Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Premiery i TESTY

Test Mazda CX 3 – crossover w stylu KODO

dokument
pobierz +

 

Crossovery to nie jest moja bajka. Nie zaliczam się do potencjalnych klientów tego typu modeli, gdyż… są dla mnie za małe. Nie dlatego, abym miał wzrost koszykarza i czul się „zgnieciony” w tym autku, ale lubię więcej miejsca. Ta sytuacja ma wbrew pozorom dobre strony. Testując taki model nie mam bowiem żadnych preferencji ulubionych modeli i każdy crossover traktuję z takim samym nastawieniem: zobaczyć czym zaimponuje nabywcy.

Niedawno opisywałem prekursora tego segmentu Nissana Juke i absolutną nowość na rynku – Opla CrosslandaX. Dzisiaj mam okazję zaprezentować Mazdę CX-3.

Absolutnie wyjątkowy

Mazda CX-3 łączy w sobie cechy charakterystyczne dla innych modeli marki, zaprojektowanych zgodnie z zasadami filozofii KODO – Dusza ruchu, takie jak płynne acz wyraziste linie nadwozia czy zwarta, cofnięta kabina, z elementami jakie posiadać powinien rasowy SUV, czyli odważnym stylistycznie przodem, dużymi kołami, wyraźnymi bocznymi przetłoczeniami oraz wysoko poprowadzoną linią okien.

W przedniej części nadwozia dominuje charakterystyczny dla nowej gamy Mazdy, wysoko umieszczony grill, na który składa się siedem poziomych listew oraz chromowana obwódka łącząca go z dynamicznie zarysowanym, drapieżnym kształtem przednich reflektorów LED, których diodowe listwy efektownie zachodzą na boki.

Wszystkie modele zaprojektowane w duchu KODO wyróżniają się wyrazistymi kołami, ale w przypadku modelu CX-3 Mazda poszła jeszcze o krok dalej, decydując się na ogromne, 18-calowe felgi ze stopu metali lekkich.

Z tyłu wzrok przykuwa precyzyjny, wyrazisty kontur pokrywy bagażnika z wyprowadzoną poniżej wnęką na tablicę rejestracyjną, co ma podkreślać krótki tylny zwis i jednocześnie stanowi doskonałe miejsce ukrycia kamery cofania. Wąskie klosze tylnych lamp, stanowiące stylistyczne nawiązanie do przednich reflektorów, przechodzą z błotników, płynnie wtapiając się w pokrywę bagażnika. Struktura tylnych świateł odzwierciedla najnowsze trendy stylistyczne marki i harmonijnie komponuje się z wąską listwą świetlną górnego światła hamowania. Wszystkie elementy stylizacji tylnej części nadwozia, np. wyraźnie zaakcentowany podwójny wydech, tworzą zwartą całość, podkreślając dynamiczny charakter kompaktowego SUV-a.

Ponieważ filozofia KODO jest znana głównie miłośnikom MAZDY, warto przybliżyć jej idee. Opiera się ona na kontroli energii wizualnej, a jedną z metod uchwycenia i ekspresji energii jest jej nagromadzenie w przedniej części nadwozia i stopniowe uwalnianie na całej jego długości, lub na idealnym scaleniu brył nadwozia, co pozwoliło w pełni wyrazić drzemiącą w nim energię. To wszystko prezentuje poniższy film

FILM KODO

Wnętrze – kierowca jest najważniejszy

Na wzór wszystkich nowych modeli Mazdy, także model CX-3 został w pełni zorientowany na kierowcę i posiada liczne rozwiązania mające na celu ułatwienie jazdy i obsługi.

Dzięki wysokiej pozycji za kierownicą, kierowca ma zapewnioną znakomitą widoczność i przegląd drogi, dzięki czemu może w porę zauważyć dziecko o wzroście 100 cm (lub przeszkodę o podobnej wysokości), które znajdzie się na drodze. Konstrukcja i rozmiar powierzchni przeszklonych zapewnia również bardzo dobrą widoczność do tyłu, nawet poprzecznie, co ma duże znaczenie podczas zmiany pasa ruchu czy wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego.

Projekt kabiny stanowi wielowymiarowe odzwierciedlenie stylizacji nadwozia. Dla przykładu, dekoracyjny panel po stronie przedniego pasażera stanowi naturalne przedłużenie szerokiej deski rozdzielczej i nawiązanie do masywnych kół i dolnej części karoserii. Kolejnym przykładem może być zadaszenie zespołu zegarów wykonane z materiału o teksturze skóry naturalnej oraz dekoracyjne elementy metalowe wewnętrznych paneli drzwiowych. Stanowią one znakomite uzupełnienie równie nowoczesnego i atrakcyjnego wizualnie, miękkiego, ciemnoczerwonego materiału jakim obito wnętrza drzwi i bocznych paneli konsoli środkowej. Fotele obszyto sportową tapicerką, a ich konstrukcja zapewnia dobre trzymanie ciała podczas jazdy na lukach i wygodną pozycję podczas pokonywania długich tras.

To co jest charakterystyczne w tym modelu to fakt, iż wszystkie kluczowe elementy umożliwiające kontrolę nad samochodem, tzn. pedały, lewarek zmiany biegów, kierownica, czy kontroler HMI, rozmieszczono w sposób niezwykle ergonomiczny, dzięki czemu zdają się one stanowić przedłużenie ciała kierowcy.

Powyżej konsoli środkowej odnaleźć można 7-calowy ekran dotykowy, który stanowi serce systemu informacyjno-rozrywkowego i sterowania nawigacją, oraz umożliwia podłączenie smartfona z multimedialnym systemem rozrywki. Aby sprawnie obsługiwać system – przy pomocy obrotowego kontrolera w konsoli środkowej (lub komend głosowych dostępnych dla wielu funkcji systemu) – kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi. Zamiast tego kierujący może cieszyć się jazdą, jednocześnie korzystając z zasobów internetowych, np. poprzez ekskluzywny zestaw audio firmy BOSE.

Wyświetlacz Head-up, jedno z pierwszych tego typu rozwiązań w tym segmencie, przekazuje kierowcy, w polu jego widzenia, aktualne dane dotyczące jazdy, takie jak prędkość przejazdu, czy wskazówki nawigacyjne (co pokazane jest ustawiamy wchodząc do systemu ustawień pojazdu). Kolejność przekazywania tych informacji uzależniona jest od ich wagi. Te oraz inne dane mogą być również wyświetlane na zespole zegarów, którego centralnym elementem jest masywny analogowy obrotomierz. Po jego bokach umieszczono cyfrowy prędkościomierz oraz inne wskaźniki.

Technika Mazdy

Sercem testowanej Mazdy CX-3 była jednostka benzynowa SKYACTIV-G 2.0 o mocy 150KM osiąganej przy 6000 obr./min. i oferująca maksymalną wartość momentu obrotowego 204 Nm przy 2800 obr./min. Silnik ten charakteryzuje się najwyższym stopniem sprężania (14:1) wśród wszystkich modeli seryjnych dostępnych obecnie na rynku. Dzięki temu ta niewysilona jednostka napędowa oferuje znakomite osiągi i dynamikę już od najniższych prędkości obrotowych . W odróżnieniu od tak popularnych obecnie silników poddanych downsizingowi, w jednostce SKYACTIV-G 2.0 nie występuje zjawisko tzw. turbodziury, a przyspieszenie ma charakter liniowy. Ciekawostką jest też (opatentowany przez MAZDĘ) systemem odzyskiwania energii w trakcie hamowania.. S ystem ten noszący nazwę i-ELOOP (ang. Intelligent Energy Loop) jest pierwszym na świecie seryjnie stosowanym w samochodach osobowych układem odzyskiwania energii, który magazynuje odzyskaną energię hamowania w kondensatorze zamiast w akumulatorze. Elektryczny kondensator dwuwarstwowy magazynuje odzyskaną energię znacznie sprawniej od akumulatora, osiągając pełne ładowanie w czasie typowego cyklu hamowania. Dodatkowo pozwala to na zastosowanie bardziej kompaktowego akumulatora rozruchowego oraz mniejszej ilości okablowania, dzięki czemu masa własna systemu jest o 5 kg niższa od masy układu stosowanego dotychczas. System ten w ruchu miejskim system jest w stanie zaspokoić większą część, jeśli nie całość, zapotrzebowania systemów na energię elektryczną, co pozwala odciążyć silnik, który normalnie musiałby jednocześnie zasilać alternator.

 

Kolejną technologiczną ciekawostką jest system i-ACTIV AWD, który nie tylko zapewnia spokój i komfort prowadzenia w każdych warunkach drogowych, ale także pozwala oszczędzić paliwo i wpływa na poprawę osiągów, tym samym zwiększając przyjemność jazdy.

Aby precyzyjnie dobrać optymalną wartość momentu dla każdego z kół, układ dokonuje błyskawicznej oceny sytuacji, z częstotliwością 200 razy na sekundę analizując dane z systemu czujników, które mierzą różne wartości zmienne, począwszy od tak oczywistych jak prędkość obrotowa kół i silnika, wartość wzdłużnej siły odśrodkowej oddziałującej na samochód czy wybrane aktualnie przełożenie skrzyni biegów, aż po tak zadziwiające jak wartość prądu pobieranego w danej chwili przez siłownik układu wspomagania czy informacje o trybie pracy przednich i tylnych wycieraczek. W oparciu o te dane system wylicza jaka wartość momentu powinna być w danej chwili przekazana na każde z kół. Zapobiegając ich uślizgowi oraz nadmiernej pracy tylnej części układu napędowego, system pozwala również oszczędzić paliwo, zachowując jednocześnie najlepsze właściwości jezdne i stabilność.

 

A jakie są wrażenia z jazdy?

Jak wspominałem na początku, samochody crossover nie są ofertą handlową która by mnie interesowała. Samochody są za małe, mają za małe silniki i nie nadają się na długie trasy, a ja niestety jeżdżę dużo. Modele te są bowiem niczym innym jak odpowiednikiem miejskich wersji segmentu B, tylko w opakowaniu SUV-opodobnym. Mając takie podejście do tej klasy MAZDA nieco rozczarowuje. To znaczy rozczarowuje na plus…

 

Po pierwsze karoseria . Crossover to z reguły efektownie wyglądający mały samochodzik przyciągający uwagę „wesołą mordką” i „radosną sylwetką”. Jest to zatem jak w przypadku modeli segmentu B model mający zadziorną i wyróżniającą forę sylwetki. Tymczasem MAZDA CX-3 jest jakby małym SUV-em, gdyż filozofia KODO nadaje (choć w innej formie) dynamikę, ruch i urodę zarówno modelom typu limuzyna, SUV-om i Crossoverom,

Po drugie wykończenie . W przypadku Crossoverów, tak jak w przypadku modeli z segmentu B, widać gorszą dbałość o wytłumienie wnętrza. Tymczasem w modelu MAZDA MX-3 skupiono się na eliminacji ścieżek akustycznych, którymi hałas o wysokiej częstotliwości mógłby się przedostawać do wnętrza kabiny (szum opon, odgłos pracy silnika, itd.) oraz zastosowano odpowiednie rozwiązania dźwiękochłonne, a dzięki wypracowaniu odpowiedniej sztywności układu zawieszenia i nadwozia udało się wytłumić niepożądane drgania i wibracje.

Po trzecie silnik . Crossovery są oferowane z małymi „miejskimi” silnikami. Tymczasem w przypadku MAZDY MX-3 mamy silnik o pojemności 2000 ccm. Co charakterystyczne silnik ten doskonale nadaje się do modelu crossover, gdyż… nie ma nadmiernego apetytu na paliwo. Porównując dane katalogowe dla Opla MokkaX 1,4 tubro 140 KM i MAZDY MX-3 150 KM (obydwa AWD) mamy: prędkość maks – 186 km/h (Opel)/ 200 km/h (Mazda); przyspieszenie – 9,9 sek (Opel)/ 8,7 (Mazda); a średnie zużycie paliwa – 6,5 l/100 km (Opel)/ 6,4 l/100 km (Mazda)

Po czwarte napęd AWD. Mazda jest jednym z niewielu crossoverów, które mają napęd na wszystkie kola. Zazwyczaj w myśl zasady: miejski model to mały silnik i lekka konstrukcja, w tej klasie nie stosuje się modeli z napędem na cztery koła. Tak jest np. w przypadku modeli Kia Stonic, Opel Crossland, Citroën C3 Aircross, Renault Captur, czy SEAT Arona.

 

To tyle cech wyróżniających model MAZDA MX-3. A walory jezdne wersji 150 KM?

Jazda modelem jest porównywalna, pod względem komfortu akustycznego z samochodami klasy wyższej. Także parametry jazdy i trzymanie na drodze przy pokonywaniu zakrętów są doskonałe i można zauważyć pewniejszy tor jazdy, niż w wersjach konkurencji z napędem na jedną oś.

Charakterystyczną cechą modelu jest także zużycie paliwa. W każdym Crossoverze z małym silnikiem jest ono bardzo niskie w mieście i… jest wiarygodne. Przykładowo w testowanym ostatnio modelu Ople CrosslandX zużycie w mieście wyniosło 6,3 l/100 km (katalogowe to 5,9 l/100 km, więc odstępstwo jest niewielkie). W przypadku Mazdy MX-3 także nie ma odstępstwa od danych katalogowych. Tyle tylko, że jest ono znacznie wyższe. Wg danych producenta zużycie w mieście wynosi 8,1 l/100 km. W teście zaś uzyskaliśmy spalanie 8,3 l/100 km.

Potężne rozbieżności są za to podczas szybkiej jazdy na trasie. Wspomniany Opel CrosslandX zużył podczas energicznej jeździe na trasie Warszawa-Kraków 8,2 l/100 km (wg katalogu jest 4,7 l/100 km). Jadąc na tym samym odcinku, z podobną prędkością, Mazda MX-3 pokazała zużycie 7,9 l/100 km (wg katalogu zużycie wynosi 5,5 l/100 km). Dodatkowo sprawdzając przy spokojnej jeździe poza miastem bez najmniejszych problemów udaje się uzyskać zużycie 5,8-6 l/100 km. To pokazuje więc przewagę silnika 2,0 nad oferowanym w CrosslandzieX silniczkiem 1,2 turbo

Dla kogo?

MAZDA MX-3 zdaje się być czymś więcej niż klasyczny crossover. Od niego przejęła bowiem styl nadwozia i uniwersalność wnętrza, ale dobór podzespołów jest bliższy wersjom SUV. Dodatkowym atutem jest zastosowanie rozwiązań technicznych Mazdy, znanych z dużych modeli. Tak więc z pewnością jest to więcej niż oferują konkurenci w klasie crossover, ale… nadal pojazd ma gabaryty crossovera. Dla mnie jest więc… za mały.

Najtańsza MAZDA MX-3 2,0 120 M kosztuje 68 400 zł (2WD – SkyGo), a ceny wersji 4WD zaczynają się od 85 400 (SkyMOTION 2,0 150 KM)

MOTOMI Magazyn Boguslaw Korzeniowski


Reklama