym rewolucyjnym (i stosowanym tylko w Subaru) rozwiązaniu trzeba na początku wspomnieć o Silniku Boxer. Zastosowany w silniku układ przeciwsobny powoduje, że sąsiadujące cylindry i tłoki ułożone są naprzeciwko siebie, czyli rozstawione o 180 stopni. Dzięki temu profil silnika jest niższy, bardziej płaski niż konkurencyjne konstrukcje, a zatem sama jednostka napędowa oraz cały samochód mają niżej położony środek ciężkości, co pomaga w wyważeniu auta. Ponadto przeciwsobne ruchy tłoków znoszą siły bezwładności w układzie korbowym, w naturalny sposób ograniczając drgania.

Warto też pamiętać, że kadłub silnika jest niższy niż w przypadku konwencjonalnych jednostek napędowych i umieszczony niżej w komorze silnikowej. Skutkiem tego cały samochód jest lepiej, stabilniej wyważony, a zatem mniej poddaje się bocznym przechyłom niż auta o typowej konstrukcji.

Niżej ułożony środek ciężkości silnika to tylko jeden z atutów układu. Drugi to dobre zbalansowanie konstrukcji stałego napędu wszystkich kół S-AWD i ułożenie środków ciężkości wszystkich mechanizmów układu napędowego idealnie na centralnej osi nadwozia. Dzięki temu samochody Subaru obdarzone są wyjątkową pewnością prowadzenia, a system ten nieustannie kieruje napęd samochodu do jego wszystkich kół, co zwiększa kontrolę nad autem niezależnie od nawierzchni i warunków drogowych. Ponieważ główne elementy układu napędowego ustawione są wzdłużnie, jest on idealnie zbalansowany w swych ruchach poprzecznych, co skutkuje dużą precyzją kierowania . Nisko położony środek ciężkości jest kolejnym czynnikiem, dzięki któremu Forester sprawnie reaguje na polecenia kierowcy. Szczególne zalety Symmetrical AWD sprawiają, że prowadzenie samochodu jest wyjątkowo dobre i pozwala skutecznie unikać drogowych niebezpieczeństw.

Silnik boxer jaki zastosowano w testowym modelu to dwulitrowy model wyposażony w turbosprężarkę, generujący moc maksymalną 241 KM przy 5600 obr/min i moment obrotowy 350 Nm w zakresie 2400 – 3600 obr/min. Niestety zużycie paliwa jest adekwatne do mocy. W mieście testowy model zużywał 13,4 l/100 km (wg danych katalogowych 11,2 l/100 km), a na trasie 9 l/100 km (wg katalogu 7 l/100 km). Trzeba jednak przyznać, że na trasie pojazd nie był oszczędzany i uzyskanie prędkości 180 km/h było tak banalnie proste, że… trzeba było uważać (prędkość maks. – 221 km/h, przyspieszenie 7,5 sek)

Jednakże aby uzyskać dobre osiągi nie wystarczy jedynie doskonały silnik. Równie ważna jest skrzynia biegów. Tutaj ponownie warto zauważyć kolejną innowację zastosowaną w modelu. Teoretycznie, w Subaru mamy skrzynię bezstopniową CVT, taką samą jak w Toyocie, czyli… po dodaniu gazu, silnik „chce wyskoczyć z samochodu”, a pojazd „wolno się zbiera”. Jednakże w Subaru odczuwamy natychmiastową reakcję na zmieniające się warunki. Jest to efektem, że w skrzyni biegów Lineartronic CVT zamiast paska, zamontowany jest łańcuch. Umożliwia to uzyskanie większego zakresu przełożeń, a tym samym poprawę osiągów i zużycia paliwa oraz szybszą reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Bezstopniowa skrzynia biegów Lineartronic CVT łącząc w sobie aktywny systemem podziału momentu obrotowego AWD, w doskonały sposób reaguje na aktualnie panujące warunki drogowe, ciągle kontrolując rozdział momentu obrotowego pomiędzy przednią, a tylną osią napędową.

Na zakończenie opisu technicznego, warto zwrócić uwagę na zawieszenie, które zostało zestrojone optymalnie do pokonywania równych jak i wyboistych dróg czy bezdroży, Dzięki temu Forester to prawdziwy wielozadaniowy samochód. W wersjach z testowanym, turbodoładowany silnikiem benzynowym, przednie zawieszenie oraz amortyzatory zostały tak zestrojone, aby tłumić jak najwięcej wibracji oraz minimalizować przechyły boczne nadwozia. Dodatkowo, kołyska tylnego zawieszenia została wzmocniona, dzięki czemu uzyskano bardziej stabilne punkty kotwiczenia wahaczy. Usprawnienia te powodują, że Forester zachowuje się stabilniej, a praca układu kierowniczego jest bardziej precyzyjna.

 

Zatem w drogę…

Wsiadam do samochodu, naciskam przycisk uruchamiający silnik, ustawiam elektrycznie sterowany fotel, paruję telefon i włączam dźwignię zmiany biegów w pozycję D. Samochód płynnie przyspiesza, a przyrost prędkości faktycznie jest liniowy. Nie ma też problemów ze znacznym wzrostem prędkości obrotowej silnika i ospałym przyspieszeniem. Jest to zatem rozwiązanie całkowicie odmienne od rozpropagowanych przez Toyotę, a nie ustępujące skrzyni z podwójnym sprzęgłem .

Jak przystało na firmę, która wiele lat spędziła w sporcie samochodowym, także w tym modelu nie zabrakło sportowych aspektów. Model możemy bowiem, dzięki specjalnym zmianom nastaw pracy silnika, przystosować do swoich wymagań. Służą do tego funkcje Subaru Intelligent Drive (SI-DRIVE), które pozwalają dopasować sposób działania zespołu napędowego i szybkość jego reakcji do stylu jazdy kierowcy i warunków drogowych. Urządzenie to (włączane przyciskami na kierownicy) dokonuje zmian programów, które sterują odpowiedzią przepustnicy na naciśnięcie pedału gazu, oraz zachowaniem przekładni automatycznej w ten sposób, by kierowca dysponował w każdych warunkach najlepszymi osiągami samochodu. Możemy zmieniać trzy pozycje:

Tryb Sharp Sport - Ten tryb ukierunkowany jest na szybką reakcję silnika, który ma uwidocznić swój pełen potencjał. Silnik odpowiada bezpośrednio na naciśnięcie pedału gazu, co powoduje szybki przyrost mocy podczas przyspieszania. Użycie manetek do zmiany biegów pozwala w trybie Sport Sharp wykorzystać osiągi silnika z użyciem ośmiu przełożeń, tak jak w mechanicznej skrzyni ośmiobiegowej. W rezultacie jazda samochodem nabiera charakteru sportowego.

 

Tryb Sport - W trybie sportowym silnik pracuje płynnie we wszystkich zakresach prędkości. Jadąc w tym trybie można wyczuć liniową reakcję silnika, która uwydatnia jego charakter, spokojny ale pełen momentu obrotowego.

 

Tryb Inteligentny - Urządzenie SI-Drive uruchamia tryb inteligentny aby uzyskać natychmiastowe reakcje samochodu na manewry kierowcy, ale też by jego zachowanie było bardzo przyjazne dla środowiska. Oprogramowanie przepustnicy silnika znajduje złoty środek pomiędzy płynnością jazdy a oszczędnością paliwa, zaś wszystko to z zachowaniem przez kierowcę najwyższej kontroli.

Rozwiązaniem doskonale sprawdzającym się podczas jazd w gorszym terenie jest X-MODE. Po naciśnięciu przycisku, znajdującego się na konsoli środkowej za dźwignią wyboru biegu, samochód zachowuje się tak przewidywalne jak model z automatyczną skrzynią biegów – po prostu jedzie. Forester tak wówczas steruje silnikiem, skrzynią biegów, napędem, hamulcami oraz innymi podzespołami, aby samochód sprawnie pokonywał wyboiste i śliskie drogi oraz nawet najbardziej strome wzniesienia. Jak sprawdzaliśmy na ostrym wzniesieniu z wyboistą drogą, po aktywowaniu X-MODE Hill Descent Control samochód automatycznie utrzymuje stałą, zadaną mu prędkość podczas zjazdu ze wzniesień. Dzięki temu możesz skupić się na kierowaniu pojazdem, a nie na hamowaniu.

 

Dla kogo?

SUBARU Forester jawi się wiec jako uniwersalny samochód do jazd na trasie (doskonała przyczepność na łukach) i w warunkach do jakich stworzono modele SUV. Oferta silnikowa Forestera (silnik benzynowy 2,0 -150 KM, silnik benzynowy 2,0 turbo – 241 KM, silnik diesel 2,0 – 147 KM) sprawia, że model spełnia wymagania szerokiej grupy klientów. Jego przewagą nad innymi modelami SUV jest jednak znacznie lepsza trakcja i parametry jezdne. Niestety nieporozumieniem jest porównywać ten model z wersjami limuzyna. To jest prawdziwy SUV, ale za to… jest najlepszy.

MOTOMI.PL


Reklama