Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Premiery i TESTY

Test Citroën C4 – tak powinien wyglądać minivan

dokument
pobierz +

 

Minivan to projekt europejski, przystosowujący modele VAN do potrzeb użytkowników na Starym Kontynencie. Jest bowiem oczywiste, że w Ameryce i Europie mamy różne potrzeby komunikacyjne i związane z tym różne wymagania odnośnie samochodów. Przekonał się o tym koncern Renault, który w roku 1984 wprowadził na rynek model Espace. Ten duży (jak na ówczesne wersje) pojazd miał wszystkie innowacje zgodne z modelami VAN: wygodne indywidualne fotele, uniwersalność zagospodarowania wnętrza, komfort podróżowania. Słowem samochód podróżnika. Tyle tylko, że nie spotkał się on z dużym zainteresowaniem klientów. Wprawdzie dziennikarze i kierowcy tamtych lat chwalili jego uniwersalność, ale nie odbijało się to na wynikach sprzedaży. Po prostu proza życia zweryfikowała ten projekt -mieszkańcy Europy nie potrzebowali „samochodu podróżnika”. W efekcie inni producenci nie zdecydowali się na wprowadzenie w swej ofercie takich modeli.

Wraz ze zwiększaniem zamożności społeczeństwa i coraz większymi potrzebami rynku (samochody VAN okazały się atrakcyjną formą dla firm taxi na lotniskach, oraz jako auta służbowe) modelami VAN zainteresowali się także inni producenci. Dokładnie 10 lat po premierze Espace - w Genewie 1994 – miałem okazję uczestniczyć w światowej odsłonie bliźniaczych samochodów VAN oferowanych przez koncerny FIAT (Fiat Ullyse, Lancia Zeta) i PSA (Citroën Evasion i Peugeot 806), a rok później na drogi wyjechały Volkswagen Sharan i Ford Galaxy.

Prawdziwym przełomem okazał się jednak miniVAN.

Model ponownie zawdzięczamy firmie Renault, która w roku 1996 zaoferowała Megane Scenic. Był to strzał w dziesiątkę i model uzyskał tytuł Car of the Year 1997. Projekt Megane Scenic zakładał stworzenie pojazdu o uniwersalności VANa (wyższa pozycja kierowcy, wyciągane fotele tylnego rzędu), ale na płycie podłogowej samochodu kompaktowego. Dzięki takiej koncepcji samochód zyskał uniwersalność, jakiej nie miały inne popularne w Europie modele, a przy tym nie zmieniała się użyteczność kompaktowej formy (parkowanie w mieście) i cena (będąca znacznie niższa niż w wersjach VAN). Pomysł szybko zdobył zwolenników wśród klientów i innych producentów, a na drogi wyjechały Citroën Xsara Picasso, Opel Zafira, Toyota Corolla Verso, Ford C Max. Volkswagen Touran, Fiat Multipla, czy Honda FRV. Każdy z tych producentów starał się odróżnić swą ofertę, wprowadzając jakieś innowacje konstrukcyjne. Wraz z rozwojem typoszeregu te innowacje przenikały się i obecne minivany mają w większym lub mniejszym stopniu wszystkie rozwiązania VANa. Dzisiaj prezentujemy przedstawiciela tego segmentu Citroëna C4 Picasso.

Karoseria na miarę Europejczyka

Jak wspominałem samochody miniVAN mają kompaktową karoserię, pozwalającą na bezstresowe korzystanie przy podróżowaniu w mieście. Posiadający kompaktowe wymiary (dł: 4,44 m / szer: 1,83 m / wys: 1,61 m) nowy 5-miejscowy Citroën C4 Picasso oferuje jednak niezwykle przestronne wnętrze, dużo miejsca dla pasażerów i liczne możliwości zmiany konfiguracji. Mocną stroną C4 Picasso jest też jego bagażnik. Linia tylnej klapy wyposażonej w górny spojler stwarzająca wrażenie wielkości i solidności., zapewnia dostęp do bagażnika, którego objętość wynosi 537 litrów i może być zwiększona do 630 litrów po maksymalnym przesunięciu do przodu siedzeń w drugim rzędzie. Oprócz automatycznej tylnej klapy, nowy Citroën C4 Picasso oferuje kolejną innowację w postaci bezdotykowego otwierania bagażnika. Rozwiązanie to umożliwia otwarcie bagażnika - nawet mając obydwie ręce zajęte - dzięki umieszczonemu pod tylnym zderzakiem czujnikowi. Aby otworzyć lub zamknąć klapę, wystarczy przesunąć pod nim stopę.

Wnętrze – komfort to moje drugie imię

Citroën podkreślił znaczenie komfortu wprowadzając program Citroën Advanced Comfort®. Ma on na celu podwyższenie poziomu komfortu we wszystkich modelach marki poprzez doskonalenie poszczególnych elementów będących symbolem „komfortu Citroëna”. Program „Citroën Advanced Comfort®” jest wdrażany we wszystkich fazach projektowania samochodów tej marki. Jego założeniem jest wprowadzenie odpowiednich rozwiązań stylistycznych i technologicznych w celu wyróżnienia samochodów firmy. Program ten stanowi potwierdzenie bogatego know-how i tradycji marki. Proponuje konstruowanie samochodów ukierunkowane na zapewnienie dobrego samopoczucia i stale dostosowujące się do zmieniających się oczekiwań klientów.

Program Citroën Advanced Comfort® opiera się na czterech filarach:

1. Filtrowanie wstrząsów i hałasów poprzez zastosowanie odpowiednich rozwiązań w zakresie zawieszenia, siedzeń i akustyki, aby móc czuć się w Citroënie jak w kapsule bezpieczeństwa;

2. Ułatwienie podróży dzięki dużej ilości miejsca, pomysłowym schowkom i łatwo dostępnym elementom sterującym;

3. Umożliwienie płynnego użytkowania samochodu i jego wyposażenia dzięki intuicyjnym technologiom oraz przydatnym w życiu codziennym systemom wspomagającym, możliwość ciągłego korzystania z mobilnych technologii;

4. Zapewnianie komfortu psychicznego kierowcy i pasażerom poprzez stworzenie atmosfery spokoju w kabinie, wyświetlanie wyłącznie naprawdę użytecznych informacji oraz staranne dopracowanie oświetlenia i dobór materiałów wykończeniowych.

C4 Picasso jest swoistym zaproszeniem do podróży, zapewniającym unikalne doznania z jazdy, zarówno dzięki dynamice na drodze jak i licznym elementom wyposażenia.

Nowy Citroën C4 Picasso to:

  • Duży poziom komfortu zawieszenia, zapewniającego idealną równowagę między przyjemnością prowadzenia, a trzymaniem się drogi dzięki pionowo ustawionym amortyzatorom i mocowaniom zawieszenia usytuowanym powyżej osi kół;
  • Doskonałe tłumienie drgań i hałasu, tworzące w kabinie efekt „kokonu”, w szczególności dzięki elektrycznemu wspomaganiu układu kierowniczego, zapewniającemu doskonałe wyczucie drogi poprzez optymalne tłumienie drgań przenoszonych przez kolumnę kierownicy, zredukowaniu hałasów toczenia przez filtrowanie drgań ramy pod silnikowej, wzorcowemu pod względem kontaktu z nawierzchnią zawieszeniu oraz nowym, dwukomponentowym podkładkom tłumiącym w tylnym zawieszeniu;
  • System inteligentnej kontroli trakcji, czyli elektroniczny system zapobiegania poślizgowi kół, poprawiający skuteczność napędu na nawierzchniach o słabej przyczepności.

Nowy Citroën C4 Picasso to również:

  • Maksymalne doświetlenie kabiny Oprócz dostępnej w standardzie panoramicznej przedniej szyby, panoramiczny szklany dach Citroëna C4 Picasso zapewnia unikalne wrażenia podczas jazdy i wyjątkową widoczność wszystkim pasażerom. Rekordowo duża przeszklona powierzchnia (5,30 m2) zapewnia doskonałe doświetlenie kabiny, potęgując unikalne wrażenie przestronności i otwarcia na zewnątrz.
  • Relaksujące oświetlenie wnętrza z możliwością personalizacji Nowy Citroën C4 Picasso posiada personalizowane w zależności od wybranej tonacji podświetlenie klamek drzwi i wnęk na nogi oraz diodowe podświetlenie schowka w podsufitce.
  • Liczne i pomysłowe schowki Nowy Citroën C4 Picasso, tak jak poprzednie generacje, dysponuje licznymi schowkami idealnie rozmieszczonymi w całej kabinie, takimi jak wyposażony w gniazda jack, USB i 220 V podświetlany schowek w środkowej części deski rozdzielczej czy też wyjmowana konsola między przednimi siedzeniami w wersjach z automatyczną skrzynią biegów.
  • Komfortowe siedzenia W kabinie C4 Picasso wszyscy pasażerowie podróżują pierwszą klasą. Zapewniają im to dostępne w opcji podgrzewane przednie fotele oraz pakiet „Lounge”, obejmujący obszerne zagłówki typu „relax” dla kierowcy i pasażera z przodu, sterowany częściowo elektrycznie fotel pasażera typu „relax” o podwyższonym komforcie oraz fotel kierowcy i pasażera z przodu z funkcją masażu.
  • Miękkie i przyjemne w dotyku materiały Nowy Citroën C4 Picasso wyposażono w deskę rozdzielczą pokrytą tworzywem typu „slush” oraz wykończone miękkim w dotyku materiałem płaty drzwi. Do tego dochodzi bogaty wachlarz materiałów obiciowych, tkanin i skór.

Wszystkie te elementy sprawiają, że Nowy C4 Picasso jest flagowym modelem programu Citroën Advanced Comfort®.

Na trasie…

W testowanym modelu był silnik 1,6 HDi rozwijający moc maksymalną 120 KM i moment obrotowy 300 Nm, który współpracował z sześciobiegową automatyczną skrzynią przekładniową (interesującym rozwiązaniem jest usytuowanie dźwigni wyboru biegu). O tym zespole napędowym można powiedzieć jedno: jest stworzony dla tego pojazdu. Nie jest to rączy mustang, dzięki któremu odczujemy radość z jazdy i gwałtowne przyspieszenia. Nie jest to jednak także muł roboczy, który powodowałby, że samochód będzie zawalidrogą. Prędkość maksymalna 188 km/h i przyspieszenie 11,2 sek są zupełnie wystarczające dla „samochodu podróżnika”, a przecież takim ma być C4 Picasso. Jak sprawdzaliśmy podczas tygodniowej normalnej (!!!) eksploatacji na dystansie 1200 km, średnie zużycie paliwa wynosiło 5,3 l/100 km. Jest to wprawdzie więcej niż średnie spalanie deklarowane w katalogu (3,8 l/100 km), ale podkreślam była to normalna eksploatacja z energiczną jazdą z Warszawy do Krakowa (śr. prędkość 78 km/h), jazdą na trasach podgórskich i przejazdem w mieście ok 200 km. Z pewnością była szansa uzyskać niższe spalanie, ale nie byłoby to sprawdzenie wszystkich zalet i wad samochodu. My zaś sprawdzaliśmy jak model ten zachowuje się podczas normalnej jazdy na trasach szybkiego ruchu i na zakrętach.

Trzeba przyznać, że wysoka karoseria (1610 mm) i niezbyt duża masa (1320 kg) nie są wyznacznikiem dobrej przyczepności. Tymczasem duże rozstawy osi (2785 mm) i kół (1576 mm), oraz doskonale zaprojektowane zawieszenie sprawiały, że model trzymał się drogi doskonale. Oczywiście nie próbowałbym tym modelem pobijać prędkości pokonywania łuku, ale… w tym modelu nie to jest najważniejsze.

To przede wszystkim samochód zapewniający komfort jazdy pasażerom i kierowcy i to było czynnikiem nadrzędnym dla konstruktorów. Model oferuje szereg nowych elementów wyposażenia, oprócz montowanych w nim od samego początku użytecznych na co dzień funkcji, takich jak zdalny dostęp i bezkluczykowe uruchamianie pojazdu, wspomaganie ruszania na wzniesieniu, kierunkowe reflektory ksenonowe, system automatycznego przełączania świateł, alarm spadku ciśnienia w oponach, system Vision 360, system Park Assist, kamera cofania.

W celu zapewnienia jeszcze bardziej bezpiecznej i bezstresowej jazdy, C4 Picasso wyposażony został w szereg nowych inteligentnych systemów wspomagania prowadzenia.

COFFEE BREAK ALERT: System ten, dostępny w standardzie w nowym C4 Picasso, informuje kierowcę o konieczności zrobienia przerwy w podróży (po 2 godzinach ciągłej jazdy).

SYSTEM ROZPOZNAWANIA ZNAKÓW OGRANICZENIA PRĘDKOŚCI Z POWIADAMIANIEM KIEROWCY: System rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości i podaje odpowiednią informację na wyświetlaczu na tablicy rozdzielczej. Odczytana prędkość może następnie zostać ustawiona jako prędkość zadana dla regulatora / ogranicznika prędkości.

SYSTEM KONTROLI UWAGI KIEROWCY: System ten reaguje ostrzeżeniem w razie wykrycia pierwszej niezamierzonej zmiany toru jazdy. Pojawia się komunikat „zachowaj czujność” połączony z sygnałem dźwiękowym.

AKTYWNY ALARM NIEZAMIERZONEGO PRZEKROCZENIA LINII : System ten jest pomocny w przeciwdziałaniu spadkowi czujności lub chwili nieuwagi za kierownicą przy prędkościach powyżej 65 km/h. Za pomocą umieszczonej przy górnej krawędzi przedniej szyby kamery umożliwiającej rozpoznawanie poziomych znaków drogowych system koryguje tor jazdy pojazdu, ostrzegając kierowcę w przypadku wykrycia ryzyka przekroczenia linii bez włączenia kierunkowskazu. Jeśli kierowca chce utrzymać samochód wybranym tor jazdy, może zapobiec korekcie systemu przytrzymując mocniej kierownicę.

AKTYWNY SYSTEM KONTROLI MARTWEGO POLA : W razie wykrycia obecności pojazdu w martwym polu (z lewej lub prawej strony), system generuje ostrzegawczy sygnał świetlny w lusterku bocznym po właściwej stronie. Jeśli funkcja Aktywnego Alarmu Niezamierzonego Przekroczenia Linii jest włączona i mimo wszystko kierowca włączy kierunkowskaz i zacznie skręcać w stronę, po której znajduje się pojazd w martwym polu, system zwiększy opór w układzie kierowniczym, aby odwieść kierowcę od tego zamiaru i zapobiec kolizji.

ACTIVE SAFETY BRAKE : Jest to system awaryjnego hamowania pozwalający zapobiegać kolizjom. Zamontowana przy górnej krawędzi przedniej szyby wykrywa przeszkody znajdujące się przed samochodem, takie jak inne samochody jadące w tym samym kierunku lub stojące w miejscu. System jest aktywny od 5 km/h aż do prędkości maksymalnej. W razie wykrycia ryzyka kolizji informuje o tym fakcie kierowcę. W przypadku braku reakcji ze strony kierowcy system powoduje automatyczne wyhamowanie samochodu.

ALARM RYZYKA KOLIZJI : Przy prędkościach powyżej 30 km/h system ten umożliwia ostrzeganie kierowcy o ryzyku kolizji z pojazdem jadącym z przodu.

Dla kogo?

MiniVAN jest samochodem idealnym. Można nim bezstresowo wjechać w wąskie uliczki miasta i pewne jest, że nie będzie problemu ze skręcaniem, czy parkowaniem. Można też bezstresowo jechać na wczasy nad Morze Śródziemne i pewne jest, że spakujemy wszystkie bagaże, a jadący dotrą wygodnie i komfortowo. Nie będzie to jednak model dla lubiących szybką jazdę. Citroën oferuje wprawdzie w C4 Picasso największe silniki jak 165 KM (benzyna 1,6 turbo) i 150 KM (2,0 HDi), ale zawieszenie i układ jezdny nie zostały zmienione do szybkich, sportowych jazd. Tak więc jest to raczej uniwersalny model rodzinny, do podróży i do codziennego użytkowania, a nie wersja mająca realizować ułańskie fantazje kierowcy. Koszt modelu zaczyna się od 65 990 zł za 1,2 (110 KM) Live.

MOTOMI Magazyn Boguslaw Korzeniowski


Reklama