Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Historia

50 lat tradycji: historia Fiata 124 Spider

dokument
pobierz +


Fiat 124 Spider miał swoją premierę w listopadzie 1966 podczas Salonu Samochodowego w Turynie i natychmiast odniósł ogromny sukces. Prawie 50 lat później, 124 Spider jest nadal kultowym samochodem dla kolekcjonerów i pasjonatów motoryzacji.
Sprzedaż tego modelu w USA rozpoczęła się w 1968 roku. Fiat Spider miał pięciostopniową przekładnię manualną, silnik 1.4 z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, hamulce tarczowe we wszystkich czterech kołach, system przerywanej pracy wycieraczek i przełączniki sterowania oświetleniem umieszczone na kolumnie kierownicy.

124 Spider, ewolucja jednego z modeli sedan należących do gamy Fiata - to prawdziwy sportowy samochód, który szybko skradł serca wielu Klientów. Nadwozie auta zaprojektowało studio Pininfarina, historyczny partner włoskiego producenta oraz ważne i szanowane nazwisko w całej branży samochodowej.

Amerykanie oszaleli zarówno na punkcie proporcji i typowo włoskiego stylu Fiata Spider, jak i na punkcie otwieranego dachu, który łatwo i szybko można było otworzyć bezpośrednio z fotela kierowcy. Design Fiata 124 Spider tak bardzo spodobał się Klientom, że w ciągu 19 lat produkcji samochód nie został nigdy całkowicie przeprojektowany i do tej pory jest uważany za jeden z największych sukcesów handlowych biura projektowego Pininfarina.

Po dziesięciu latach od daty premiery w USA, Fiat 124 Spider nadal cieszył się tak ogromną popularnością, że spółka Fiat zdecydowała się, począwszy od 1975 roku, na produkcję samochodu wyłącznie na rynek amerykański. W 1979 r. samochód zmienił nazwę na Spider 2000, w związku z zastosowaniem nowego silnika o pojemności 1.995 cm3.

Pod koniec 1981 roku, Pininfarina przeprojektował cały proces produkcji samochodu, który ponownie wszedł do sprzedaży w Europie. W 1982 roku, produkcja Spidera Grupy Fiat i Pininfariny nałożyły się na siebie. Podczas gdy Fiat produkuje ostatnie modele Spider 2000, Pininfarina rozpoczyna produkcję modeli Pininfarina Spider Azzurra (na rynek amerykański) oraz Pininfarina Spider Europa (na rynek europejski). Model Pininfarina Spider Azzurra miał w standardzie skórzaną tapicerkę, odtwarzacz kaset/system stereo i elektrycznie sterowane szyby.

Produkcja modelu Spider zakończyła się w 1985 roku, sprzedano łącznie prawie 200 000 egzemplarzy modelu. Fiat 124 Spider, który był produkowany przez 19 lat, „przeżył" prawie wszystkie inne samochody sportowe z tamtej epoki, za wyjątkiem Alfy Romeo Spider. W samych Stanach Zjednoczonych Ameryki, w okresie od 1968 do 1985, sprzedano ponad 170 000 Spiderów. Obecnie po amerykańskich drogach jeździ jeszcze prawie 8000 Spiderów zarejestrowanych w USA.
Debiutując w listopadzie 2015 podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles, nowy Fiat 124 Spider wpisuje się doskonale w chlubną tradycję legendarnego modelu, by rozkochać w sobie nową generację Klientów, oferując im niepowtarzalny styl i typowo włoskie osiągi.

Historia:

  • Listopad 1 9 6 6 - prezentacja Fiata 124 Spider podczas Salonu Samochodowego w Turynie.
  • 1 9 6 8 - rusza sprzedaż 124 Spider na rynku amerykańskim.
  • 1 9 7 5 - po olbrzymim sukcesie uzyskanym w USA, produkcja 124 Spidera jest kontynuowana wyłącznie na ten rynek.
  • 1 9 7 9 - zmiana nazwy na Spider 2000.
  • 1 9 8 1 - Pininfarina przejmuje cały proces produkcji samochodu. Wznowiona zostaje sprzedaż w Europie.
  • 1 9 8 2 - produkcja Spider Fiat i Pininfarina nakładają się na siebie, podczas gdy Fiat produkuje ostatnie modele Spider 2000, Pininfarina rozpoczyna produkcję Pininfarina Spider Azzurra (na rynek amerykański) oraz Pininfarina Spider Europa (na rynek europejski).
  • 1 9 8 5 - zakończenie produkcji modelu, po sprzedaży prawie 200 000 egzemplarzy modelu Spider, z czego 75% było przeznaczone na rynek USA.
  • Listopad 2 0 1 5 - prawie 50 lat od debiutu legendarnego poprzednika, nowy Fiat 124 Spider ma swoją światową premierę podczas Salonu Samochodowego Los Angeles 2015.
  • inf/zdjęcia FIAT

Zasoby powiązane


Reklama