Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Historia

50 lat Dudenhofen: od toru doświadczalnego do Centrum Testowego firmy Opel

dokument
pobierz +

Tor doświadczalny firmy Opel w Dudenhofen, bo tak nazywano swego czasu ten obiekt, został otwarty 50 lat temu. Od tamtej pory wymagającym testom poddano niezliczoną liczbę samochodów Opel przygotowywanych do produkcji. Od samego początku tor doświadczalny był sukcesywnie rozbudowywany i modernizowany. Z czasem stał się największym i najważniejszym centrum testowym firmy Opel w Europie. 10 września Opel uczci półwiecze działalności centrum w Dudenhofen, organizując dzień otwarty. Fani i pracownicy będą mieli niepowtarzalną okazję zajrzeć za kulisy centrum testowego. Dodatkowo, Opel zaprezentuje około 20 000 publiczności, w tym wielu znanym osobom ze świata polityki, sportu i gospodarki, kolorowy pokaz skupiony wokół modeli oraz zaangażowania marki w sporty motorowe.

Bez taryfy ulgowej – od samego początku

Na początku, w kwietniu 1966 r., tor doświadczalny o powierzchni 2,6 kilometra kwadratowego składał się z ulic i dróg o łącznej długości 33 kilometrów. Zarówno wtedy, jak i teraz inżynierowie nie mieli litości podczas testowania nowych rozwiązań. Szczególnie wymagający jest otaczający tor pięciokilometrowy zakręt o nachyleniu 33 stopni pokonywany z dużą prędkością. Duże możliwości daje również betonowy plac do testowania jazdy w zakrętach („skid pad”) o średnicy 100 metrów. Wykorzystuje się go do badania reakcji układu kierowniczego lub precyzyjnego pomiaru zachowania pojazdu w przypadku nagłej zmiany kierunku jazdy w zakręcie. W latach 80. dodano odcinek umożliwiający pomiar poziomu hałasu i komfortu jazdy o długości 4,4 kilometra. W roku 1992 w ciągu 24 tygodni odnowiono intensywnie eksploatowany tor wysokich prędkości. Od tego czasu tor, odcinek do pomiaru poziomu hałasu i komfortu jazdy, „skid pad”, wzniesienie i „droga przez mękę” umożliwiają kompleksowe testowanie pojazdów oraz prace rozwojowe dotyczące silników, hamulców, układu kierowniczego lub podwozia.

Pokonywanie zakrętu z prędkością 250 km/h — bez rąk na kierownicy

Obiekt jest stopniowo rozbudowywany. W 2004 roku dodano owalny tor z systemem nawadniania i drenażu umożliwiający testowanie pojazdu podczas rozpędzania i pokonywania slalomu. Kolejnym nowym obiektem była wybudowana w roku 2006 hamownia dla pojazdów z napędem na cztery koła oraz nowoczesna staja benzynowa z 32 pompami tłoczącymi 16 różnych rodzajów paliwa. Od czasu odnowienia drugiego toru (w 2012 roku) kierowcy testowi mogą pokonywać ostry zakręt z prędkością 250 km/h, nie odczuwając działania sił bocznych — teoretycznie mogliby nawet puścić kierownicę. W ten właśnie sposób można w praktyce przekonać się o poprawności wcześniejszych obliczeń, na przykład tych dotyczących prędkości maksymalnej. Wewnętrzna stacja pogodowa dostarcza danych dotyczących wilgotności powietrza, prędkości i kierunku wiatru. Uzupełnienie stanowią bardzo precyzyjne czujniki umieszczone w nawierzchni drogi, które przez cały czas przekazują dane dotyczące temperatury i wilgotności nawierzchni, tak aby można było je uwzględnić w wynikach testu. Znajomość warunków pogodowych oczywiście również pozwala na odpowiednie przygotowanie toru testowego.

Każdy nowy samochód (np. obecny Opel Astra) trafiający do Dudenhofen jest poddawany najcięższym próbom — pokonuje około 40 000 kilometrów na niezwykle wymagającym torze doświadczalnym. Taka odległość odpowiada 200 000 kilometrów lub 15-letniej eksploatacji na „prawdziwych drogach”. Dodać do tego należy niezliczone kilometry na innych torach doświadczalnych i drogach publicznych na całym świecie. Najnowszy kompaktowy Opel w ciągu zaledwie 24 tygodni jest poddawany próbom odpowiadającym obciążeniom, jakie samochód zwykle znosi w całym wieloletnim okresie eksploatacji. Jednym z wielu kluczowych testów, które przeszła nowa Astra, był „test wytrzymałości”. Tor służący do badania wytrzymałości oferuje kilka różnych typów nawierzchni (np. asfalt, kostka brukowa, wyboje) i liczne zakręty. W tym miejscu inżynierowie sprawdzają, czy ustalone osiągi i jakość prototypów znalazły odzwierciedlenie w samochodach, które trafiły do produkcji.

Inwestycje w rozwój pojazdów przyszłości

W 2013 roku firma Opel rozpoczęła w Dudenhofen realizację największego w historii projektu rozbudowy i modernizacji. Opel zainwestuje kilkadziesiąt milionów w obszar położony na południowy wschód od Frankfurtu, na którym do 2020 roku powstanie 65 kilometrów torów testowych. Ukończono już budowę drogi dojazdowej prowadzącej do budynku recepcji oraz do parkingu. Na oficjalne otwarcie czeka również nowy warsztat specjalizujący się w obsłudze podwozi — z dużym magazynem umożliwiającym przechowywanie nawet 8000 kół (opon) oraz trzema nowymi stanowiskami do pomiaru emisji spalin. Do eksploatacji oddano już także „długą prostą” — dwukilometrowy odcinek zakończony wielopasmową pętlą oraz zakrętami o odpowiednim promieniu. Zakręty zostały zaprojektowane w taki sposób, aby wszystkie koła pokonującego je pojazdu były równomiernie obciążone. Dzięki temu wyniki testów hamowania na końcu odcinka są takie same jak w przypadku jazdy po prostej.

Trwa budowa betonowego placu do testowania jazdy w zakrętach, który umożliwi badania nad zautomatyzowaną jazdą. Prosta będzie miała kształt lejka o szerokości od 30 do 300 metrów. „Mógłby na niej z łatwością wylądować Boeing 737” – twierdzi dr Matthias Schollmaier, dyrektor Centrum Testowego firmy Opel. „Długa prosta” jest pierwszym obiektem położonym poza pierwotnym obszarem i biegnącym równolegle do pobliskiej głównej drogi. Z tego względu musieliśmy kupić od miasta dodatkowy teren.

Opel zwiększa również możliwości testowania układów wspomagania kierowcy w Rodgau-Dudenhofen dzięki budowie nowego toru testowania układu autonomicznego hamowania awaryjnego. „Mamy ambitne plany” – podkreśla Schollmaier. „Myślimy między innymi o magazynie, w którym znajdzie się miejsce na pojazdy ratownicze i materiały serwisowe, myślimy też o dodatkowych biurach, dwóch parkingach wielopoziomowych oraz o nowej kantynie, w której będą się stołować coraz liczniejsi pracownicy”. Ponadto w ciągu najbliższych pięciu lat łączna długość torów testowych zostanie zwiększona do 90 kilometrów. Dodane zostaną również stanowiska do testowania układów napędowych, nowe odcinki i ścieżki, które pozwolą spełnić różne wymogi. Liczba pracowników zatrudnionych w ultranowoczesnym centrum testowania i rozwoju w Dudenhofen wzrośnie wówczas ze 150 do 700.

inf/zdjęcia OPEL


Reklama