Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Premiery i TESTY

Test Volkswagena Touran – trasa to jego żywioł

dokument
pobierz +

 

Wielokrotnie pisałem, że testy samochodów jakie przeprowadzają dziennikarze, powinny odbywać się w naturalnym środowisku. Nikt przecież nie kupuje VW Passata, aby jeździć po mieście do pracy, a VW Polo w celu częstych wyjazdów na trasach. Idąc tym tokiem rozumowania, VW Touran to samochód podróżnika zatem wybieramy się nim w podróż…

Dzięki uprzejmości Volkswagen Polska na Salon Samochodowy we Frankfurcie mieliśmy okazję jechać modelem Touran z silnikiem 2,0 TDI 190 KM. Po tym długodystansowym teście (trasa Kraków-Frankfurt-Kraków to w sumie 2300 km, a dodatkowo jazda z Warszawy do Krakowa, użytkowanie na miejscu i powrót do Warszawy zaowocowały przebiegiem 3000 km) możemy z ręką na sercu przyznać, że jest to jest idealny model na dłuższe wyjazdy.

1. Istota modelu minivan

Samochód minivn, do jakich należy VW Touran, musi spełniać dwa, pozornie wykluczające się zagadnienia. Po pierwsze musi być uniwersalny w ruchu miejskim, a po drugie uniwersalny na trasie.

Aby samochodem było łatwo manewrować, zwłaszcza w gęstym miejskim ruchu, dobrze, by zajmował jak najmniej miejsca. Ale by okazał się funkcjonalny, jego wnętrze powinno być wykorzystane do ostatniego milimetra – te dwa wymagania udało się spełnić dzięki zastosowaniu modułowej platformy konstrukcyjnej MQB Volkswagena. Dzięki zaletom MQB zwiększoną długość nadwozia w ogromnym stopniu wykorzystano do zwiększenia rozstawu osi – wynosi on teraz 2791 mm, jest więc o 113 mm większy niż było to w poprzednim Touranie. Wzrost rozstawu osi powoduje zwiększenie przestrzeni kabiny pasażerskiej. Karoseria nowego Tourana ma szerokość 1814 mm (wzrost o 41 mm), wysokość natomiast wynosi 1628 mm (mniej o 6 mm, bez relingu). Zwiększenie długości i szerokości auta oraz niższa karoseria sprawiły, że Touran ma znacznie bardziej dynamiczne proporcje, co jest dobrym punktem wyjścia dla kreatywności stylistów. Ci zaś naprawdę pokazali co potrafią. Nowy Touran ma całkowicie zmieniony design. Poziome linie nadwozia układają się w precyzyjną całość, a przy tym, choć poprowadzono je inaczej niż u poprzednika, nawiązują do jego stylistyki odznaczającej się oszczędnością formy i prostotą. Koncepcję stylistyczną Tourana w jego nowym wydaniu znacznie rozwinięto, częściowo stworzono na nowo, a jednak, jej mottem przewodnim pozostała kontynuacja stylu poprzednika. Powstał model, który dzięki dużym powierzchniom bocznych szyb oraz za sprawą wspomnianych linii poziomych zyskał na lekkości i nabrał sportowego charakteru. Jednocześnie udało się uzyskać lepszą aerodynamikę nadwozia, a współczynnik oporu powietrza nowego Tourana został zmniejszony do wartości Cx =0,296 (w wypadku vana jest bardzo dobrym rezultatem).

2. Wnętrze – pokład podróżnika

Jak wspomnieliśmy samochód jest przeznaczony nie tylko do codziennego użytku, ale także na dłuższe trasy. Stąd też w modelu są indywidualne fotele w trzech rzędach (trzeci rząd – dwa fotele to opcja).

  • Pierwszy rząd foteli (dla kierowcy i pasażera).

W nowym Touranie fotele kierowcy i pasażera znajdują się 625 mm nad nawierzchnią drogi. Elektrycznie regulowane nastawy pozwalają przyjąć odpowiednią, wyprostowaną pozycję. W porównaniu z poprzednim modelem koło kierownicy osadzono bardziej pionowo, podobnie jak w autach sportowych. Oprócz schowków w tablicy rozdzielczej kierowca i pasażer mają do dyspozycji dwa uchwyty na napoje w konsoli środkowej, duży schowek w podłokietniku między fotelami oraz obszerne kieszenie i szuflady pod fotelami.

  • Drugi rząd foteli (trzy pojedyncze fotele).

Większy rozstaw osi nowego Tourana wpłynął pozytywnie na komfort podróżowania pasażerów zasiadających w drugim rzędzie, ponieważ zakres regulacji foteli wzrósł o 40 mm. W sumie trzy znajdujące się tam fotele można przesuwać w kierunku przód/tył o 200 mm. Regulować można ponadto pochylenie oparć (trzy pozycje). Gdy w fotelach tych zasiadają pasażerowie, kierowca dzięki odpowiedniemu wskaźnikowi otrzymuje informację, czy każdy z nich zapiął pas bezpieczeństwa. Poza tym, po raz pierwszy w Touranie dostępna jest funkcja podgrzewania foteli drugiego rzędu oraz trzystrefowa automatyczna klimatyzacja.

Od wersji wyposażenia Comfortline (testowany model to najdroższy Highline) Touran ma ponadto składane stoliki w oparciach przednich foteli.

  • Trzeci rząd foteli (dwa pojedyncze fotele).

W trzecim rzędzie znajdują się dwa kolejne fotele (jest to opcja). Także tutaj wzrosła przestrzeń na kolana pasażerów (o 54 mm) i zwiększyła się (o 13 mm) przestrzeń nad głowami podróżnych.

W naszym przypadku samochodem podróżowały cztery osoby przewożące swoje bagaże, statywy i sprzęt filmowy, więc bardziej niż trzeci rząd foteli ważny był bagażnik. W przypadku tego modelu jest zaś zachwycający…

Jeśli chcemy załadować bagażnik pięciomiejscowego Tourana do górnej krawędzi oparć, okaże się, że do dyspozycji jest pojemność 743 l (843 l przy przesunięciu foteli drugiego rzędu maksymalnie do przodu), w przypadku załadunku po dach – 1040 litrów. Jako ciekawostkę warto dodać, że gdy umieścimy za fotelami kierowcy i pasażera siatkę odgradzającą, to pojemność tak uzyskanego przedziału bagażowego wzrośnie do 1980 l.

 

3. Na trasie – tylko jechać, jechać, jechać…

Jak widać z powyższych opisów użyteczność samochodu jest ogromna. Nas jednak bardziej interesowało zachowanie na trasie. Także w tym przypadku nie ma zaś powodów do narzekań.

Komfort jazdy był więcej niż zadawalający . Ułożenie siedzeń sprawiało, że siedząc non stop przez 10 godzin nikt nie odczuwał dyskomfortu. Ponadto wysoka pozycja za kierownicą pozwalała na lepszą widoczność drogi, co w przypadku jazdy w nocy i w czasie deszczu zwiększało bezpieczeństwo.

Komfort akustyczny był zadawalający bez względu na prędkość jazdy i bez względu na fakt jazdy po drodze suchej, czy też w czasie deszczu. Touran jest doskonale wyciszony.

Zużycie paliwa w naszym przypadku wyniosło średnio 6,5 l/100 km (podczas pomiarów na trasie Kraków – Frankfurt –Kraków). Wg katalogu średnie zużycie to 4,6 l/100 km, ale warto zauważyć styl jazdy, gdyż średnia prędkość w drodze powrotnej Frankfurt-Kraków wyniosła 109 km/h.

Doskonale działają asystenci podróży jak aktywny tempomat z utrzymywaniem odległości od poprzedzającego pojazdu, ostrzeganie o martwym punkcie czy utrzymywanie toru jazdy. Dzięki tym rozwiązaniom kierowca nie musi skupiać się na jeździe, a przez to wolniej odczuwa zmęczenie.

Dodatkowo gdy jest bardziej rozkojarzony, na wyświetlaczu ukaże się piktogram filiżanki kawy i ostrzeżenie odpocznij.

Połączenie cech minivana, doskonałego silnika o sportowych parametrach (prędkość maks.- 220 km/h, przyspieszenie – 8,2 sek), a jednocześnie bardzo ekonomicznego, oraz asystentów podróży najnowszej generacji, zaowocowało stworzeniem modelu idealnie spełniającego pragnienia osób jeżdżących szybko, dużo, czy też jedynie bezpiecznie i oszczędnie.

MOTOMI Magazyn


Reklama