Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Historia

110 lat Renault w Polsce - cz 1. (1906 - 1918)

dokument
pobierz +

Renault powstało we Francji 1898 roku. Zaledwie osiem lat później utworzone zostało pierwsze oficjalne przedstawicielstwo firmy w Polsce, które mieściło się wówczas na parterze budynku, w którym działalność prowadził zakład budowy powozów konnych. Pierwsze samochody z Billancourt pojawiły się w naszym kraju w kwietniu 1906 roku czyli na 85 lat przed powstaniem Renault Polska. Od tej chwili mija właśnie 105 lat. Choć pierwszy importer samochodów Renault stawiał raczej na inne marki, to właśnie francuska firma zdobyła uznanie klientów i przetrwała na rynku do dziś.

Firma Renault powstała w 1898 roku. Początkowo nosiła nazwę Renault Freres (Bracia Renault). Pierwszy warsztat Fernanda, Loiusa oraz Marcela Renault mieścił się w niewielkiej szopie na rodzinnej parceli w Billancourt-sur-Seine nieopodal Paryża. 24 grudnia 1889 roku pierwszy pojazd o nazwie Voiturette Type A, po przejażdżce paryską rue Lepic trafił do klienta. Firma została oficjalnie zarejstrowana w lutym 1899 roku. Pierwsze pojazdy Renault były napędzane jedno i dwucylindrowymi silnikami De Dion – Bouton. W 1900 roku Renault zadebiutowało na Salon de l'Automobile czyli salonie samochodowym w Paryżu. Pierwsza własna jednostka o pojemności 3,75 l i mocy 25 KM powstała w 1902 roku. Jej konstruktorem był Louis Renault, który później 29 czerwca 1902 roku zwyciężył w międzynarodowym wyścigu Paryż - Wiedeń. Entuzjastyczna wzmianka o sukcesie braci Renault w tej prestiżowej imprezie pojawiła się także w polskiej prasie. Notatka na łamach wydawanego w Warszawie czasopisma Start to pierwszy, udokumentowany ślad Renault w Polsce.

Choć trudno mówić o motoryzacyjnym boomie, jaki miał miejsce we Francji czy Wielkiej Brytanii, samochód był bowiem luksusem dostępnym dla wąskiego grona wybrańców, na początku XX wieku słowo automobil robiło oszałamiającą karierę w zamożnych kręgach polskiego społeczeństwa. Największe zainteresowanie pojazdy mechaniczne wzbudzały w Warszawie, ówczesnej stolicy zaboru rosyjskiego. Od 1896 roku powstawały pierwsze przedstawicielstwa importujące samochody. Były to firmy z rodzimym kapitałem lub kompanie handlowe zakładane przez obcokrajowców.

Tak było w przypadku francuskiej firmy automobilowej Auto-Garage-Gallert et Perraudin z siedzibą w Warszawie na parterze kamienicy przy ul. Leszno 25. Budynek należał do Jozefa Chrystiana Rentla, producenta powozów furgonów i platform towarowych oraz zamkniętych karetek pocztowych.

Warto wyjaśnić, że J. Ch. Rentel był przez 30 lat starszym (prezesem) Zgromadzenia Cechu Siodlarzy m. Warszawy zrzeszającego producentów siodeł, akcesoriów jeździeckich i uprzęży oraz powozów konnych. Jego syn Kazimierz Adolf Rentel (1865-1919) był absolwentem politechniki w Berlinie i Paryżu. To właśnie we Francji Rentel junior zafascynował się pojazdami mechanicznymi. Jego francuscy koledzy Gallert i Perraudin po przyjeździe do Warszawy szybko zorientowali się, że przyszłość należy do pojazdów mechanicznych i założyli wspomnianą wyżej firmę Auto-Garage. Na skutek zatargów i nieporozumień z firmy odszedł jeden ze wspólników, monsieur Gallert. Przez kilka lat Perraudin już samodzielnie kontynuował działalność handlową przy ulicy Leszno 25.

Na początku XX wieku w ofercie firmy noszącej nazwę Międzynarodowa Agentura (telefon 40 - 16) były już samochody marki Charon, Mors, Sizare-Naudin oraz De Dietrich. Perraudin posiadał także koncesję na wyłączną sprzedaż opon Michelin & Cie na terenie Warszawy. Na życzenie klientów sprowadzał łodzie motorowe oraz motocykle słynnej belgijskiej marki F.N (Fabrique Nationale). Perraudin oferował swoim klientom także usługi serwisowe i garaż. W kwietniu 1906 roku Międzynarodowa Agentura oficjalnie rozpoczęła sprzedaż samochodów marki Renault. Nie można wykluczyć, że pojedyncze pojazdy tej marki nie pojawiały się już wcześniej na polskich drogach, jednak to właśnie Perraudin stał się pierwszym dealerem marki nie tylko w Warszawie, lecz także na pozostałych ziemiach polskich. Pierwsze polskie reklamy, gdzie pojawia się nazwa Renault opublikowano 14 i 21 kwietnia 1906 roku na łamach warszawskiego tygodnika Start.

Jak łatwo zauważyć Perraudin starał sie raczej wypromować markę Mors produkującą samochody specjalnie budowane do dróg tutejszych oraz Sizare-Naudin o najprostszej i najpraktyczniejszej konstrukcji nie wymagającej obsługi mechanika. Do dziś nie przetrwała żadna z nich, zaś Renault powoli zdobywało popularność i uznanie polskich nabywców. Szacuje się, że w ciągu kilku lat działalności pierwszy przedstawiciel sprzedał co najmniej kilkanaście nowych samochodów marki Renault. Nie zachowała sie dokumentacja, można jednak przypuszczać, że były to samochody Renault typu AI, CF, DQ i ET (lata 1906-1914) oraz AZ , BZ, CB, DG produkowane w latach 1909-1914. Na posesji wynajmowanej przez Perraudina u Rentla zorganizowano serwis - czyli pierwsze ASO Renault w Polsce. Około 1910 roku lub niedługo później Perraudin wycofał się ze sprzedaży samochodów. Przy ul. Leszno 25 przez kilka lat działała spółka Komecki & Perraudin - profesjonalny, wyposażony w nowoczesne obrabiarki warsztat naprawy pojazdów mechanicznych. Uznawano go za jeden z wiodących garage, jednak nie był już związany z konkretną marką.

Warto dodać, że budynek, w którym mieścił się pierwszy salon Renault w naszym kraju miał niezwykle burzliwe dzieje. W trakcie hitlerowskiej okupacji mieściło się tam przedsiębiorstwo przewozowe z warsztatami taboru konnego. W 1944 roku zabudowania uległy poważnym uszkodzeniom. Po wojnie odbudowano je. W opracowaniach historycznych występują pod nazwą kamienicy Jakobsonów pod adresem Al. Solidarności 105.

Kolejnym importerem Renault w Polsce był inżynier S. Rotmil z Warszawy. O jego firmie wiemy niewiele. Zachowało się jedynie kilka niezwyke lakonicznych reklam publikowanych na łamach warszawskiej prasy. Według znawcy początków motoryzacji w Polsce, Aleksandra Rostockiego, jeszcze przed 1914 rokiem nieznana nam bliżej ilość samochodów marki Renault została zakupiona przez powstające w tym czasie warszawskie korporacje taksówkowe. Dodajmy, że w owym czasie taksówki Renault kursowały już na ulicach Paryża, Londynu, Nowego Jorku oraz Buenos Aires. Można przyjąć, że w chwili wybuchu Pierwszej Wojny Światowej, latem 1914 roku po polskich drogach jeździło już kilkadziesiąt samochodów Renault. Pierwszy rozdział w dziejach firmy z Billancourt zakończył się już podczas wojny. Krwawe zmagania Ententy z państwami centralnymi oznaczały zahamowanie indywidualnej motoryzacji nie tylko w Warszawie, ale także na ziemiach polskich. Wiele samochodów uległo rekwizycji przez oddziały rosyjskie i niemieckie

Koniec cz1

inf/zdjęcia Renault

Zasoby powiązane


Reklama