Newsletter

Regulamin

Reklama

Motoryzacja - Lifestyle

EOLAB projekt przyszłości - "PRACA z KIEROWCĄ"

dokument
pobierz +

INFORMACJA W CZASIE RZECZYWISTYM: KIEROWCA KONTROLUJE ULTRANISKIE ZUŻYCIE PALIWA

Systemy sterowania służące obniżeniu zużycia paliwa i energii oraz zwiększeniu przyjemności jazdy! Pierwszy samochód hybrydowy Renault z możliwością ładowania akumulatora, pełen zaawansowanych technologii i innowacyjnych rozwiązań i jest przeznaczony dla głównej grupy docelowej klientów Renault. Musi więc być prosty i intuicyjny w użytkowaniu. Opracowane zgodnie z filozofią Renault driving eco2 – systemy sterowania są jeszcze bardziej zaawansowane w przekazywaniu informacji w czasie rzeczywistym, by wspierać kierowcę w dążeniu do ultraniskiego zużycia paliwa i energii.

W opracowaniu tych systemów oparto się na trzech zasadach:

- wyeksponowanie zaawansowania technologicznego samochodu EOLAB: ruchomy spojler przedniego zderzaka i sterowane zdalnie przepustnice… prototyp posiada wyposażenie aerodynamiczne ukazujące swą skuteczność po przekroczeniu prędkości 70 km/h;

- intuicyjne sterowanie: pomimo wykorzystania w samochodzie zaawansowanych technologii, systemy sterowania są tak skonstruowane, że kierowca nie musi zapoznawać się z dziesiątkami stron instrukcji użytkowania. Pod tym względem EOLAB jest kolejnym pojazdem wykorzystującym R-Link system, który zyskał liczne dowody uznania za prostotę użytkowania i intuicyjny charakter obsługi;

- nauczanie: (o czym poniżej)

Gdy technologia ma głos

Gdy aktywne systemy pokładowe są niewidoczne z kabiny i uruchamiają się dopiero po przekroczeniu prędkości 70 km/h, kierowca może odczuwać z tego powodu pewien dyskomfort. Chcąc mu tego oszczędzić, Renault wprowadziło do multimedialnego tabletu specjalną funkcję pozwalającą na włączenie i aktywowanie wszystkich systemów na postoju. Gdy samochód seryjny opracowany na bazie EOLAB ujrzy światło dzienne, klienci nie będą go kupować wyłącznie ze względów ekonomicznych. Będą się również kierować względami ekologicznymi i technologicznymi: będą więc odczuwać potrzebę potwierdzenia walorów samochodu, które dostarczy im właśnie ta funkcja. Renault chce pokazać, że można jeździć samochodem wyjątkowo ekonomicznym, odczuwając jednocześnie przyjemność z tej jazdy – zaznacza Rémi Bastien, dyrektor ds. badań i rozwoju zaawansowanej inżynierii.

Tablica rozdzielcza i ekran multimedialny

Systemy sterowania zostały rozmieszczone w dwóch strefach: na tablicy rozdzielczej i ekranie multimedialnym w rodzaju "dotykowego tabletu" umieszczonego na środku deski rozdzielczej.

- Tablica rozdzielcza z regulacją wysokości: Pierwsza oryginalna cecha: tablica rozdzielcza nie jest zamocowana na stale. Mechaniczne ramię pozwala na jej przestawienie, w zależności od wybranej przez kierowcę wysokości kierownicy, aby zachować optymalną widoczność. Jej zawartość podzielono na dwa wyświetlacze cyfrowe wielkości matrycy smartfonu. Ekran z lewej strony podaje wszelkie informacje techniczne (prędkość, poziomy olejów i płynów, typowe komunikaty ostrzegawcze), a wyświetlacz z prawej strony jest przeznaczony do komunikatów systemu GPS.

- Tablet dotykowy w centralnej części deski rozdzielczej : Wszystkie pozostałe funkcje zgrupowano na dotykowym tablecie, co umożliwiło „oczyszczenie” deski rozdzielczej i uzyskanie „lotniczego” designu. Ekran tabletu o przekątnej 12” jest podzielony na dwie części.

Górna część jest wykorzystywana do wyświetlania obrazu z centralnej kamery cofania. Dolna część skupia w sobie wszystkie funkcje sterowania systemu multimedialnego, w szerokim tego słowa znaczeniu (radio, klimatyzacja etc.). Po raz pierwszy w zastosowaniu w samochodzie taki tablet może być ustawiony poziomo lub pionowo, a obu tym ustawieniom towarzyszą odmienne grafiki.

W ustawieniu pionowym akcent jest położony na dzielenie się informacjami dobrze widocznymi dla pasażerów. W pozycji poziomej ekran kieruje się bardziej w stronę kierowcy tworząc klimat kokpitu lotniczego, a grafika staje się cieplejsza, bardziej kolorowa – podkreśla Patrick Lecharpy, odpowiedzialny w projekcie za design. Niespotykane dotychczas dwojakie ustawienie urządzenia wymagało specjalnych prac badawczych i konstrukcyjnych, aby obie pozycje nie kolidowały z pozostałymi urządzeniami związanymi z bezpieczeństwem, a w szczególności z poduszkami powietrznymi.

Funkcja nauczania: to kierowca ma decydować o zużyciu paliwa i energii

W ujęciu ogólnym niskie zużycie paliwa i energii było głównym założeniem projektu samochodu EOLAB, więc prezentacja informacji dotyczących tej kwestii była przedmiotem szczególnej uwagi projektantów. Jako że chodzi tu o pierwszy samochód hybrydowy Renault oraz o pojazd niespotykanie oszczędny, chcieliśmy, by systemy sterowania i komunikacji z kierowcą przekazywały w szczególnie czytelny sposób dane mające wpływ na zużycie paliwa i energii. Zależało nam, aby w ten sposób systemy te pomagały kierowcy nauczyć się oszczędnej jazdy – oznajmia Laurent Taupin.

W czasie jazdy tablet centralny wyświetla grafikę typu "radar", którego pięć ramion odzwierciedla pięć głównych czynników wpływających na zużycie paliwa i energii w samochodzie:

• Przyspieszanie/hamowanie (styl jazdy)

• Stan aerodynamiki pojazdu

• Pochylenie drogi

• Opory toczenia opon • Odbiorniki energii elektrycznej (zwłaszcza urządzenia decydujące o komforcie termicznym)

Graficzne elementy ulegają deformacji w czasie rzeczywistym, w zależności od stanu czy też wartości tych pięciu parametrów. W ten sposób kierowca otrzymuje wskazówki, jak wpłynąć również w czasie rzeczywistym na zużycie paliwa i energii. Dziś większość systemów dostępnych na rynku podaje w pewnym sensie kierowcy informacje w stanie nieprzetworzonym (chwilowe zużycie paliwa, średnie zużycie), które nie dają mu możliwości rzeczywistej poprawy swojego stylu jazdy. Dzięki tej grafice dysponuje on danymi stawiającymi go w roli osoby decydującej o zużyciu paliwa i energii jego samochodu – dodaje Jean-Pierre Fouquet, szef projektu Z.E. Hybrid

Inf/zdjęcia/film RENAULT

Zasoby powiązane


Reklama