Newsletter

Regulamin

Reklama

Nadwozie - Stylizacja - design i rozwój motoryzacji

EOLAB projekt przyszłości - AERODYNAMIKA

dokument
pobierz +

STARANNIE DOPRACOWANA AERODYNAMIKA WSPOMAGANA AKTYWNYMI ELEMENTAMI NADWOZIA

Aerodynamika: obniżony o 30% współczynnik SCx

Prototyp EOLAB posiada współczynnik SCx wynoszący 0,470 m2 (S = 2,00 m2 i Cx = 0,235), o 0,200 m2 lepszy, czyli o około 30%, w porównaniu do Clio IV. Zmniejszenie oporu aerodynamicznego zaowocowało znacznym obniżeniem zużycia paliwa przy dużych prędkościach: przy stałej prędkości 130 km/h zużycie paliwa jest o 1,2 l mniejsze w porównaniu do pojazdu odniesienia.

Tak doskonały wynik pod względem aerodynamiki auto zawdzięcza połączeniu kilku następujących elementów: - przełomowej konstrukcji nadwozia, którego innowacyjny charakter umożliwił zwężenie rozstawu tylnych kół i obniżenie dachu, przy zachowaniu niezmienionej przestronności kabiny; - wyjątkowo starannemu stylistycznemu dopracowaniu kształtów tylnej części nadwozia; - aktywnym elementom nadwozia, dodatkowo poprawiającym aerodynamikę pojazdu.

Warto zapamiętać: wskaźnikiem charakteryzującym całkowitą efektywność aerodynamiczną pojazdu jest współczynnik SCx, będący iloczynem powierzchni czołowej pojazdu (S) i dobrze znanego współczynnika oporu powietrza Cx. I tak na przykład wartość współczynnika SCx Clio IV wynosi 0,670 m2, co plasuje to auto na dobrym średnim poziomie w tym segmencie. Jednak i w tym przypadku nie było mowy, aby poprawiać współczynnik SCx kosztem designu czy innych parametrów użytkowych, takich jak ilość miejsca w kabinie.

Regulowana wysokość zawieszenia

Protototyp EOLAB jest wyposażony w pneumatycznie sterowane zawieszenie o zmiennej wysokości. Jego cztery amortyzatory mogą podnosić się lub opuszczać o 25 mm w stosunku do położenia środkowego. Podczas postoju zawieszenie ustawione jest w górnym położeniu, aby zachować wygodny dostęp do wnętrza samochodu. Z chwilą ruszenia z miejsca, przy prędkościach od 5 do 70 km/h, zawieszenie obniża się o 25 mm w celu ograniczenia przepływu powietrza pod samochodem i poprawy jego aerodynamiki. Powyżej 70 km/h, zawieszenie ulega ponownemu obniżeniu o 25 mm, z tych samych powodów.

Aktywny spojler

Drugim kierunkiem działań specjalistów od aerodynamiki było wprowadzenie szeregu rozwiązań technologicznych, w tym kilku innowacji. Na przykład przedni zderzak EOLAB został wyposażony w aktywny spojler, który opuszcza się o 10 cm przy prędkościach powyżej 70 km/h, aby ograniczyć przepływ powietrza pod samochodem, bo pomimo płaskiej podłogi jest to wciąż strefa charakteryzująca się wieloma nierównościami niekorzystnymi z punktu widzenia aerodynamiki.

Aerodynamiczne lotki

Następnym ruchomym elementem nadwozia EOLAB są wysokie na 40 i szerokie na 10 cm lotki, umieszczone pionowo na tylnym zderzaku, za tylnymi kołami.

Przy prędkości – powyżej 70 km/h lotki te wysuwają się na 6 cm, aby maksymalnie docisnąć strugi powietrza opływające boki samochodu podczas jazdy, które bez tej innowacji wykazują tendencję do przedwczesnego odrywania się od nadwozia za tylnymi kołami, co zwiększa opór aerodynamiczny. Wysunięte lotki zapewniają utrzymywanie się strug powietrza przy powierzchni nadwozia aż do końca tylnego zderzaka. Lotki te przytrzymują strugi powietrza i zapobiegają powstawaniu zawirowań, które działają jak hamulec aerodynamiczny – wyjaśnia William Becamel, oddelegowany do tego projektu ekspert ds. aerodynamiki.

Aktywne obręcze kół

Twórcy prototypu EOLAB skupili również uwagę na kształcie obręczy kół, które dla idealnej aerodynamiki powinny być gładkie i zamknięte, ale które w praktyce mają rzadko taki kształt, głównie ze względów stylistycznych oraz konieczności chłodzenia hamulców. Zaprojektowali oni pomysłowe rozwiązanie, które zamyka otwory w obręczach na okres, gdy hamulce nie wymagają chłodzenia, pozostawiając je otwartymi przez resztę czasu i godząc ten w sposób wymogi stylistyczne z aerodynamiką. W tym celu w sąsiedztwie obręczy zostały zainstalowane czujniki temperatury.

Bardziej aerodynamiczne opony opracowane przez firmę Michelin

Aby jeszcze bardziej poprawić aerodynamikę, EOLAB wyposażono w bardzo wąskie, mające zaledwie 145 mm szerokości opony, podczas gdy w Clio IV mają one co najmniej 185 mm. Designerzy z Renault i Michelin wspólnie pracowali nad wzorem rzeźby bieżnika, żeby uzyskać wizualny efekt większej szerokości oraz zaprojektowali stwarzający wrażenie lekkości rysunek boków opon. Producent opon, firma Michelin, zoptymalizował budowę opony oraz jej bieżnika w celu zminimalizowania oporów toczenia przy zachowaniu doskonałych parametrów przyczepności i bezpieczeństwa. Opory toczenia zostały obniżone o 15% w stosunku do już obecnie bardzo korzystnie prezentującego się pod tym względem Clio IV. Niższa jest również masa tych opon. Ponadto dla zminimalizowania oporu aerodynamicznego starannie dopracowano również ich profil. W tym samym celu Renault zamieniło także dotychczas stosowane na przednich i tylnych kołach łożyska na bardziej wydajne, co przyczyniło się do dodatkowego obniżenia emisji o 1 g CO2/km.

Inf/ zdjęcia RENAULT

Zasoby powiązane


Reklama