Newsletter

Regulamin

Reklama

Nadwozie - Stylizacja - design i rozwój motoryzacji

BMW i8 Design i struktura karoserii

BMW i8 Design i struktura karoserii

BMW i8 ukazuje wszechstronność języka designu BMW i, cechującego się lekkością, bezpieczeństwem, wydajnością i czystą przyjemnością prowadzenia. Kluczem do tej wszechstronności jest architektura LifeDrive, dająca wyjątkową swobodę stylistom samochodów BMW i. Centralnym elementem modułu Life jest kabina wykonana z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknami węglowymi (CFRP). Do szkieletu z CFRP mocowana jest zewnętrzna skorupa z wytrzymałego plastiku – co umożliwia daleko posuniętą swobodę stylistyczną. Moduł Life (nadwozie) zamocowany jest do aluminiowego modułu Drive (podwozia), który obejmuje wszystkie elementy i technologie układów jezdnego, hamulcowego, kierowniczego i oczywiście napędowego. Ten wyrazisty podział na dwa odrębne światy znajduje odzwierciedlenie w designie całego BMW i8 na zasadzie strukturalnego, ale i widzialnego rozdziału, a zarazem współdziałania i współistnienia różnych powierzchni.

Wymiary auta – długość 4689 mm, szerokość 1942 mm i wysokość 1293 mm – nadają BMW i8 typowe proporcje samochodu sportowego. Dynamiczny charakter podkreślają również bardzo długa maska, wyraźnie widoczne elementy optymalizacji aerodynamicznej, wyciągnięta linia dachu, krótkie zwisy i wielki rozstaw osi – 2800 mm. Obrazu dopełnia bardzo duży rozstaw kół (1644 mm z przodu i 1715 z tyłu).

Design karoserii – estetyczna synteza dynamiki i pionierskiej technologii.

Stylistyka nadwozia BMW i8 jest równie rewolucyjna, co koncepcja hybrydowego samochodu sportowego plug-in jako całości. Struktura przenikających się i wzajemnie dopełniających płaszczyzn – podkreślana przez wzorce kolorystyczne tego samochodu – to także cecha charakterystyczna tego wyjątkowego samochodu. Dzięki temu aerodynamiczne formy wnikają w bryłę, współtworząc progresywną formę, podczas gdy muskularność nadkoli podkreśla szerokość auta i jego stabilne rozparcie na podłożu. Dzięki bardzo zwartej budowie wszystkich podzespołów napędowych, w tym silników elektrycznego i spalinowego, zarówno przód, jak i tył auta można było zbudować niezwykle nisko, akcentując dynamicznie wyciągnięte burty. Drzwi, unoszone w górę jak skrzydła ptaka, doskonale dopełniają intrygującą linię sportowego BMW i8.

Jedną z cech szczególnych samochodów serii BMW i jest „czarny pas” biegnący od maski przez dach do tylnej części auta, gdzie rozdziela się w centralnej części fartucha i obramowuje tablicę rejestracyjną i odblaski. Z przodu „czarny pas” otulany jest przez lakierowany w kolorze nadwozia fartuch i panele boczne. Dzięki takiemu zabiegowi nadwozie podlega wizualnej segmentacji, co podkreśla lekkość konstrukcji auta.

Innym typowym dla samochodów BMW i elementem stylistycznym jest „struga” – dynamicznie opływająca tył auta. Tworzy ją konwergencja wznoszącej się linii bocznej, natrafiającej na wysokości „pływającego” tylnego słupka na opadającą linię dachu.

Przedni pas BMW i8 to sport w najczystszej formie. Wielkie wloty powietrza, ogromne „nerki” grilla i wąskie lampy główne (w pełni diodowe LED) podkreślają szerokość auta. Głęboka trójwymiarowość to z kolei cecha przeważająca w tylnym pasie, bezpośrednio łączącym się w potężnymi nadkolami tylnej osi.

Jednak awangardowy design to tylko jeden z elementów rysunku BMW i8, dla którego aerodynamika ma znaczenie fundamentalne. Auto może się pochwalić współczynnikiem oporu aerodynamicznego o wartości 0,26, do czego przyczynia się nie tylko uformowanie nadwozia, ale także podwozia i dróg prowadzenia strugi w każdym zakresie – od nadkoli, poprzez burty, po progi i strukturę dachu oraz klapy bagażnika.

Dla nadwozia BMW i8 przewidziano 4 ekskluzywne kolory, z czego trzy powstały specjalnie dla modelu i8, każdy silnie kontrastowy wobec „czarnego pasa”. Tylko akcenty na fartuchach bocznych i „nerki” są barwione na innej zasadzie: tylko w kolorach niebieskim „i” lub srebrnoszarym „Frozen Grey”, w zależności od koloru reszty karoserii.

Design kokpitu: typowe dla BMW połączenie progresywne, dynamika i lekkość.

Także wnętrze BMW i8 zdominowała atmosfera futurystyczna, niemniej z zachowaniem typowych dla BMW cech, jak nachylenie kokpitu w stronę kierowcy, sportowy charakter otoczenia, dynamika i atmosfera premium. Kierowca i przedni pasażer siedzą bardzo nisko, w ultralekkich sportowych fotelach. Seryjne wykończenie skórzane dotyczy nie tylko foteli, ale także deski rozdzielczej, konsoli centralnej, wnętrza drzwi i paneli kabinowych. Specjalnym zabiegiem designerskim jest zastosowanie nieskrywanych elementów karbonowych – służy to podkreśleniu wyrafinowania konstrukcyjnego i lekkości strukturalnej auta.

Kokpit BMW i8 uformowano w strukturę warstwową, podkreślającą szerokość kabiny i jej trójwymiarowość oraz przestronność. Dopełnieniem tej struktury są zaoblenia i płynnie przechodzące międzymodułowo linie. Wyświetlacz seryjnego systemu nawigacji Professional ma przekątną 8,8 cala i umieszczony jest jako wolnostojący element awangardowej deski rozdzielczej

inf/zdjęcia BMW

Zasoby powiązane


Reklama