Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Historia

Audi w wersjach coupé - sportowy duch i elegancja na ekspozycji w Audi museum mobile

Audi w wersjach coupé - sportowy duch i elegancja na ekspozycji w Audi museum mobile

Na wystawie „Dynamic Sculptures – tradycja sportowego ducha i elegancji w Audi“, Audi museum mobile prezentuje dwanaście samochodów typu coupé, wyprodukowanych od lat trzydziestych ubiegłego wieku, aż do czasów współczesnych. Wystawę można zwiedzać od 3 maja do 18 września. Tematem przewodnim ekspozycji jest wyjątkowa forma karoserii coupé i geneza tego typu samochodów.
 
 
Rzadko który typ karoserii budzi u miłośników pięknych samochodów tak wiele emocji jak coupé. Taka forma pojazdu, która swoją genezę ma w konstrukcji powozów, szybko stała się symbolem elegancji i dobrego wzornictwa w branży motoryzacyjnej. Gdy samochody tego typu po raz pierwszy pojawiły się na ulicach, nazywano je z francuska „Les Désobligeantes” („niezobowiązujący“). Jednak cały styl wziął swoją nazwę z pomysłu „przecięcia”(w języku francuskim – couper/coupé) czteromiejscowego powozu, by zmienić go w dwumiejscową bryczkę. W ten sposób powstał typ karoserii, wzbudzający zainteresowanie tzw. „wyższych sfer”. Na przestrzeni lat, dobrze wyposażone, wysokiej jakości samochody typu coupé stały się ulubionym pojazdem elit w europejskich metropoliach.
 
W latach trzydziestych XX wieku, wraz ze stylistycznym rozwojem pojazdów o opływowych kształtach, opadająca ku tyłowi forma dachu również zaczęła ewoluować. Definicja modelu coupé krystalizowała się stopniowo, aż do tej obowiązującej współcześnie: krótki, spłaszczony dach osadzony na dwóch słupkach, z dwoma miejscami we wnętrzu. Okres rozkwitu modeli typu coupé przypada na lata pięćdziesiąte i sześćdziesiąte ubiegłego wieku. Głównym motorem ich popularności były sławne, ówczesne wyścigi długodystansowe: Mille Miglia, Targa Florio, Liege – Rzym – Liege, czy rajd „2000 kilometrów przez Niemcy“, jawiący się dziś jako wręcz stworzony z myślą o samochodach typu coupé. Typowym dla coupé było wówczas połączenie pięknej formy zewnętrznej z najlepszymi rozwiązaniami technicznymi. Do dziś modele typu coupé uchodzą za „perły w koronie” oferty praktycznie każdego producenta samochodów.
 
Jak coupé zmieniały się przez te lata? Jak będą wyglądały w przyszłości? Wystawa „Dynamic Sculptures – tradycja sportowego ducha i elegancji w Audi“ przynosi odpowiedzi na takie pytania.
 
Na zwiedzających czeka dwanaście aut coupé, tworzących historię marki Audi. Prawdziwą gratką jest replika „Manueli” – jedynego w swoim rodzaju coupé marki Horch 853. Samochód ten wyprodukowano w roku 1937, specjalnie dla Bernda Rosemeyera. Ten najbardziej wówczas utytułowany i najbardziej znany kierowca wyścigowy Grand Prix Auto Union, kochał ten luksusowy samochód, o czym świadczy zachowana do dziś bogata dokumentacja fotograficzna. To, a także fakt, że Rosemeyer, wówczas światowa gwiazda sportów motorowych, zaledwie kilka miesięcy po otrzymaniu samochodu zginął podczas próby ustanowienia rekordu świata sprawiło, że „Manuela” stała się samochodem legendarnym. Oryginał pojazdu od czasów II wojny światowej uważa się za zaginiony.
 
Lata pięćdziesiąte XX wieku to czas produkcji przez marki dające później podwaliny świetności Audi całej gamy dwumiejscowych pojazdów. Podczas wystawy zobaczyć będzie można: DKW Meisterclasse Coupé, którego karoserię wykonała specjalistyczna firma Hebmüller, DKW Monza z roku1956, egzemplarz Auto Union 1000 Sp z 1958 oraz NSU Sport Prinz z 1959. Pierwszym powojennym coupé stworzonym pod marką Audi, jest wystawione Audi 100 Coupé S z roku 1970. Symbolem powrotu czterech pierścieni do segmentu premium są: Audi Coupé GT z 1980, Audi quattro z 1981, Audi Sport quattro z 1983 i Audi Coupé z roku 1988. Zwiedzający będą mogli również obejrzeć ikonę stylistyki, Audi TT pierwszej generacji, z roku 1998. Najbliższe nam czasy dokumentuje z kolei Audi A5 z roku 2007.
 

Zasoby powiązane


Reklama