Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Historia

Audi prezentuje przełomowe stylistycznie samochody

dokument
pobierz +

 

Historyczna marka NSU w świetle jupiterów: podczas największej na świecie wystawy oldtimerów Techno Classica w Essen, Audi Tradition pokaże pięć „skarbów” z historii Audi. Od środy, 5 kwietnia, do niedzieli 9 kwietnia, cztery pierścienie prezentować tam będą samochody związane wyłącznie z historią dawnego producenta z Neckarsulm. Ekspozycja opatrzona jest hasłem: „NSU nowy sposób jazdy“.

NSU z siedzibą w Szwabii, było wzorcowym przedsiębiorstwem czasów niemieckiego cudu gospodarczego, a w roku 1955 było także największym na świecie producentem motocykli. W 1957 roku, po prawie 30 latach przerwy w produkcji samochodów, na Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej we Frankfurcie, NSU zaprezentowało ponownie pojazd czterokołowy: było to NSU Prinz. Ten sprytny, kompaktowy, czteroosobowy samochód, miał chłodzony powietrzem dwucylindrowy silnik o mocy 20 KM i pojemności 583 cm 3. Ogromny rynkowy sukces tego auta skłonił producenta do stworzenia dwóch kolejnych, bardziej sportowych modeli. Były to NSU 1000 z roku 1964 i NSU TT z 1965. Oba startowały w rajdach oraz wyścigach i odnosiły ogromne sukcesy, zwłaszcza w popularnych wówczas wyścigach górskich. W roku 1967, producent z Neckarsulm zaprezentował na torze Hockenheim NSU TTS najsilniejszy ze wszystkich modeli TT. Jego montowany z tyłu silnik o pojemności 996 cm3 generował moc 70 KM i przyspieszał ważące 700 kg auto do całych 165 km/h. Silnik TTS wyposażony w pakiet „speed” miał „aż” 85 KM.

Na tegorocznych targach Techno Classica, Audi Tradition – dział pojazdów historycznych Audi AG - wystawi model NSU Prinz 30 (rok produkcji 1962), NSU Sport Prinz (rok produkcji 1964) i NSU 1000 TTS (rok produkcji 1970). Kolejną gwiazdą na stoisku czterech pierścieni będzie NSU Ro 80. W Essen zobaczyć będzie można dwa egzemplarze tej serii modelowej, z roku 1969 i 1977. NSU Ro 80, pod maską którego pracował silnik Wankla, po pięciu latach prac projektowych i rozwojowych, zadebiutował w roku 1967 na wystawie IAA we Frankfurcie. Jeszcze w tym samym roku, Ro 80, jako pierwszy niemiecki samochód, został wyróżniony przez międzynarodowe jury tytułem „Car of the Year” „Samochód Roku“. Model ten ustanawiał bowiem nowe standardy pod względem trzymania się drogi, bezpieczeństwa, komfortu i osiągów. Ponadto dzięki wówczas futurystycznej, klinowatej linii karoserii, był kamieniem milowym w motoryzacyjnej stylistyce. NSU Ro 80 produkowano w zakładach w Neckarsulm w latach 1967 – 1977. W tym czasie z taśmy produkcyjnej zjechało łącznie 37 406 egzemplarzy tego modelu. Ro 80 było największym, najbardziej awangardowym, ale też niestety ostatnim samochodem marki NSU. W roku 1969, z inicjatywy Volkswagen AG, nastąpiła fuzja przedsiębiorstwa z producentem z Ingolstadt – Auto Union GmbH i powstało Audi NSU Auto Union AG. W 1985, z tych połączonych przedsiębiorstw powstała dzisiejsza spółka akcyjna Audi AG.

Stoisko Audi Tradition to około 350 metrów kwadratowych w hali nr. 7 . Miłośnicy i kolekcjonerzy samochodowych miniatur będą tam mogli nabyć również „model roku Audi Tradition”. W tym roku jest to oczywiście dostępna w limitowanej serii 333 sztuk miniatura NSU Ro 80, w kolorze pomarańczowym i w skali 1:43. Inne miniaturki klasycznych już modeli z czterema pierścieniami w logo, pokażą na innym stoisku członkowie ACI (Audi Club International). Przewiduje się, że trwającą pięć dni wystawę Techno Classica, odwiedzi blisko 200 tysięcy gości.

Inf/zdj AUDI


Reklama