Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Premiery i TESTY

Test Alfa Romeo Stelvio – połączenie włoskiej urody i stylu macho

dokument
pobierz +

 

Pogodzenie przeciwstawnych stylów może zakończyć się albo zniszczeniem idei obu projektów stylistycznych i doprowadzić do śmieszności, albo zaowocować fantastycznym projektem. Widać to wyraźnie w przypadku Alfy Romeo Stelvio.

Marka Alfa Romeo przedstawiła pierwszego SUV-a będącego wyrazem emocji czerpanych z jazdy, maksymalnych osiągów i sportowego stylu. Nowy model zawiera w sobie autentycznego „ducha" Alfy Romeo, ale też styl i walory modeli typu Sport Utility Vehicle-SUV. Zamierzeniem twórców jest, aby Alfa Romeo Stelvio zmieniła postrzeganie w segmencie średnich SUV-ów klasy premium. Czy to się udało sprawdzaliśmy testując Alfę Romeo Stelvio Super Q4.

Styl – model SUV o delikatnych liniach

Proporcje Stelvio są wyrazem kompaktowości, siły i dynamizmu, o czym świadczą wymiary: długość 4687 mm, wysokość 1671 mm i szerokość 1973 mm (rozstaw osi 2812 mm). Nadwozie wyróżnia się przyciągającą wzrok linią i stanowi doskonałą równowagę między czerpaniem z dziedzictwa marki, czyli mocą, szybkością i pięknem, a walorami modeli SUV czyli użytecznością, uniwersalnością i charakterem macho.

Patrząc na bok samochodu, widzimy płynnie poprowadzoną linią nadwozia rozszerzającą się ku tyłowi i zgrabny kształt potwierdzający wrażenie kompaktowości. Linia biegnąca od kabiny zamyka się nad mocno nachyloną szybą tylną, zwieńczoną eleganckim spoilerem zapewniającym doskonałe osiągi aerodynamiczne, będące kluczowym czynnikiem dla samochodu o sportowych osiągach.
Styl Alfa Romeo charakteryzuje się wysoką jakością powierzchni, co oznacza tworzenie bogatych i harmonijnych refleksów wzdłuż bryły. Końcowym efektem jest posągowa forma, która na przykład, w linii bocznej Stelvio podkreśla grę światła i cienia. Linii przetłoczenia biegnącej przez cały bok nadwozia towarzyszy „muskulatura", która podkreśla przejście na błotnik przedni i tylny.
Kolejny aspekt stylu Alfa Romeo to „prostota", za którą kryje się jeden z najbardziej złożonych w przemyśle, kreatywnych procesów: projektowanie samochodu.
To właśnie design ma za zadanie ukryć długą i złożoną pracę za prostą i naturalną linią, która ukazuje elegancję formy oraz wyrafinowany gust „ Made in Italy". Stelvio jest jednoznacznie identyfikowalny z Alfą Romeo dzięki kilku prostym cechom, takim jak np. charakterystyczny trójkątny grill (Trilobo) na masce.

Uwagę zwraca także tył Stelvio, wyróżniający się sportowym charakterem podkreślonym przez końcówki wydechu, ale przede wszystkim przez charakterystyczny ścięty tył, rozwiązanie stylistyczne nadające modelowi wyjątkowy i niepowtarzalny wygląd oraz będące wyrazem hołdu dla historii Alfy Romeo, a wyróżniające prestiżowe modele o wysokich osiągach i rajdowych początkach.

Wnętrze – to już znamy…

Test modelu Stelvio rozpocząłem bezpośrednio po oddaniu Alfy Romeo Giulia i otwierając drzwi w modelu SUV… zobaczyłem wnętrze oddawanej właśnie Giulii.

Mamy więc, ten sam charakter sportowej elegancji wewnętrza, które zostało „odszyte", jak najlepszej jakości garnitur z niesamowitą starannością i użyciem wysokiej jakości materiałów: włókna węglowego, drewna i materii miłych dla oka i przyjemnych w dotyku, połączonych w taki sposób, by od razu poczuć, że zostały one wykonane ludzkimi rękami. Tutaj wszystko skoncentrowane jest wokół kierowcy, o czym świadczy ukośny tunel, delikatnie pofalowana deska rozdzielcza i kierownica, zaprojektowana tak, by mogła dopasować się do każdego stylu jazdy. Do dyspozycji kierowcy jest także kolorowy wyświetlacz w technologii TFT umieszczony między zegarami obrotomierza prędkościomierza (z ekranem o przekątnej 7") oferujący wszystkie najważniejsze informacje. Natomiast interfejs człowiek/maszyna składa się z dwóch pokręteł (trzecie jest sterowaniem radio), za pomocą których można prosto i łatwo ustawiać selektor Alfa DNA oraz system Alfa Connect. Ten ostatni oferuje ekran o przekątnej 6,5" w wysokiej rozdzielczości zaprojektowany we współpracy z Magneti Marelli. Niestety w modelu nie było nawigacji. Sprawdziłem wiec w cenniku i faktycznie testowany model (kosztujący 199 000 zł) nie ma nawigacji w standardzie, a jedynie w opcji za 5000 zł. Jest też możliwość zakupienia większego ekranu 8,8 cala, a wówczas nawigacja + ekran to dopłata 12 300 zł.

SUV z niezwykłą dynamiką jazdy
Testując wersję Giulia chwaliłem jej prowadzenie i przyczepność. Jednakże to była limuzyna z fantastycznym rozkładem mas. Stelvio jest natomiast SUV-em, czyli wersją wyższą, gdzie wyżej położony środek ciężkości nie gwarantuje już tak dobrej przyczepności. Jednakże…

Już sama nazwa modelu sugeruje porywającą jazdę. Stelvio to przecież najwyższa górska przejezdna przełęcz we Włoszech, a krajowa droga o tej samej nazwie, która przez nią przechodzi, wije się na odcinku prawie 20 km i liczy ponad 75 ostrych zakrętów, stając się synonimem podróży i wolności.

Faktycznie podczas jazdy w różnych warunkach Stelvio zaskakuje nas jako SUV o doskonałe przyczepności i płynności jazdy na łukach.

Pierwszym z elementów , które przyczyniły się do osiągnięcia tego celu jest idealny rozkład masy pomiędzy obiema osiami, uzyskany poprzez specjalne zarządzanie masami i materiałami.

Drugim czynnikiem jest nowo opracowane przednie zawieszenie dwuwahaczowe z pół-wirtualną osią skrętną, które optymalizuje neutralizację nierówności, jednocześnie gwarantując szybkie i precyzyjne manewry w każdych warunkach. Opatentowane przez Alfę rozwiązanie zawieszenia jest w stanie zapewnić płynną jazdę na zakrętach oraz wysokie przyspieszenia boczne. Na osi tylnej zastosowano, opatentowane przez Alfę Romeo, rozwiązanie wielowahaczowe, które gwarantuje jednocześnie wysokie osiągi, przyjemność jazdy i komfort. Za amortyzację odpowiadają elementy sterowane elektronicznie, które na bieżąco dostosowują się do warunków jazdy i pozwalają wybrać styl jazdy bardziej ukierunkowany na osiągi lub na komfort.

Trzeci czynnik to napęd integralny Alfa Romeo Q4 .
Górski zakręt, kamienista nawierzchnia, zaśnieżona droga lub ostry zakręt podczas ulewy: to wszystko ekstremalne sytuacje i idealne miejsca, aby wystawić na próbę zwinność i moc nowego SUV-a Alfa Romeo. To głównie zasługa systemu Q4, który zapewnia wszystkie korzyści napędu integralnego, a jednocześnie gwarantuje przyjemność prowadzenia samochodu z napędem tylnym. Jego architektura obejmuje aktywną skrzynkę rozdzielczą i mechanizm różnicowy przedni, zaprojektowane, by spełnić konkretne wymogi techniczne Alfy Romeo, uzyskując bardzo szybkie sterowanie wysokim momentem obrotowym, dzięki wyjątkowo kompaktowej i lekkiej konstrukcji. System Q4 stale monitoruje niezliczone parametry, by zapewnić najlepsze rozłożenie momentu obrotowego na dwie osie, w zależności od rodzaju wykorzystania samochodu i aktualnej przyczepności do nawierzchni drogi. W normalnych warunkach, Stelvio z systemem Q4 zachowuje się, jak pojazd z napędem na tył: 100% momentu obrotowego przesyłanych jest na oś tylną. Po osiągnięciu granicznej wartości przyczepności kół, system w rzeczywistym czasie przekazuje 50% momentu napędowego na oś przednią za pośrednictwem specjalnej skrzynki rozdzielczej. To przekłada się na najlepszą kontrolę samochodu pod względem napędu i stabilności na zakrętach.

A wrażenia z jazdy?

Po pierwsze Alfa Romeo Stelvio wprowadza do świata SUV klasy premium sekrety włoskiej gościnności i jego wnętrze wyróżniają ekskluzywność, dobry smak i elegancja.

Po drugie, model daje wrażenie pełnej kontroli i panowania nad drogą, dzięki selektorowi Alfa DNA, ale przede wszystkim dzięki podwyższonej pozycji kierowcy, która bez uszczerbku dla przyjemności jazdy oferowanej przez sportowy samochód z logo Alfy Romeo, zapewnia też lepszą widoczność. Komfort podróży zapewniają także dwustrefowa klimatyzacja, technologicznie zaawansowany system infotainment Alfa Connect i system audio, oraz doskonałe wyciszenie wnętrza.

Po trzecie, pojazd gwarantuje fantastyczne walory dynamiczne. Silnik wysokoprężny 2,2 litra o mocy 210 KM i momencie obrotowym 470 Nm, we współpracy z ośmiobiegową skrzynią przekładniową pozwala na płynny i elastyczny przyrost prędkości. Według danych katalogowych prędkość maksymalna ważącego 1660 kg modelu to 215 km/h, a przyspieszenie tylko 6,6 sekundy.

Niestety zużycie paliwa podczas naszej energicznej jazdy nie było takie jak w katalogu. Deklarowane średnie zużycie wynoszące 4,8 l/100 km i na trasie 4,4 l/100 km trzeba włożyć między bajki. Minimalne zużycie na trasie przy jeździe po lokalnych drogach ze zwracaniem ogromnej uwagi na ekonomikę wyniosło 6,1 l/100 km. Jednakże na autostradach i drogach szybkiego ruchu, dynamiczna jazda wymuszała średnie spalanie 7,5-8,2l/100 km.

Dla kogo?

Stelvio nie jest klasycznym modelem SUV. To raczej pojazd dla Klientów, którzy uwielbiają biesiadować z przyjaciółmi oraz kochają komfort i włoski smak.

Porównując z odpowiednikami Audi Q5, BMW X3, czy Mercedesem GLC, Stelvio wygrywa przyczepnością, ceną i urodą. Stąd też możemy oczekiwać ogromnego sukcesu tego modelu we Włoszech, gdzie Alfa jest modelem kultowym, oraz dobrego przyjęcia w Niemczech, gdzie Alfa jest utożsamiana na równi z modelami sportowymi. Najciekawsze będzie jednak przyjęcie w USA, gdyż ten samochód jest jakby stworzony dla szukających wersji bardzo mocnych (benzynowe silniki mają 280 KM a nawet 510 KM) i zbudowanych z europejskim poczuciem stylu.

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski


Reklama