Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Lifestyle

Alfa Romeo Giulia - narodziny gwiazdy

dokument
pobierz +

Jest pięć elementów, dzięki którym Alfa Romeo stała się jednym z najbardziej pożądanych marek samochodowych na świecie: wyraźnie włoska stylistyka, nowoczesne i innowacyjne silniki, doskonałe rozłożenie masy (50/50), wyjątkowe rozwiązania techniczne, najlepszy stosunek masy do mocy

Wyraźny włoski styl.

Alfa Romeo powstaje z doskonałej równowagi pomiędzy dziedzictwem marki, szybkością i pięknem, dzięki której staje się najwyższym wyrazem włoskiego stylu w dziedzinie motoryzacji. Nowa Giulia nie stanowi tu oczywiście wyjątku, ponieważ skupia w sobie trzy charakterystyczne cechy włoskiej stylistyki: wyczucie proporcji, prostotę i dbałość o jakość wykończenia. To jest właśnie „skóra", którą styliści Alfy Romeo z niesamowitą starannością ukształtowali na „mechanicznym szkielecie".

W szczególności, proporcje oparte są na architekturze technicznej całego samochodu: dla Alfy Romeo punktem odniesienia jest równowaga pomiędzy rozkładem mas na osie (50/50) oraz tylny napęd. Aby lepiej zbilansować masy, silnik oraz mechanika muszą być ułożone pomiędzy dwoma osiami. Stąd pomysł na projekt Giulii: bardzo krótkie zwisy, długa maska silnika oraz długie błotniki przednie, cofnięta kabina pasażerska „wsparta" na kołach napędowych oraz tylne, muskularne błotniki, optycznie sugerujące punkt, w którym moc przekazywana jest na jezdnię. Wszystko to przekłada się na wyjątkowo długi rozstaw osi - najdłuższy w swojej kategorii - zamknięty w jednym z najbardziej kompaktowych nadwozi. Z tych proporcji powstaje dynamiczna forma, jaką można wyczytać z elipsy, patrząc w rzucie z góry. Poza tym, zaokrąglone krawędzie oraz otulające słupki nadają samochodowi smukłości, tworząc kształt „kropli", która przypomina jedno z najpiękniejszych aut wszechczasów: Giuliettę Sprint.

Drugi aspekt włoskiego stylu to „prostota", za którą kryje się jeden z najbardziej złożonych w przemyśle, kreatywnych procesów: projektowanie samochodu. To właśnie styl ma za zadanie ukryć długą i złożoną pracę za prostą i naturalną linią, która ukazuje elegancję form oraz wyrafinowany gust „Made in Italy". To samo podejście przenika całą historię wzornictwa Alfy Romeo, które zawsze wyrażało się w czystych i wyrazistych liniach. Dlatego też nowa Alfa Romeo jest jednoznacznie identyfikowalna, a to dzięki kilku prostym cechom: linii wyżłobionej na bokach, która zaznacza drzwi i otacza klamki oraz - rzecz jasna - legendarnemu, charakterystycznemu trójkątnemu grillowi (Trilobo) na masce, być może najsławniejszym i najbardziej rozpoznawalnym logo w świecie motoryzacji.

Wreszcie, włoski styl charakteryzuje się wysoką jakością powierzchni, co oznacza tworzenie bogatych i harmonijnych refleksów wzdłuż bryły. Końcowym efektem jest nowa Giulia o plastycznym kształcie, który przypomina dużego kota, uchwyconego tuż przed skokiem. Tę samą inspirację odnajdujemy we wewnętrzu samochodu, które jest czyste i proste, i gdzie wszystko skoncentrowane jest wokół kierowcy, o czym świadczy chociażby zebranie wszystkich przycisków sterowania na małej kierownicy, zaprojektowanej tak, aby mogła dopasować się do każdego stylu jazdy. To jednak nie wszystko. Miejsce kierowcy zostało „skrojone" tak jak materiał, z ukośnym tunelem, delikatnie pofalowaną deską rozdzielczą oraz oprzyrządowaniem ukierunkowanym na kierowcę; zostało „odszyte", tak jak ubranie, z niesamowitą starannością i z użyciem wysokiej jakości materiałów: włókna węglowego, drewna i materiałów miłych dla oka i przyjemnych w dotyku, połączonych w taki sposób, aby poczuć że zostały wykonane ludzkimi rękami.

Na szczególną uwagę zasługują również reflektory i światła tylne Giulii wyprodukowane przez Magneti Marelli we współpracy z Alfą Romeo. To podsumowanie doskonałości stylu i technologii, z jaką tylne światła LED podkreślają tył samochodu w unikalny i charakterystyczny sposób. Podobnie, koncept i ergonomia charakteryzują także reflektory przednie. Są one wyposażone w moduł technologii ksenonowej 35W, co zwiększa strumień światła i rozproszenia światła, przy mniejszym zużyciu energii oraz zwiększa widzenie w nocy do 200% w porównaniu do standardowych reflektorów halogenowych. Ponadto, podnoszą one poziom bezpieczeństwa: w rzeczywistości, można zobaczyć przeszkodę co najmniej jedną sekundę wcześniej, co równa się odległości 28 metrów bliżej na długości drogi hamowania, poruszając się z prędkością 50 km/h. Dodatkowo, reflektory przednie wyposażone są w technologię AFS, podczas gdy światła do jazdy dziennej (DRL), światła skrętne, światła pozycyjne i kierunkowskazy wykorzystują technologię LED w celu zmniejszenie zużycia energii i zwiększenia wydajności.

Nowoczesne i innowacyjne silniki.

Innym elementem, który wyróżnia prawdziwą Alfę Romeo, są nowoczesne i innowacyjne silniki. Z tego powodu, dla topowej wersji Quadifoglio postanowiono stworzyć jednostkę napędową wyjątkową pod względem technologii i osiągów, która stanie się nowym punktem odniesienia marki. Mowa tu o turbodoładowanym silniku benzynowym z 6 cylindrami, opracowanym przez techników Ferrari, o mocy aż 510 KM i dostarcza moment obrotowy równy 600 Nm, zapewniając budzące entuzjazm osiągi: między innymi przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy oraz maksymalną prędkość 307 km/h.

Nawiasem mówiąc, pomimo fantastycznej wartości mocy i momentu obrotowego, nowa jednostka napędowa jest najlepsza w swojej klasie pod względem emisji (198 g CO2 na km) i jest też zaskakująco ekonomiczna, dzięki sterowanemu elektronicznie systemowi dezaktywacji cylindrów. Oczywiście, tak jak wszystkie pozostałe silniki najnowszej generacji, i te benzynowe, jak i te wysokoprężne, 6-cylindrowy silnik Giulii wykonany jest w całości z aluminium, aby zredukować całkowitą masę samochodu, szczególnie tę przenoszoną na oś przednią, generując charakterystyczny dla Alfy Romeo dźwięk.

Doskonały rozkład masy.

Cechą charakterystyczną nowej Giulii jest przemyślane zarządzanie masami i materiałami, które umożliwiło doskonałe rozłożenie masy na osie w proporcji 50/50. Jest to cecha, która okazała się istotna dla przyjemności jazdy Alfą Romeo. Została uzyskana dzięki pracy zarówno nad układem samochodu, jak i umieszczeniu wszystkich najcięższych elementów w możliwie najbardziej centralnej pozycji.

Oprócz rozkładu masy, tak samo istotne dla optymalnej jazdy są zawieszenia. Na osi tylnej zastosowano rozwiązanie wielowahaczowe typu Multilink, które jednocześnie gwarantuje wysokie osiągi, przyjemność jazdy i komfort. Natomiast niezależne dwuwahaczowe zawieszenie osi przedniej to nowa konstrukcja, która optymalizuje „filtrowanie" nierówności, jednocześnie gwarantując szybkie i precyzyjne manewry w każdych warunkach. Autorskie rozwiązanie zawieszenia Alfa Romeo, które utrzymuje stałą geometrię w stosunku do jezdni podczas pokonywania zakrętów, jest w stanie zapewnić wysokie przyspieszenia boczne. W każdej sytuacji i przy każdej prędkości, jazda nową Alfą Romeo Giulia jest zawsze naturalna i instynktowna, również dzięki najbardziej bezpośredniemu na rynku przełożeniu układu kierowniczego.

Najlepszy stosunek masy do mocy.

Aby uzyskać doskonały stosunek masy do mocy, wynoszący poniżej 3 kg/KM, nowa Giulia łączy świetne osiągi silnika z szerokim zastosowaniem ultralekkich materiałów we wszystkich częściach samochodu. Na przykład, użyto włókno węglowe na wał napędowy, maskę silnika i dach oraz aluminium na silnik, hamulce, zawieszenia (w tym przednie punkty mocowania gniazd amortyzatorów oraz ramę przednią i tylną) oraz wiele elementów karoserii, takich jak drzwi i błotniki. Poza tym, belka poprzeczna tylna wykonana jest z kompozytu aluminium i tworzywa sztucznego. W ten sposób została osiągnięta masa pojazdu w stanie suchym równa 1.524 Kg.

W celu zmniejszenia masy całkowitej, dopracowano również układ hamulcowy, wprowadzając aluminiowe elementy oraz tarcze węglowo-ceramiczne, natomiast siedzenia mają konstrukcję wykonaną z włókna węglowego. Pomimo optymalizacji mas, samochód może się pochwalić najlepszą w swojej kategorii sztywnością skrętną, zapewniając w ten sposób ponadczasową jakość, komfort akustyczny oraz obsługę nawet w ekstremalnych warunkach.

inf/zdjęcia/film - Alfa Romeo

Zasoby powiązane


Reklama