Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Premiery i TESTY

Test Alfa Romeo Giulia - La meccanica delle emozioni

dokument
pobierz +

 

Podobno Enzo Ferrari gdy jechała obok niego Alfa Romeo ściągał kapelusz, by okazać szacunek. Nic dziwnego, gdyż firma dzięki konstrukcji zawieszenia, oraz ponadprzeciętnym układom napędowym, wyrastała ponad wszystkich konkurentów, gromiąc ich na torach wyścigowych. Tę anegdotę przypomniałem sobie podczas testu Alfy Romeo Giulia…

Samochody Alfa Romeo nie są takimi samymi wersjami jak Volkswageny, Ople, czy Toyoty. Dla przeciętnego człowieka są one tylko ładniejsze, bardziej wysublimowane i przyciągające uwagę. Jednakże dla posiadacza Alfy Romeo jest coś więcej. Ten samochód ma styl jazdy i styl dynamicznego prowadzenia. Po prostu ma duszę. Duszę Alfy Romeo

Styl nadwozia – włoski urok i dbałość o szczegóły

Chyba nikt nie zaprzeczy, że włoscy projektanci potrafią zaprojektować przedmioty łączące piękno, uniwersalność i użyteczność. Typowymi przykładami tej sztuki są m.in. ubrania doskonale sprawdzające się zarówno podczas nieformalnych przyjęć, jak i np. na jachcie. Jednakże bez wątpienia najbardziej znanymi, fascynującymi i podpatrywanymi przez konkurentów projektami włoskich mistrzów są samochody. Alfa Giulia jest tego najlepszym przykładem.

Giulię wyróżniają bardzo krótkie zwisy, długa maska silnika oraz długie błotniki przednie, cofnięta kabina pasażerska „wsparta" na kołach napędowych oraz tylne, muskularne błotniki, optycznie sugerujące punkt, w którym moc przekazywana jest na jezdnię. Profil ten powstał dzięki zastosowaniu napędu na tył oraz silnika i elementów mechanicznych umieszczonych między dwiema osiami, by jak najlepiej zbilansować masy. Wszystko to przekłada się na wyjątkowo długi rozstaw osi (2820 mm) zamknięty w jednym z najbardziej kompaktowych nadwozi (dł/szer/wys – 4639/1873/1426 mm). Z tych proporcji powstaje dynamiczna forma, a poza tym, zaokrąglone krawędzie oraz otulające słupki nadają samochodowi smukłości, tworząc kształt „kropli", która przypomina jedno z najpiękniejszych aut wszech czasów: Giuliettę Sprint.

Drugi aspekt włoskiego stylu to prostota, którą w modelu podkreślono dzięki kilku prostym cechom: linii wyżłobionej na bokach, która zaznacza drzwi i otacza klamki oraz - rzecz jasna - legendarnemu, charakterystycznemu trójkątnemu grillowi (Trilobo).

Wreszcie, włoski styl charakteryzuje się wysoką jakością powierzchni, co oznacza tworzenie bogatych i harmonijnych refleksów poprzez bryły. Końcowym rezultatem jest nowa Giulia o plastycznym kształcie, który przypomina dużego kota, uchwyconego tuż przed skokiem.

Styl wnętrza – włoski urok i dbałość o szczegóły

Tę samą inspirację odnajdujemy we wewnętrzu samochodu, które jest czyste i proste i gdzie wszystko skoncentrowane jest wokół kierowcy, o czym świadczy chociażby zebranie wszystkich przycisków na małej kierownicy, zaprojektowanej tak, aby mogła dopasować się do każdego stylu jazdy. To jednak nie wszystko. Miejsce kierowcy zostało „skrojone" tak jak materiał, z ukośnym tunelem, delikatnie pofalowaną deską rozdzielczą oraz oprzyrządowaniem ukierunkowanym na kierowcę; zostało „odszyte" tak jak ubranie, z niesamowitą starannością i z użyciem wysokiej jakości materiałów: włókna węglowego, drewna i materiałów miłych dla oka i przyjemnych w dotyku.

We wnętrzu uwagę zwraca duży system Connect 3D Nav z 8,8-calowym wyświetlaczem, zapewniający zaawansowany zestaw funkcji i możliwości. Zarządzanie systemem odbywa się poprzez umiejscowiony na konsoli środkowej kontroler Rotary System infotainment, oprócz zarządzania cyfrowym radiem DAB oraz cyfrowym dźwiękiem o standardzie hi-fi, ma możliwość wykonywania połączeń telefonicznych przez Bluetooth za pomocą komend głosowych i pozwala na odtwarzanie dźwięku z urządzeń USB i smartfonów. Ponadto, system ma funkcję nawigacji z mapami o wysokiej rozdzielczości 3D. Posiada on również możliwość wyświetlenia informacji na temat stylu jazdy w połączeniu z selektorem AlfaTM DNA / AlfaTM DNA Pro.

W drogę, czyli chwila która przekona każdego

O ile stylizacja Alfy Romeo zawsze przekonuje każdego, kto ma choć odrobinę poczucia piękna, to z walorami eksploatacyjnymi było różnie. Przez wiele lat Alfa Romeo było wyznacznikiem sportowych osiągów i dominacji na torach wyścigowych, jednakże później przyszedł gorszy czas dla marki. Samochody nie brały już udziału w wyścigach, a z dawnej Alfy pozostała tylko przyciągająca wzrok stylizacja. Wprawdzie nadal silniki, skrzynie biegów, układ kierowniczy, czy zawieszenia były na najwyższym poziomie, ale „poskładane razem” nie dawały takiego efektu jak dawniej. Wszystko zmieniło się za od czasu rozpoczęcia produkcji Alfy Romeo 159, która znów stała się samochodem niezawodnym i doskonałym technicznie. Giulia jest uwieńczeniem kilkunastu lat zmian. W tym samochodzie każdy poczuje radość z jazdy.

Już po zajęciu miejsca za kierownicą poczujemy, że nie jest to „zwykła maszyna”. W kabinie pasażerskiej, Giulia oferuje najwyższy poziom wykończenia zastosowanych materiałów, bezpieczeństwa, wyposażenia i komfortu oraz dodatkowo zorientowanie (skierowanie) wszystkich dostępnych urządzeń, przyrządów, wyświetlaczy i liczników w stronę kierowcy. Nieprzypadkowo wszystkie główne przyciski, w tym przycisk startera, są wbudowane w kierownicę, natomiast interfejs człowiek-maszyna składa się z trzech pokręteł, za pomocą których można prosto i łatwo ustawiać selektor Alfa DNA Pro, ustawienia samochodu oraz system audio.

Przyciskiem między fotelami dokonuję zatem ustawienia komputera samochodu i sparowanie telefonu z systemem głośnomówiącym w samochodzie, naciskam przycisk uruchomiania silnika, kładę rękę na dźwigni zmiany biegów i popycham ją do przodu. Włącza się bieg wsteczny i pod dodaniu gazu delikatnie wycofuję pojazd z miejsca parkingowego. Podczas tego manewru dostrzegłem jedyną niedogodność, jaką zaobserwowałem podczas testu. Widok z kamery cofania jest za mały. Po wyjechaniu na drogę, przełącznik zmiany biegów pociągam do tyłu, włącza się przełożenie „D” jazdy do przodu i… zaczyna się zabawa.

Siedzimy w samochodzie niżej niż w większości modeli tego segmentu, więc pierwsze chwile jazdy przez miasto wymagają dużego skupienia, aby poprawnie prowadzić model. Jednakże po wyjeździe na trasę wszystkie obawy mijają. Układ kierowniczy w Giuli jest tak skalibrowany, że przy minimalnym ruchu kołem kierowniczym samochód momentalnie zmienia położenie. Zapewnia to precyzję i pewność jazdy, jakiej nie spotkałem w żadnym samochodzie. Warto przy tym zauważyć, że podczas jazdy nie ma „myszkowania po drodze” wynikającego ze zbyt czułego układu kierowniczego.

Dodatkowym atutem modelu jest silnik 2,2 diesel o mocy 180 KM i momencie obrotowy 450 Nm, współpracujący z 8-biegową skrzynią przekładniową (!!!). Dzięki takiej konfiguracji, ważąca 1445 kg Giulia przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 7,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 230 km/h.

Oczywiście jestem pewien, ze znajdą się malkontenci twierdzący, że są modele bardziej dynamiczne (Infiniti Q50 Hybrid – 5,1 sek; Mercedes C 43 AMG- 4,9 sek, Audi A4 S4 - 4,7 sek, BMW M3 – 4,1 sek), ale… nie ten poziom porównań i nie ta cena. Jeżeli ktoś szuka modelu TOP!!! to powinien patrzeć w kierunku Giulii z benzynowym silnikiem Ferrari o mocy 510 KM, która zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 3,9 sek., a podczas jazdy na Nordschleife na torze Nűrburgring dosłownie zmiażdżyła konkurencję.

 

My wróćmy jednak do naszego „ropniaka”.

Samochód ten z pewnością zadowoli każdego użytkownika, który pojazd użytkuje w normalnych warunkach, a nie podczas wyścigów na ¼ mili. Dodanie gazu i zmiana biegów łopatkami przy kierownicy daje fantastyczne wrażenie przyrostu prędkości, ale… nie mamy wciskania w fotel, drgania karoserii i tworzyw wewnątrz, czy głośnego brzmienia silnika. Samochód przyspiesza płynnie, a wewnątrz panuje cisza i brak jakichkolwiek drgań. Słowem nie jest to wrażenie jak w samochodzie popularnym z dużym silnikiem, ale jak w samochodzie klasy Premium od początku zaprojektowanym jako model ponadprzeciętny.

 

Jeszcze większe wrażenie niż przyrost prędkości robiła jazda w górach.

Cechą charakterystyczną nowej Giulii jest bowiem przemyślane zarządzanie masami i materiałami, które umożliwiło doskonałe rozłożenie masy na osie w proporcji 50/50. Jest to cecha, która okazała się istotna dla przyjemności jazdy Alfą Romeo. Została uzyskana dzięki pracy zarówno nad układem samochodu, jak i umieszczeniu wszystkich najcięższych elementów w możliwie najbardziej centralnej pozycji.

Oprócz rozkładu masy, tak samo istotne dla optymalnej jazdy są zawieszenia. Na osi tylnej zastosowano rozwiązanie wielowahaczowe typu Multilink, które jednocześnie gwarantuje wysokie osiągi, przyjemność jazdy i komfort. Niezależne dwuwahaczowe zawieszenie osi przedniej to nowa konstrukcja, która optymalizuje „filtrowanie" nierówności, jednocześnie gwarantując szybkie i precyzyjne manewry w każdych warunkach. Autorskie rozwiązanie zawieszenia Alfa Romeo, jest w stanie zapewnić wysokie przyspieszenia boczne w każdej sytuacji i przy każdej prędkości. Dzięki temu jazda nową Alfą Romeo Giulia jest zawsze naturalna i instynktowna, również dzięki najbardziej bezpośredniemu przełożeniu układu kierowniczego.

Oczywiście w Alfie nie mogło zabraknąć opracowanego przez firmę układu DNA, zmieniającego prędkość wyboru przełożenia, reakcji na naciśnięcie na pedał przyspieszenia, czy czułość układu kontroli trakcji. Tyle tylko, że Alfa Romeo Giulia oferuje unowocześniony selektor Alfa DNA, który modyfikuje dynamiczne zachowanie samochodu: Dynamic, Natural, Advanced Efficient (tryb wydajności energetycznej, który po raz pierwszy został zastosowany w Alfie Romeo). Zmiana wyboru, oprócz chwilowego piktogramu na centralnym wyświetlaczu, powoduje też zmianę podświetlenia na desce rozdzielczej, a dodatkowo zmieniał się zakres widocznych treści, prezentowanych na czterech zrzutach ekranów między zegarami. Są to informacje dotyczące parametrów jazdy dostarczane w czasie rzeczywistym i dotyczą: zużycia paliwa, pokonanej trasy, średnie prędkości przejazdu, wykresu zużycia paliwa w trakcie jazdy w trybach A i N, oraz pomiaru przyspieszenia bocznego (w centralnym punkcie ekranu jest okrąg i poruszająca się czerwona kropka obrazująca siłę bezwładności) w trybie Dynamic.

 

Nowoczesne technologie

Jednakże te sportowe odczucia to jedno, a bogactwo wyposażenia zwiększającego bezpieczną jazdę to drugie. Według filozofii projektu nowej Giulii, kierowca powinien być zawsze w centrum uwagi. Dlatego też wszystkie zastosowane systemy i technologie powinny wspierać kierowcę, dając mu poczucie spokoju, komfortu i maksymalnego bezpieczeństwa podczas jazdy. Forward Collision Warning (system ostrzegania przed kolizjami czołowymi), dzięki czujnikowi radarowemu oraz kamerze wmontowanej w przednią szybę, ostrzega kierowcę przed ewentualną kolizją z innym pojazdem lub przeszkodą znajdującą się na tym samym torze jazdy i ostrzega kierowcę lub pomaga mu w uniknięciu zderzenia, czy też minimalizuje jego skutki. Jeśli kierowca nie zareaguje, Autonomiczny System Hamowania Awaryjnego (AEB) z funkcją rozpoznawania pieszych hamuje automatycznie tak, aby uniknąć kolizji lub zmniejszyć jego następstwa.

Dopełnieniem systemów wspomagania kierowcy jest wreszcie Lane Departure Warning (LDW), system, który ostrzega przed niezamierzonym zjechaniem z własnego pasa ruchu oraz Blind Spot Monitoring (BSM), asystent martwego pola montowany, dostępny, jako opcja, który monitorując poprzez czujniki obszar wokół samochodu, wspomaga kierowcę podczas zmiany pasa ruchu i wyprzedzania.

W Giulii swój światowy debiut odnotowuje także innowacyjny system elektro-mechaniczny IBS, łączący kontrolę stabilności z tradycyjnym wspomaganiem hamulców. Dzięki integracji elektroniki i mechaniki, oprócz znaczącej optymalizacji obciążeń, doskonałego wyczucia oraz całkowitego braku wibracji pedału hamulca, system gwarantuje natychmiastową reakcję hamulca i rekordowo krótką drogę hamowania: ze 100 km/h do 0 na 38,5 metrach dla Giulii.

 

Dla kogo jest Giulia?

Są cztery elementy, dzięki którym Alfa Romeo jest jedną z najbardziej pożądanych marek samochodowych na świecie: wyraźnie włoska stylistyka, nowoczesne i innowacyjne silniki, doskonałe rozłożenie wagi (50/50), oraz wyjątkowe rozwiązania techniczne. Są to niezbędne składniki do stworzenia prawdziwej Alfy Romeo i wszystkie te czynniki są dopracowane w Giulii do prefekcji. Dynamiczny i oszczędny silnik (średnie zużycie paliwa wg katalogu to 4,2 l/100 km, podczas testu 6,3 l/100 km), nowoczesne rozwiązania technologiczne, doskonałe wykończenie, a nade wszystko fantastyczne rozłożenie masy sprawiają, że Alfa Romeo Giulia jest poważnym konkurentem dla Audi, czy BMW. Ma nad nimi także jedną przewagę… jest ładniejsza.

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski


Reklama