Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Premiery i TESTY

Test Forda Kuga – SUV z którym można pogadac

dokument
pobierz +

Kuga była modelem, który –w roku 2008- poprowadził ofensywę Forda w europejskim segmencie SUV. W roku 2015 jego sprzedaż przekroczyła 100 000 sztuk, co było o 19% więcej niż w roku 2014. W roku 2016 po raz pierwszy przekroczono sprzedaż 200 000 SUV-ów w Europie – co oznacza wzrost o ponad 30% wobec roku 2015. Zgodnie z prognozą analityków rynku obrót w segmencie SUV wzrośnie w Europie do roku 2020 o 27% na tle wszystkich innych rodzajów aut. Nic więc dziwnego, że wszyscy przygotowują się na tę chwilę.

Jak powiedział Joe Bakaj, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford of Europe : „Popyt na SUV-y jest większy niż kiedykolwiek, a Ford rozbudowuje swą ofertę, która obejmuje wszystkie samochody, od modeli zdolnych pokonać prawdziwe wertepy i off-roadowe przeszkody aż po sportowe modele zaprojektowane dla miejskich użytkowników.”

Modelem który ma rozbudzić zmysły klientów jest właśnie nowa Kuga.

Nowy model Kuga został zaprojektowany w stylu najnowszego designu Forda. Nadaje mu on wygląd tyleż śmiały co sportowy, w tym samym typie, który charakteryzuje pełnowymiarowy SUV Ford Edge. Duży, trapezoidalny główny wlot powietrza jest ograniczony przez smukłe nowe lampy główne ze zintegrowanymi światłami dziennymi w technologii LED i dopełnione lampami przeciwmgłowymi.

Sportowy charakter podkreślają przestylizowane tylne lampy zespolone, nowy wzór felg ze stopów lekkich, lakiery zwiększające efekt gry cieni na nadwoziu, a nawet chowany i wysuwany elektrycznym siłownikiem hak holowniczy, który kryje się pod tylnym zderzakiem, gdy nie będzie potrzebny, by nie zakłócać rasowego wyglądu Forda Kugi.

Wnętrze modelu dopracowano, by pasażerowie podróżowali w jeszcze ergonomicznym, stylowym i komfortowym otoczeniu. Stąd też przyciski kontrolne w kierownicy i sterowanie klimatyzacją są jeszcze bardziej intuicyjne (na uwagę zasługuje rozrysowany system nadmuchów, jaki proponowano w Volvo) . Przełączników jest mniej, łatwiej je odróżnić, przez co ich identyfikacja jest łatwiejsza. Kierownica jest dostępna z podgrzewanym, obitym skórą wieńcem, co podnosi komfort użytkowania w zimne dni.

Warto też zauważyć elektryczny hamulec postojowy, który jest łatwy w obsłudze, jego działanie jest pewniejsze, a dodatkowo nie zabiera przestrzeni, przez co w konsoli środkowej wygospodarowano więcej miejsca na schowki.

W nowym modelu dostępne są również drzwi bagażnika otwierane i zamykane elektrycznie i bezdotykowo, które można aktywować przez ruch stopy pod tylnym zderzakiem.

Opracowując model skupiono się nie tylko na stylu i urodzie modelu. Najnowsze technologie Forda oraz wyrafinowane metody konstrukcyjne wspierają kierowcę, zapewniając mu lepszą widoczność i wyższy poziom bezpieczeństwa .

Przykładowo Ford Adaptive Front Lighting System (adaptacyjny system oświetlenia głównego) jest po raz pierwszy dostępny w modelu Kuga. Obserwuje on warunki oświetleniowe w otoczeniu i automatycznie optymalizuje widoczność przez dostosowanie strumienia światła nowych biksenonowych lamp głównych w ramach siedmiu nastaw, w zależności od prędkości auta, kąta skręcenia kierownicy oraz odległości od obiektów przed samochodem.

Nowa forma maski nie tylko przyczynia się do muskularności wyglądu , ale też dzięki specjalnej strukturze środkowej części ma cechy elastycznej, kontrolowanej strefy zgniotu, co w przypadku kolizji z pieszym bardziej chroni jego ciało.

Nowy Ford Kuga to także inne nowe technologie i funkcje, jak np.:

  • Ford Intelligent All Wheel Drive , czyli napęd na wszystkie koła, który dostosowuje wielkość siły napędowej dostarczanej do każdego z kół do warunków jazdy i przyczepności, optymalizując własności jezdne,
  • Curve Control , system który przeciwdziała utracie przyczepności, jeśli kierowca wejdzie w zakręt ze zbyt dużą prędkością,
  • Torque Vectoring Control , podnoszący zdolności trakcyjne i poprawiający własności jezdne na drodze dzięki lekkiemu przyhamowaniau kół wewnętrznych w łuku, co wspiera samochód w wypracowywaniu przyczepności.

Silnik 150 KM… jest dobrze

Muszę zauważyć, jestem wielbicielem silników Diesel. Jednostki te przeszły w ostatnich latach tak ogromną modyfikację, że całkowicie zatraciły swe poprzednie cechy „muła pociągowego”. Co więcej ta zmiana nie tylko nie zakłóciła poprzednich cech przekonujących do tego silnika, jak niskie spalanie i wysoki moment obrotowy, ale nawet je uwypukliła. System Common Rail, wysokie ciśnienie wtrysku i doskonalsze rozpylenie paliwa sprawiają, że obecnie mamy mniejsze zużycie paliwa, a moment obrotowy i moc maksymalna wzrosły. Ponadto elektroniczne sterowanie wtryskiem i zmienna geometria łopatek turbosprężarki pozwoliły uzyskać wyższy moment obrotowy. W efekcie samochody z silnikami wysokoprężnymi wygrywają z benzynowymi w wyścigach, a dodatkowo cicha praca tych jednostek sprawiła, że trafiły do samochodów luksusowych.

Nie można też zapomnieć o fakcie, że w niektórych modelach ta jednostka to wprost ideał. Takim modelem jest właśnie SUV. Jego duża powierzchnia czołowa zwiększa opory powietrza i silnik musi zużyć więcej paliwa, aby pokonać opór powietrza (a przypominam, że opór wzrasta do kwadratu prędkości, czyli samochód jadący 150 km/h ma dziewięć razy większy opór niż jadąc 50 km/h)

W testowanym modelu był silnik 2,0 litra TDCi o mocy 150 KM momencie 370 Nm z 6-biegową skrzynią manualną. W przypadku wersji z napędem na przednie koła; średnie zużycie paliwa to (wg katalogu) 4,7 l/100 km, a wersja z 6-biegową skrzynią manualną i napędem na wszystkie koła AWD zużywa średnio 5,2 l/100 km (dane katalogowe).

Jak sprawdzaliśmy na trasie Warszawa-Kielce-Kraków zużycie paliwa wynosiło 8,1 l/100 km (wg katalogu – 4,7 l/100 km !!!), a w mieście pojazd zużywał 7,1 l/100 km (opory powietrza). Są to więc wartości większe niż dane katalogowe, ale też radość z jazdy wersją SUV przyspieszającą poniżej 10 sek. jest naprawdę zadawalająca. Zastanawia mnie jak Kuga zachowuje się z mniejszym silnikiem diesla (1,5 TDCi – 120 KM i 270 Nm), gdyż wprawdzie jest lżejsza o ponad 100 kg, ale dane katalogowe podają prędkość maks 173 km/h i przyspieszenie 12,7 sek. No i najważniejsze model jest tylko z napędem na jedną oś FWD.

Nie wnikając zatem w gorsze własności tańszej Kugi (słabszy silnik i brak napędu AWD daje cenę o 14 000 zł niższą niż 2,0 150 KM AWD). rozpoczynam jazdy testowe i… jestem pod wrażeniem.

Wyrafinowane technologie, jak nasz napęd Intelligent All Wheel Drive, podnoszą poziom bezpieczeństwa i pewność prowadzenia” – powiedział Bakaj. – „Intelligent All Wheel Drive nieprzerwanie sprawdza przyczepność, jaką dysponuje każde z kół i potrafi dokonać korekty przeniesienia napędu w ciągu mniej niż 20 milisekund – 20-krotnie szybciej, niż trwa mrugnięcie okiem”.

Faktycznie o napędzie na obie osie dowiedzieć można się jedynie podczas ruszania na drodze szutrowej, gdy nie ma możliwości utraty przyczepności i nawet krótkiego „zamieszania kołami”. Podczas jazdy na trasie samochód prowadzi się „jak po sznurku” i nawet szybka jazda na zakrętach nie powoduje utraty przyczepności i rozbłyskania kontrolek trakcji sugerujących włączenie układów trakcji.

Oczywiście samochody SUV, ze swym wyżej położonym środkiem ciężkości, nie są modelami przeznaczonymi do szybkiej jazdy na zakrętach. To raczej model dla osób lubiących jazdy w terenach miejskich, oraz wyprawy poza miasto, gdzie kończy się asfaltowa droga, ale… nie wjeżdżamy w błota i pole orne. Potwierdzeniem przeznaczenia modelu jest zastosowanie wielu rozwiązań przydatnych w jeździe miejskiej. Należy do nich np. rozbudowany system Active Park Asist.

Wykorzystując dodatkowe czujniki ultradźwiękowe, system -na życzenie wyrażone wciśnięciem przełącznika- wyszukuje miejsca do parkowania, zarówno równoległe do drogi, jak i prostopadłe, i umie wprowadzić w nie samochód, wyręczając w manewrowaniu kierowcę, który tylko kontroluje pedały gazu i hamulca.

Dodatkowe czujniki umożliwiają także inną funkcjonalność: wsparcie wyjazdu z miejsc parkingowych:

Cross Trafic Alert ostrzega kierowcę wycofującego auto z parkingu o zbliżających się samochodach jadących poprzecznie. Opierając się na odczytach radaru o zasięgu do 40 m, system wysyła trzy ostrzegawcze sygnały dźwiękowe, jeśli wykryje zbliżanie się innego pojazdu.

Park-Out Assist pomaga kierowcom wyjeżdżającym z miejsca równoległego parkowania. Kierowca musi tylko wybrać, czy chce wyjechać w lewo, czy w prawo, a system półautonomicznego wyprowadzania auta z miejsca parkowania wymanewruje pojazd samoczynnie – kierowca, jak podczas półautonomicznego parkowania, musi tylko kontrolować pedały gazu i hamulca.

Nowy Ford Kuga oferuje także nową generację systemu zapobiegania kolizji przy małych prędkościach Active City Stop, który teraz funkcjonuje przy prędkości do 50 km/h (przedtem: 30 km/h). Active City Stop wykorzystuje sensory w przednim pasie auta, poszukując stacjonarnych obiektów na drodze przed samochodem i jeśli samochód zbliża się do wykrytego obiektu zbyt szybko, aktywuje wstępne zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym. Jeśli kierowca nie reaguje na zagrożenie kolizją, system redukuje moment obrotowy wytwarzany przez silnik i automatycznie uruchamia procedurę hamowania awaryjnego, by zmniejszyć lub zlikwidować ryzyko kolizji.

Interesującym punktem bezpieczeństwa aktywnego jest też najnowsza generacja technologii Ford MyKey. Pozwala ona użytkownikom modelu Kuga zaprogramować kluczyk dla młodych kierowców tak, by wstrzymać odbieranie połączeń przychodzących, ograniczyć prędkość maksymalną, zablokować możliwość dezaktywacji systemów wsparcia kierowcy i ochrony, ograniczyć maksymalną głośność dźwięku systemu audio oraz w ogóle zablokować działanie systemu audio, jeśli pasażerowie nie zapną pasów bezpieczeństwa.

Jednakże to co podczas jazdy najbardziej mnie fascynowało to precyzja i łatwość obsługi systemu sterowania głosowego. System ten -noszący nazwę SYNC 3- pozwala sterować systemami audio, nawigacji i klimatyzacji oraz połączonym z autem smartfonem dzięki prostym komendom głosowym. SYNC 3 opracowano w oparciu o przeszło 22 000 komentarzy i wniosków, jakich dostarczyły ośrodki badawcze i ankiety. Dzięki temu nowa wersja systemu łączności stała się najnowocześniejszym i najbardziej przyjaznym systemem na świecie.

Wystarczy wcisnąć przełącznik na kierownicy i powiedzieć „Chcę kawę”, „Muszę zatankować” albo „Szukam parkingu”, by system wspomógł kierowcę w znalezieniu kawiarni, stacji paliw czy parkingów, pobliskich stacji kolejowych, lotnisk lub hoteli.

Można także podczas jazdy nacisnąć przycisk, powiedzieć Nawigacja/Adres i podać adres do którego chcemy się udać, a system automatycznie ustawi trasę nawigacji. Także wyszukiwanie połączeń telefonicznych jest banalnie proste. Mówimy Telefon/Nazwisko/Połącz i bez zbędnego szukania listy w telefonie i wybieraniu osoby (mały ekran telefonu i jazda samochodem to spore niebezpieczeństwo), szybko i bezproblemowo mamy połączenia.

Co ważne wszystko mówimy PO POLSKU i podczas prób nie miałem problemów z niezrozumieniem przez system SYNC-3 mojej wymowy.

Dla kogo?

Ford Kuga, jak każdy SUV, jest próbą połączenia cech modeli terenowych i klasycznych wersji osobowych. Widać to zarówno po sportowo-terenowym design i fantastycznym napędzie 4WD, jak również wyposażeniu wnętrza (stoliki za siedzeniami, komfort wysokich siedzeń), czy asystentach kierowcy.

Niestety ktoś kto podróżuje dużo na trasach, musi się liczyć ze spalaniem większym niż w klasycznych wersjach kombi. Ktoś kto liczy, iż SUV spełni wymagania stawiane minivanom, rozczaruje się komfortem na tylnej kanapie. Ktoś kto wjedzie w tereny bagniste,… będzie zaś musiał prosić o pomoc traktor.

Jest to więc uniwersalny samochód, który z każdego segmentu przejął dobre cechy, ale nie może równać się z tamtymi modelami. Jeżeli więc masz ściśle sprecyzowane żądania odnośnie jazdy to nie patrz na SUVa. Jeżeli jednak potrzebujesz „samochodu do wszystkiego” to jest to idealny wybór.

Cena Kugi zaczyna się od 85 900 zł za benzynowy 1,5 Trend 125 KM z napędem na oś przednią. Najtańszy model z napędem AWD to wersja Trend z opisywanym silnikiem, wyceniony na 112 700 zł

MOTOMI Magazyn – Bogusław Korzeniowski


Reklama