Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Historia

80 lat temu w Paryżu: debiut ŠKODY POPULAR Sport Monte Carlo

dokument
pobierz +

 
 
„Wyjątkowe modele ŠKODY z serii POPULAR Monte Carlo są nierozerwalnie powiązane z bogatą historią sukcesów marki w motorsporcie, sięgającą roku 1901” – mówi Andrea Frydlová, Dyrektor Muzeum ŠKODY. „Model limitowanej serii był rozwinięciem wyjątkowego, powstałego tylko w jednym egzemplarzu prototypu, zbudowanego na Rajd Monte Carlo w 1936 roku. Można więc powiedzieć, że już 80 lat temu Klienci ŠKODY korzystali bezpośrednio z doświadczenia zdobytego w światowej czołówce motorsportu”.
 
 
W styczniu 1936 ŠKODA osiągnęła niesamowity sukces: właściwie nikomu nieznany zespół Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman jadący zmodyfikowaną ŠKODĄ POPULAR Roadster wywalczył w Rajdzie Monte Carlo sensacyjne drugie miejsce w klasie do 1500 cm3.
 
 
80 lat temu w Paryżu: debiut ŠKODY POPULAR Sport Monte Carlo  
Czeski producent uczcił to osiągnięcie wprowadzając na rynek limitowaną edycję sportowego modelu o wyróżniającej się stylistyce: tak powstała ŠKODA POPULAR Sport Monte Carlo. Dokładnie 80 lat temu ten wyjątkowy model świętował swoją światową premierę na Międzynarodowych Targach Samochodowych w Paryżu.
 
 
Tak jak sensacyjny model rajdowy, przeznaczony na ulicę odpowiednik także posiadał mocniejszy, pochodzący z modelu RAPID czterocylindrowy silnik o pojemności 1,4 litra o mocy 31 KM. Trzybiegowa skrzynia biegów została przeniesiona na tylną oś w jeden moduł z dyferencjałem, tworząc układ typu transaxle. Zastosowane rozwiązania pozwoliły osiągnąć prędkość maksymalną 110 km/h, więc specyfikację wersji Monte Carlo uzupełniły wydajne hamulce hydrauliczne. W 1936 roku POPULAR Monte Carlo został wyceniony na 28 500 czeskich koron, podczas gdy standardowy POPULAR Roadster z silnikiem 1.0 o mocy 22 KM kosztował 18 700 koron.
 
 
80 lat temu w Paryżu: debiut ŠKODY POPULAR Sport Monte Carlo  
Pierwsze dwa egzemplarze nowego, specjalnego modelu zostały zbudowane w lipcu 1936 roku, ostatni – coupé pokryte ciemnoszarym lakierem metalicznym – został dostarczony 13 stycznia 1939 roku.
 
 
Przez ten czas wyprodukowano 70 egzemplarzy, wśród których były 24 roadstery w lżejszej wersji z prostszym wyposażeniem, 17 roadsterów w bogatszej specyfikacji z szybami zsuwanymi na korbkę, 23 coupé, dwa kabriolety i dwa podwozia do indywidualnej zabudowy. Modele były oferowane z szeroką paletą wersji napędowych oraz dwoma wariantami zawieszenia.
 
 
Z całej serii na szczególną uwagę zasługują dwa roadstery. Były to wyjątkowo luksusowe egzemplarze, które rząd Czechosłowacji wysłał w 1938 roku do władcy Jugosławii – czternastoletniego wówczas Króla Petara II Karađorđevića. Najbardziej wymagający z Klientów mogli wybrać wersję z dwuosobowym nadwoziem typu coupé, które kosztowało 35 000 koron czeskich. Eleganckie nadwozie mierzyło 4,2 metra długości, 1,5 metra szerokości i 1,37 metra wysokości. Cały samochód ważył 960 kg.
 
 
W październiku 1937 na rynku pojawiła się zmodernizowana wersja, charakteryzująca się zmodyfikowanym zawieszeniem, polepszonymi osiągami i wydłużonym rozstawem osi. Kompaktowa karoseria wykorzystywała wiele aerodynamicznych rozwiązań, które odpowiadały najnowszym trendom w projektowaniu. Opływowe pokrywy świateł były częściowo zatopione w błotnikach. Wśród znanych właścicieli modelu pojawił się także popularny aktor praskiego Teatru na Vinohradach, Otomar Korbelář.
 
 
80 lat temu w Paryżu: debiut ŠKODY POPULAR Sport Monte Carlo  
Do dziś przetrwał około tuzin egzemplarzy z tej wyjątkowej serii i są one jednymi z najbardziej poszukiwanych klasycznych modeli ŠKODY. W 1968 roku nowopowstałe Muzeum ŠKODY zakupiło czarne coupé z roku 1937 i odrestaurowało je na przełomie wieków.
 
 
Dziś egzemplarz ten jest jednym z najcenniejszych okazów motoryzacyjnej historii Mladej Boleslavi i jest często prezentowany na wielu wydarzeniach. Obecnie w warsztatach Muzeum ŠKODY jest odrestaurowywany kolejny egzemplarz z tej limitowanej edycji.


Reklama