Newsletter

Regulamin

Reklama

Nadwozie - Stylizacja - design i rozwój motoryzacji

BMW radość z jazdy, BMW i - elektryczna radość z jazdy

BMW radość z jazdy, BMW i - elektryczna radość z jazdy

Poczucie radości z jazdy, zapewniane przez BMW i3, to efekt rygorystycznie wcielanych w życie założeń koncepcyjnych, z których najważniejsze to optymalny balans masy, osiągów i zasięgu. Kluczowe znaczenie mają tu architektura LifeDrive i technologia BMW eDrive. Wykorzystanie CFRP do budowy szkieletu kabiny pozwoliło zrównoważyć dodatkową masę związaną z obecnością akumulatorów litowo-jonowych. Niskie umieszczenie ich baterii podniosło natomiast zwinność samochodu, jako że obniżyło położenie środka ciężkości i wspierając idealny rozkład masy miedzy obie osie auta. Bateria akumulatorów jest wbudowana w aluminiową klatkę bezpieczeństwa, umieszczoną i zabezpieczoną w idealny sposób pod względem bezpieczeństwa zderzeniowego. Fenomenalną manewrowość BMW i3 wspierają także natychmiastowa responsywność silnika elektrycznego oraz sztywność szkieletu i precyzja układu kierowniczego. Silnik i przekładnia znajdują się w bezpośredniej bliskości napędzanej osi, co ma decydujący wpływ na optymalizację wykorzystania przestrzeni i integrację modułu Drive. Wszystkie elementy i sama technologia napędu są produkcji BMW Group.

Zwrotność i radość z jazdy w idealnej synergii.

Tylny napęd sprawia, że przednie koła są wolne od wpływu momentów skrętnych i mogą w pełni wykonywać swe zadanie sterowania pojazdem. Kierowca ma zapewnioną absolutną precyzję reakcji dzięki znakomitemu, wspomaganemu elektrycznie (podobnie jak we wszystkich modelach BMW) układowi kierowniczemu, w którym wychylenie kół od maksymalnie skręconej pozycji do przeciwnej wymaga zaledwie 2,5 obrotu kierownicą. Średnica zawracania BMW i3 to imponująco skromne 9,86 m – a taką zwrotność doceni każdy w użytkowaniu miejskim. Jednocześnie wielki rozstaw osi (2570 mm), sztywna struktura samochodu oraz wyrafinowana technologia układu jezdnego to gwarancja pełnej stabilności jazdy.

Elementy zawieszenia BMW i3 wyróżniają się minimalną masą i ekstremalną sztywnością strukturalną. Kolumny resorujące z przodu i pięciowahaczowa oś tylna są mocowane bezpośrednio do modułu Drive. Konstrukcja ta wspiera funkcjonalną separację kół i zawieszenia, a w rezultacie daje sportową charakterystykę jezdną zdefiniowaną przez imponującą dynamikę wzdłużną i poprzeczną w połączeniu ze znakomitym komfortem resorowania. Rygorystyczne trzymanie się zasady minimalizowania mas to także redukcja nieresorowanych mas, co przekłada się na wyższy komfort jazdy przy każdej prędkości. Przyczynia się do tego także ultraniska masa (zaledwie 7 kg) kół z kutego aluminium o ekstremalnej sztywności.

Rozmiar standardowych opon – 155/70 R19 – jest charakterystyczny właśnie dla BMW i3. Wielkie i wąskie, pozwoliły uzyskać znakomitą równowagę między przyczepnością i oporami, własnościami aerodynamicznymi i dynamiką – zaprojektowanymi tak, by zapewnić wyjątkowo wydajną jazdę. Ich rzeczywista powierzchnia przylegania nie różni się w efekcie od tej w konwencjonalnych autach o konwencjonalnych rozmiarach opon. Nawet gdy BMW i3 jest prowadzone w wyjątkowo dynamiczny sposób, siły działające dynamicznie wzdłużnie i poprzecznie są zawsze przenoszone z wielką pewnością i stabilnością. Interwencja systemu stabilizacji pojazdu (DSC) jest konieczna niezwykle rzadko, tylko w ekstremalnych sytuacjach, a ruchy pionowe karoserii są minimalne.

Standardowy system stabilizacji (DSC) obejmuje funkcje znane z aktualnych modeli BMW, w tym system przeciwdziałający blokowaniu kół ABS, kontrolę hamowania w skręcie CBC, kontrolę dynamiki hamowania DBC, asystenta hamowania awaryjnego BA, funkcję przygotowania układu do działania Brake Standby, wsparcie ruszania pod górę Start-Off, kompensację osłabienia skuteczności hamowania po rozgrzaniu tarcz Fading Compensation, a także funkcję osuszania tarcz. Tryb dynamicznej kontroli trakcji DTC rozluźnia ograniczenia systemu stabilizacji i pozwala na ograniczony uślizg kół napędzanych BMW i3 na śliskim podłożu lub podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.

inf/zdjęcia BMW

Zasoby powiązane


Reklama